2021-07-29, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Det tror jag inte heller att BL var en sådan person.

Undra om han inte kan ha haft något med hustruns svåra olycka som gjorde att hon senare kom att avlida efter ca tre år på Gotland. Måste säga att det verkar ha hänt mycket runt honom. Har för mig att det fanns en försäkring gällande hans hustru? Stämmer detta?

Någon försäkring känner jag inte till. Som jag förstått det var det en juridisk process mot företaget som ägde huset som betongpelaren föll ifrån. De hade inte skött underhållet med resultat att pelaren/blocket plötsligt lossnade och föll flera våningar rätt ned på gatan där BL, hustrun, hustruns dotter, blivande svärföräldrar mm passerade av en slump. Tror därmed att det varit extremt svårt att ”fejka” denna olycka. Särskilt med tanke på att även BL fick pelaren över sig. Han blev avsvimmad, men hade den fallit några cm annorlunda hade han sannolikt också fått kraftiga skallskador/avlidit. Så tror inte alls han var inblandad just på den punkten faktiskt. Hustruns slutgiltiga bortgång flera år senare i hemmet med BL som hennes personlige assistent är dock en helt annan femma. Den punkten känner jag är betydligt mer öppen för spekulation!
Citera
2021-07-29, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strasser1337
Jag har inte fått det helt klart för mig om du är del av grävgruppen eller bara bekant med dom men jag tänkte ställa ett par frågor.

BL framstår som den typ av personlighet som ljuger vanemässigt och kanske t.o.m. omedvetet. Vid något tillfälle i podden refereras till när han berättar för något barn bl.a. om att han har varit legosoldat i Afrika. Jag vill därför fråga om uppgiften om att han varit fallskärmsjägare och plutonchef(?) är helt styrkt bortom alla tvivel? Har ni begärt ut handlingar från Plikt- och prövningsverket?

Egentligen vill man ju tro att en sådan personlighet skulle uppmärksammas av psykolog redan under mönstring, men allra senast under utbildningen.

Har ni gjort något försök att kontakta polisen i Hong Kong för att få större klarhet i vad som faktiskt skedde när BLs fru fick en betongklump i huvudet? Finns det ögonvittnen till den händelsen? Det finns uppenbarligen en advokat i Hong Kong som för parets räkning drivit en process mot företaget som äger fastigheten. BL har alltså processat mot fastighetsbolaget för att utverka ett skadestånd efter att hans fru ådragit sig huvudskador som senare kostade henne livet.

Ungefär alla varningsklockor i världen ringer där..
BL var kanske en bedragare och är förmodlingen skyldig till det han är dömd för.
Men att anklaga någon för att vara en mördare är något annat och blir ren spekulation.
En bedragare är duktig på att ljuga och kan även blåsa nära och kära men tro att han är skyldig till den olycka som han fru drabbades av är också lite långsökt.
Konstigt att detta ärende är så intresant att spekulera i och något erkännande kommer vi aldrig att få och det kanske är tid att inse att vi inte kommer få något svar på denna gåta och därmed sluta spekulera.
Citera
2021-07-29, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tlarsson365
BL var kanske en bedragare och är förmodlingen skyldig till det han är dömd för.
Men att anklaga någon för att vara en mördare är något annat och blir ren spekulation.
En bedragare är duktig på att ljuga och kan även blåsa nära och kära men tro att han är skyldig till den olycka som han fru drabbades av är också lite långsökt.
Konstigt att detta ärende är så intresant att spekulera i och något erkännande kommer vi aldrig att få och det kanske är tid att inse att vi inte kommer få något svar på denna gåta och därmed sluta spekulera.

Mitt första råd till dig blir att om man av någon anledning vill undvika att folk skall spekulera i något är det absolut sämsta man kan göra att gå ut på flashback och skriva att folk ska sluta spekulera. Det är närmast definitionen av "kontraproduktivt".

Jag är övertygad om att alla här är helt medvetna om att det är spekulation vi ägnar oss åt, i synnerhet då ett eventuellt brott ändå är preskriberat och ingen kommer åtalas. Givet omständigheterna att flera personer som kände BL beskrivit honom som en psykopat är det alls icke långsökt att tänka sig att han skulle ha kunnat få för sig att slå en betongklump i huvudet på sin fru och sedan stämma ett fastighetsbolag på skadestånd. Vilken mordutredare som helst värd sitt salt hade velat få svar på frågan om det fanns ögonvittnen till händelsen i Hong Kong. Nu har Wisby Pils varit vänlig att besvara den frågan och därmed finns ingen anledning att tro något annat än att just det var en märklig olycka.
Citera
2021-07-29, 18:50
Medlem
Citat:
Mitt första råd till dig blir att om man av någon anledning vill undvika att folk skall spekulera i något är det absolut sämsta man kan göra att gå ut på flashback och skriva att folk ska sluta spekulera. Det är närmast definitionen av "kontraproduktivt".

Jag är övertygad om att alla här är helt medvetna om att det är spekulation vi ägnar oss åt, i synnerhet då ett eventuellt brott ändå är preskriberat och ingen kommer åtalas. Givet omständigheterna att flera personer som kände BL beskrivit honom som en psykopat är det alls icke långsökt att tänka sig att han skulle ha kunnat få för sig att slå en betongklump i huvudet på sin fru och sedan stämma ett fastighetsbolag på skadestånd. Vilken mordutredare som helst värd sitt salt hade velat få svar på frågan om det fanns ögonvittnen till händelsen i Hong Kong. Nu har Wisby Pils varit vänlig att besvara den frågan och därmed finns ingen anledning att tro något annat än att just det var en märklig olycka.
Ni kommer ju ingen vart och " givet omständigheterna" så undrar jag vilka personer som anser att BL var psykopat.
Ska ni få honom till detta i folks tro nu. Är han diagnosierad?.
Först mördare , Nu psykopat och sen då. Pedofil ?.
Om du namnerger några av dessa som hävdar att han är psykopat kan vi spekulera i dessa människors öde stället.
Det görs poddar och skrivs massor utan att det framkommer något nytt.
Det har blivit något som personer försöker tjäna pengar på eller enbart för att få egen reklam för sina poddar mm.
Vad är det senaste som kommit fram och som eventuellt hade fått denna utredning framåt om det inte varit preskriberat.
Enligt en podd sa dom alltid.
Vi ger inga svar , utan bara ställer frågor . (Kanske inte ordagrant men något i den stilen.)
vad är din slogan.
Jag ger inga svar , utan bara spekulerar , ordbajsar och sprider rykten.
Det finns eller fanns inte tillräckligt med bevis från någon som ledde till en fällande dom. Det är fakta.
Citera
2021-07-29, 19:21
Medlem
Citat:
Ni kommer ju ingen vart och " givet omständigheterna" så undrar jag vilka personer som anser att BL var psykopat.
Ska ni få honom till detta i folks tro nu. Är han diagnosierad?.
Först mördare , Nu psykopat och sen då. Pedofil ?.
Om du namnerger några av dessa som hävdar att han är psykopat kan vi spekulera i dessa människors öde stället.
Det görs poddar och skrivs massor utan att det framkommer något nytt.
Det har blivit något som personer försöker tjäna pengar på eller enbart för att få egen reklam för sina poddar mm.
Vad är det senaste som kommit fram och som eventuellt hade fått denna utredning framåt om det inte varit preskriberat.
Enligt en podd sa dom alltid.
Vi ger inga svar , utan bara ställer frågor . (Kanske inte ordagrant men något i den stilen.)
vad är din slogan.
Jag ger inga svar , utan bara spekulerar , ordbajsar och sprider rykten.
Det finns eller fanns inte tillräckligt med bevis från någon som ledde till en fällande dom. Det är fakta.

Du får vända dig till den s.k. grävgruppen om du vill efterforska deras källor som ansåg att BL var en psykopat. tips.olostamord @ gmail.com

Det är också dom som kan besvara dina frågor kring vad dom har kommit fram till.

Min slogan är: Där folk vill att man inte skall rota ligger det en hund begraven. Jag skall lägga en hel del tid på att rota i det här fallet enbart av den anledningen att du inte vill att man ska rota i det.
Citera
2021-07-29, 19:26
Medlem
Skaraborg2s avatar
Sven Sjögrens försvinnande - ett fall av stort intresse.

Citat:
Du får vända dig till den s.k. grävgruppen om du vill efterforska deras källor som ansåg att BL var en psykopat. tips.olostamord @ gmail.com

Det är också dom som kan besvara dina frågor kring vad dom har kommit fram till.

Min slogan är: Där folk vill att man inte skall rota ligger det en hund begraven. Jag skall lägga en hel del tid på att rota i det här fallet enbart av den anledningen att du inte vill att man ska rota i det.

Jag håller med dig och har själv upplevt detta och visst låg i det sammanhanget flera vovvar begravna.

Om inte fallet Sven Sjögren hade varit av intresse så hade inte polisen ställt upp med att hjälpa till i mån av tid. För över 12 år sedan skapades den här tråden. Ett fall brukar vara av mest intresse efter att en tråd har skapats. Här är det precis tvärtom. Ju längre tiden gått desto intressantare har detta snart 49-åriga olösta försvinnande blivit.
Senast redigerad av Skaraborg2 2021-07-29 kl. 19:30.
Citera
2021-07-29, 19:56
Medlem
Citat:

Gör det och meddela mig när du kommer fram till något nytt.
Titta på mitt efternamn och återkom om du har frågor.😉
Citera
2021-07-29, 20:10
Medlem
Citat:
Jag håller med dig och har själv upplevt detta och visst låg i det sammanhanget flera vovvar begravna.

Om inte fallet Sven Sjögren hade varit av intresse så hade inte polisen ställt upp med att hjälpa till i mån av tid. För över 12 år sedan skapades den här tråden. Ett fall brukar vara av mest intresse efter att en tråd har skapats. Här är det precis tvärtom. Ju längre tiden gått desto intressantare har detta snart 49-åriga olösta försvinnande blivit.

Ja, detta är ju något så ovanligt som ett cold case där det faktiskt kommer fram lite nya uppgifter och görs fynd just genom människors stora engagemang och intresse. Grävgruppen här har ju gjort en fantastisk insats. Du har ju också gjort vissa fynd i gamla fall.

Det är enkom något positivt att människor är intresserade av att få svar på vad som har hänt. Det visar att man bryr sig om sin omvärld och har en sorts rättspatos och vill ge brottsoffer upprättelse. Det vore säkert skönt för alla Sven Sjögrens vänner att en dag få klarhet i vad som faktiskt skedde, även om ingen kan fällas för brottet.
Citera
2021-07-29, 20:39
Medlem
Citat:
Ja, detta är ju något så ovanligt som ett cold case där det faktiskt kommer fram lite nya uppgifter och görs fynd just genom människors stora engagemang och intresse. Grävgruppen här har ju gjort en fantastisk insats. Du har ju också gjort vissa fynd i gamla fall.

Det är enkom något positivt att människor är intresserade av att få svar på vad som har hänt. Det visar att man bryr sig om sin omvärld och har en sorts rättspatos och vill ge brottsoffer upprättelse. Det vore säkert skönt för alla Sven Sjögrens vänner att en dag få klarhet i vad som faktiskt skedde, även om ingen kan fällas för brottet.
Håller delvis med dig . Men att sprida rykten om personer som varit jagade och polisen har lagt ner massor av tid och pengar på dom misstänkta. Men inget har lett till lagföring.
Kan det finnas eller kan vi utesluta att en 3e person kan vara den skyldiga.
Känns som man vänder på samma sten gång på gång.
Ju längre tiden går ju mindre trovärdiga är dom idag levande vittnerna.
Dom som gjorde podden har säkert lagt ner massa tid , pengar och energi.
Men vad är nytt och dom konstaterar inget utan ställer bara frågor.
Dessutom har man tagit stor hänsyn till polisens arbete och dom kunde som sagt inte komma längre och nu lyfte man på locket ytterliggare en gång utan att till slut konstatera vem den skyldiga är.
Skyldiga ska dömmas med bevisföring som håller i rättegång. oskyldiga ska frias och jag lider alltid med brottsoffer om brott kan styrkas.
Hänga ut personer i spekulationssyfte kan skada anhöriga även om det inte är det i detta fall vad jag vet.
Citera
2021-07-29, 21:30
Medlem
Skaraborg2s avatar
Kommer fram litet nya uppgifter.

Citat:

Inte så ofta detta sker med ett så gammalt fall men här kommer det faktiskt fram en del nya uppgifter.

Ja, Grävgruppen har faktiskt gjort en strålande insats. Jag tror det vore skönt för hela Gotland om det går att få en viss klarhet i Sjögrens försvinnande. Det vore bra om hans kvarlevor återfanns så att han skulle kunna få en riktig grav. Bara detta att polisen ställer upp i mån av tid sker verkligen inte ofta med så gammalt fall.
Senast redigerad av Skaraborg2 2021-07-29 kl. 21:32.
Citera
2021-07-29, 21:39
Medlem
Citat:
Håller delvis med dig . Men att sprida rykten om personer som varit jagade och polisen har lagt ner massor av tid och pengar på dom misstänkta. Men inget har lett till lagföring.
Dessutom har man tagit stor hänsyn till polisens arbete och dom kunde som sagt inte komma längre och nu lyfte man på locket ytterliggare en gång utan att till slut konstatera vem den skyldiga är.
Skyldiga ska dömmas med bevisföring som håller i rättegång. oskyldiga ska frias och jag lider alltid med brottsoffer om brott kan styrkas.
Hänga ut personer i spekulationssyfte kan skada anhöriga även om det inte är det i detta fall vad jag vet.

Jag håller på och försöker skicka PM till dig men min "PM-status" är tydligen inte uppdaterad. Jag skriver imorgon för jag vill gärna höra ditt perspektiv och hur du ser på saker och ting.

Jag tror att eventuella anhöriga till folk som diskuteras som potentiella gärningsmän ändå måste försöka tänka att det inte är av någon sorts elakhet som det grävs i gamla fall. Det är nog lätt att ta det personligt annars. Tror inte att någon här drivs av ett hat mot gärningsmannen, vem det än nu vara må. Inte heller tror jag ju på någon arvsskuld och folk som lever idag borde inte känna någon sorts skam, även OM någon släkting eventuellt skulle ha begått nån hemskhet förr i tiden.

För mig är det här verkligen inte heller något glasklart fall. Även om jag har spekulerat i saker kring BL så är jag objektivt egentligen mycket mer intresserad av kretsen kring minkfarmen. Som jag också har skrivit tycker jag egentligen att myndigheternas agerande är väl så intressant som själva rättsfallet.

Sen kan jag väl hålla med dig om att det här fallet en dag måste läggas till handlingarna om man inte kommer längre. Just nu är det mycket uppståndelse p.g.a. undersökningarna men om inga fynd görs lär ju allmänintresset ebba ut.
Citera
2021-07-29, 21:41
Medlem
Citat:

Citat:
Inte så ofta detta sker med ett så gammalt fall men här kommer det faktiskt fram en del nya uppgifter.

Ja, Grävgruppen har faktiskt gjort en strålande insats. Jag tror det vore skönt för hela Gotland om det går att få en viss klarhet i Sjögrens försvinnande. Det vore bra om hans kvarlevor återfanns så att han skulle kunna få en riktig grav. Bara detta att polisen ställer upp i mån av tid sker verkligen inte ofta med så gammalt fall.
Håller med dig och kan vi utan rimligt tvivel säkerställa vem som är den skyldiga kan han/hon/hen hängas ut.detta har jag inget problem med. Inte heller vad folk tycker om dom som blåser andra på pengar och beter sig svinikt mot dom som man ansåg vara en vän.
Dock är jag emot jakten på eventuell mördare och dom spekulation och den rena förföljelse av vissa individer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in