2020-12-30, 16:23
Medlem
Neatlesss avatar
SSF: Heavy (1995) 🌑🌑🌑🌕🌕

Victor är inte den lyckligaste 30-åringen i världen. Han är överviktig, oerhört blyg och jobbar på sin mammas sylta som kock. Han bor dessutom hemma hos henne. Men en dag anställs en ung och vacker servitris vid namn Callie som Victor får upp ögonen för. Hennes vänliga sätt är inbjudande och Victor växer, självförtroendet ökar. Visserligen har Callie en pojkvän som det smärtar att se henne tillsammans med, men viljan att banta och ta tag i sitt liv är nu högre än någonsin.

Regissören James Mangolds allra första film är en trevlig liten sak. Minimalistisk på alla sätt och vis men den berättar en någorlunda gripande historia. Och så får man den där mysiga småstadskänslan där alla känner alla, på gott och ont. Karaktärerna känns verkligen som tagna direkt ur någon liten håla i USA. Berättelsen tacklar teman det är lätt att relatera till - ensamhet, lågt självvärde och längtan efter att förbättra sig och leva upp till den potential andra inte ser att man besitter.

Allt det här förkroppsligar (han la på sig vikt inför rollen) och förmedlar Pruitt Taylor Vince i huvudrollen så jävla bra. Pruitt är en av mina favoritskådespelare - jag blir alltid lika glad när han dyker upp i någon tv-serie och lika ledsen när han oundvikligen försvinner lika snabbt. En sorgligt underutnyttjad skådespelare. Här briljerar han i rollen som fet, blyg småstadskille men tyvärr är hans karaktär frustrerande i det att han har så förtvivlat svårt att formulera en mening, att uttrycka sig. Jag önskar att han hade haft mer utveckling på den biten, den sympati man initialt känner försvinner lite.

Victor är inte den enda karaktären som är ensam utan vi har också Delores, spelad av Debbie Harry från Blondie som jag inte visste gjorde mycket skådespel, men hon har ju en ganska diger meritlista. Hon är bra. Likaså Liv Tyler som spelar Callie. Alla karaktärer känns komplexa och trovärdiga och framförallt ensamma på olika sätt.

Sammantaget är det en trevlig och stundtals rörande film om det monotona livet i en småstad. Lite feel-good men samtidigt inte alls med scener som den när Victor äter donuts medan han gråter. Sånt är livet.

Finns på Youtube.
Citera
2020-12-30, 22:03
Medlem
Duerfs avatar
In the Mouth of Madness (1995)

Ett försök av John Carpenter till att göra en Lovecraftinspirerad skräck/spänningsfilm. Det är inte en av Carpenters toppfilmer men även hans medelfilmer är intressanta. Sam Neill spelar en försäkringsutredare som skall jaga rätt på en försvunnen skräckförfattare vars böcker verkar driva folk galna. Det är svårt att få till cosmic horror i filmform, eftersom det är svårt att hitta rätt ton och ju mer man visar desto mindre skrämmande blir det. Här märks det på en del ställen att ambitionsnivå och budget har svårt att mötas och vissa scener som skall vara obehagliga är mest lustiga. På det stora hela är den kreativ och sevärd.

Betyg: 3.5/5.
Citera
2020-12-31, 01:01
Medlem
Shaft, en komedi/action. Jadå den var rätt bra och har 6,4/10 på IMDb.
Citera
2020-12-31, 01:46
Medlem
Human
https://www.youtube.com/watch?v=vdb4XGVTHkE
https://www.youtube.com/watch?v=ShttAt5xtto
Mycket bra film om att vara människa, tankar om vad som är viktigt, en film som förhoppningsvis får dig att tänka. Konstnärligt filmat, underbar musik.
Citera
2020-12-31, 02:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duerf
In the Mouth of Madness (1995)

Ett försök av John Carpenter till att göra en Lovecraftinspirerad skräck/spänningsfilm. Det är inte en av Carpenters toppfilmer men även hans medelfilmer är intressanta. Sam Neill spelar en försäkringsutredare som skall jaga rätt på en försvunnen skräckförfattare vars böcker verkar driva folk galna. Det är svårt att få till cosmic horror i filmform, eftersom det är svårt att hitta rätt ton och ju mer man visar desto mindre skrämmande blir det. Här märks det på en del ställen att ambitionsnivå och budget har svårt att mötas och vissa scener som skall vara obehagliga är mest lustiga. På det stora hela är den kreativ och sevärd.

Betyg: 3.5/5.

En av mina favoriter av de ca 10 Carpenter-filmerna jag sett hittills.
Tycker ändå den får till en skön känsla av hur fiktionen i filmen påverkar verkligheten och galenskapen som sprids.
Jag har kommit tillbaka till den här filmen många gånger.
Citera
2020-12-31, 07:31
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cymbaltazzz
Shaft, en komedi/action. Jadå den var rätt bra och har 6,4/10 på IMDb.

Vilken Shaft såg du? Originalet eller nyinspelningen med Samuel L Jackson?
Citera
2020-12-31, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SadEyes
Vilken Shaft såg du? Originalet eller nyinspelningen med Samuel L Jackson?

Den nya, upplevde den kanske lite seg också men ändå helt okej.
Citera
2020-12-31, 16:28
Medlem
Såg till slut Drive(2011) i förrgår efter att den stått i min filmhylla förmodligen i över ett år.
Trodde inte jag skulle gilla den så tänkte bara se den så att jag kunde göra mig av med Blu-Rayen sen men gillade den mer än jag trodde och den kommer att få stanna i hyllan.
Filmen handlar om en rätt så tystlåten kille som kör stuntbil vid filminspelningar, är bilmekaniker och även extraknäcker med att vara flyktbilsförare vid bankrån och liknande.
Jag ska inte avslöja så mycket om handlingen mer än att huvudpersonen försöker att hjälpa någon ur en kris och själv hamnar rejält i trubbel.
Jag visste rätt lite om handlingen i filmen mer än att huvudpersonen var nåt slags chaufför.
Det känns nästan alltid som en fördel när man vet så lite som möjligt om en films handling.
Christina Hendricks ifrån Mad Men(en serie jag sett alla avsnitt av) är med i filmen och hon var klart snyggare här än i Mad Men.
Musiken i filmen var bra även om jag kanske tyckte att låten "A real hero" kändes lite för bokstavligt använd.
En Q&A med regissören fanns med på Blu-Rayen och jag lyssnade på hela.
Han berättade bland annat om första gången han träffade Ryan Gosling och att han med den här filmen ville göra något som liknade en saga.
Jag hade tidigare sett The Neon Demon och fotot i båda filmerna var om jag inte minns fel rätt så likt.

Jag kikade lite i den hyfsat långa tråden om filmen som finns här och såg att de flesta verkar gilla den.

Det finns tydligen en uppföljare som heter Only God Forgives men den verkar folk överlag inte gilla lika mycket.

Nån mer här som sett någon av de nämnda tre filmerna?
Vad tyckte ni?
Citera
2020-12-31, 22:50
Medlem
Tenet Hade väntat ett tag med att se den och trodde den skulle vara väldigt bra, vart inte besviken men den var inte riktigt så bra som jag trodde. Betyg 5/10
Citera
2021-01-01, 04:41
Medlem
CyberIngmars avatar
Richard Jewell (2019)
Drama

Verklighetsbaserad drama med Clintan som regissör. Atlanta, GA 96 OS. Richard Jewell jobbar som säkerhetsvakt vid en musiktillställning. Ena dagen hyllas han som hjälte då han är den som upptäcker bomben för att senare i förväg dömas av msm och FBI som attentatsmannen trial by msm. Hans och hans mors liv förstörs. Jewell är en naiv man på gränsen till sinnessvag. Han ser upp till polisen och myndigheter. Han har själv ett förflutet inom rättsväsendet och drömmar om att jobba som polis, kanske inom FBI. På grund av att han är en paragrafryttare blev han med tiden uppsagd. Något han blivit tidigare som exempelvis campus security vakt där han tog sig friheter. Som ex ge studenter böter utanför campus område.

Filmen är seg från början för att komma igång vid attentatet. En av 90åriga Eastwoods bättre filmer. Han kommer ur The Mule och American Sniper och levererar en samhällskritisk film. Bra cast med bland annat Kathy Bates, Jon Hamm och Sam Rockwell. Kathy Bates förtjänade en Oscarsnominering. En av hennes bästa roller.
Senast redigerad av CyberIngmar 2021-01-01 kl. 05:08.
Citera
2021-01-01, 14:44
Medlem
Såg Death to 2020. Uppfattade det som en Mockumentär baserat på året 2020.
Ett riktigt bottennapp.
Troligen den sämsta filmen jag såg under 2020.

https://www.imdb.com/title/tt13567480/
Citera
2021-01-01, 20:31
Medlem
Geomeisters avatar
Filmen var Runaway Train
Året var 1985
https://www.imdb.com/title/tt0089941...nm_flmg_act_73

Årets första vykort kommer från våra vänner Jon Voight och Eric Roberts.

Mycket av filmen kretsar kring ett tåg som inte går att få stopp på. Inte världens mest originella handling idag, men den har flera aspekter. En handlingsmässigt välrundad film med snyggt intro. Filmen ser ut som 70-tal, men känns som 80-tal. Skulle jag endast se kort sekvenser hade jag definitivt chansat på att det här var en 70-tals film, men skådespeleriet och musiken luktar 80-tal.

Tydligen blev både Voight och Roberts Oscarnominerade för denna film. Det gör mig förbryllad. Voight slänger ut sig massa machofraser på ett sätt som känns likt en parodi på t.ex. Sylvester Stallone. Roberts karaktär var svår att överhuvudtaget ta på allvar. Kemin mellan dessa var inte bättre. Filmen hade varit mycket bättre om dessa levererat repliker på ett bättre sätt.

Handlingen i sig ser jag inga fel på, men jämfört med Voights kanske kändaste film Deliverance finns aldrig den riktiga spänningen eller realismen där. Tuffa saker händer alldeles för enkelt. Jag fick aldrig någon känsla för karaktärerna på det sättet som skulle behövas.

Trots en del coola actionscener och en lovande handling kan jag inte påstå att jag ser denna som någon vidare 80-tals klassiker. Den har inte åldrats bra i mina ögon.

Betyg på IMDB? 7,2 / 10
Mitt betyg: 2,8 / 5

Vill även passa på att rekommendera fem filmer jag sett under 2020 som jag anser vara sevärda. Har skrivit om dessa i tråden under året som varit, men bra film kan man aldrig rekommendera nog. Ingen speciell rankning utan jag går efter äldst till nyast.

Bring Me the Head of Alfredo Garcia (1974): Skön och rå 1970-tals action. Handling som utvecklar sig på intressant sätt och minnesvärda karaktärer.

...and justice for all (1979): Inte ens Al Pacino kan ha hur många kända filmer som helst och den här kanske var känd då, men verkar hamnat i glömska jämfört med t.ex. The Godfather, Serpico och Scarface idag. Gillar du Pacino och missat denna - Se den!

Of Mice and Men (1992): Simpel/klassisk historia som du kanske sett på annat håll fast denna gång med Gary Sinise och John Malkovich. Kul samspel mellan de båda vilket skapar en minnesvärd film.

Her (2013): Joaquin Phoenix i en film talande för vår generation eller hur det snart kommer se ut. Förmodligen den filmen mest lämpad åt tjejer av dessa fem, men sevärd för många tror jag.

Richard Jewell (2019): CyberIngmar skrev just om denna film i tråden och jag håller med. Clint Eastwood har hittat en verklig historia som är samhällskritisk, har bra skådespel och en del underhållningsvärde. Vill man se någon av Eastwoods senare produktioner är denna ett bra val.

Gott Nytt År på er alla och viktigast av allt... Fortsätt att titta !
Senast redigerad av Geomeister 2021-01-01 kl. 20:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in