2022-01-05, 11:20
Medlem
Problemen med att leva i diaspora - En analys från vänstern

Det finns ju strängt taget ingen anledning att läsa galna konspirationsteorier när verkligheten är så mycket mer spännande.

För de giganter och följare som söker en djupare förståelse kring problemen med att leva i diaspora så rekommenderas varmt denna föreläsning av Michael Walzer. Den är några år gammal men som jag förstår det så är de problem och frågeställningar som han tar upp ständigt aktuella. Han refererar själv till principiella frågor och lösningar som jag tolkar som tusenåriga.

Ber de som väljer att lyssna (tar ca 50 minuter men de första 25 är de riktigt intressanta ) att fundera kring de djupare implikationerna med det som Walzer tar upp som särdragen för den del av judarna som lever i diaspora men även i sitt hemland. Det bör noteras att Walzer verkar vara djupt respekterad och att han blivit inviterad att vara "key note speaker" vid konferenser som behandlar frågan om "Jews and the left".

Enligt Walzer så finns det särskilt 6 karaktärsdrag/ föreställningar (som han som en vänsterman vill lyfta fram som ständigt närvarande och därför svårhanterliga):

1. Idén om det utvalda folket

2. Kvinnornas underordning under männen

3. Rädslan för och det därpå följande hatet mot goyen

4. Hovjuden - gör dig nyttig för härskaren. Stärk härskarens makt. Bekämpa populism.

5. Rabbinen och oligarken som naturliga ledare för det egna samhället - icke demokratiskt styre

6. Fientligheten mot det politiska.

Det är en djupt fascinerande och som jag tolkar det ärlig redogörelse som Walzer lämnar. Själv fann jag särskilt punkterna 3 och 4 intressanta.

https://www.youtube.com/watch?v=YqSLxjMRCyo&t=2203s
Citera
2022-01-05, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
”Folkviljan” i statsrättslig mening kommer inte till uttryck i opinionsmätningar utan i valresultat.

Du och jag kan anse att folket ”körts över” i invandringsfrågan, men våra motståndare kan hävda att folkviljan är vad som helst en demokratiskt vald regeringen gör och därför är det folket som har röstat för massinvandring.

Jag är av den uppfattningen att det inte spelar någon roll om massinvandringen beslutats av folkmajoriteten eller kuppats igenom av en liten elit. Det är en djupt omoralisk politik, ett grovt brott mot våra barn och barnbarn och något som inte borde vara tillåtet oavsett folkligt stöd. Jag vill sålunda se en inskränkning i möjligheten att genomdriva en sådan politik även för en demokratisk regim. Du tror på folkviljans envälde.

"Folkviljans envälde", m a o demokrati. Men snarare är det som jag förespråkar ett synliggörande av motsättningarna och makten. Det finns intressekonflikter även om man inte låtsas om att det gör det och det finns en maktkonstant på exakt 100%, aldrig mer och aldrig mindre. Någon tar den makt någon annan lämnar ifrån sig, hur man än trixar med orden.

"Jag är för ett konstitutionellt system med spärrar och regler", säger du på samma sätt som Alice T vill att "polisen" ska skapa ordning och reda i "civilsamhället". Allt ni talar om är sekundära abstraktioner som bara flyttar de primära motsättningarna en nivå.

Vad spelar dina nationella svenska lagar för roll när juristerna är aktivister för globalism? Vilken trygghet känner Alice T mot klanbrottslighet när det är klanmedlemmar i polisuniform som dyker upp för att ta emot hennes anmälan?

Det du verkar livrädd för och har kallat "raskrig" är inget annat än insikten att det krävs faktiska levande partiska människor och kollektiv för att ord på papper ska vinna laga kraft. Att inte förstå detta är inte att vara "civiliserad" utan bara att försäkra att "barbarerna" som agerar egenintresserat vinner per automatik.
Citera
2022-01-05, 11:35
Medlem
Mjälls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Finns dock ett problem med att utnämna någon som intolerant. Länge ansågs ju Sd som fascister och nazister. 2012 sade erkända forskare på just nazism och fascism att SD inte var det. Ändå menade Löfven så sent som 2017 att SD är fascister. Vänstern och miljöpartiet gör det än idag. Detta avspeglas också rent allmänt att SD utesluts för att de har fel värdegrund, alltså är fascister.

Vad är problemet? Det är bara att påpeka att hedersfolk som förföljer HBTQ, betraktar sina döttrar som boskap och håller sig med moralpolis i "sina" kvarter naturligtvis är mer intoleranta än t.ex SD, och att man är pinsam och korkad om man hävdar motsatsen.
Citera
2022-01-05, 12:35
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Det bör noteras att Walzer verkar vara djupt respekterad och att han blivit inviterad att vara "key note speaker" vid konferenser som behandlar frågan om "Jews and the left".

Walzer är väl mest känd för klassikern "Spheres of justice". Tillsammans med Brian Barrys "Culture & Equality: An Egalitarian Critique of Multiculturalism" synnerligen relevanta för alla intresserade i mångkulturfrågan.
Citera
2022-01-05, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av angelfishriot
Jag håller med om allt det ovanstående. Jag håller också med om att det antagligen är mer ett kulturellt fenomen än biologiskt betingat - som Kevin Macdonald menar - men jag är ingen genetiker. Minoriteter som historiskt har blivit förföljda har ett gemensamt intresse av att överföra makt från majoritetsbefolkningen så att de inte kan bli förföljda igen. Personer som Kevin Macdonald har aldrig påstått att judar skulle vara mer "ondskefulla" än andra eller att verka i någon slags global konspiration. Jag tror att han om någon har förståelse för att amerikanska judar identifierar sig med utsatta minoriteter. Det handlar om rationella gruppintressen och det kan man inte direkt ha några moraliska synpunkter på.

Vad har då varit avgörande om inte vissa människor med åsikter? Opinionen i Sverige har som du själv skriver aldrig varit för ökad invandring. Sverige har trots detta haft en ökad invandring. Visst, man kan delvis förklara detta med externa faktorer - befolkningstillväxten i tredje världen och att det blivit logistiskt enklare för människor att röra på sig. Utan det nyss nämnda hade förutsättningarna för migration inte ens existerat. Men migrationsströmmar som vi sett hade inte heller varit möjliga utan politiska beslut som underlättat eller i många fall rent av uppmuntrat stora mängder människor att söka sig till Europa. Politiska policies utformas av just människor med åsikter och i det här fallet är det tydligen inte majoritetens åsikter som har varit avgörande.

Jag är ointresserad av Kevin MacDonald har att säga om någonting. Jag har lyssnat på några podcasts där han medverkat. Han, av alla människor, skulle analysera utrikespolitiken v.g. mellanöstern - hade fel på varje punkt. Inför valet 2020 trodde hand judarna överväldigande skull rösta på Trump. Han är ganska gammal så om vi ska vara snälla här så kanske han börjat tappa hela den här mentala biten.

Om du vill veta vad som varit avgörande föreslår jag att du exempelvis läser den här tråden från början. Det är lätt att tro att det varit tio år av nazistfantasier i den men så är inte fallet. Och det är inte "judarna" som bestämt över Sveriges politik även om det lögnmaskineriet tråden i åratal ljugit om att "USA" bestämt Sveriges politik (för att det finns judar i USA). Inte mycket sådant dravel längre - jag tar åt mig äran för att ha satt stopp för det.
Citera
2022-01-05, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Här ger Cwejman en känga till Hegel och träffar rätt. Min inställning till Hegel är som Oytos till Popper. Historiens hjul är inte förutbestämt på något sätt, den som säger det är en flummig svärmare. Whatever it is, I'm against it.

Det är viktigt att vara så otidsenlig som möjligt. Se där en personlig maxim att ta till hjärtat.

Sen väljer(?) Cwejman att bortse från medelklassens personliga ekonomiska motiv för att sitta still i båten - nämligen värdestegringen på bostäder genom snabb befolkningsökning. Cwejmans ideella/moralistiska förklaring är otillräcklig för sådana utdragna och genomgripande "glitchar" i samhället som det (synbart) irrationella politiska stödet för massinvandring. Han missar helt "Qui bono?".

Jag håller med, man ger inte offret för en manipulationsattack skulden, Cwejman sällar sig till dem som tycker 97-åringar får skylla sig själv om de lämnar ut bankkort och bank-id till rovdjur.

Svejjmann väljer knappast det. Det är bara bland medlemmar i (mp):s ungdomsförbund, och i tråden förstås, som det här med vinstmaskineri fortfarande tas på allvar.

Aningen lögnaktigt att påstå att Svejjmann menar att åldringar får skylla sig sig själva vad gäller brottslighet, tycker du inte?
Citera
2022-01-05, 13:56
Medlem
CrackerPowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av experten10
Jag är ointresserad av Kevin MacDonald har att säga om någonting. Jag har lyssnat på några podcasts där han medverkat. Han, av alla människor, skulle analysera utrikespolitiken v.g. mellanöstern - hade fel på varje punkt. Inför valet 2020 trodde hand judarna överväldigande skull rösta på Trump. Han är ganska gammal så om vi ska vara snälla här så kanske han börjat tappa hela den här mentala biten.

Om du vill veta vad som varit avgörande föreslår jag att du exempelvis läser den här tråden från början. Det är lätt att tro att det varit tio år av nazistfantasier i den men så är inte fallet. Och det är inte "judarna" som bestämt över Sveriges politik även om det lögnmaskineriet tråden i åratal ljugit om att "USA" bestämt Sveriges politik (för att det finns judar i USA). Inte mycket sådant dravel längre - jag tar åt mig äran för att ha satt stopp för det.
-
Ortodoxa judar i NYC röstade Trump.
Rött på kartan. Den illustrerar även var Vita Newyorkers bor rätt tydligt.
https://www.nycelectionmaps.com/2020...eral-election/
Citera
2022-01-05, 16:35
Medlem
Storinkvisitorns avatar
Hur har ni Kristallnatten vid Kapitolium i åminnelse denna svarta årsdag? Mediakriget pumpar denna fasansfullaste dag i mänsklighetens historia med full frenesi. På radion nyss fick man dock medge att det var en Trumpanhängare som sköts av bylingen och att de andra dödsfallen berodde på sjukdom, men det var ändå BLODIGT! JÄTTEBLODIGT!

Jag tänker göra en knäböjning inför ett porträtt på Lord Wolodarski och be om ursäkt för att jag finns till.
Citera
2022-01-05, 21:14
Medlem
Jag behövde en pappersbit att använda som inköpslista och gick till bokhyllan för att riva ut ett försättsblad och tog en bok på måfå. Det visade sig vara Zygmunt Baumans "Skärvor och fragment, essäer i postmodern moral" (1995). Jag fick mitt tomma papper, och det kan ha varit det bästa med den boken för mig.

Denne jude har gått den vanliga vägen från Polen till Sovjet sedan utsparkad till Polen igen och så Väst när polackerna fick nog av honom. Det slog mig när jag höll i boken hur nästan alla judiska böcker i detta ämne och näraliggande hyllas av kritiker. Samma med Stefan Zweigs "Världen av igår"(skriven runt 1939-41) som höjts till skyarna i Sverige. Jag tycker inte att det är några märkvärdigheter som framförs i böckerna, inte mer att tala om än i andra liknande böcker av icke-judiska författare. Judarna och deras goyims har stor makt över media och förlag i Sverige, i USA och Storbritannien där akademierna tillkommer, och judarnas öde under AVK håller ännu icke-judiska medier och kritiker på mattan. Där ligger en del av förklaringen till deras storheter.

Både "Världen av i går" och "Skärvor och fragment" liksom f ö Poppers totalt värdelösa skrifter idag är judiska författares verk, liksom Marxs rappakalja.
Den senares 1000-sidiga verk är jämställt med exempelvis den undanskymde Max Weber - som mig veterligen inte var jude utan german - tunna bok utgiven 1905 om protestantismens och kalvinismens positiva inverkan på utvecklingen i Väst, som att jämföra kolportage med värdepapper. Webers teorier har verkligheten prövat och funnit dem goda. Marxs och Poppers teorier har efterkommande verklighet också prövat och funnit dem odugliga att tillämpas av människor på ekonomiska och sociala samhället.

Men i fiktion och som författare till biografier är judiska författare mycket bra.
Senast redigerad av Lantarbetaren 2022-01-05 kl. 21:25.
Citera
2022-01-06, 19:39
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av McAz
Att Sverige numera dras med en uppsjö allvarliga komplikationer till följd av en massinvandring som majoriteten av svenskarna varit emot är dessa problem ändå svenskarnas fel enligt en debattartikel av Adam Cwejman.

Jag tycker personligen att det är en magstark slutsats och att alla slutsatser likt denna är felaktiga då man förvandlar offer till förövare. För det är precis det det handlar om. Svenskarna är offer av en odemokratiskt utförd politik och masspropaganda samt kraftiga förföljelser av oliktänkande, något som pågått i decennier. Men som lök på laxen försöker man nu lägga skulden på svenska folket.
För ärlighetens skull hade författaren kunnat undersöka hur svenska folket kunnat utveckla en sådan oerhörd rädsla för rasiststämpeln. Det verkar som om rädslan varit helt irrationell och obefogad vilket alla svenskar numera vet inte varit fallet.

https://www.gp.se/ledare/hellre-fals...ser-1.63111743

Precis, lägga skulden på svenskarna för att migranterna misslyckas. Låt oss vända på frågan. Det bör rimligtvis vara så att för att migranterna ska lyckas här måste de först lyckas där de kommer ifrån, det vill säga att de har en idé om vad ett bra samhälle är och ta det hit om det förra samhället förvägrade dem det. Att försöka rädda jordens problem med att åka till Mars kommer inte att lyckas om vi inte löser problemen här först. Annars tas problemen bara vidare till Mars, och till nästa planet å så vidare.

Globalism är en bra tanke, bara det att som det är nu så ska jordens alla problem fördelas och spridas till världens alla hörn.
Senast redigerad av TheLucky 2022-01-06 kl. 19:46.
Citera
2022-01-06, 19:47
Medlem
CrackerPowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Precis, lägga skulden på svenska för att migranterna misslyckas. Låt oss vända på frågan. Det bör rimligtvis vara så att för att migranterna ska lyckas här måste de först lyckas där de kommer ifrån, det vill säga att de har en idé om vad ett bra samhälle är och ta det hit om det förra samhället förvägrade dem det. Att försöka rädda jordens problem med att åka till Mars kommer inte att lyckas om vi inte löser problemen här först. Annars tas problemen bara vidare till Mars, och till nästa planet å så vidare.

Globalism är en bra tanke, bara det att som det är nu så ska jordens alla problem fördelas och spridas till världens alla hörn.
-
Precis.
Global kommunism eller Globohomo kommer därför aldrig fungera pga samma anledning som kommunism inte fungerar.
Därför är det inte "en bra" tanke. Det är ren ondska och destruktivt för mänskligheten.
Citera
2022-01-06, 21:02
Medlem
stevenstillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av McAz
Att Sverige numera dras med en uppsjö allvarliga komplikationer till följd av en massinvandring som majoriteten av svenskarna varit emot är dessa problem ändå svenskarnas fel enligt en debattartikel av Adam Cwejman.

Jag tycker personligen att det är en magstark slutsats och att alla slutsatser likt denna är felaktiga då man förvandlar offer till förövare. För det är precis det det handlar om. Svenskarna är offer av en odemokratiskt utförd politik och masspropaganda samt kraftiga förföljelser av oliktänkande, något som pågått i decennier. Men som lök på laxen försöker man nu lägga skulden på svenska folket.
För ärlighetens skull hade författaren kunnat undersöka hur svenska folket kunnat utveckla en sådan oerhörd rädsla för rasiststämpeln. Det verkar som om rädslan varit helt irrationell och obefogad vilket alla svenskar numera vet inte varit fallet.

https://www.gp.se/ledare/hellre-fals...ser-1.63111743

Det Cwejman beskriver är ju hur svenskarna hukar under sina åsiktsförtryckare. Man får inte säga att de apatiska flyktingbarnen kanske simulerar. Det går inte att säga i ett åsiktsklimat där experter och media och politik - jag man kan kalla det för det omhändertagande skiktet - har tolkningsföreträde. Ja landet Sveriges själva raison d´etre är och har varit fördelningspolitik och omhändertagande av svaga grupper. Cwejman i artikeln:

"Ideologi och viljan att vara på "rätt sida om historien" har övertrumfat försiktighet och det nödvändiga kritiska förhållningssättet. Med anklagelser om rasism, högerextremism, populism, fake news, eller koppling till Sverigedemokraterna har nästan vem som helst i svensk offentlighet kunnat förvandlas till en lydig och tyst medlöpare."

Jag vet inte att det kan kallas att skylla på svenskarna. Men visst saknas civilkurage i landet. Folk går omkring och hukar. Om barnläkarföreningen och socialstyrelsen bestämmer att barnen är sjuka så måste det vara rätt. Om inte annat så är det politiskt rätt. Gellert Tamas kan nog sägas haft politiskt rätt när han sade att barnen var sjuka. Ja det ger DDR-vibbar. Jag känner och lider med mitt folk.
Senast redigerad av stevenstills 2022-01-06 kl. 21:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in