Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-01-11, 23:02
  #7933
Medlem
Peppa-pigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Lite taskigt att jämföra den ivf ärlige och äkte visionären JB med Musk - Musk har ju cashat in en hel del innan bubblan spricker - skulle JB aldrig gjort i samma sits...

Det är sant. Förlåt Jonas.

Om jag mins rätt gick han efter kraschen in med sina sparslantar i bredbandsbolsget?
Citera
2022-01-11, 23:08
  #7934
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Jag skriver inte inlägg för att upplysa dig. Jag skriver för alla andra som läser tråden så dom kan bilda sig en egen uppfattning.

Det där var en efterkonstruktion.

Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Här kan du läsa på om dojo i wikipediaartikeln om Teslas autopilot:
Citera
2022-01-11, 23:14
  #7935
Medlem
Peppa-pigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Nej du vet inte hur gammal jag är, kanske för att jag gillar att bete mig som dummare än vad jag är allt som oftast medans alla anstränger sig för att försöka framstå som otroligt intelligenta och pålästa.

Om du är så pass gammal att du upplevde IT-bubblan (det gjorde jag också) så skall du väl kunna skilja på när ett företag drivs av riskkapital och när det står på egna ben och gör vinst. Om du drar paralleller mellan din anekdot och Tesla rent fundamentalt så hintar det om att du inte alls har koll på vad som ligger bakom lönsamheten. Om du drar en parallell mellan din anekdot och kursrörelserna så skall du vara medveten om att Tesla var en otroligt hårt blankad aktie under flera år trots att det fundamentala värdet ökade ju mer sannolikt det blev att de skulle överleva att skala upp till massproduktion. Väl över den tröskeln, som är näst intill oändligt svårt, ett helvete rent utav, så gick Tesla från högriskaktie till att ha framtiden för sig på rekordkort tid. En shortsqueeze av sällan skådat slag skedde och aktien fick en mer rimlig värdering. Marknaden har dock ständigt underskattat tillväxten. Anledningarna till det är flera och det är något du kanske skall fördjupa dig lite i innan du ger dig i kast med en tekniknörd på spektrumet som spenderat hundratals timmar på att sätta sig in i företaget. Och det enda jag dyrkar är kompetens. Har du ett bättre företag att investera i så lägg din tid där. Men om du tror att du har tillfört någon ny information som jag inte redan är medveten om så beror det på att du inte begriper när någon är smartare än dig.


Jag är ju öppen med att jag inte är aktienörd eller autistisk med fokus på Tesla.
Min undran är uppriktig, vad gör att detta bolag värderas så högt?

Alla ni som kan Tesla i detalj misslyckas ju hela tiden med att förklara det utan att börja fantisera om hjärninplantat, levande bilar och AI och annat som Musk har twittrat om.
Aktien rör sig ju upp och ner med ibland 10% per dag utan annan input än att Musk har ny frisyr.
Kan man sin historia så vet man om det ser ut som skit och luktar skit, så är det nog skit.

Mvh
Citera
2022-01-11, 23:52
  #7936
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peppa-pig
Jag är ju öppen med att jag inte är aktienörd eller autistisk med fokus på Tesla.
Min undran är uppriktig, vad gör att detta bolag värderas så högt?

Alla ni som kan Tesla i detalj misslyckas ju hela tiden med att förklara det utan att börja fantisera om hjärninplantat, levande bilar och AI och annat som Musk har twittrat om.
Aktien rör sig ju upp och ner med ibland 10% per dag utan annan input än att Musk har ny frisyr.
Kan man sin historia så vet man om det ser ut som skit och luktar skit, så är det nog skit.

Mvh

Det är bara att kolla vad Tesla hade för vinst (EPS non GAAP) för Q4, gångra det med 4 för att få en aktuell årlig vinst per aktie. Dela aktiepriset på den summan så får du fram ett PE-tal. Sen får du jämföra produktion med föregående kvartal och väga in hur stor kapacitet de nya fabrikerna får när de skalar upp, så märker du hur snabbt det PE-talet krymper från år till år. Inget företag som växer organiskt med 50-70%/år kommer ligga under ett PE-tal på 100 särskilt länge. Detta utgår så gott som enbart från intäkter från bilförsäljning. Jag har svårt att beskriva vansinnet i att inte räkna in potentiella intäkter från alla andra delar av företaget i kursen.

Blir t.ex FSD L5 kapabelt så kan värdeökningen bli shockartad, då sannolikheten att implementera robotaxi går från sannolik till definitiv. Tesla menar dessutom allvar med att ta fram en humanoid autonom robot. De rekryterar inte mängder med ingenjörer och AI-designers för att ha en ping-pong turnering. Är de inte redan främst på AI så kommer de bli det snart nog, och det skall bli intressant att se vilka innovationer de lyckats ådstakomma med robot teknik när de visar upp en prototyp av sin robot.
__________________
Senast redigerad av BästeHrMongolid 2022-01-11 kl. 23:58.
Citera
2022-01-12, 00:17
  #7937
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peppa-pig
Jag vet inte hur gammal du är men, det var en gång för länge sedan en ny uppfinning som skulle revolutionera världen. Uppfinningen kallades internet och skulle ändra hur folk jobbade, handlade, tittade på film, lyssnade på musik med mera.
På denna tiden fanns det en liten pojke med fleecejacka i Skåne som hette Jonas. Jonas insåg att den nya tekniken skulle kunna omsätta stora belopp och göra honom rik.
Så Jonas startade ett bolag som skulle ansluta hus till internet. Eftersom Jonas var visionär kallade han bolaget för Framtidsfabriken. Jonas var runt och sålde in den nya tekniken till både höger och vänster med sina storslagna visioner om vad man kunde göra med den nya tekniken. Myndigheter och storbolag köpte allt med hull och hår och marknaden pumpade mycket nabbt upp värdet på Jonas bolag långt över vad omsättning och vinst motiverade. Och Jonas kunde snart titulera sig rikast inte bara i Skåne utan hela Sverige.
Företaget var helt unikt, man bjöd anställda på mat, man hade spelrum och bönsäckar att sitta i och folk jobbade i tryck-tshirts.
Men så en dag runt millennieskiftet kom det en lite krusning i finansluften och framtidsbubblan sprack. Värdet på Framtidsfabrik dök från 42Miljarder till typ inget över en natt. Jonas som trodde att värdet på hans bolag bara kunde gå upp, det var ju en sådan lovande teknik, hade inte sålt sina aktier och blev därför återigen utfattig. Jonas satt sedan och huttrade under en bro i Lund i sin fleecejacka. Och så vitt jag vet sitter han där än.

Ja, även om en teknik är lovande så måste till slut ett bolags värde korrelera mot omsättning och vinst. Man behöver inte vara professor i ekonomi för att förstå detta.

Du jämför framfab med tesla som har en konstant årlig tillväxt på 50% per år?

Alltså gå och lägg dig.
Citera
2022-01-12, 00:17
  #7938
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peppa-pig
Det är sant. Förlåt Jonas.

Om jag mins rätt gick han efter kraschen in med sina sparslantar i bredbandsbolsget?

En hel del som fick lön i i form av konvertibler och som borgade hus och hem för aktieposter tycker nog inte JB är världens kramgoaste.
Citera
2022-01-12, 00:23
  #7939
Medlem
Off topic står det.

Jag är mer intresserad utav nya Li-Ion cellerna.

Storlek å kapacitet? Kommer de tillverkas i Sk-eå
Och pris? Och OM dom går att köpa via Holland till gemene man.
Citera
2022-01-12, 00:34
  #7940
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikasa
Off topic står det.

Jag är mer intresserad utav nya Li-Ion cellerna.

Storlek å kapacitet? Kommer de tillverkas i Sk-eå
Och pris? Och OM dom går att köpa via Holland till gemene man.

Pratar du om Northvolt?
Citera
2022-01-12, 06:41
  #7941
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dristigheten
Svara på min jävla fråga din sopa.

Vilka företag har mjukvara som delvis klarar stadskörning i mer än en stadskärna?
Har Tesla fått godkänt att använda sin teknik för att låta bilarna köra själv?
Mercedes får köra i låg hastighet på vissa motorvägssträckor, Tesla får inte ens det, din imbecill.
Citera
2022-01-12, 06:46
  #7942
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blibbe
Jasså, vilka analytiker på ovannämnda bolag agerar som flockdjur? Och hur vet du? har du träffat dem?
(Att följa flocken under en tidsperiod betyder ej nödvändigtvis att du är en del av den)

Vilka tekniska hopp är orimliga? Och varför?

Du kan väl testa att googla trendförvaltning.

Att med kamera som enda sensor lyckas med självkörande bilar i alla miljöer, alla väglag och alla väder. Det lär inte hända med radar heller för den delen.
Däremot kommer man säkerligen kunna ha självkörande bilar på motorväg, vissa förutbestämda sträckor etc. Men det kommer att dröja åratal.
Dock är det inte vad Tesla fanboys hörde Musk bröla om när han gapade om robottaxis år 2020.
Citera
2022-01-12, 06:50
  #7943
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
El produceras globalt med hjälp av kol och olja, inte kärnkraft eller solceller eller vattenkraft.
Gissa varför efterfrågan på kol och olja stiger?

Ja jag har hört dessa efrerblivna boomer-argumenten hundra gånger. Det har gjorts flera omfattande studier som har fastställt att en elbil orsakar mindre utsläpp. Du skiter så klart i att kraftverk förbränner kol och olja med vansinnigt mycket bättre effektivitet än en bilmotor, och att eldrivet bara kan bli bättre medan förbränningsmotorer inte kan det.

Allt du skriver låter som du läst den stora texten och tittat på bilderna i artiklar. Antingen låtsas du inte kunna något och säger saker för att trolla eller så kan du absolut ingenting men försöker låta smart för att sen fylla i tomrumnen med din egen enfald.

Du tänker som faktumet att Kina bygger 60 GW kolkraft och fortsätter bygga ut kolkraften tills år 2025?
Att Grekland fortsätter med kol till minst år 2025? Att det tas fler oljeriggar i bruk i mexikanska golfen pga hög efterfrågan och högt pris?

Vill du åka Tesla i kina så är det kolel som laddar batterierna, lite som i Skåne med lite då och då.
__________________
Senast redigerad av Sonnenwende 2022-01-12 kl. 06:53.
Citera
2022-01-12, 07:16
  #7944
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Ja jag har hört dessa efrerblivna boomer-argumenten hundra gånger. Det har gjorts flera omfattande studier som har fastställt att en elbil orsakar mindre utsläpp. Du skiter så klart i att kraftverk förbränner kol och olja med vansinnigt mycket bättre effektivitet än en bilmotor, och att eldrivet bara kan bli bättre medan förbränningsmotorer inte kan det.

Allt du skriver låter som du läst den stora texten och tittat på bilderna i artiklar. Antingen låtsas du inte kunna något och säger saker för att trolla eller så kan du absolut ingenting men försöker låta smart för att sen fylla i tomrumnen med din egen enfald.


Du tänker som faktumet att Kina bygger 60 GW kolkraft och fortsätter bygga ut kolkraften tills år 2025?
Att Grekland fortsätter med kol till minst år 2025? Att det tas fler oljeriggar i bruk i mexikanska golfen pga hög efterfrågan och högt pris?

Vill du åka Tesla i kina så är det kolel som laddar batterierna, lite som i Skåne med lite då och då.

Vad är det du inte förstår i att modern kolkraft är renare och släpper ut mindre partiklar i luften än förbränningsmotorer? Har du mamma eller pappa där som kan förklara?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback