Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-10-12, 19:47
Citat:
Ursprungligen postat av OPK123
Jag hade börjat med att kontakta Robert Andersson och Maj-Lis Larsson.
Är det denna Robert? Vem är Maj-Lis? https://drive.google.com/file/d/13wSvbD6g3DS0kLVZaF0nO8_Mli8JdqGE/view?usp=sharing https://drive.google.com/file/d/1jbFHCk7--w_Cf1TMOqaOnUdheQaioXCr/view?usp=sharing
Citera
2021-10-12, 22:47
Medlem
Kjell Östling som var befäl på piket 3230 på mordnatten intervjuas.

Han berättar bland annat att Gösta Söderström stack iväg från mordplatsen väldigt snabbt, han sa att han skulle skriva.
Kjell kände inte igen Lisbet Palme men han berättar att Lisbet sprang runt på mordplatsen.

Han säger att eftersom en revolverkula kan gå så långt så om man skulle ha gjort en bättre avspärrning hade den blivit väldigt stor.

I en kommande film på Netflix ska Hasse spela den piketpolischef som var först på plats när Palme sköts. Nu pratar han med den riktiga personen Kjell. Vi får höra om hur det var den natten och lite av vad som hände sen

https://podcasts.nu/avsnitt/snutsnack/210-forst-pa-plats-pa-palmemordet-Bcroux9KG
Citera
2021-10-13, 04:16
Medlem
TheRotters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av papperslapp2021
Bra fråga, Tredite känns dock som ett annat vittne (ytterligare ett som sett OP och en man i ljus rock gruffa). Men jag vill minnas att vittnet fick en blick av LP, att hon inte skulle lägga sig i, även att LP la handen på hennes arm, eller signalerade med armen att hon inte skulle ingripa. Frågan är om jag läst personens vittnesmål, eller om någon journalist återberättat och tolkat, överdrivit. Men jag vill reservera mig, det kan vara något jag snappat upp för längesedan via någon SVT eller TV3-dokumentär. Vill inte att detta ska bli någon sanning.

Finns återberättat i Borgnäs ”En iskall vind”
Citera
2021-10-13, 07:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TheRotter
Finns återberättat i Borgnäs ”En iskall vind”

Okej, tack för upplysningen.
Citera
2021-10-13, 07:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Kjell Östling som var befäl på piket 3230 på mordnatten intervjuas.

Han berättar bland annat att Gösta Söderström stack iväg från mordplatsen väldigt snabbt, han sa att han skulle skriva.
Kjell kände inte igen Lisbet Palme men han berättar att Lisbet sprang runt på mordplatsen.

Han säger att eftersom en revolverkula kan gå så långt så om man skulle ha gjort en bättre avspärrning hade den blivit väldigt stor.

I en kommande film på Netflix ska Hasse spela den piketpolischef som var först på plats när Palme sköts. Nu pratar han med den riktiga personen Kjell. Vi får höra om hur det var den natten och lite av vad som hände sen

https://podcasts.nu/avsnitt/snutsnack/210-forst-pa-plats-pa-palmemordet-Bcroux9KG

Görs det en till film?
Citera
2021-10-13, 07:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
Görs det en till film?

Nej, det är nog samma film som Robert Gustavsson är med i.
Citera
2021-10-13, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 86spanare
Took me a while to dig up the record.
Wanted to make sure I answered this part of your comment with exact information:"Dessutom tror jag de flesta förstår att du inte haft någon som helst kontakt med Melander eller någon annan"

October 19, 2016 at approx. 15:30 in the afternoon.
Hans Melander has a very easy voice to recognize - his dialect is easily matched on his many interviews.
I can transcribe what he said.
There is no surprise from my side if he wants to deny the conversation - I have already said he is lazy!
Obviously, he receives information and doesn't follow up on it.

Du fabulerade och hittade på när du skulle beskriva vapnet för mig och blev komplett genomskådad. Det var efter det att du påstår att du talat med Melander nu men då påstod du till mig att du inte hade pratat med PU utan ville kolla med mig om jag kunde kontakta dem eftersom du ville vara anonym.

Det är utom alla tvivel att du är en fabelgubbe så som vi sett förut med tramspellen som fabulerade kring unge Fauzzi som en vansinng mördare.
Citera
2021-10-13, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Jag såg att någon lagt ut samma fråga i Palmerummet på Facebook.
Ingen har än så länge kommit med något förslag, men någon skrev att personen ska ha känt Tomas T.

Hmmm, nu hittar jag inte den posten. Om du lyckas så skicka gärna länken.
Citera
2021-10-13, 10:54
Medlem
HAARPs avatar
Det här med filmtiderna på Grand och vittnet Stark tycker jag är intressant.

Gå och se
börjar 18.00
slutar 20.23

börjar 20.45
slutar 23.05

Bröderna Mozart
börjar 19.00
slutat 20.47

börjar 21.15
slutar 23.07

Amadeus
börjar 18.00
slutat 20.41

Ran
börjar 18.00
slutar 20.41

Vittnet Stark med manligt sällskap ser första visningen av Gå och se. Filmen slutar ca 20.23.
Stark säger att de lämnar Grand ca 20.55 . Det är detta jag inte får ihop. Har vittnet Stark tagit fel på tiden när de lämnade Grand? Eller har hon tagit fel på vilken film de såg? Amadeus och Ran slutade ca 20.41 så det skulle kunnat stämma bättre med tiden när de sen lämnade Grand. Fast det verkar ganska osannolikt att hon skulle minnas fel vilken film de sett.

Vittnet Stark ser en man utanför Grand när de lämnar biografen som stämmer mycket bra med beskrivningen med mannen som vittnet LK och MP sen ser utanför Grand efter att bröderna Mozart slutat ca 23.07. Samma man som MP i första förhör sen säger sig se gå efter LOP på Sveavägens västra sida.

Om vittnet Stark tagit fel på tiden när de lämnade biografen så befann sig alltså denna mannen utanför Grand redan vid ca 20.30.

LOP lämnade bostaden i gamla stan 20.35 och kom fram till Grand 20.55.

Om mannen befann sig vid Grand redan innan LOP lämnat bostaden så var det alltså ingen som bara tillfälligt befann sig/gick förbi Grand runt 20.55 och då fick se LOP gå in på Grand.

Är det samma man som BW sen ser 20.55 utanför Grand så har han alltså befunnit sig i närheten av Grand under åtminstone en halvtimme innan LOP kommer dit.

Vem man än vill peka ur som grandmannen så måste man på något vis förklara varför han uppehöll sig utanför Grand minst en halvtimme innan LOP kom dit.

Det här gör det osannolikt med en GM som bara råkade gå förbi Grand runt 20.55 och när han såg LOP gå in på biografen bestämde sig för att återvända efter filmens slut med en revolver. Alltså om man tror att grandmannen var GM.

Av någon anledning uppehöll han sig vid Grand redan innan LOP lämnat bostaden i gamla stan.
Senast redigerad av HAARP 2021-10-13 kl. 11:01.
Citera
2021-10-13, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Det här med filmtiderna på Grand och vittnet Stark tycker jag är intressant.

Gå och se
börjar 18.00
slutar 20.23

börjar 20.45
slutar 23.05

Bröderna Mozart
börjar 19.00
slutat 20.47

börjar 21.15
slutar 23.07

Amadeus
börjar 18.00
slutat 20.41

Ran
börjar 18.00
slutar 20.41

Vittnet Stark med manligt sällskap ser första visningen av Gå och se. Filmen slutar ca 20.23.
Stark säger att de lämnar Grand ca 20.55 . Det är detta jag inte får ihop. Har vittnet Stark tagit fel på tiden när de lämnade Grand? Eller har hon tagit fel på vilken film de såg? Amadeus och Ran slutade ca 20.41 så det skulle kunnat stämma bättre med tiden när de sen lämnade Grand. Fast det verkar ganska osannolikt att hon skulle minnas fel vilken film de sett.

Vittnet Stark ser en man utanför Grand när de lämnar biografen som stämmer mycket bra med beskrivningen med mannen som vittnet LK och MP sen ser utanför Grand efter att bröderna Mozart slutat ca 23.07. Samma man som MP i första förhör sen säger sig se gå efter LOP på Sveavägens västra sida.

Om vittnet Stark tagit fel på tiden när de lämnade biografen så befann sig alltså denna mannen utanför Grand redan vid ca 20.30.

LOP lämnade bostaden i gamla stan 20.35 och kom fram till Grand 20.55.

Om mannen befann sig vid Grand redan innan LOP lämnat bostaden så var det alltså ingen som bara tillfälligt befann sig/gick förbi Grand runt 20.55 och då fick se LOP gå in på Grand.

Är det samma man som BW sen ser 20.55 utanför Grand så har han alltså befunnit sig i närheten av Grand under åtminstone en halvtimme innan LOP kommer dit.

Vem man än vill peka ur som grandmannen så måste man på något vis förklara varför han uppehöll sig utanför Grand minst en halvtimme innan LOP kom dit.

Det här gör det osannolikt med en GM som bara råkade gå förbi Grand runt 20.55 och när han såg LOP gå in på biografen bestämde sig för att återvända efter filmens slut med en revolver. Alltså om man tror att grandmannen var GM.

Av någon anledning uppehöll han sig vid Grand redan innan LOP lämnat bostaden i gamla stan.

Du kan inte dra den slutsatsen.
Stark kan ha tagit fel på tid,helt enkelt observerat en liknande men annan individ osv osv.

Stark kvalar inte in som något starkt(haha)vittne hos mig.Som du påpekar finns det oklarheter om hur hennes vittnesmål skall värderas.
Citera
2021-10-13, 12:05
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Du kan inte dra den slutsatsen.
Stark kan ha tagit fel på tid,helt enkelt observerat en liknande men annan individ osv osv.

Stark kvalar inte in som något starkt(haha)vittne hos mig. Som du påpekar finns det oklarheter om hur hennes vittnesmål skall värderas.

Alldeles för mycket likheter med LK , MP:s vittnesmål för att jag skall tro på att det är olika personer.

Det mest troliga tycker jag är att Stark minns fel tid när de lämnade Grand. Antagligen redan vid 20.30 och det är det som gör det så intressant om grandmannen fanns på plats redan då.
Senast redigerad av HAARP 2021-10-13 kl. 12:15.
Citera
2021-10-13, 12:46
Nu har inte jag fått svar på om det är rätt robert andersson narkotikaspanaren men säg att det är det. Då är inte bara söderpiketen som tagit sig från söder utan också och den försvunna vid 2300 kollegan på väg ungefär samtidigt till området kring mordplatsen tillfällighet?

De är alla poliser eller narkotikaspanare. Där vi vet att Margareta E o hennes knarkspanare ändrade funktion vid 2300. I kvarteret vid mordplatsen där man även ser bilar som backar/blockerar luntmakar/tunnelgatan för sigge. Jag är dåligt insatt i detta men är det Fölinge som är den som arbetar med Robert och som liksom söderpiketen funktionerar kring det som sen ska bli mordplatsen. Över allihopa är chefen med vilket jag utgår ifrån är Holmer. Holmer är ingen mördare. Då måste det va något annat

Om det är Christer Petterson som ska skjuta Palme kanske Sigge ska stå där för att köra han hem sen? Fast detta skulle ju vittnet Jeppson ha sett. Jepsson såg han eller hörde sigges bil? Sigge hörde ju skotten från bilen så han måste ju varit där 20-50 m ifrån Jeppson?
I intervjun med Östling så resonerar han om avspärrningen och att det hade inte spelade någon roll när det gällde en sån kanon det låter som att de visste vad för vapen mördaren hade då på natten när de var där i intervjun. Dvs integrerade i händelsrna vet i förväg vad det är för vapen man ska säga att olof blev skjuten med. Enentuellt sker ett skifte i dekorima med ett annat par som ser ut som olof o lisbet kanse är det dem opk123 menar är robert andersson o maj-lis?

Sen om vi då tänker oss Holmer i en huvudroll och att han har en massa hemliga gubbar arbetandes denna kväll för icensättningen av mordet. Det kan va därför Gösta åker hem o lämnar sin position som chef över mordplatsen till piketen. Gösta och Anna Hage är 2 personer som inte skulle dykt upp i det man övat på. Kanske får Gösta ett samtal från Holmer att han ska åka till stationen o lämna befälet till Östling? Kanse ser han att Palme inte är palme att isbet inte är Lisbet eller att det är en blodampull i munnen. Kanske spelar han med o sätter sig i radion o får då höra att han ska lämna över befälet och aldrig fråga varför. Jag kan också inbilla mig att anledningen i intervjun där det nämns att östling inget säger när han kommer hem till sin flickvän är att han har hemliga tjänst denna natten o har yppandeförbud till ett visst klockslag.

Jag tycker det är underligt att en person som kom näst först till mordplatsen (efter gösta han skulle inte kommit)till ett av världen största mord fortfarande håller kvar vid Christer? Det är en gåta!
Kanske var det bestämt innan att christer skulle spela mördaren men allt fick ändras pga vittnet lars jeppson? Återigen stor risk att det var belamrat med teraterkulissfolk inne på bohemia därav undersökte man medvetet inte den platsen då man inte ville ha de namnen på pränt för allmän kännedom. Jag tror att poliser mfl runt omkring har rätt att ljuga o får skydd av rättsväsende o media som kontrolleras av? Eller som en polis s "vi har en sån backup så ni kan aldrig nå oss"
Senast redigerad av jajagvinner 2021-10-13 kl. 12:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in