Citat:
Ursprungligen postat av
viperstyle
Ja jag sträcker mig nog till att båda är mördade. SS direkt av BL medan BA indirekt av BL via “Porrkungen” i Stockholm som hade ekonomiska intressen i stugbyn BL sålt in.
De båda vittnena var BA:s vän och dennes pojkvän som bekräftade BA:s konfrontation med BL om just de smutsiga tomtaffärerna. Det var säkert här han börja bli ett reellt hot för BL.
Den anonyme brevskrivaren däremot var någon med direkt insyn i fallet och morden.
Ja, även om det verkar finnas utrymme för en lucka i BL:s fängelsealibi vid tiden då BA försvann så hade BL säkerligen kontakter på fastlandet att ta till om han behövde ordna så att någon ”försvann”.
Vad gäller BA:s insyn i tomtaffärerna så är en intressant observation att BA i sitt förhör med polisen hösten -72 i princip bekräftade BL:s version av markaffärerna, dvs att BL ”skulle köpa hela gården” av Sjögren. Det verkar alltså inte som att BA då hade tillhört Sjögrens närmaste krets som redan från början visste om att större delen av markförsäljningen endast var ett spel för gallerierna för att BL skulle få tillstånd att köpa området som skulle bli en stugby.
Då BA ändå hade haft en del kontakt med Sjögren så är det anmärkningsvärt att försvaret inte kallade honom som vittne när det gällde att övertyga rätten om att försäljningen var ”på riktigt” (vilket den ju så klart inte var). Kanske gjorde försvaret också detta men att BA då nekade till att medverka? Vet inte hur det är med advokaters arbete och anteckningar, är det allmän handling?
Det är ju också intressant att det är precis när rättegångarna i Sjögrenfallet börjar hållas som BA halkar efter i sitt arbete. Det talar ju för att han höll på med någon annan verksamhet vid sidan om den skrivkurs som han höll på och utformade.
Den mystiske brevskrivaren är central i detta mysterium. Skulle denne gå att identifiera tror jag att man skulle vara betydligt närmare gåtans lösning. Då personen lämnat brev efter sig kan jag tänka mig att man så småningom med hjälp av modern teknik på något sätt skulle kunna identifiera personen. Men det bästa vore ju om personen, eller kanske en efterlevande till denne, kunde träda fram och berätta vad den vet!