Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-12-20, 13:35
  #7333
Medlem
illuminas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Det finns en värld utanför USA (som i dag befinner sig på dekis med ett kolossalt budgetunderskott). Ska man se var framtiden finns inom fordonsindustrin är det Tyskland. Att Tesla varit framgångsrika i USA beror inte på Tesla utan på sunkig bilindustri ( GM Ford osv).
Haha Tesla ligger ju på topp i Tyskland med. Ena månaden är Tesla nr 1, andra månaden nr 2. Tesla och VW byter första plats med varandra hela tiden.
Hur många gånger ska jag behöva säga detta? Dags att vakna upp vännen.
Citera
2021-12-20, 14:15
  #7334
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Intressant att observera den stora skillnaden på de som är bull eller bear Tesla.
De som investerat i Tesla verkar till större del bestå av människor som lyckas bra, och sådana människor vill gärna se andra lyckas lyckas genom att använda outnyttjad potential.

De som vill sprida dynga om Tesla är uppenbarligen sådana som inte lyckats så bra, och i brist på egna förmågor återstår endast hoppet om att de som besitter dem misslyckas. Vissa går även till sådana längder att de är medvetet intellektuellt oärliga och försöker dra ner de som lyckas bättre.

Jag har alltid hejat på underdogs som har otrolig potential men som alla motarbetar och försöker plocka ner då de utgör ett hot mot andras position. Bullies som tycker ner andra för att de saknar potentialen att lyckas själva har ja inte mycket till övers.
Något som kännetecknar globala skribenter är att de gärna fantiserar ihop negativa personliga egenskaper hos de som kritiserar globaliseringen trots att de inte vet något om andras personer och de personliga egenskaperna inte har betydelse.

De som kritiserade Greta Thunbergs politik kunde t.ex anklagas för att inte önska att de med funktionsnedsättning lyckas. (Hennes diagnoser var bara fejk och hon har blivit bra nu.) Eller de kunde säga att personer som kritiserade hennes politik var avundsjuka. (Greta verkar vara en helt normal ung skådespelerska.)

De som tvingas försvara det omöjliga tvingas tillgripa omöjliga argument.

Det kommer att fungera lika bra som Hillarys "basket of deplorables" som ledde till hennes valförlust.

Detta hänger samman med TSLA genom att det betyder:

Kung Elon har Twittrat om försäljning och varnat. Den som nu inte säljer nu är ute på hal is, minst sagt.
Citera
2021-12-20, 14:21
  #7335
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av illumina
Jag minns när Tesla också växte i sånna siffror. Då var du inte ett dugg imponerad, det var bara för att Tesla sålde så få bilar, då är det enkelt att växa i hundratals procent. Nu när VW gör det så är det helt plötsligt jättebra. Märker du inte själv hur du ändrar din åsikt beroende på hur det gynnar ditt narrativ?
Vet inte riktigt vad du syftar på nu, möjligtvis sa jag något om att Teslas rekordökning i slutet av ett kvartal inte är lika imponerande när man slår ut det på hela kvartalet? Det är ju dock inte samma sak som att diskutera YoY utvecklingen. Samtidigt kvarstår faktumet att värderingen på Tesla förutsätter stark tillväxt, till skillnad från VWs värdering som snarare är åt andra hållet. Så det finns alltså mer uppsida i att se tillväxt för VWs del än Teslas.

Känns som jag och flera andra hackar som en vinylskiva om detta, men i alla diskussioner om värdet att investera i en aktie måste man ta hänsyn till dagens värdering, är en aktie högt värderad är mycket redan inprisat. Man kan vara pessimistisk till aktiekursens framtida utveckling utan att tro att det på något sätt kommer gå dåligt för företaget i sig i fråga om försäljning och vinster.

Sen kan man vända på steken, när det passar ditt narrativ är det jättebra att Teslas siffror ökar hundratals procent, men när en annan tillverkare gör det så är det inte intressant alls? Men som sagt får man hålla värderingen på aktien i bakhuvudet, för det är väl den i första hand vi diskuterar här, i aktie-forumet.

Citat:
Ursprungligen postat av illumina
Marknadsandel betyder inte ett piss. Självklart går marknadsandelar ner ju fler modeller som släpps. Att du tror att det skulle påverkar deras marginaler och prissättning bevisar bara hur okunnig du är i ämnet.

Tesla kommer fortsätta växa med över 50% även nästa år, och året efter det. Deras marginaler kommer öka nästa år, och året efter det osv.. Ett företag värderas utifrån deras förmåga att tjäna pengar, och det gör Tesla bättre än någon annan, därav en högre värdering.
Tesla har redan högre marginaler än dom traditionella tillverkarna, trots att Tesla fortfarande är i början av deras tillväxt. Vi vet inte ens om VW tjänar några pengar på sina elbilar. Antagligen inte, och även om dom gör det så är dom definitivt inte lika lönsamma som deras fossildrivna bilar. Då kanske du fattar hur stor skillnad det är på Tesla och dom traditionella tillverkarna när det kommer till elbilar och lönsamhet. Det sjukaste är att Teslas marginaler kommer fortsätta öka långt fram i tiden. Samtidigt så sitter VW med en skuld på över 200 miljarder dollar men lovar att satsa massa miljarder till. Lycka till säger jag bara..
Du får gärna upplysa mig då, men jag tycker det är ganska självklart att det är lättare att ta ut höga vinstmarginaler på försäljningen när man verkar i en miljö utan riktig konkurrens och alternativ för köparna. Och att det på samma sätt brukar leda till lägre vinstmarginaler när det finns konkurrens på marknaden, såvida tillverkarna inte går ihop i en kartell...

Om företaget ska värderas utifrån sin förmåga att tjäna pengar frågar sig en vän av ordningen varför Tesla är så mycket högre värderat än Volkswagen (eller andra biltillverkare)? Kommer ta en del år att ens komma ikapp det VW tjänat i flera år.

Förstår inte vad du menar med skuldsättningen? Lycka till med vad? Dom har redan finansierat satsningarna, skuldsättningen är inget problem så länge det leder till resultat. Tesla har också skulder, fram tills för 1,5 år sedan var skuldsättningen typ lika stor som Volkswagens relativt sett, sedan gjorde Tesla två nyemissioner på hög värdering och fick in nytt kapital i företaget, så skuldsättningen sjönk eftersom dom fick in mer pengar i företaget. VW tar lån på banken istället för att göra nyemissioner.

Citat:
Ursprungligen postat av illumina
Haha Tesla ligger ju på topp i Tyskland med. Ena månaden är Tesla nr 1, andra månaden nr 2. Tesla och VW byter första plats med varandra hela tiden.
Hur många gånger ska jag behöva säga detta? Dags att vakna upp vännen.
Volkswagen group (Audi, Porsche, Skoda, Volkswagen) har sålt 100 075 elbilar under perioden Januari - November 2021 i Tyskland. Tesla sålde 33 052 under samma period.

https://www.kba.de/DE/Statistik/Prod...tml?nn=3514348 (Första filen)
Citera
2021-12-20, 14:39
  #7336
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Något som kännetecknar globala skribenter är att de gärna fantiserar ihop negativa personliga egenskaper hos de som kritiserar globaliseringen trots att de inte vet något om andras personer och de personliga egenskaperna inte har betydelse.

De som kritiserade Greta Thunbergs politik kunde t.ex anklagas för att inte önska att de med funktionsnedsättning lyckas. (Hennes diagnoser var bara fejk och hon har blivit bra nu.) Eller de kunde säga att personer som kritiserade hennes politik var avundsjuka. (Greta verkar vara en helt normal ung skådespelerska.)

De som tvingas försvara det omöjliga tvingas tillgripa omöjliga argument.

Det kommer att fungera lika bra som Hillarys "basket of deplorables" som ledde till hennes valförlust.

Detta hänger samman med TSLA genom att det betyder:

Kung Elon har Twittrat om försäljning och varnat. Den som nu inte säljer nu är ute på hal is, minst sagt.

Det är inte omöjligt att sätta sig in i företaget tillräckligt för att se hur väl det är ställt. Det kanske är svårt, speciellt om man inte vill, men inte omöjligt. Enda förklaringen som jag kan komma fram till att folk misslyckas med det är att de saknar förmågan. Hur Tesla går idag har redan idiotförklarat många som skrev dynga för ett par år sedan. Om något år så kommer inlägg du skriver idag inte heller se allt för begåvade ut. Det är ju bara så det är. Inläggshistorik är en underbar grej.
Citera
2021-12-20, 14:43
  #7337
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Det är inte omöjligt att sätta sig in i företaget tillräckligt för att se hur väl det är ställt. Det kanske är svårt, speciellt om man inte vill, men inte omöjligt. Enda förklaringen som jag kan komma fram till att folk misslyckas med det är att de saknar förmågan. Hur Tesla går idag har redan idiotförklarat många som skrev dynga för ett par år sedan. Om något år så kommer inlägg du skriver idag inte heller se allt för begåvade ut. Det är ju bara så det är. Inläggshistorik är en underbar grej.
Du hoppar ju runt och trollar hur som helst. Jag skriver att du använder hopfantiserade personargument men det bemöter du inte. Så jag vill inte dra tråden snett med att föda troll så jag hoppar detta.
Citera
2021-12-20, 14:51
  #7338
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Du hoppar ju runt och trollar hur som helst. Jag skriver att du använder hopfantiserade personargument men det bemöter du inte. Så jag vill inte dra tråden snett med att föda troll så jag hoppar detta.

Jag har backat upp mina påståenden med fakta. Men det var min tes om varför björnar sprider dynga som du valde att bemöta, för fakta kan du ju inte direkt välta omkull. Självklart är jag inte förvånad över en reaktion över det jag skrev från de som kände sig trampade på tårna. Och det är inte heller något nytt att troll kallar de som kommer med sakliga inlägg för troll.
Citera
2021-12-20, 14:57
  #7339
Avstängd
wwrs avatar
2% till bakåt, premarket. Vem hoddlar nu?

http://imgur.com/a/aIglIYF

https://www.nasdaq.com/market-activi...sla/pre-market
Citera
2021-12-20, 15:20
  #7340
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
2% till bakåt, premarket. Vem hoddlar nu?

http://imgur.com/a/aIglIYF

https://www.nasdaq.com/market-activi...sla/pre-market

Jag?
Citera
2021-12-20, 15:49
  #7341
Medlem
illuminas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Vet inte riktigt vad du syftar på nu, möjligtvis sa jag något om att Teslas rekordökning i slutet av ett kvartal inte är lika imponerande när man slår ut det på hela kvartalet? Det är ju dock inte samma sak som att diskutera YoY utvecklingen. Samtidigt kvarstår faktumet att värderingen på Tesla förutsätter stark tillväxt, till skillnad från VWs värdering som snarare är åt andra hållet. Så det finns alltså mer uppsida i att se tillväxt för VWs del än Teslas.

Känns som jag och flera andra hackar som en vinylskiva om detta, men i alla diskussioner om värdet att investera i en aktie måste man ta hänsyn till dagens värdering, är en aktie högt värderad är mycket redan inprisat. Man kan vara pessimistisk till aktiekursens framtida utveckling utan att tro att det på något sätt kommer gå dåligt för företaget i sig i fråga om försäljning och vinster.

Sen kan man vända på steken, när det passar ditt narrativ är det jättebra att Teslas siffror ökar hundratals procent, men när en annan tillverkare gör det så är det inte intressant alls? Men som sagt får man hålla värderingen på aktien i bakhuvudet, för det är väl den i första hand vi diskuterar här, i aktie-forumet.


Du får gärna upplysa mig då, men jag tycker det är ganska självklart att det är lättare att ta ut höga vinstmarginaler på försäljningen när man verkar i en miljö utan riktig konkurrens och alternativ för köparna. Och att det på samma sätt brukar leda till lägre vinstmarginaler när det finns konkurrens på marknaden, såvida tillverkarna inte går ihop i en kartell...

Om företaget ska värderas utifrån sin förmåga att tjäna pengar frågar sig en vän av ordningen varför Tesla är så mycket högre värderat än Volkswagen (eller andra biltillverkare)? Kommer ta en del år att ens komma ikapp det VW tjänat i flera år.

Förstår inte vad du menar med skuldsättningen? Lycka till med vad? Dom har redan finansierat satsningarna, skuldsättningen är inget problem så länge det leder till resultat. Tesla har också skulder, fram tills för 1,5 år sedan var skuldsättningen typ lika stor som Volkswagens relativt sett, sedan gjorde Tesla två nyemissioner på hög värdering och fick in nytt kapital i företaget, så skuldsättningen sjönk eftersom dom fick in mer pengar i företaget. VW tar lån på banken istället för att göra nyemissioner.


Volkswagen group (Audi, Porsche, Skoda, Volkswagen) har sålt 100 075 elbilar under perioden Januari - November 2021 i Tyskland. Tesla sålde 33 052 under samma period.

https://www.kba.de/DE/Statistik/Prod...tml?nn=3514348 (Första filen)
Om marknadsandel går ner men Teslas försäljning fortsätter öka med över 50%, varför skulle det påverka marginalerna då? Bara för att konkurrenter släpper fler modeller så betyder inte det att Tesla kommer sälja färre bilar. Dom enda som förlorar på att ev marknaden ökar är alla tillverkare som förlitar sig på fossildrivna bilar.
Citera
2021-12-20, 15:55
  #7342
Medlem
Bajjamannen87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av illumina
Om marknadsandel går ner men Teslas försäljning fortsätter öka med över 50%, varför skulle det påverka marginalerna då? Bara för att konkurrenter släpper fler modeller så betyder inte det att Tesla kommer sälja färre bilar. Dom enda som förlorar på att ev marknaden ökar är alla tillverkare som förlitar sig på fossildrivna bilar.

Säg det till alla Nokia-aktier ägare i Finland. De tänkte likadant som dig
Citera
2021-12-20, 16:02
  #7343
Medlem
illuminas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjamannen87
Säg det till alla Nokia-aktier ägare i Finland. De tänkte likadant som dig
Vi får väll se vilka som kommer dela Nokias öde. Hint: det blir inte Tesla iaf
Citera
2021-12-20, 16:08
  #7344
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjamannen87
Säg det till alla Nokia-aktier ägare i Finland. De tänkte likadant som dig

GM är Nokia
Tesla är Apple

Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback