Året är
2022
Filmen är
The Batman
https://www.imdb.com/title/tt1877830...=nm_flmg_act_1
Då filmen är ny ska jag undvika spoilers, men ändå berätta hur jag resonerar.
Filmen är lång. Nästan tre timmar och ja, det (som vanligt?) är väl långt. Fanns det delar som var överflödiga? Fanns det saker som kunde kortats ner? Ja. Det positiva är att det finns inga scener som verkligen drar ner.
Är Robert Pattinson en bra Batman? Bättre än vad man kanske kan tro och är det som ändrats mest gentemot samtliga andra seriösa filmadaptioner. Man har skapat en karaktär som passar honom bättre än om han skulle spelat i de andra filmerna. Inga direkta klagomål.
Övriga roller? Tycker överlag folk var bra med flera positiva överraskningar. Enda jag inte direkt gillade var Paul Dano. Själva upplägget av hans karaktär gillar jag, men gentemot andra stora namn som axlat i tidigare filmer var han inte en av de bättre.
Filmens stil? Påminner lite om Christopher Nolans trilogi, men skulle aldrig mista den som en fjärde film av honom. Kameran är mycket närmare och personlig här. Perspektiven är annorlunda och upplägget känns för det mesta unikt. Har du spelat mer moderna Batman-spel för Playstation eller andra konsoler? Filmen är nästan mer likt ett sådant spel än tidigare filmer. Inte mycket att klaga på. En del kul överraskningar och man får tänka lite själv. Flera minnesvärda scener.
Handlingen? Ganska bra, men igen.. Den skulle vunnit en del på att vara kortare. Mycket av filmen berättas via musik. Vilket fungerar. Det är välgjort, men lite mer dialog hade inte skadat.
Negativt? Jag instämmer med en recension jag såg. Filmen är ganska mörk och rå, men inte tillräckligt rå. Det finns flera scener som kunde varit mycket starkare om de gick hela vägen. Det är inte direkt dåligt nu, men kunde varit bättre.
PK-maffian har varit framme. En replik speciellt är så PK att jag verkligen reagerade. Dessutom är mängden olika karaktärer mörkhyade eller dylikt. Flera av dessa skådespelare är bra så det är ingen kritik mot individer, men speciellt en karaktär kändes PK rakt igenom. Just detta kanske är svårt att slippa år 2022 med en sådan här mastodontfilm. Krävs det riktiga resurser och sponsring så måste det vara lite politiskt korrekt?
Betyg av IMDB? 8,6 / 10
Mitt resonemang: 8,6 / 10 ? Hur många filmer överhuvudtaget rankas så högt? Är denna film så bra? Nej. Det tycker jag inte, men i "Batman termer" är den klart bättre än alla tveksamma/mediokra filmer och nosar uppe bland de bästa. Skulle det komma efterföljare har jag absolut inget emot en sådan.