Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-10-23, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
Vilken slutlösning??
Har du inte läst vad jag skrivit o sett förhör som jag fått ut o inte fått ut? O alla anonyma brev som S skrivit. Det byttes med poliser i utredningen 2016. Tyvärr.

Svartenbrandt var en psykopat som fick sin läkare att ge honom falskt alibi. Varför? Kan va för de visste att S inte drog sig för att döda men det kunde han väl knappast klara om han satt på livstid för statsministermord så är väl mer att läkaren var rädd om sitt anseende. Läkaren slutade sen men kom tillbaka o jag har glömt varför för är väldigt mycket i turerna runt just Svartenbrandt fram till 2016 o nu när man kan ta del av visst material från förundersökningen.
Åklagarmyndigheten får skärpa sig o öppna utredningen igen!

Om det funnits så mycket som en tummetott i Svartenspåret som du personligen drivit hade naturligtvis PU laddat 100% på det spåret och presenterat det som lösning istället för debaklet med SE.

Det är uppenbart att PU inte har fått fram något i något sådant spår med något som helst relevans för mordet trots att de ägnat i stort sett all sin kraft att tramsa kring galningar och ensamma gärningsmän i 30 år för att mycket nogsamt undvika att utreda allt som har med närvarande poliser både civila och uniformerade.

Vi ser idag de enorma luckorna när det avser det.

Att en ensam galning på något magiskt sätt skulle kunna ha manipulerat utredningen är helt uteslutet.

Det finns bara ett spår som funnits från dag 1 där man spritt desinformation ända in i regeringskansliet med påståendet att någon mystisk privat spaning av poliser pågick som inte var relevant och skulle hoppas över.

ALLA ALTERNATIVA SPÅR ÄR KÖRDA I BOTTEN IDAG. ÅTERSTÅR BARA ETT ENDA.

Det befängda SE spåret var vägs ände på de spåren och därför lade man ner. Inget annat val fanns då alternativet var att följa det spår som leder mot den pinsamma sanningen som skulle drabba många karriärer.

De är knappast omedvetna om det spåret med stor substans och bara ovilliga eller förbjudna att gräva där.

Redan för Näss var det ett spår med näring i men då "tog det stopp"
Citera
2021-10-23, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tradera
Stämmer alla dessa vittnesmål så är det bevakning i olika grupper av OP.
Finns det vittnesmål om WT iakttagelser efter mordet?
Eller är det så enkelt att dessa WT bärare har lagt den i fickan och är på väg hem,när det gick som det gick!

Jag har idag sett mannen ,mordet ,mysteriet. I mitt tycke det bästa dokumentet som är gjort.
Enligt norska statsministern Brunthland kände sig OP bevakad och upplevde att vissa människor var hotfulla ,mer än vanligt.
Han upplevde att hotbilden mot honom hade förändrats.
Jag tror han kände att han var föremål för något obehagligt...
Därför undrar jag varför han går på Sveavägen en fredagkväll i dåtidens skumma kvarter.
Fick han löfte om någon form av bevakning..... där en katt fanns bland hermelinerna!

I serien redogörs för det som SÄPO gjorde eller inte gjorde!
Är det någonstans som har lösningen på mordet så är det på Säpo.....de som aldrig får utredas.
En god täckmantel på ett statsministermord.

Det finns någon på tråden som påstår att Svartenbrant är GM ....
För vems agenda skriver du kan man undra?

Lyssna på intervjun i Polispodden med tvåan på plats. Läs lite mellan raderna.

Han "vet" att den/de som gjorde det gömde sig någonstans för hans gubbar som sökte och han är bara intresserad att veta hur nära de var att hinna ifatt och var de gömde sig och hur de kom undan.
Citera
2021-10-23, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 10juni
Under det senaste året har polisen haft som huvudregel att maska vittnens identiteter i det utlämnade materialet.

Tänk efter lite nu. Vissa är identifierade som oskyldiga på anonym grund. SE är öppen och identifierar men man försöker konstruera fram att han ljuger men allt faller då allt konkret som går att utreda visar sig helt utan grund.

Har man kollat dessa personer? Åsikter, vapen, kontakter mm. Nej de är lika ogenomlysta som de spanare som sades ha privatspanat i området.

Vissa granskas med fantasi och lupp. Andra som civilspanarna kan fabulera som förortgangsters kring sina förehavanden utan någon som helst konsekvens.
Citera
2021-10-23, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OPK123
Nu börjar tråden bli intressant igen. Oves och Roberts förehavanden måste synas till sömmarna. Att de förhörs samma dag, efter varandra, är ju skandal.
Ove skulle ju enligt en själv för delaktighet i manipulation av bevis pressad person ha varit placerad vid mordplatsen men skulle ha avvikit p eget bevåg.
Citera
2021-10-23, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OPK123
Intressanta iakttagelser:

Ove Persson förhördes av Stellan Åkerman 1989-02-07 mellan kl 08:55 och kl 09:35.

Robert Andersson förhördes av Stellan Åkerman 1989-02-07 mellan kl 09:45 och kl 10:10.

Deras historier är i princip identiska. Hade de pratat ihop sig? Mycket sannolikt.

Stefan Ahlgren förhördes däremot av Roger Jansson 1989-02-07 kl 12:50 (varför inte Stellan Åkerman även höll i detta förhör kan man ju fråga sig?).

Stefan Ahlgrens berättelse är mer detaljrik och skiljer sig på den viktiga punkten om när han avlöste Ove och Robert på Brännkyrkagatan 21. Stefan säger kl 21:00, Ove och Robert säger kl 23:00. Båda kan ju inte ha rätt!

Ove ska i april 1986 sagt att han sett Victor Gunnarsson gå in i en fastighet längs flyktvägen. Tipset kom in när Gunnarsson var som hetast i utredningen. Det var uppenbart viktigt för Ove att nämna detta? Står dock inget om när han gjort denna iakttagelse?

Oves alla förhör skedde både strax före och strax efter att Christer Pettersson häktades. Varför tog man in honom så många gånger? Och varför i anslutning till Christer Petterssons intåg i utredningen?

Ove mindes färdvägen hem in i minsta detalj samt att han stannat utanför nattklubben Virveln. Kommer man ihåg sådant tre år senare? Allt annat i förhöret mindes han betydligt sämre.
Stellan Ove och Robert fikade nog först tillsammans

Ove och Robert borde vara värda att granska noga men det gjordes inte. Istället blev det en patetisk wild goose chase på SE.

TYCKER DET ÄR TALANDE!
Citera
2021-10-23, 12:32
Medlem
Ove P säger sig ha använt en gråblå Passat den 28 feb 1986.
Ordinarie tjänstgöringstid 16-01
Position 860228 20,30 Brännkyrkogatan Söder Fast spaning
Position 860228 23,21 På Söderleden
Inte medverkat i spaningar på Olof Palmes mördare efter mordet.

Ingen verksamhet till fots med bärbar radio.
Vid 23-tiden befann jag mig en kort period på cirka 10 minuter i City på bland annat
Drottninggatan-Tunnelgatan-Sveavägen-Tunneln söderut

https://drive.google.com/file/d/1H97ur7CUgPa5zUqvnEnDd9SUzz89zqMV/view
Frågeformulär till polis EAD 10245-00 19890220
Citera
2021-10-23, 12:47
64.5 Eventuella förhör med DF 18-11-01 annan maskning 2021-10-23 DA-21183-04-JKL--DA-21183-06 https://drive.google.com/file/d/13KLy5ncYIz3C2g0rthHsLCqP_KX_EAY8/view?usp=sharing
64.6 Förhör, Walkie-talkie, etc 2021-10-23 DA-21183-06-AB--DA-21183-07 https://drive.google.com/file/d/1r0ZkbwqrLdIdYbMWnuaoo8rIqP_Le_sR/view?usp=sharing
1333 Tips Karlstad 2021-10-23 I-14957-K https://drive.google.com/file/d/1nEp1HkvfaNMgRMt0CTec3KdWX2hkrxoZ/view?usp=sharing
Citera
2021-10-23, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Lyssna på intervjun i Polispodden med tvåan på plats. Läs lite mellan raderna.

Han "vet" att den/de som gjorde det gömde sig någonstans för hans gubbar som sökte och han är bara intresserad att veta hur nära de var att hinna ifatt och var de gömde sig och hur de kom undan.
Länk till det avsnittet i podden? Tack
Citera
2021-10-23, 14:21
Medlem
Ove P säger i förhöret 1989 att han aldrig var inblandad i spaningarna efter Olof Palmes mördare, men
om jag minns rätt så plockade Hans Holmer in alla knarkspanare i spaningarna efter Olof Palmes mördare.
Citera
2021-10-23, 14:32
Medlem
Östekonomiska byrån verkar ha varit aktiv till 1989.

"Ekonomisk underrättelseverksamhet är betydligt mindre undersökt än den militära. Här studeras därför hur försvarsstabens och näringslivets hemliga underrättelsesamarbete under andra världskriget ledde fram till bildandet av Östekonomiska byrån 1959."

"Styrelsen 1984:[5] professor Erik Dahmén, direktör Göran Ennerfelt, professor Erik Höök, ambassadör Göran Ryding, bankdirektör Hans Swedberg, general Stig Synnergren, före detta ambassadör Sven Backlund, riksdagsledamot Carl Bildt, viceamiral Bror Stefenson, generaldirektör Gunnar Söder, generaldirektör Axel Wallén och statssekreterare Erik Åsbrink."

Viceamiral Bror Stefenson var den som beordrade eldförbudet 13 oktober vid Mälsten där man kan misstänka att en ubåt tog sig ut.

https://www.umu.se/forskning/projekt/ekonomisk-underrattelseverksamhet-och-informationsspridning-staten-naringslivet-och-ostekonomiska-by ran-under-det-kalla-kriget/
Citera
2021-10-23, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Om det funnits så mycket som en tummetott i Svartenspåret som du personligen drivit hade naturligtvis PU laddat 100% på det spåret och presenterat det som lösning istället för debaklet med SE.

Det är uppenbart att PU inte har fått fram något i något sådant spår med något som helst relevans för mordet trots att de ägnat i stort sett all sin kraft att tramsa kring galningar och ensamma gärningsmän i 30 år för att mycket nogsamt undvika att utreda allt som har med närvarande poliser både civila och uniformerade.

Vi ser idag de enorma luckorna när det avser det.

Att en ensam galning på något magiskt sätt skulle kunna ha manipulerat utredningen är helt uteslutet.

Det finns bara ett spår som funnits från dag 1 där man spritt desinformation ända in i regeringskansliet med påståendet att någon mystisk privat spaning av poliser pågick som inte var relevant och skulle hoppas över.

ALLA ALTERNATIVA SPÅR ÄR KÖRDA I BOTTEN IDAG. ÅTERSTÅR BARA ETT ENDA.

Det befängda SE spåret var vägs ände på de spåren och därför lade man ner. Inget annat val fanns då alternativet var att följa det spår som leder mot den pinsamma sanningen som skulle drabba många karriärer.

De är knappast omedvetna om det spåret med stor substans och bara ovilliga eller förbjudna att gräva där.

Redan för Näss var det ett spår med näring i men då "tog det stopp"

Det är inte jag personligen som driver ngt Svartenspår. När jag ringde PU, inte "nya", låg S på deras bord men det måste finnas teknisk bevisning för att kunna anhålla någon. DÅ hade jag inte känt igen alla de brev jag sett nu efter vi kunnat begära ut material från förundersökningen. Jag hade bara känt igen att det är Svarten som är Skelleftehamnsmannen. En v efter jag ringde o sa han nog är mördaren pga saker S sa.
Om man inte själv varit med om ngt kan man ju inte veta ngt.
Senast redigerad av Cianneli 2021-10-23 kl. 20:34.
Citera
2021-10-23, 21:46
Medlem
graniten1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detkanvadu
Länk till det avsnittet i podden? Tack
https://poddtoppen.se/podcast/1297366201/snutsnack/210-forst-pa-plats-pa-palmemordet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in