Flashback bygger pepparkakshus!
2021-08-03, 21:53
Medlem
Skaraborg2s avatar
Tre gamla spritflaskor och en patronhylsa.

Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Haha ja nu är det ju inte förbjudet enligt svensk lag att sitta och supa ensam i hemlis ute i skogen.

Men teoretiskt, beroende på skicket på sakerna man hittat, skulle det vara möjligt att hitta både fingeravtryck och DNA.

Hur lång tid skulle du uppskatta att det ungefär tar, att där i det underlaget, gräva en grop stor, bred och djup nog för att en fullvuxen man ska få plats?

Det kan ev. vara möjligt.

DNA kunde man inte få fram 1972 och tiden därefter men väl fingeravtryck sedan länge. Tre urdruckna gamla spritflaskor samt en patronhylsa hittades. Kanske finns det DNA på något av det upphittade som har klarat av tidens tand? Jag antar att flaskorna och patronhylsan kommer att kollas upp ifall det ev. finns DNA och/eller fingeravtryck.
Citera
2021-08-03, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tlarsson365
2-3 timmar minst eller längre beroende på underlag och redskap ( har någon sätt om han hade en släpkärra med en minigrävare på )och är det så att han haft flaskan för att skölja strupen under tiden så tog det nog ännu längre tid.
Skulle det sen visa sig att man hittar ett läppstift eller en gammal klänning eller dyl på tippen är han väl en transvestit också.💃💃

Det var ju en utomordentlig lång exponeringstid!

Haha kom osökt att tänka på bedragarn Lasse-Maja nu i långklänning och läppstift..

Nje har inte hört något vittne berätta om släp el dyl eller traktorföraren för den delen när han mötte honom på vångavägen.

Hade den typ av bil drag förresten?

Om gropen var grävd tidigare då? Låt oss hypotetisk säga när han var hemifrån (enligt exet större delen där på natten innan) och kroppen dumpas sen på dagen, hur lång tid skulle det då ta på ett ungefär att fylla igen gropen och täcka över lite snyggt så det smälter in?

Det måste väl vara några 100-tals liter jord iallafall så törstig lär han nog ha blivit på kuppen!
Senast redigerad av viperstyle 2021-08-03 kl. 22:37.
Citera
2021-08-03, 22:19
Medlem
Citat:
Är det någon i tråden som vet något om Selma Thimgren, som mördades 1954, också tillhörde samma religösa samfund (J W) som BL gjorde?
Jag vet inte svaret på din fråga.
Vet inte om du misstänker BL i detta ärende också.
Han var född 1939 och var i 15 års åldern om detta mord ska ha ägt rum 1954.
Tror inte han var jätteaktiv i JW vid den åldern och inte om han var kapabel att mörda någon heller.
Tänkte du på detta när du ställde frågan.
Citera
2021-08-03, 22:34
Medlem
Citat:
Ok för jag har bara hittat olika tidningsnotiser om Sjögrens försvinnande från direkta tiden för försvinnandet i Gotländsk media som hans gamla kompis Stig L lagt upp på FB.

Det jag är inne på är att det kan finnas en möjlighet att tipset som tidigt kom in till polisen, om att Sjögren blev dumpad under stenar och gömd vid en bro och en hammare var mordvapnet, kan ju komma från samma person som skrev breven. Alltså inte egentligen ett medium som man utgått ifrån under alla år utan någon med insikt i fallet.

Det var en granne i Lummelunda som stod för det tipset. Han hade nämligen ringt till en sierska (tänk typ ”Saida”) i Dalarna och frågat vad som hänt Sjögren. Det var då hon hade sagt det ovan nämnda ”tipset” som han i sin tur ringde till polisen och vidarebefordrade. Men du menar att den här ”spådomen” kanske bara var en förevändning för att förmedla information som denne person fått på annat sätt? 🤔Intressant teori! Jag kan se om jag kan rota lite och se om jag kan få fram vem grannen var om du vill?

Citat:
För personligen har jag svårt att tro att BL skulle riskera att bli sedd där grävandes med en kropp (absolut dumpa kläder, vapen mm) helt öppet på eller runt en allmän soptipp i Ethelhem mitt på ljusan dagen.

Ja, lite magstarkt är det. Men om det nu var han som gjorde det (vilket jag tror) så måste han ju gjort sig av med kroppen på något sätt. Ju längre han väntar ju mer riskabelt är det. Det är svårt att säga hur man ”skall” göra i en sådan situation. Mest ”säkra” metoden är väl att förstöra kroppen fullständigt som exempelvis kakelugnsmördaren Rodius gjorde. Han styckade sitt offer och eldade upp honom i ett antal kakelugnar under ett par timmars tid. Själva huset revs kort därefter som en del av rivningarna av klarakvarteren. Detta var näst intill det perfekta brottet. Enda misstaget han gjorde var att han erkände när polisen började pressa honom. Den här och andra liknande metoder verkar väldigt omständiga och jag tänker mig att BL snarare borde föredra en snabbare och enklare metod, även om den var lite mer risky. För det här med tippen är ju onekligen en väldigt enkel metod. Åker han bara till tippen, vräker snabbt ut kroppen (som han kanske lagt i en säck, låda eller tunna?) sparkar över lite bråte och åker därifrån, och sedan kan uppehålla polisen med historier om att Sjögren åkt till fastlandet under några veckor så har det ju hunnit ansamlats en massa sopor över kroppen och det är mindre troligt att någon kommer ihåg att han synts till på platsen. Minnet fungerar ju så att vi tenderar att minnas det som sticker ut. En snubbe i en sjaskig saab som en fredagseftermiddag lastar ur någon bråte ut bakluckan på en soptipp är ju inget som har särskilt stor chans att sätta sig på minnet. Kanske ändå genialiskt i sin enkelhet?
Citera
2021-08-03, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Det kan ev. vara möjligt.

DNA kunde man inte få fram 1972 och tiden därefter men väl fingeravtryck sedan länge. Tre urdruckna gamla spritflaskor samt en patronhylsa hittades. Kanske finns det DNA på något av det upphittade som har klarat av tidens tand? Jag antar att flaskorna och patronhylsan kommer att kollas upp ifall det ev. finns DNA och/eller fingeravtryck.

Även om bara en mindre mängd DNA skulle kunna extraheras bör de driva på att göra DNA tester i Holland då NFC gränsnivåer för analyserbart DNA är otillräckliga.

Mycket kritik har riktats mot NFCs riktlinjer senaste tiden sen SVT offentligt avslöjat metodiken bakom.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/n...ngder-dna-spar
Citera
2021-08-03, 22:44
Medlem
Citat:
Tror inte han var jätteaktiv i JW vid den åldern och inte om han var kapabel att mörda någon heller.

Som jag förstått det blev han inte JW förens på 80-talet nån gång, i samband med att han träffade en kvinna som var med där. Tycker också att kopplingen till Fröjelmordet är lite långsökt även om BL tydligen var väldigt motorcykelintresserad och just en MC med speedwaystyre figurerade väldigt framträdande i den utredningen. Men det är väl så att om man tror att någon är kapabel att döda en person, varför inte fler? Därför tittar man ju gärna en extra gång på dödsfall som skett i närheten av BL, för det är ju ett par stycken. Med det sagt så tycker jag inte att det hittills har framkommit något som på ett övertygande sätt knyter BL till det brottet.
Citera
2021-08-03, 22:45
Medlem
Citat:
Det var ju en utomordentlig lång exponeringstid!

Haha kom osökt att tänka på bedragarn Lasse-Maja nu i långklänning och läppstift..

Nje har inte hört något vittne berätta om släp el dyl eller traktorföraren för den delen när han mötte honom på vångavägen.

Hade den typ av bil drag förresten?

Om gropen var grävd tidigare då? Låt oss hypotetisk säga när han var hemifrån (enligt exet större delen där på natten innan) och kroppen dumpas sen på dagen, hur lång tid skulle det då ta på ett ungefär att fylla igen gropen och täcka över lite snyggt så det smälter in?

Det måste väl vara några 100-tals liter jord iallafall fall så törstig lär han nog ha blivit på kuppen!
Hans bror heter Lars (Lasse) och hans mor hette Maja. På Riktigt och där har vi kopplingen så nu är det konstaterat att han var en bedragare.
Så det kanske grävgruppen ska göra 8 nya avsnitt av så dom kan göra mer reklam för sin podd och sig själva.
Jag är skeptisk.
Men vi kan spekulera om han var i klass med världsmästarna i att gräva gravar och då hade det nog tagit lite kortare tid att gräva en grav.
Men ta då hänsyn till att han inte hade någon publik som bröderna nedan hade så några minuter får man lägga till.
Artikel från SVD.
Två bröder bäst på att gräva gravar
Två slovakiska bröder har vunnit en tävling i gravgrävning på en internationell utställning av bröllops-, begravnings- och kremeringstjänster.
Ladislav och Csaba Skladan, 43 respektive 41 år, besegrade tio andra tvåmannateam från Slovakien, Polen och Ungern. De två bröderna grävde en 1,5 meter djup, två meter lång och 90 cm bred grav på 54 minuter i staden Trencin i västra Slovakien inför en liten men entusiastisk publik.
Senast redigerad av tlarsson365 2021-08-03 kl. 22:48.
Citera
2021-08-03, 23:00
Medlem
Citat:
Ladislav och Csaba Skladan, 43 respektive 41 år, besegrade tio andra tvåmannateam från Slovakien, Polen och Ungern. De två bröderna grävde en 1,5 meter djup, två meter lång och 90 cm bred grav på 54 minuter i staden Trencin i västra Slovakien inför en liten men entusiastisk publik.

Oj, det var ganska långt tid. Nästan en timme på två pers, och då ändå rekord!
I så fall får man nog räkna med att en visserligen vältränad, men ändå ”icke professionell” gravgrävare som BL skulle behöva... kanske 4 timmar? Det är länge! Risken att bli observerad borde vara hyffsat stor, även om man väljer en avskild plats, och OM man blir observerad så är det 100% chans att personen som ser en minns mannen som stod och grävde en grop i skogen =)
Citera
2021-08-03, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WisbyPils
Som jag förstått det blev han inte JW förens på 80-talet nån gång, i samband med att han träffade en kvinna som var med där. Tycker också att kopplingen till Fröjelmordet är lite långsökt även om BL tydligen var väldigt motorcykelintresserad och just en MC med speedwaystyre figurerade väldigt framträdande i den utredningen. Men det är väl så att om man tror att någon är kapabel att döda en person, varför inte fler? Därför tittar man ju gärna en extra gång på dödsfall som skett i närheten av BL, för det är ju ett par stycken. Med det sagt så tycker jag inte att det hittills har framkommit något som på ett övertygande sätt knyter BL till det brottet.
Självklart ska det kollas.
Motorcyckel intresserad och styret är kopplingen.
Förutom er tro . Det blir lite läskigt med kopplingen till JW.
Ni kanske skulle söka er tro där som BL gjorde.
Allt hänger ihop.
Citera
2021-08-03, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WisbyPils
Oj, det var ganska långt tid. Nästan en timme på två pers, och då ändå rekord!
I så fall får man nog räkna med att en visserligen vältränad, men ändå ”icke professionell” gravgrävare som BL skulle behöva... kanske 4 timmar? Det är länge! Risken att bli observerad borde vara hyffsat stor, även om man väljer en avskild plats, och OM man blir observerad så är det 100% chans att personen som ser en minns mannen som stod och grävde en grop i skogen =)
👍 Dom kanske inte vågade säga något om dom sett det. Det har hänt förr.😉
Citera
2021-08-03, 23:07
Medlem
Citat:
Fråga.
Det lär ju inte vara 30 gravar. Det är ingen massnördare vi pratar om.
Vad kan dom 29 andra platserna vara förnågot mer än försänkningar och uppseende variationer i växligheten.
Ni som gillar att spekulera har kanske svaret på den frågan.
Dom verkar som sagt inte naturliga.

Det var en long shot att han skulle hittas så där hux flux enbart genom en okulär besiktning av marken. Skogar är fulla av spår efter att man grävt upp stubbar, gamla diken, hjulspår och så vidare och vidare. Det behövs starkare grejer, som den skeletthunden, om man skall ha en rimlig chans att hitta honom, om han nu ens finns där.
Citera
2021-08-03, 23:08
Medlem
Citat:

Läste att någon koppla ihop denna händelse med BL och en annan yngling.

Jag tror, om jag nu bara får spekulerar fritt, kan JW vara en möjlig koppling då jag misstänker att det var en stöld/rån som gick käpp rätt åt skogen och tyvärr sluta olyckligt för damen.

Många börjar sin kriminella bana tidigt och sen eskalerar det parallellt med normalt familjeliv.

Amagermannen är ett intressant exempel om en person som slog sig in på brottets bana tidigt stöld, rån, mordbrand, våldtäkter och samtidigt var han fotbollstränaren för småkillarna, make och anställd på Kastrup.

Han var ung när han börja runt 14-15 år men ändå driven och ledande mot äldre. Långt om länge slutade han i en cell, där han via sin son, försökte smuggla ut sin DNA i form av sperma i avklippta fingertoppar på plasthandskar med avsikt att låta sin son begå ett brott och plantera hans DNA via sperma på brottsplatsen för att överbevisa att han var oskyldigt dömd.

Lite mer kvällsläsning: http://gittefaber.blogspot.com/2012/...-mest.html?m=1
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in