2021-10-10, 21:12
Medlem
Geomeisters avatar
Filmen var The Flight of the Phoenix
Året var 1965
https://www.imdb.com/title/tt0059183...nm_flmg_act_21

Känner du till regissören Robert Aldrich? Ett namn värt att undersöka om man gillar äldre film.

Den här filmen handlar om ett gäng som åker flygplan över en öken, men något händer!

Utöver en skara intressanta skådespelare (James "Jimmy" Stewart, Richard Attenborough, Ernest Borgnine m.fl.) lämnar starten av denna film föga intresse. Musikaliska effekter som skulle kunna ge någon stackare en hjärtattack, hyfsade men inga speciella effekter, udda presentation av roller/skapare och skådespeleri som lämnar mycket att önska med tanke på namnen.

Med tiden blir filmen bättre. Då och då sker saker som ökar intresset. Vissa moment är genuint bra inlagda. Tydligen ska denna film dessvärre halvt floppat när den släpptes och remaken 2004 likaså. Jag kan förstå varför. Filmen är lång och långsam. Det känns för ofta som att filmen vandrar runt i cirklar. Saker som händer är bra, men dessa är för få. Hade fungerat bättre som helhet om filmen varit väsentligt kortare. Slutscenen är dock minnesvärd och filmens längd bidrar lite till det.

Det känns som filmen är ett mellanting mellan en kommersiell blockbuster och en djupare film, men når inte riktigt fullt ut åt något håll.

Betyg på IMDB? 7,5 / 10
Summa Summarum: En film som i termer av pengar floppade och har nu bra betyg på IMDB. Kul ändå! Jag lägger mig någonstans i mitten av det.
Citera
2021-10-10, 21:18
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Too hot to handle (1960) För het att ta på

Nattklubben Pink flamingo i London börjar få obehagliga hotbrev, vem ligger bakom ?

Lite spretig film med många ändar, och en hel del sång/dansnummer.
Trots Christopher Lee och Jayne Mansfield så stannar vi på 2+/5

IMDB 6,1 = 3,18
362 röster
Citera
2021-10-11, 04:42
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
Filmen var The Flight of the Phoenix
Året var 1965
https://www.imdb.com/title/tt0059183...nm_flmg_act_21

Känner du till regissören Robert Aldrich? Ett namn värt att undersöka om man gillar äldre film.

Den här filmen handlar om ett gäng som åker flygplan över en öken, men något händer!

Utöver en skara intressanta skådespelare (James "Jimmy" Stewart, Richard Attenborough, Ernest Borgnine m.fl.) lämnar starten av denna film föga intresse. Musikaliska effekter som skulle kunna ge någon stackare en hjärtattack, hyfsade men inga speciella effekter, udda presentation av roller/skapare och skådespeleri som lämnar mycket att önska med tanke på namnen.

Med tiden blir filmen bättre. Då och då sker saker som ökar intresset. Vissa moment är genuint bra inlagda. Tydligen ska denna film dessvärre halvt floppat när den släpptes och remaken 2004 likaså. Jag kan förstå varför. Filmen är lång och långsam. Det känns för ofta som att filmen vandrar runt i cirklar. Saker som händer är bra, men dessa är för få. Hade fungerat bättre som helhet om filmen varit väsentligt kortare. Slutscenen är dock minnesvärd och filmens längd bidrar lite till det.

Det känns som filmen är ett mellanting mellan en kommersiell blockbuster och en djupare film, men når inte riktigt fullt ut åt något håll.

Betyg på IMDB? 7,5 / 10
Summa Summarum: En film som i termer av pengar floppade och har nu bra betyg på IMDB. Kul ändå! Jag lägger mig någonstans i mitten av det.
Mycket sevärd!
Citera
2021-10-11, 05:14
Medlem
GormDenGamles avatar
"Yi Yi" från Criterion såg vi igår.
Vet inte helt vad den skulle handla om. Möjligtvis om olika familjer i Taiwan.

IMDB: https://www.imdb.com/title/tt0244316/?ref_=nv_sr_srsg_0
Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=f46txO0dlOo
Citera
2021-10-11, 05:23
Medlem
Geomeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T.H.F.C.
Mycket sevärd!

Spoiler för den som INTE sett filmen och vill göra det.

Citera
2021-10-11, 11:28
Medlem
Ambelains avatar
The Many Saints of Newark - (2021)
https://www.imdb.com/title/tt8110232/

Gossen Gandolfini, et al ...

---

Efter många om och men så kom den då, Spranos-uppföljaren, "Many Saints of Newark" ...

Galdolfinis pojke som Tony som tonåring och allt.
Jag förstod faktiskt inte det först, utan bara reagerade på att killen som spelade den lille Tony i vissa scener var mycket lik Tony ...
Inte så konstigt då alltså ...

Men ...
Vad handlade den om.

Jag vet inte riktigt hur mycket man kan avslöja såhär, ny film och allt ...

Men, jag gör väl ett försök.

Man får stifta bekantskap med ett gäng filurer som har namn man känner igen från serien.
Men de flesta är bara förbipasserande, och det mesta kretsar kring lill-Tony och hans farbror, som han såg upp till.

Farbrorn fanns inte med i TV-serien alls, bara hans son, Moltisanti.
Så konstigt ändå att farbrorn Dicke fick så stort utrymme här eftersom han ju var helt osynligt i serien.

Tonys pappa var sträng. Hans mamma var labil (som i serien).
Toys farbror, Dickie, var snäll och rar.
Tonys farfar var nåt slags pervo ...
Junior var nån slags allmän driftkucku.

Lill-Tony såg mest ut som en ögontjänare av rang.
Tydligen påstod han att han ville läsa vidare, och inte bli gangster ... men hans ovana att hitta på "hyss" säde något annat.
Dickie uppmuntrade först honom, för att sen bara stänga honom ute (när nån gubbe i finkan sade åt honom att låta hon vara).

---

Vad jag minns från snacket om denna filmen, så skulle den "förklara varför Tony blev som han blev."
Det gjorde den inte.

Så mycket jag jag iaf säga.
Inte mer än att han växte upp i en välmarinerad maffia-familj då alltså.
Men ingenting visade på något Specifikt som skulle kunna förklara någonting.

---

Så ...
ja, jag vet inte.
Det känns som att filmen Hade kunnat bli ... åtminstone bättre.
Men varje gång möjligheten fanns där, så bara slutade scenen.

Det är svårt att riktigt förstå vad filmskaparen egentligen menade.
"Film om vardagen i 60-talets vardagsliv i Newark, om man kom från maffia-familj" så var det ju.

Bortsett från några ... högst besynnerliga ... infall från Dickies sida.
Han var kanske inte så snäll ändå ...

---

Nej ...
Detta är faktiskt bara tråkigt.
Jag hade hoppas på någonting bättre.
Åtminstone något sevärt.

Denna var inte sevärd.

---

Betyg

1 av 5
Citera
2021-10-11, 11:46
Avstängd
TantRossins avatar
Lost city of z. https://en.wikipedia.org/wiki/The_Lost_City_of_Z_(film)

Mysteriet kvarstår, vad blev det av Percy Fawcett och sonen Jack? Hittade de staden 'z' eller blev de uppäten av kannibaler?

Betyg; 4/5
Citera
2021-10-11, 11:56
Medlem
Asmodeusvults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
The Many Saints of Newark - (2021)
https://www.imdb.com/title/tt8110232/

Gossen Gandolfini, et al ...

---

Efter många om och men så kom den då, Spranos-uppföljaren, "Many Saints of Newark" ...

Galdolfinis pojke som Tony som tonåring och allt.
Jag förstod faktiskt inte det först, utan bara reagerade på att killen som spelade den lille Tony i vissa scener var mycket lik Tony ...
Inte så konstigt då alltså ...

Men ...
Vad handlade den om.

Jag vet inte riktigt hur mycket man kan avslöja såhär, ny film och allt ...

Men, jag gör väl ett försök.

Man får stifta bekantskap med ett gäng filurer som har namn man känner igen från serien.
Men de flesta är bara förbipasserande, och det mesta kretsar kring lill-Tony och hans farbror, som han såg upp till.

Farbrorn fanns inte med i TV-serien alls, bara hans son, Moltisanti.
Så konstigt ändå att farbrorn Dicke fick så stort utrymme här eftersom han ju var helt osynligt i serien.

Tonys pappa var sträng. Hans mamma var labil (som i serien).
Toys farbror, Dickie, var snäll och rar.
Tonys farfar var nåt slags pervo ...
Junior var nån slags allmän driftkucku.

Lill-Tony såg mest ut som en ögontjänare av rang.
Tydligen påstod han att han ville läsa vidare, och inte bli gangster ... men hans ovana att hitta på "hyss" säde något annat.
Dickie uppmuntrade först honom, för att sen bara stänga honom ute (när nån gubbe i finkan sade åt honom att låta hon vara).

---

Vad jag minns från snacket om denna filmen, så skulle den "förklara varför Tony blev som han blev."
Det gjorde den inte.

Så mycket jag jag iaf säga.
Inte mer än att han växte upp i en välmarinerad maffia-familj då alltså.
Men ingenting visade på något Specifikt som skulle kunna förklara någonting.

---

Så ...
ja, jag vet inte.
Det känns som att filmen Hade kunnat bli ... åtminstone bättre.
Men varje gång möjligheten fanns där, så bara slutade scenen.

Det är svårt att riktigt förstå vad filmskaparen egentligen menade.
"Film om vardagen i 60-talets vardagsliv i Newark, om man kom från maffia-familj" så var det ju.

Bortsett från några ... högst besynnerliga ... infall från Dickies sida.
Han var kanske inte så snäll ändå ...

---

Nej ...
Detta är faktiskt bara tråkigt.
Jag hade hoppas på någonting bättre.
Åtminstone något sevärt.

Denna var inte sevärd.

---

Betyg

1 av 5
Ooof Madone!
Citera
2021-10-11, 14:42
Medlem
Såg om Heat.

Minns att jag tyckte den var riktigt jävla tvärbra när jag såg den. Tyckte inte alls samma sak nu.
Tycker t.om. den är ganska överskattad om man ser till hur högt folk rankar den.
Citera
2021-10-11, 19:37
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Precis plågat mig igenom Free Guy (2021) med Ryan Reynolds i huvudrollen.

105 minuter av CGI och en massa tonårssvammel . Guy är en NPC i en typ GTA V värld men också
en AI som en dag bryter mönstret och börjar köra sitt egna race. cameos av en massa Youtubers

Truman show kan de liknas lite vid.

Denna film får 2 blöta ostbågar av 10 möjliga.
Citera
2021-10-11, 19:42
Medlem
smoerreboms avatar
The Tall T 1957 - 8/10
Riktigt stabil rulle. Randolph Scott är bra på att spela såna här habila pålitliga snubbar. Ett klart snäpp bättre än seven men from now. Henry Silva och Frank Boone är med oxå.
Frågan är bara hur många fler av Ranown man behöver se.
Citera
2021-10-11, 21:29
Medlem
Herr.Dittlings avatar
The challenge (1960) Blondin i undre världen

Ett rån mot en värdetransport lyckas, men bytet göms av en man, Jim, som hamnar i fängelse.
Övriga gänget väntar, och blir lömska när dom inte får sin del.

Riktigt skaplig film, trots den fåniga svenska översättningen, som syftar på Jayne Mansfield.
Anthony Quayle är bra, som alltid.

Det fina med gamla engelska filmer är alla fina bilar som passerar, MGA, Jaguar mk9, Humber Hawk, Hillman Minx, för att nu nämna några.
3+/5

IMDB 6,2 = 3,31/5
297 röster
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in