2022-01-27, 21:09
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krösus Sork
Är din tes att aktieanalytiker inte sysslar med modellering, att meterologer hade haft bättre betalt om de gissade mer eller båda?

Hur många Tesla-analytiker som pumpar ut information på youtube gör det helt utan bias och analyserar helt objektivt, med take på att de flesta sitter på stora Teslaposter?

De skulle vara intressant att se väderprognoser om meteorologer fick betalt beroende på hur prognosen ser ut.
Citera
2022-01-27, 21:44
Medlem
Humeruss avatar
Ingen kul dag för TSLA idag 😓

Va duktig och sålde av för nedgången va ändå oundviklig. Men att jag ska vara så dum att frångå mina egna principer och köpa typ 1 månad efter.. Lite trött på mig själv faktiskt.
Detta är det mest klassiska mönstret ever.
Köpte idag några extra aktier men nu får jag bara hänga med nedåt är nära min egen procentuella MAX för ett enskilt bolag.
Ibland är man en idiot ^^
Citera
2022-01-27, 21:54
Medlem
Bajjamannen87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dristigheten
Du frågade hur det gick för aktien ditt cp. Jag gav dig ett svar och backade upp det svaret genom att put my money where my mouth is tillskillnad från alla bögbjörnar här inne.

Jag fattar att det får dig att känna dig bättre genom att avfärda alla som tjänat bra med pengar på tesla eftersom du fortfarande sitter i en hyresrätt nånstans.

Du kan få titta på mitt vanguardkonto om du vill, så kan du få låtsas att du är lyckad en stund, vad sägs om det kompis?

Köper du in dig igen med några millar nu när aktien sjunkit till låga 800?
Citera
2022-01-27, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjamannen87
Köper du in dig igen med några millar nu när aktien sjunkit till låga 800?

Nä, varför skulle jag göra det? Jag tryckte in resterande vinst i ETFer.

Jag har legat lång i Tesla tillräckligt länge för att bli dollarmiljonär några gånger om på aktien. Tror du att den här dippen är den första jag varit med om, eller att jag skulle vara orolig?
Citera
2022-01-27, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blibbe
Nej så hoppas jag ingen gör.

Ingenting är bombsäkert, man får se på risk/reward.

När aktien har fallit så finns ju mer uppsida än innan (och mindre risk).

Eh nej. Kursen går ju ner för att marknaden ser att risken ökat eller chansen till ökning minskat. Det är generellt en dålig strategi att köpa aktier som är på väg nedåt. Visst kan den vända upp men risk/reward har inte blivit bättre.
Citera
2022-01-27, 22:21
Medlem
Humeruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElvisTheMan
Eh nej. Kursen går ju ner för att marknaden ser att risken ökat eller chansen till ökning minskat. Det är generellt en dålig strategi att köpa aktier som är på väg nedåt. Visst kan den vända upp men risk/reward har inte blivit bättre.

Jag ska inte berättiga köp av ”fallande knivar” men att köpa vid nedgång av bolag som man tror på är väl inte helt dumt generellt.
Speciellt inte i bolag som tjänar pengar och historiskt sett har stor volatilitet.
Är snarare ett framgångsrecept för många men inte helt riskfritt såklart.
Jag gissar tyvärr på att den faller ett par veckor till innan studs.
Citera
2022-01-27, 22:35
Medlem
Citat:
Eh jo.
Aktier är en del av företaget, du äger en del av företaget. Om företaget fortsätter leverera bättre och bättre samtidigt som aktien blir billigare är det bra.

Klart att risk/reward är bättre när man kan köpa aktien lågt istället för högt förutsatt att företaget ej förändrats.

Sedan spelar ju tidshorisont och sentiment in. Så om du är kortsiktig så är det ju svårt att förutspå.
Men låt säga att du vill hålla aktien till 2025. Mkt bättre att köpa nu än på 1200+. Det måste du väl förstå.
Citera
2022-01-27, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blibbe
Eh jo.
Aktier är en del av företaget, du äger en del av företaget. Om företaget fortsätter leverera bättre och bättre samtidigt som aktien blir billigare är det bra.

Klart att risk/reward är bättre när man kan köpa aktien lågt istället för högt förutsatt att företaget ej förändrats.

Sedan spelar ju tidshorisont och sentiment in. Så om du är kortsiktig så är det ju svårt att förutspå.
Men låt säga att du vill hålla aktien till 2025. Mkt bättre att köpa nu än på 1200+. Det måste du väl förstå.

Det stämmer om inget fundamentalt förändrats. Men det har det nu. Guidningen talar för att många saker är sämre än väntat. Förväntningarna på framtiden är nu sämre än vad de var för två dagar sedan. Därav lägre kurs. Tror du kursen gått ner av ren slump?
Citera
2022-01-27, 22:48
Medlem
Humeruss avatar
Skräll ändå att FSD beta nu är i +60k bilar? Låter trots allt väldigt bra i mina öron och ett lackmustest på att dom känner sig säkra på utvidga programmet.

Negativt är hur Elon undviker framtida produkter och avfärdar det pga batteribrist.
Jag förstår att det är smartare att leverera 1,4milj model 3/Y istället för att spä ut med nya modeller under 2022.
Men att avfärda framtida bilmodeller med löften om FSD(igen..) och humanoida robotar är inte direkt smart..
Hoppas att han inser sitt misstag och skärper sig eller håller sig borta från framtida ernings call.
Citera
2022-01-27, 22:53
Medlem
Citat:
Det stämmer om inget fundamentalt förändrats. Men det har det nu. Guidningen talar för att många saker är sämre än väntat. Förväntningarna på framtiden är nu sämre än vad de var för två dagar sedan. Därav lägre kurs. Tror du kursen gått ner av ren slump?

Vad är sämre menar du?
Citera
2022-01-27, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Humerus
Negativt är hur Elon undviker framtida produkter och avfärdar det pga batteribrist.

Han sa under call att det inte är batteribrist, utan chip.
Men visst, skulle chippen dyka upp i stora volymer så är ju batterierna nästa.
Tesla har naturligtvis enorma kontrakt på batterier och snart också egna produktionslinor.
Gissar att Tesla i princip har första tjing på batterier pga. volym och även möjlighet att betala.
Citera
2022-01-27, 23:15
Medlem
Humeruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neurowipe
Han sa under call att det inte är batteribrist, utan chip.
Men visst, skulle chippen dyka upp i stora volymer så är ju batterierna nästa.
Tesla har naturligtvis enorma kontrakt på batterier och snart också egna produktionslinor.
Gissar att Tesla i princip har första tjing på batterier pga. volym och även möjlighet att betala.

Ja det är sant, dock tycker jag kanske att framtidsvisioner ska ligga lite närmare i tiden än robotar. FSD kanske är precis runt hörnet men problemet är när man ropar varg lite för lång tid(typ sedan 2016…)
Men det är klart att det inte är lätt att gå från hypad underdog till att anpassa sig till nuvarande position.
Vi får se om den droppar ner vidare här, kan nästan se att negativiteten håller i lite men ingen vet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in