2021-07-25, 00:59
Medlem
Kalliss avatar
Jag tror att man behöver ta ett stort jävla omtag!

Jag ger inget för de poliser som ledde/lett tidigare utredningar i stå!

1970 fanns inget krav på förkunskap, inte heller lämplighetstester, IQ-tester, på den som sökte anställning som polis

De är det som gör att utredningen sviktar, då den i nutid är under luppen.
Citera
2021-07-25, 09:47
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Jag håller med dig den anonyme brevskrivaren är central i detta mycket invecklade mysterium.

Precis som du skriver om denne skulle kunna bli identifierad så tror jag också att vi skulle vara närmare gåtans lösning. Denne satt på intressanta uppgifter. Efter 49 år så kan denne vara avliden men kanske lämnade intressanta dokument efter sig? Eller kanske berättade personen i fråga detta för t. ex. en son eller en dotter?

Det finns en kvinna på Gotland med samma thailändska efternamn som BL senare livet hade efter sitt giftemål.
Citera
2021-07-25, 11:35
Medlem
Skaraborg2s avatar
Kvinna på Gotland med thailändskt efternamn.

Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Det finns en kvinna på Gotland med samma thailändska efternamn som BL senare livet hade efter sitt giftemål.

Kanske denna kvinna kom att gifta sig med sonen till BLs hustru?

(FB) Markägaren som försvann: Sven Sjögren, Gotland/Lummelunda, 1972.

Denna tegelpanna kan ha varit ett cementrör.

Det finns en man med detta efternamn i en ort på Gotland som är gift med en kvinna som dock har behållit sitt efternamn som ogift.
Senast redigerad av Skaraborg2 2021-07-25 kl. 11:49.
Citera
2021-07-25, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WisbyPils
Ja, även om det verkar finnas utrymme för en lucka i BL:s fängelsealibi vid tiden då BA försvann så hade BL säkerligen kontakter på fastlandet att ta till om han behövde ordna så att någon ”försvann”.

Vad gäller BA:s insyn i tomtaffärerna så är en intressant observation att BA i sitt förhör med polisen hösten -72 i princip bekräftade BL:s version av markaffärerna, dvs att BL ”skulle köpa hela gården” av Sjögren. Det verkar alltså inte som att BA då hade tillhört Sjögrens närmaste krets som redan från början visste om att större delen av markförsäljningen endast var ett spel för gallerierna för att BL skulle få tillstånd att köpa området som skulle bli en stugby.

Då BA ändå hade haft en del kontakt med Sjögren så är det anmärkningsvärt att försvaret inte kallade honom som vittne när det gällde att övertyga rätten om att försäljningen var ”på riktigt” (vilket den ju så klart inte var). Kanske gjorde försvaret också detta men att BA då nekade till att medverka? Vet inte hur det är med advokaters arbete och anteckningar, är det allmän handling?

Det är ju också intressant att det är precis när rättegångarna i Sjögrenfallet börjar hållas som BA halkar efter i sitt arbete. Det talar ju för att han höll på med någon annan verksamhet vid sidan om den skrivkurs som han höll på och utformade.

Den mystiske brevskrivaren är central i detta mysterium. Skulle denne gå att identifiera tror jag att man skulle vara betydligt närmare gåtans lösning. Då personen lämnat brev efter sig kan jag tänka mig att man så småningom med hjälp av modern teknik på något sätt skulle kunna identifiera personen. Men det bästa vore ju om personen, eller kanske en efterlevande till denne, kunde träda fram och berätta vad den vet!

Ja varför BA ej blev kallat som försvarsvittne tåls att fundera på!

Det som är styrkt med vittnesuppgift är att
på sommaren -72 hade BA bjudit in BL och hans fru + andra kollovänner på middag och där, inför vittnen, haft ”korsförhör” med BL angående diverse oklarheter kring SS markaffärer. BA åker hem till fastlandet i oktober-72.

Min teori är då att BA aldrig ens blev kallad av försvaret. BL manipulera bort BA som försvarsvittne när frågan från hans advokat kom upp, då han visste vad BA visste/misstänkte i samband med de smutsiga affärerna. Den infon hade han redan fått bekräftad på kollomiddagen några månader tidigare.

-Försvarsadvokaten representerar enbart sin klients intressen och advokaten följer sin klients vilja kan man enkelt uttrycka det.

Rättegången inleds den 25 januari -73 och redan 16 februari faller domen.

Fallet tas upp i HR 4 april -73 som mer fastslår TR dom. (När dom faller vet jag ej)

Fallet överklagas härefter till HD men får avslag. (Dessa datum är också för mig okända).

BA ”försvinner” däremot den 2 maj-73, med ev graverande papper mot BL ang markaffärerna/pensionsförsäkring etc, för att aldrig mer hittas.

Knappast en tillfällighet att det sker i samband med överklagandet till HD.
Senast redigerad av viperstyle 2021-07-25 kl. 14:56.
Citera
2021-07-25, 14:50
Medlem
Är det möjligen någon som har tillgång till det gamla materialet som ev FUP, domarna i TR & HR, tilläggsprotokoll till HR och överklagan samt avslaget i HD, slask mm (som allt borde vara offentligt material) får ni gärna lägga upp de här!
Citera
2021-07-25, 20:56
Medlem
Skaraborg2s avatar
Länk.

Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Är det möjligen någon som har tillgång till det gamla materialet som ev FUP, domarna i TR & HR, tilläggsprotokoll till HR och överklagan samt avslaget i HD, slask mm (som allt borde vara offentligt material) får ni gärna lägga upp de här!

Ligger det ingen sekretess gällande polisutredningen och annat material så går detta att beställa från Riksarkivet i Visby.

https://riksarkivet.se/visby
Citera
2021-07-26, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Ligger det ingen sekretess gällande polisutredningen och annat material så går detta att beställa från Riksarkivet i Visby.

https://riksarkivet.se/visby

Ja men tack för infon! Förstahandskällor är klart att föredra.
Citera
2021-07-27, 21:39
Medlem
Skaraborg2s avatar
Polisutredningen.

Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Ja men tack för infon! Förstahandskällor är klart att föredra.

Absolut är det så.

Utredningen går nog att få ut. Om några delar i den ligger under sekretess lär knappast hela utredningen göra det. Risken finns förstås att det man får ut kan vara mer eller mindre söndermaskat. Detta händer tyvärr ibland.
Citera
2021-07-28, 17:46
Medlem
Citat:
Ja, även om det verkar finnas utrymme för en lucka i BL:s fängelsealibi vid tiden då BA försvann så hade BL säkerligen kontakter på fastlandet att ta till om han behövde ordna så att någon ”försvann”.

Jag har inte fått det helt klart för mig om du är del av grävgruppen eller bara bekant med dom men jag tänkte ställa ett par frågor.

BL framstår som den typ av personlighet som ljuger vanemässigt och kanske t.o.m. omedvetet. Vid något tillfälle i podden refereras till när han berättar för något barn bl.a. om att han har varit legosoldat i Afrika. Jag vill därför fråga om uppgiften om att han varit fallskärmsjägare och plutonchef(?) är helt styrkt bortom alla tvivel? Har ni begärt ut handlingar från Plikt- och prövningsverket?

Egentligen vill man ju tro att en sådan personlighet skulle uppmärksammas av psykolog redan under mönstring, men allra senast under utbildningen.

Har ni gjort något försök att kontakta polisen i Hong Kong för att få större klarhet i vad som faktiskt skedde när BLs fru fick en betongklump i huvudet? Finns det ögonvittnen till den händelsen? Det finns uppenbarligen en advokat i Hong Kong som för parets räkning drivit en process mot företaget som äger fastigheten. BL har alltså processat mot fastighetsbolaget för att utverka ett skadestånd efter att hans fru ådragit sig huvudskador som senare kostade henne livet.

Ungefär alla varningsklockor i världen ringer där..
Citera
2021-07-29, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strasser1337
Jag har inte fått det helt klart för mig om du är del av grävgruppen eller bara bekant med dom men jag tänkte ställa ett par frågor.

BL framstår som den typ av personlighet som ljuger vanemässigt och kanske t.o.m. omedvetet. Vid något tillfälle i podden refereras till när han berättar för något barn bl.a. om att han har varit legosoldat i Afrika. Jag vill därför fråga om uppgiften om att han varit fallskärmsjägare och plutonchef(?) är helt styrkt bortom alla tvivel? Har ni begärt ut handlingar från Plikt- och prövningsverket?

Egentligen vill man ju tro att en sådan personlighet skulle uppmärksammas av psykolog redan under mönstring, men allra senast under utbildningen.

Har ni gjort något försök att kontakta polisen i Hong Kong för att få större klarhet i vad som faktiskt skedde när BLs fru fick en betongklump i huvudet? Finns det ögonvittnen till den händelsen? Det finns uppenbarligen en advokat i Hong Kong som för parets räkning drivit en process mot företaget som äger fastigheten. BL har alltså processat mot fastighetsbolaget för att utverka ett skadestånd efter att hans fru ådragit sig huvudskador som senare kostade henne livet.

Ungefär alla varningsklockor i världen ringer där..

Hej!
Som jag förstår det skall värnplikten vara 100% verifierad, ja. Sen vet jag inte om någon har kollat djupare på pliktverkets bedömning, det tror jag faktiskt inte. Det skulle absolut vara något värt att kolla på. Som du säger så är det svårt att förstå hur de kunde ”missa” hans persolighetsdrag under mönstring och utbildningen. Men det är klart, han var ju uppenbarligen väldigt bra på att dupera folk.

Vad gäller incidenten i Hong Kong så tror jag inte det tagits kontakt med polisen där, men det skall finnas en rätt omfattande utredning som genomfördes i samband med skadeståndsprocessen. Det fanns tydligen många vittnen osv till incidenten och BL fick dessutom betongpelaren själv i huvudet också och var väl en hårsmån från att stryka med om den hade träffat några cm annorlunda. Med det sagt så dog ju inte hustrun förens ca 3 år senare, hemma på Gotland. Jag vet att det bedrivs efterforskningar just nu för att se om det går att se om den exakta dödsorsaken fastställdes eller om det gjordes någon brottsutredning eller liknande i samband med det här. Rent spontant så känns ju inte BL som den omvårdande personligheten som skulle dedikera sitt liv till att ta hand om sin fru som vad jag förstår mer eller mindre blivit ett ”vårdpaket” efter incidenten...
Citera
2021-07-29, 14:30
Medlem
Skaraborg2s avatar
Var han inblandad?

Citat:
Hej!
Som jag förstår det skall värnplikten vara 100% verifierad, ja. Sen vet jag inte om någon har kollat djupare på pliktverkets bedömning, det tror jag faktiskt inte. Det skulle absolut vara något värt att kolla på. Som du säger så är det svårt att förstå hur de kunde ”missa” hans persolighetsdrag under mönstring och utbildningen. Men det är klart, han var ju uppenbarligen väldigt bra på att dupera folk.

Vad gäller incidenten i Hong Kong så tror jag inte det tagits kontakt med polisen där, men det skall finnas en rätt omfattande utredning som genomfördes i samband med skadeståndsprocessen. Det fanns tydligen många vittnen osv till incidenten och BL fick dessutom betongpelaren själv i huvudet också och var väl en hårsmån från att stryka med om den hade träffat några cm annorlunda. Med det sagt så dog ju inte hustrun förens ca 3 år senare, hemma på Gotland. Jag vet att det bedrivs efterforskningar just nu för att se om det går att se om den exakta dödsorsaken fastställdes eller om det gjordes någon brottsutredning eller liknande i samband med det här. Rent spontant så känns ju inte BL som den omvårdande personligheten som skulle dedikera sitt liv till att ta hand om sin fru som vad jag förstår mer eller mindre blivit ett ”vårdpaket” efter incidenten...

Det tror jag inte heller att BL var en sådan person.

Undra om han inte kan ha haft något med hustruns svåra olycka som gjorde att hon senare kom att avlida efter ca tre år på Gotland. Måste säga att det verkar ha hänt mycket runt honom. Har för mig att det fanns en försäkring gällande hans hustru? Stämmer detta?
Citera
2021-07-29, 15:52
Medlem
Citat:
Hej!

Det kan nog vara en bra idé att begära ut alla försvarets handlingar rörande BL. Psykologens bedömning från mönstringen kan ju vara av intresse. Eventuella disciplinära åtgärder under värnplikten bör väl också finnas dokumenterade i handlingar som går att utverka? Nu sägs han väl ha erhållit goda vitsord så något väldigt dramatiskt lär ju knappast ha skett under hans tid i försvaret.

När det gäller direktören RR tycker jag det är slående hur lite information det finns kring honom på det öppna internet. Det ger bilden av en person som inte gillar uppmärksamhet. Nu gör väl sällan minkfarmare det generellt, men det är ändå anmärkningsvärt hur lite det har skrivits om en relativt betydande arbetsgivare på Gotland. Man skall väl inte läsa in för mycket i det men det är nästan så man får känslan av att lokal media kanske inte har velat öppna en Pandoras ask genom att rota i alla konstiga affärer kring ägarfamiljen och minkfarmen.

Något jag personligen skulle uppskatta vore lite grävande samhällsjournalistik kring hur myndigheterna egentligen har hanterat det här ärendet - alltså det markrättsliga förhållandet snarare än försvinnandet. Precis som andra har nämnt tidigare i tråden så är det inte utan att man misstänker korruption och otillbörligt gynnande i myndigheternas agerande när de förvägrar Sjögren vissa tillstånd och istället aktivt tycks ha arbetat för att RR skulle få köpa loss marken för att kunna bygga en lukrativ turistmagnet i form av en djurpark. Tänk om man kunde få skicka Janne Josefsson i en tidsmaskin tillbaka till tiden då det begav sig? Det hade varit must see tv, det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in