Hann tyvärr inte se Olmors inlägg.
Enligt den här aftonbladet artikeln verkar "Höllinge" eller "Föllinge" komma från Thure Nässen.
"I Uppdrag Gransknings ”Fallet Christer Pettersson” riktas skarp kritik mot polismannen som grep och levererade Christer Pettersson till åklagaren, Thure Nässén. I en intervju med Aftonbladet menade Nässén att han inte var den ende som begick misstag. Nässén berättade att det egentligen skulle varit en spanare på plats längs mördarens flyktväg – men att spanaren smitit från sin post på grund av att det var en lugn kväll:
– Annars hade mördaren sprungit rakt i famnen på polisen, menar Thure Nässén.
Jag frågar Hans Ölvebro om han känner till Thure Nässéns uppgifter:
– Det glimtar till i bakhuvudet när jag hör om det. Men eftersom de inte fanns på plats var det inget att hålla på och jobba med. Det konstaterade vi i alla fall då.
Thure Nässén ville minnas att spanaren som inte var på sin post kallades för ”Höllinge” eller ”Föllinge” – vet du vem det är?
– Nej, jag kan inga namn på någon. Jag rörde mig inte i de kretsarna, jag tillhörde rikskriminalen, vi jobbade inte i Stockholm, säger Hans Ölvebro som själv är född och uppvuxen i Bromma.
Efter att vi pratat i 45 minuter – utan några pengar inblandade – vill Hans Ölvebro återgå till dagens sysslor. Eftersom det är mycket snö ute ska han cykla en mil på motionscykeln i stället för att ta en promenad. Han lever ensam sedan hans fru och livskamrat gick bort för några år sedan."
https://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/a/bKe7j5/hans-olvebro-jag-var-inte-ute-efter-pengar
Lite mera Thure Nässen
"– Jag ska berätta en sak jag aldrig har berättat för någon annan tidigare. Du är den förste.
Ja.
– Du vet den där kvällen, var det inte en lördag, eller en fredag, ja i alla fall kvällen när Palme mördades. Knarket hade spaningar runtomkring korsningen Tunnelgatan och Döbelnsgatan (som övergår i Malmskillnadsgatan reds. anm). De hade folk överallt som skulle varit på plats. Men i så fall hade ju mördaren sprungit rakt i famnen på dem, säger Thure Nässén.
Anledningen till att så inte skedde, enligt Thure Nässén, var att spanaren som skulle ha bevakat området hade smitit tidigare från jobbet, med motiveringen att det var så lugnt på stan den kvällen.
– Han skulle ha jobbat till klockan tre på natten mot lördag, menar Thure Nässén.
En polis skulle ha varit vid Tunnelgatan, men han var inte på plats, är det det du säger?
– Ja, de hade bevakning där, de var 8-10 man som jobbade runtomkring. Sedan blev det som det blev. De var ingen som var på den plats där de skulle ha varit.
Och om de varit på den plats där det var sagt att de skulle vara, så hade mördaren sprungit rakt i famnen på dem?
– Ja, han hade sprungit i famnen på dem."
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/A2xAEE/mordaren-skulle-sprungit-i-famnen-pa-polisen