Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-11, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Det var väl Ölvebro som påminde sig att den försvunne knarkspanaren hette Höllinge/Föllinge? TN har väl inte sagt något om det?

(FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986

Nej, Ölvebro ville inte kännas vid detta:
"
– Annars hade mördaren sprungit rakt i famnen på polisen, menar Thure Nässén.

Jag frågar Hans Ölvebro om han känner till Thure Nässéns uppgifter:

– Det glimtar till i bakhuvudet när jag hör om det. Men eftersom de inte fanns på plats var det inget att hålla på och jobba med. Det konstaterade vi i alla fall då.

Thure Nässén ville minnas att spanaren som inte var på sin post kallades för ”Höllinge” eller ”Föllinge”

– vet du vem det är?
Nej, jag kan inga namn på någon. Jag rörde mig inte i de kretsarna, jag tillhörde rikskriminalen, vi jobbade inte i Stockholm, säger Hans Ölvebro som själv är född och uppvuxen i Bromma.
"

Enligt AB-artikel av Robert Laul den 2018-03-02:

Hans Ölvebro: ”Jag var inte ute efter pengar” Känner sig lurad av Uppdrag Granskning

Jag har letat men detta är enda stället där "Hölling/Föllinge" nämns vad jag vet.
Robert Laul intervjuade Thure Nässén den 27-28 feb men jag kan inte finna något där.
Citera
2018-12-11, 14:23
Medlem
Hann tyvärr inte se Olmors inlägg.
Enligt den här aftonbladet artikeln verkar "Höllinge" eller "Föllinge" komma från Thure Nässen.

"I Uppdrag Gransknings ”Fallet Christer Pettersson” riktas skarp kritik mot polismannen som grep och levererade Christer Pettersson till åklagaren, Thure Nässén. I en intervju med Aftonbladet menade Nässén att han inte var den ende som begick misstag. Nässén berättade att det egentligen skulle varit en spanare på plats längs mördarens flyktväg – men att spanaren smitit från sin post på grund av att det var en lugn kväll:

– Det glimtar till i bakhuvudet när jag hör om det. Men eftersom de inte fanns på plats var det inget att hålla på och jobba med. Det konstaterade vi i alla fall då.

Thure Nässén ville minnas att spanaren som inte var på sin post kallades för ”Höllinge” eller ”Föllinge” – vet du vem det är?

– Nej, jag kan inga namn på någon. Jag rörde mig inte i de kretsarna, jag tillhörde rikskriminalen, vi jobbade inte i Stockholm, säger Hans Ölvebro som själv är född och uppvuxen i Bromma.

Efter att vi pratat i 45 minuter – utan några pengar inblandade – vill Hans Ölvebro återgå till dagens sysslor. Eftersom det är mycket snö ute ska han cykla en mil på motionscykeln i stället för att ta en promenad. Han lever ensam sedan hans fru och livskamrat gick bort för några år sedan."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/a/bKe7j5/hans-olvebro-jag-var-inte-ute-efter-pengar

Lite mera Thure Nässen

"– Jag ska berätta en sak jag aldrig har berättat för någon annan tidigare. Du är den förste.
Ja.
– Du vet den där kvällen, var det inte en lördag, eller en fredag, ja i alla fall kvällen när Palme mördades. Knarket hade spaningar runtomkring korsningen Tunnelgatan och Döbelnsgatan (som övergår i Malmskillnadsgatan reds. anm). De hade folk överallt som skulle varit på plats. Men i så fall hade ju mördaren sprungit rakt i famnen på dem, säger Thure Nässén.
Anledningen till att så inte skedde, enligt Thure Nässén, var att spanaren som skulle ha bevakat området hade smitit tidigare från jobbet, med motiveringen att det var så lugnt på stan den kvällen.
– Han skulle ha jobbat till klockan tre på natten mot lördag, menar Thure Nässén.
En polis skulle ha varit vid Tunnelgatan, men han var inte på plats, är det det du säger?
– Ja, de hade bevakning där, de var 8-10 man som jobbade runtomkring. Sedan blev det som det blev. De var ingen som var på den plats där de skulle ha varit.
Och om de varit på den plats där det var sagt att de skulle vara, så hade mördaren sprungit rakt i famnen på dem?
– Ja, han hade sprungit i famnen på dem."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/A2xAEE/mordaren-skulle-sprungit-i-famnen-pa-polisen
Senast redigerad av Sumer 2018-12-11 kl. 14:25.
Citera
2018-12-11, 15:11
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Så hårda material ger risk för ricochet, som ju faktisk kan vara dödlig. Vi har galler, pelare och annat "kaotiskt" där vadsomhelst kan hända.
IM tyckte sig se att skotten mot OP sköts snett in i gränden. Visst kan han ha sett fel, men att skjuta upp längs Sveavägen verkar väl ociviliserat av en konspiration.

Jag tror på möjligheten att frontpersonen inte var särskilt kunnig i skytte, inte ens tyckte det var konstigt att Palme inte föll direkt efter första träffen och kanske inte alls var orolig för rikoschetter. Han kan ha varit en grovt kriminell person anlitad via ett flertal mellanled som aldrig skulle kunna leda tillbaka till anstiftarna.

De flesta är väl överens om att det bör ha funnits en backup beredd att avsluta om något gick fel?
Senast redigerad av iesho 2018-12-11 kl. 15:22.
Citera
2018-12-11, 15:53
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Tycker ändå att det är lite konstigt att Thure Nässén dog knall och fall för några veckor sedan. Han verkade frisk som en nötkärna i somras, åldern till trots.
Han blev nog riktigt orolig och bruten av de två tevedokumentärserierna i våras, om han varit en vanlig människa.

Men Nässén tycks ha varit av ett väldigt speciellt virke, jobbade som polis i 40 efter att han dömts för stöld i tjänsten och höll hög profil. Enligt de narkomaner som ställde upp i teve i våras fortsatte han härska runt bland de som var i underläge och fortsatte stjäla från dem. Då klarar man press och att ljuga och bluffa utan att blinka. Men han kan ha blivit knäckt på ålderns höst iallafall.
Citera
2018-12-11, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Hann tyvärr inte se Olmors inlägg.
Enligt den här aftonbladet artikeln verkar "Höllinge" eller "Föllinge" komma från Thure Nässen.

"I Uppdrag Gransknings ”Fallet Christer Pettersson” riktas skarp kritik mot polismannen som grep och levererade Christer Pettersson till åklagaren, Thure Nässén. I en intervju med Aftonbladet menade Nässén att han inte var den ende som begick misstag. Nässén berättade att det egentligen skulle varit en spanare på plats längs mördarens flyktväg – men att spanaren smitit från sin post på grund av att det var en lugn kväll:

Thure Nässén ville minnas att spanaren som inte var på sin post kallades för ”Höllinge” eller ”Föllinge” – vet du vem det är?

– Nej, jag kan inga namn på någon. Jag rörde mig inte i de kretsarna, jag tillhörde rikskriminalen, vi jobbade inte i Stockholm, säger Hans Ölvebro som själv är född och uppvuxen i Bromma.

Efter att vi pratat i 45 minuter – utan några pengar inblandade – vill Hans Ölvebro återgå till dagens sysslor. Eftersom det är mycket snö ute ska han cykla en mil på motionscykeln i stället för att ta en promenad. Han lever ensam sedan hans fru och livskamrat gick bort för några år sedan."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/a/bKe7j5/hans-olvebro-jag-var-inte-ute-efter-pengar

Lite mera Thure Nässen

"– Jag ska berätta en sak jag aldrig har berättat för någon annan tidigare. Du är den förste.
Ja.
– Du vet den där kvällen, var det inte en lördag, eller en fredag, ja i alla fall kvällen när Palme mördades. Knarket hade spaningar runtomkring korsningen Tunnelgatan och Döbelnsgatan (som övergår i Malmskillnadsgatan reds. anm). De hade folk överallt som skulle varit på plats. Men i så fall hade ju mördaren sprungit rakt i famnen på dem, säger Thure Nässén.
Anledningen till att så inte skedde, enligt Thure Nässén, var att spanaren som skulle ha bevakat området hade smitit tidigare från jobbet, med motiveringen att det var så lugnt på stan den kvällen.
– Han skulle ha jobbat till klockan tre på natten mot lördag, menar Thure Nässén.
En polis skulle ha varit vid Tunnelgatan, men han var inte på plats, är det det du säger?
– Ja, de hade bevakning där, de var 8-10 man som jobbade runtomkring. Sedan blev det som det blev. De var ingen som var på den plats där de skulle ha varit.
Och om de varit på den plats där det var sagt att de skulle vara, så hade mördaren sprungit rakt i famnen på dem?
– Ja, han hade sprungit i famnen på dem."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/A2xAEE/mordaren-skulle-sprungit-i-famnen-pa-polisen

Låter mycket likt piket 3230:
Någon ville stanna och röka på David Bagares gata, men gjorde det inte...

”I så fall hade mördaren sprungit rakt i famnen på oss”.

Lite väl många famnar som olyckligtvis inte var där de borde ha varit.

Båda uttalandena låter lite för konstruerade.

Finns det öht något oberoende vittne som sett en liten VW sakta rulla fram runt Johannes kyrkogård och vidare vänster på David bagares gata med en piketbuss i släptåg?
En ganska uppseendeväckande företeelse, men jag har bara hört den versionen från poliserna själva.
Någon?

När knarkspaningen avbröts övergick radiotrafiken till en mer krypterad kommunikation, och anledningen till att den avbröts ska ha varit att ”det inte hände någonting”
Men.
Om det var på order från Säpo
vars övervakning av statsministerns promenad krockade med knarkspaningen, så måste knarkspaningen tillfälligt vika undan.
Om de rört sig i området med WT över huvud taget?
Att ingen av de 22 (?) har framträtt är anmärkningsvärt.
Kanske var det bara högst en handfull som satt i sina holkar och spanade?

Nu har i stället knarkspaningen blivit en tacksam dimridå för att bortförklara WT observationerna.
Åtminstone de som gjordes innan bion började.

Nej det finns ingen anledning att ta Nässén eller Ölvebro på orden och tro att de plötsligt vill lägga alla korten på bordet. Någon hemlig verksamhet var i görningen, som man är förhindrade att prata om.

Inte att mörda statsministern, det tror jag inte, men kanske att övervaka ett möte som kunde vara förenat med stora risker?
Citera
2018-12-11, 17:58
Medlem
ben-varfors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Menar du att UD hade oproportionerligt stor kontakt med öststatsländerna? Eller att kontakten p.g.a styrkeförhållandena i världen borde varit betydligt mindre? Eller handlar det om de antikommunistiska intressena, att UD borde markerat mer mot kommunismen?

Buggningsaffären kanske var upphovet till Ebbe Carlsson affären. Man ville
skaffa egen kompetens.
Citera
2018-12-11, 18:06
Medlem
Citat:
IM tyckte sig se att skotten mot OP sköts snett in i gränden. Visst kan han ha sett fel, men att skjuta upp längs Sveavägen verkar väl ociviliserat av en konspiration.

Jag tror på möjligheten att frontpersonen inte var särskilt kunnig i skytte, inte ens tyckte det var konstigt att Palme inte föll direkt efter första träffen och kanske inte alls var orolig för rikoschetter. Han kan ha varit en grovt kriminell person anlitad via ett flertal mellanled som aldrig skulle kunna leda tillbaka till anstiftarna.

De flesta är väl överens om att det bör ha funnits en backup beredd att avsluta om något gick fel?
Skytten ville väl primärt lägga skottet så vinkelrätt genom kroppen som möjligt, därmed var det till stor del offret själv som bestämde skottvinkeln. Nu finns ju uppgiften att skytten la sin hand på ena axeln, och det kan ju tyda på att han knuffat eller dragit i en viss riktning.
Jag tror inte att IM:s uppgifter är särskilt tillförlitliga i detta avseende.
Citera
2018-12-11, 18:16
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Skytten ville väl primärt lägga skottet så vinkelrätt genom kroppen som möjligt, därmed var det till stor del offret själv som bestämde skottvinkeln. Nu finns ju uppgiften att skytten la sin hand på ena axeln, och det kan ju tyda på att han knuffat eller dragit i en viss riktning.
Jag tror inte att IM:s uppgifter är särskilt tillförlitliga i detta avseende.
Både IM och AB hävdar hand på axel. IM hävdar vänster hand på vänster axel samt ett drag i axeln så att Palmes rygg vreds ut mot Sveavägen. Han menar också att Palme hann börja vrida sitt huvud åt vänster för att se vem som var där precis då det small.

Självklart är alla vittnesuppgifter otillförlitliga.
Citera
2018-12-11, 18:46
Medlem
ieshos avatar
På Aftonbladets bild nedan ser man Ekman och Almsäter stå och flina bakom Gösta Söderström och att någon har skottat ett stort kors framför tunnelbanenedgången.

https://2.bp.blogspot.com/-PKSVqwTIVE0/XA_44JRMkuI/AAAAAAAABAI/-l5FGIMYjMwbAwSytFISlQrPk70GPrZXwCLcBGAs/s1600/e7e91c8b-d588-4f0f-8662-0e145649f3e1.jpeg
Senast redigerad av iesho 2018-12-11 kl. 18:53.
Citera
2018-12-11, 18:57
Medlem
SGDFs avatar
Citat:
Både IM och AB hävdar hand på axel. IM hävdar vänster hand på vänster axel samt ett drag i axeln så att Palmes rygg vreds ut mot Sveavägen. Han menar också att Palme hann börja vrida sitt huvud åt vänster för att se vem som var där precis då det small.

Självklart är alla vittnesuppgifter otillförlitliga.

Jag tycker IMs vittnesmål är högst otillförlitligt överlag, men skulle detta vara sant så är det inte så konstigt att kulan hittas vid pelaren.
Citera
2018-12-11, 19:08
Medlem
Citat:
Har du sett Remstams film?

https://www.youtube.com/watch?v=w7zfCpMA1pk

Det blåste ut från gränden vilket kan förklara stänkets riktning.
Se inte detta som en indikation på att det verkligen blåste in ifrån gränden, men visst är det en intressant anvisning om att det kan ha gjort det.
Vi vet att vindförhållandena var 4 m/sek västsydväst, vilket betyder motsatt vad bukten i avspärrningsbandet visar.
Vi ser också att en stor piket står och spärrar vindriktningen för västlig vind, vilket ger en missvisning. Den stod inte där då.
Bilen ger lä från vinden som följt Tunnelgatan västerifrån på andra sidan Sveavägen och den sydvästligt inkommande vinden söker sig upp längs Sveavägen via fasader och skapar turbulens på ett sätt som gör att vi inte kan dra några slutsatser av vindriktningen i skottögonblicket öht..tyvärr. Blev lite överraskad när jag såg filmen, men jag tror inte att man ska tillmäta den någon betydelse alls.
Gathörn är gathörn.
Senast redigerad av MacMackay 2018-12-11 kl. 19:13.
Citera
2018-12-11, 19:18
Medlem
Jag kan inte så mycket om walkietalkie men såg ett inlägg på facebook av en man som verkat hållit på en del med walkietalkies.

"27 MHz PR-radio var mycket vanligt på den tiden. Jag höll själv på med det på 80-talet. Hade några WT, och en komradio i bilen - samt en Kraco basstation i hemmet på Gärdet, med antenn monterad ute på balkongen.

Det krävdes ingen licens för att köpa dessa apparater, men däremot för att använda dem. Men det var väldigt vanligt att dem som köpte PR-radio sedan struntade i att söka licens. År 1993 blev PR-radio dock licensfria.

I våras gjorde jag och en kompis en lättare test med varsin 27MHz WT längs Sveavägen, och kvarteren där kring. Jag blev då förvånad över hur bra det fungerade bland all höga byggnader. Om man sedan dessutom skulle haft en ”Repeater” utplacerad på någon hög höjd skulle det nog funkat klockrent."

Sedan verkar det vara lite olika bud om vem som var chef över knarkspaningen på mordkvällen, en del hävdar att Margareta E bara var en del i narkotikaspaningen och att Åke Lundström borde ha varit högste chef över narkotikaspaningen på mordkvällen.
Margareta E ska enligt detta varit chef för delen som bevkade Sigges lägenhet inte för de övriga knarkspanarna om jag förstod det hela rätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in