Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-10-24, 01:34
Medlem
Kul att se om Joe Biden gör en Donald Trump nu när han enligt lag ska släppa alla dokument om mordet på JFK. DVS gör som CIA vill.
https://www.washingtonpost.com/politics/2021/10/23/biden-postpones-release-jfk-assassination-files-citing-pandemic-related-delays/

https://whowhatwhy.org/justice/final-deadlines-on-jfk-records-what-is-biden-going-to-do/

Det är som det är. Upp till er att bedöma.

"Jefferson Morley, the editor of JFKFacts.org who in 2003 sued the CIA for records related to the Kennedy assassination, said he was outraged by Biden’s decision to further postpone the release, calling it the “covid dog ate my homework" excuse."

Det klart att vi kan associera till MOP.

Väldigt bra att Jeff Morley, f.d reporter på Washingtonpost, kämpar för öppenhet, det borde vi också göra.
Senast redigerad av ossmond 2021-10-24 kl. 02:25.
Citera
2021-10-24, 04:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Har du exempel på identiteter som inte maskats i dokument nu på senare tid?
De första veckorna och månaderna efter presskonferensen upplevde jag en mer "generös" förhållning till personuppgifter (adresser m.m.). Men allt eftersom och vid anställning av flera jurister så har man blivit allt mer restriktiv.
Ett och annat misstag görs ju dock fortfarande, samt att maskningen skiljer sig från gång till annan för samma dokument.

Men i flera fall är det ju hela stycken som maskas bort och i dessa fall undrar jag vad mer än OSL som kan åberopas? I svaren från polisen så har jag i majoritet sett just OSL.

Jag undrar om detta är lagligt egentligen att PoPo anställer jurister som " Naggar " insynen i kanten
JK ( Fet tant utnämnd av partiet så klart ) som skulle sköta detta hamnar typ i finkan själv som Lambertz
Om man delar det i 2 delar
a ) Inte hänga ut hyggligt folk som har hjälpt till --sätta dessa i klistret
b ) Skydda den egna organisationen och / eller partiet

I en fungerande demokrati hade valmanskåren röstat väck underpresterare av detta radikala slaget
För en 30 år sedan " House Cleaning "
Dom hade aldrig getts mandatet / möjligheten maska bort sina egna misslyckanden.
Man minns talesättet " Förtroende är bra men Kontroll är Bättre "
Då är det principiellt fel att den som kanske fått sparken med komplett premissmängd ." Äger " den kontrollen i termer av " Censuren " av vad medborgaren får veta .. Det är ju inte heller så att PoPo har spets i grenen
" Lösandet Skjutningar på stan " idag heller .Det är ju inget för Mainstream media att sticka under stol med
" FIASKO "
Med reporterns första fråga till Partiet ...
" POLITRUK hörs det från SD Jimmie --- Varför har du inte kickat Polisledningen .. Dom har ju tappat det ...hyr folk för censur i stället för att haffa buset ---Nu igen Nya krafter behövs rätta upp detta sjuka Gruppjaget Självkritiken NÄR kommer den Pudla för de kassa resultaten ?? "
Citera
2021-10-24, 05:34
Medlem
I wonder - how long will the Svanberg Family hide the S&W?
I realize you love to discuss "the police angle"
But seriously, all S&W should be investigated.
Stop being stupid about this. Ask Monica - she knows...

Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Du fabulerade och hittade på när du skulle beskriva vapnet för mig och blev komplett genomskådad. Det var efter det att du påstår att du talat med Melander nu men då påstod du till mig att du inte hade pratat med PU utan ville kolla med mig om jag kunde kontakta dem eftersom du ville vara anonym.

Det är utom alla tvivel att du är en fabelgubbe så som vi sett förut med tramspellen som fabulerade kring unge Fauzzi som en vansinng mördare.
Citera
2021-10-24, 12:34
Medlem
OPK123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Hann tyvärr inte se Olmors inlägg.
Enligt den här aftonbladet artikeln verkar "Höllinge" eller "Föllinge" komma från Thure Nässen.

"I Uppdrag Gransknings ”Fallet Christer Pettersson” riktas skarp kritik mot polismannen som grep och levererade Christer Pettersson till åklagaren, Thure Nässén. I en intervju med Aftonbladet menade Nässén att han inte var den ende som begick misstag. Nässén berättade att det egentligen skulle varit en spanare på plats längs mördarens flyktväg – men att spanaren smitit från sin post på grund av att det var en lugn kväll:

– Annars hade mördaren sprungit rakt i famnen på polisen, menar Thure Nässén.

Jag frågar Hans Ölvebro om han känner till Thure Nässéns uppgifter:

– Det glimtar till i bakhuvudet när jag hör om det. Men eftersom de inte fanns på plats var det inget att hålla på och jobba med. Det konstaterade vi i alla fall då.

Thure Nässén ville minnas att spanaren som inte var på sin post kallades för ”Höllinge” eller ”Föllinge” – vet du vem det är?

– Nej, jag kan inga namn på någon. Jag rörde mig inte i de kretsarna, jag tillhörde rikskriminalen, vi jobbade inte i Stockholm, säger Hans Ölvebro som själv är född och uppvuxen i Bromma.

Efter att vi pratat i 45 minuter – utan några pengar inblandade – vill Hans Ölvebro återgå till dagens sysslor. Eftersom det är mycket snö ute ska han cykla en mil på motionscykeln i stället för att ta en promenad. Han lever ensam sedan hans fru och livskamrat gick bort för några år sedan."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/a/bKe7j5/hans-olvebro-jag-var-inte-ute-efter-pengar

Lite mera Thure Nässen

"– Jag ska berätta en sak jag aldrig har berättat för någon annan tidigare. Du är den förste.
Ja.
– Du vet den där kvällen, var det inte en lördag, eller en fredag, ja i alla fall kvällen när Palme mördades. Knarket hade spaningar runtomkring korsningen Tunnelgatan och Döbelnsgatan (som övergår i Malmskillnadsgatan reds. anm). De hade folk överallt som skulle varit på plats. Men i så fall hade ju mördaren sprungit rakt i famnen på dem, säger Thure Nässén.
Anledningen till att så inte skedde, enligt Thure Nässén, var att spanaren som skulle ha bevakat området hade smitit tidigare från jobbet, med motiveringen att det var så lugnt på stan den kvällen.
– Han skulle ha jobbat till klockan tre på natten mot lördag, menar Thure Nässén.
En polis skulle ha varit vid Tunnelgatan, men han var inte på plats, är det det du säger?
– Ja, de hade bevakning där, de var 8-10 man som jobbade runtomkring. Sedan blev det som det blev. De var ingen som var på den plats där de skulle ha varit.
Och om de varit på den plats där det var sagt att de skulle vara, så hade mördaren sprungit rakt i famnen på dem?
– Ja, han hade sprungit i famnen på dem."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/A2xAEE/mordaren-skulle-sprungit-i-famnen-pa-polisen

Refererar till ett gammalt inlägg. "Thure Nässén ville minnas att spanaren som inte var på sin post kallades för ”Höllinge” eller ”Föllinge” – vet du vem det är?"

Ändå var det just han som var den första att förhöra: "Föllinge" 1989-02-27 (tre månader efter att Christer Pettersson gripits - en dag innan tre årsjubileet av Palmemordet): https://wpu.nu/wiki/Uppslag:EAD10245-00

Så Nässén visste knappt vem denna poliskommissarie var? Men ändå arbetade de bägge som knarkspanare, i samma stad och kom ifrån samma område i Jämtland ursprungligen.

Detta känns inte sanningsenligt.
Citera
2021-10-24, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OPK123
Refererar till ett gammalt inlägg. "Thure Nässén ville minnas att spanaren som inte var på sin post kallades för ”Höllinge” eller ”Föllinge” – vet du vem det är?"

Ändå var det just han som var den första att förhöra: "Föllinge" 1989-02-27 (tre månader efter att Christer Pettersson gripits - en dag innan tre årsjubileet av Palmemordet): https://wpu.nu/wiki/Uppslag:EAD10245-00

Så Nässén visste knappt vem denna poliskommissarie var? Men ändå arbetade de bägge som knarkspanare, i samma stad och kom ifrån samma område i Jämtland ursprungligen.

Det var Ölvebro som sa att han inte visste vem Höllinge/Föllinge var.
Citera
2021-10-24, 12:48
Medlem
OPK123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Det var Ölvebro som sa att han inte visste vem Höllinge/Föllinge var.

...och det är ju ännu märkligare eftersom han var ansvarig för utredningen! Borde därmed haft koll på vilka som förhördes.
Citera
2021-10-24, 12:53
Medlem
Citat:
...och det är ju ännu märkligare eftersom han var ansvarig för utredningen! Borde därmed haft koll på vilka som förhördes.

Jag tolkar det som att han menar att han inte vet vem Nässen menar med smeknamnet Höllinge/Föllinge..
Nässen sa ju inte det riktiga namnet på spanaren .

Däremot kan ju Ölvebro förstått vem han menade men tog den säkraste vägen ut.
Citera
2021-10-24, 14:06
Medlem
OPK123s avatar
Efter att ha gått igenom förhör med Per Hall, Göran Stigsson, Birgit Dahlström, Anders Pettersson, Klas Gedda, Hans Hongelin samt Anette Kohut får jag känslan av att Per Hall och Göran Stigsson hamnat på Snickarbacken utanför Karelia mycket tidigare än vad de själva beskrivit?

Jag får också känslan av att det är de som kör den röda Volvo 242:an (civila polisbilen) som bl.a. beskrivs av Anders Pettersson och Anette Kohut i sina förhör strax efter mordet?

Per Hall och Göran Stigsson som besökt Carl Gustaf-Östling vid 20:00-20:30 tiden mordkvällen för att diskutera "skjutövningar". De som flyttade söderut strax efter mordet.
Citera
2021-10-24, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
Det är inte jag personligen som driver ngt Svartenspår. När jag ringde PU, inte "nya", låg S på deras bord men det måste finnas teknisk bevisning för att kunna anhålla någon. DÅ hade jag inte känt igen alla de brev jag sett nu efter vi kunnat begära ut material från förundersökningen. Jag hade bara känt igen att det är Svarten som är Skelleftehamnsmannen. En v efter jag ringde o sa han nog är mördaren pga saker S sa.
Om man inte själv varit med om ngt kan man ju inte veta ngt.

Nu jobbar du i dig saker som inte är korrekta. Vem som helst kan följa dina inlägg i ämnet om dina kontakter med PU.

Det är fortfarande så att de tänt på alla cylindrar om det låg något alls i spåret. Iskallt till och med jämfört med SE. Det här kan du inte hålla liv i.
Citera
2021-10-24, 20:06
Medlem
Citat:

Jag tolkar det som att det uppstod sprickor blan de som mycket aktivt styrt utredningen på grund.

Nässen blev uthängd och skickade då en passning som ingen kunde ta. Så uppfattade jag det. Lämnar ni mig till vargarna så pekar jag tillbaka. Om Nässen är ärlig eller bara lite listig när han antyder identiteten återstår att utröna.

Det viktiga är att han pekar mot stan. Hur svårt kan det vara att utreda? BÖRJA MED ATT KOLLA Vapentillgång.

Men nej man gör absolut ingenting när en Polis avslöjas att förfalskat bevis och kontrar med att peka mot spaningen på plats...

Det har gått 35 år. FRAM MED VAPENUPOGIFTERNA NU!
Citera
2021-10-25, 00:01
Medlem
OPK123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Jag tolkar det som att det uppstod sprickor blan de som mycket aktivt styrt utredningen på grund.

Nässen blev uthängd och skickade då en passning som ingen kunde ta. Så uppfattade jag det. Lämnar ni mig till vargarna så pekar jag tillbaka. Om Nässen är ärlig eller bara lite listig när han antyder identiteten återstår att utröna.

Det viktiga är att han pekar mot stan. Hur svårt kan det vara att utreda? BÖRJA MED ATT KOLLA Vapentillgång.

Men nej man gör absolut ingenting när en Polis avslöjas att förfalskat bevis och kontrar med att peka mot spaningen på plats...

Det har gått 35 år. FRAM MED VAPENUPOGIFTERNA NU!

Och utöver detta så måste vi granska Föllinge extra hårt. En person som samma kväll körde en gråblå Passat och vars utseende påminner om gärningsmannens beskrivning från vittnen.

En fråga som kanske nån i tråden kan svara på: Har Ove Persson någonsin bott på Järnvägsgatan 30 i Nynäshamn?
Citera
2021-10-25, 00:49
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Och utöver detta så måste vi granska Föllinge extra hårt. En person som samma kväll körde en gråblå Passat och vars utseende påminner om gärningsmannens beskrivning från vittnen.

En fråga som kanske nån i tråden kan svara på: Har Ove Persson någonsin bott på Järnvägsgatan 30 i Nynäshamn?
Du postade mängder om det i februari i år. Ta det därifrån.
--> https://www.flashback.org/sok/?t=133416&query=Nyn%C3%A4shamn&search_post=1&sp=1& date_from=2000-01-01&date_to=2021-10-25&so=pd
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in