Året var
1988
Filmen var
Colors
https://www.imdb.com/title/tt0094894/?ref_=nv_sr_srsg_4
Amerikansk stad har kraftiga problem med kriminalitet. Mängder av gäng och alldeles för stort antal medlemmar. I dessa områden patrullerar två olika typer av poliser.
I huvudrollerna ser vi Sean Penn och Robert Duvall. Filmen gör dock helt rätt i att mängder av minnesvärda mindre karaktärer dyker upp både här och där. Den som sett mycket film efter år 1988 lär känna igen både en och två karaktär som förmodligen då inte var särskilt kända.
Filmen lyckas balansera en brutalare och verklig stil tillsammans med en mer oseriös och underhållande. Det känns lite som ett musikband som kan svänga när som helst.. Ibland är det dramatiskt, ibland humoristiskt och ibland fullspäckat. Det är svårt att förutse och ger filmen en riktigt bra rytm. Scenerna hoppar snabbt mellan olika saker, men man hänger alltid med varför något händer. Vilket ganska många filmer misslyckas med i mina ögon.
En av få filmer där Dennis Hopper var regissör och måste säga att han levererar väl. Soundtracket av Herbie Hancock livar upp stämningen eller intensifierar den också.
Vad är då negativt? Idag finns det en rad andra filmer eller serier om detta ämne så den kanske är mer underhållande än unik år 2021. Det finns även detaljer här och där som skulle kunnat gjorts bättre. Snyggare blod, bitvis mer realistisk i vissa situationer och så, men det är små klagomål. Finns inget större att klaga på.
Betyg på IMDB? 6,8 / 10
Mitt betyg? Just nu fick jag en rush av filmen (bra betyg bara det), men också svårt att vara mer realistisk i betyget då. Skulle ranka den bättre än IMDB, men oklart hur mycket. Jäkla underhållande rulle för den som gillar filmer om ghetton.