Citat:
Ursprungligen postat av
HAARP
Det här med filmtiderna på Grand och vittnet Stark tycker jag är intressant.
Gå och se
börjar 18.00
slutar 20.23
börjar 20.45
slutar 23.05
Bröderna Mozart
börjar 19.00
slutat 20.47
börjar 21.15
slutar 23.07
Amadeus
börjar 18.00
slutat 20.41
Ran
börjar 18.00
slutar 20.41
Vittnet Stark med manligt sällskap ser första visningen av Gå och se. Filmen slutar ca 20.23.
Stark säger att de lämnar Grand ca 20.55 . Det är detta jag inte får ihop. Har vittnet Stark tagit fel på tiden när de lämnade Grand? Eller har hon tagit fel på vilken film de såg? Amadeus och Ran slutade ca 20.41 så det skulle kunnat stämma bättre med tiden när de sen lämnade Grand. Fast det verkar ganska osannolikt att hon skulle minnas fel vilken film de sett.
Vittnet Stark ser en man utanför Grand när de lämnar biografen som stämmer mycket bra med beskrivningen med mannen som vittnet LK och MP sen ser utanför Grand efter att bröderna Mozart slutat ca 23.07. Samma man som MP i första förhör sen säger sig se gå efter LOP på Sveavägens västra sida.
Om vittnet Stark tagit fel på tiden när de lämnade biografen så befann sig alltså denna mannen utanför Grand redan vid ca 20.30.
LOP lämnade bostaden i gamla stan 20.35 och kom fram till Grand 20.55.
Om mannen befann sig vid Grand redan innan LOP lämnat bostaden så var det alltså ingen som bara tillfälligt befann sig/gick förbi Grand runt 20.55 och då fick se LOP gå in på Grand.
Är det samma man som BW sen ser 20.55 utanför Grand så har han alltså befunnit sig i närheten av Grand under åtminstone en halvtimme innan LOP kommer dit.
Vem man än vill peka ur som grandmannen så måste man på något vis förklara varför han uppehöll sig utanför Grand minst en halvtimme innan LOP kom dit.
Det här gör det osannolikt med en GM som bara råkade gå förbi Grand runt 20.55 och när han såg LOP gå in på biografen bestämde sig för att återvända efter filmens slut med en revolver. Alltså om man tror att grandmannen var GM.
Av någon anledning uppehöll han sig vid Grand redan innan LOP lämnat bostaden i gamla stan.
Du kan inte dra den slutsatsen.
Stark kan ha tagit fel på tid,helt enkelt observerat en liknande men annan individ osv osv.
Stark kvalar inte in som något starkt(haha)vittne hos mig.Som du påpekar finns det oklarheter om hur hennes vittnesmål skall värderas.