2021-05-02, 14:40
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Die, die, My darling (1965). Dödens lilla oskuld.

Amerikanskan Patricia är i England och besöker sin före detta svärmor, ett farligt beslut ska det visa sig.

En Hammerfilm som är helt OK utan att briljera, gamla Tallulah Bankhead som den gamla damen gör en fin roll, och faktiskt, en ung Stephanie Powers som Patricia.
Filmen sågs efter ett tips.
3/5

IMDB 6,4 = 3,4/5
Citera
2021-05-02, 15:29
Medlem
smoerreboms avatar
Without remorse 2021 7/10
Jag tyckte Soldado 2 var mer muskulöst berättat och mer vad jag gillar. Det här var mer av det strama kvasi-realistiska och identitetslösa berättarspråket vi har vant oss vid i action numer. Ändå rätt ok rulle med en del rätt gritty combat. Verkar som det blir mer rullar på denna franchise sen om den inte floppar totalt. Ska se en gång till men jag tyckte nog att det kändes som Taylor Sheridans mest ointressanta projekt hittills och dialogen hade väldigt lite av hans särdrag.

För en handfull dollar 1964 7/10
Ska se hela trilogin då jag faktiskt inte sett den onde ... än , har nog inte ens sett tvåan. Jag tycker Yojimbo är den bästa av dessa filmatiseringar helt klart. Den är iaf oväntat våldsam på sina ställen. Bildspråket är ändå rätt schysst i denna.
Citera
2021-05-02, 18:45
Medlem
Geomeisters avatar
Året var 1986
Filmen var Pretty in Pink
https://www.imdb.com/title/tt0091790/?ref_=nv_sr_srsg_0

Handlingen är det klassiska att ung fattig tjej träffar rik kille och blir kär. Vilket skapar ett problem då det sociala umgänget omkring inte accepterar läget på olika vis. Övergripande handlingen är ungefär så förutsägbar som den kan bli.

Utöver det romantiska/problemet är filmen oseriös. Jon Cryer (Two and a Half Men) lallar runt och är ganska skön, men då den karaktären har lite substans blir det för mycket. Harry Dean Stanton är ett välkommet mognare inslag och James Spader spelar på bra som ett överklassrövhål.

Svår film att försöka skriva seriöst om. 80-tal, tonårsdrama och mer komiska/udda inslag här och där. På ett sätt är filmen rak och ärlig, men ändå löses allt på oseriösa sätt.

Betyg på IMDB? 6,7 / 10
Mitt betyg? 5,2 / 10
Senast redigerad av Geomeister 2021-05-02 kl. 18:48.
Citera
2021-05-02, 18:58
Medlem
Duerfs avatar
Il Conformista (The Conformist) (1970)

Bernardo Bertoluccis antifascistiska film handlar om en aristokrat i mellankrigstidens Italien som blir fascist inte så mycket för att han är övertygad utan för att han vill passa in i sin klass. Han får ett uppdrag att lönnmörda sin gamle professor som är antifascist och i exil i Paris.

Filmen är oerhört snyggt filmad med klara färger och iögonfallande byggnader. Den är sevärd bara för det. Storyn är lite svagare och protagonisten är vag i kanterna (förmodligen med avsikt). Den är lite halvt drömsk, så det är svårt att veta om det rör sig om en opålitlig berättare.

Betyg: 3.5/5.
Citera
2021-05-02, 21:51
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Judex (1963)

Om en fransk hemlig brottsbekämpare som tar sig an en skum bankdirektör.

En remake på en filmserie från 1916 där maskerad hämnare löser flera fall.
Judex lär vara latin för domare.
Filmen utspelar sig år 1914.

Oj, det här var sannerligen en bortglömd pärla, den var verkligen händelserik och oviss.
Kanske värt att ta sig igenom filmserien från 1916 på fem-sex timmar i alla fall.
4/5

IMDB 7,2 = 3,76/5
Citera
2021-05-04, 00:19
Medlem
Geomeisters avatar
Året var 1988
Filmen var Colors
https://www.imdb.com/title/tt0094894/?ref_=nv_sr_srsg_4

Amerikansk stad har kraftiga problem med kriminalitet. Mängder av gäng och alldeles för stort antal medlemmar. I dessa områden patrullerar två olika typer av poliser.

I huvudrollerna ser vi Sean Penn och Robert Duvall. Filmen gör dock helt rätt i att mängder av minnesvärda mindre karaktärer dyker upp både här och där. Den som sett mycket film efter år 1988 lär känna igen både en och två karaktär som förmodligen då inte var särskilt kända.

Filmen lyckas balansera en brutalare och verklig stil tillsammans med en mer oseriös och underhållande. Det känns lite som ett musikband som kan svänga när som helst.. Ibland är det dramatiskt, ibland humoristiskt och ibland fullspäckat. Det är svårt att förutse och ger filmen en riktigt bra rytm. Scenerna hoppar snabbt mellan olika saker, men man hänger alltid med varför något händer. Vilket ganska många filmer misslyckas med i mina ögon.

En av få filmer där Dennis Hopper var regissör och måste säga att han levererar väl. Soundtracket av Herbie Hancock livar upp stämningen eller intensifierar den också.

Vad är då negativt? Idag finns det en rad andra filmer eller serier om detta ämne så den kanske är mer underhållande än unik år 2021. Det finns även detaljer här och där som skulle kunnat gjorts bättre. Snyggare blod, bitvis mer realistisk i vissa situationer och så, men det är små klagomål. Finns inget större att klaga på.

Betyg på IMDB? 6,8 / 10
Mitt betyg? Just nu fick jag en rush av filmen (bra betyg bara det), men också svårt att vara mer realistisk i betyget då. Skulle ranka den bättre än IMDB, men oklart hur mycket. Jäkla underhållande rulle för den som gillar filmer om ghetton.
Citera
2021-05-04, 21:18
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Pikovaya dama (1916) Spader dam

Pushkins filmatiserade drama om en ung man som vill komma över en hemlighet i hur man vinner i ett kortspel, till varje pris.

Det är inte så ofta det blir rysk film, men nu blev det så.
Vi som minns tidningsserien Illustrerade klassiker kunde läsa Spader dam, nummer 156.

Helt ok. 3/5

IMDB 6,9 = 3,62/5
Hela 643 röster

En fråga till er flashbackare, kan någon berätta vad det är för kortspel som spelas ?
Citera
2021-05-04, 22:42
Flash Gordon 1981

En ung amerikansk fotbollsstjärna åker i ett privatflyg när plötsligt mystiska saker börjar hända runt omkring . Piloterna försvinner spårlöst och han tillsammans med en kvinnlig passagerare tvingas landa planet .

De kraschlandar hos en ”galen ” professor som kan ha en förklaring på vad som sker. De blir lurade att åka upp i rymden för att rädda jorden från förstörelse . Den som vill förstöra jorden är den onda Ming spelad av Max von Sydow.

Detta är en väldigt trippad ”löjlig” färgglad men väldigt underhållande film man absolut inte ska ta seriöst en sekund . Visst effekterna är daterade men är en ” dumt kul over the Top ” film rakt igenom .

Även snygga bakgrunder kostymer och miljöer . Ja överdrivet skådespeleri och ologiskt manus. Men ändå väldigt rolig och spektakulär.

Klart sevärd rulle 8/10
Citera
2021-05-05, 02:17
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Rambo III - förmodligen den sämsta i serien. Vill minnas att den var duktigt sönderklippt när den hade biopremiär i Sverige.
Citera
2021-05-05, 06:11
Medlem
Herr.Dittlings avatar
The take (1974)

Om en korrupt polis som flyttar från san Francisco till New Mexico.

En riktig menlös film som inte ens förtjänar någon spoiler.
2-/5

IMDB 5,5 = 3,00/5
227 röster
Citera
2021-05-05, 16:34
Bannlyst
Kill Bill 2 (2004)

Filmen var spännande och historian bakom allting är välgjort och prydligt. Det är en bra uppföljare.

8/10
Citera
2021-05-06, 06:32
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Intill helvetets portar (1948)

Svensk film om en kärnforskare som kommer på ett sprängämne som ingen tidigare skådat maken till.

Lite två filmer i en, om familjeproblemen en forskare kan ha, och om att alla framsteg verkligen bara är till godo för mänskligheten.
Jag gillar den här filmen.
4/5

IMDB 5,3 = 2,91/5
15 röster
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här