2021-09-09, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tlarsson365
Nu är tonen lite mer realistisk.
Det är det jag kallar Hybris när man går ut med en tro om att ni skulle göra det ingen annan lyckats med.
Jag inser snabbt att detta kommer bli ytterst svårt eller snarare omöjligt.
Redan där blir vi som 🐶 och 🐱.
Hade man gått ut lite mer lojalt med att ni vill försöka göra något ingenannan lyckats med .
Lösa ett 50 år gammalt försvinnande.
Jag anser att er självbild redan från start inte är realistisk och ni ser er som bättre och att ni sen ständigt försöker bygga luftslott för att hålla intresset vid liv.
Så min sammanfattning är att ni kunde gjort det på ett mer lojalt sätt mot att inblandade men samtidigt kunde sökt efter kroppen.
Nu gick ni ut och siktade högt men fallhöjden blir enorm som ni märker.
Ju tyngre man är , ju hårdare faller man.

Om jag fattar dig rätt så menar du att podden och grävgruppen inte ens själva tror att det finns en chans att de kommer hitta något, men låtsas att de tror det för att få finansiering och ”bli kända”?

I så fall kan jag lugna dig på den punkten. Det finns helt klart en genuin övertygelse inom grävgruppen om att det finns en realistisk chans att kunna göra ett fynd. Sen vet man så klart att det är en chansning och ett långskott. Men du får skratta hur mycket du vill sen om man kammar noll. Då har man i alla fall försökt.
Citera
2021-09-09, 10:11
Medlem
Citat:
Så min sammanfattning är att ni kunde gjort det på ett mer lojalt sätt mot att inblandade men samtidigt kunde sökt efter kroppen.

Du menar att man skulle grävt i tysthet utan medial uppmärksamhet, poddar eller liknande? Det kan jag ha förståelse för då den huvudmisstänkte är en släkting till dig och det så klart kan kännas jobbigt när allt detta stöts och blöts igen.

Men jag tycker att allmänintresset väger tyngre och att fallet förtjänar uppmärksamhet oavsett om några fynd görs eller inte.

Ju fler ögon som kollar på detta, desto större chans är det att något avgörande stycke information kommer fram. Det finns ju inget som säger att det ens behöver vara grävgruppen som gör det avgörande fyndet, särskilt om de som du menar är ute och cyklar gällande BL som sannolik gärningsman.
Citera
2021-09-09, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WisbyPils
Om jag fattar dig rätt så menar du att podden och grävgruppen inte ens själva tror att det finns en chans att de kommer hitta något, men låtsas att de tror det för att få finansiering och ”bli kända”?

I så fall kan jag lugna dig på den punkten. Det finns helt klart en genuin övertygelse inom grävgruppen om att det finns en realistisk chans att kunna göra ett fynd. Sen vet man så klart att det är en chansning och ett långskott. Men du får skratta hur mycket du vill sen om man kammar noll. Då har man i alla fall försökt.
Från början tror jag säkert att ni satt tillsammans och tyckte att ni var unika och bättre än dom som arbetat med detta tidigare.
Er självkritik och varför och hur skulle podden ändra på detta.
Någon gärningsman eller hittils okänt vittne skulle träda fram efter 50 år.
Hade någon sagt att detta är lönlöst från start hade ni inte lyssnat överhuvudtaget.
Vi ska göra vår grej . till vilken nytta.
Det finns en anledningen att folk ät trötta och polisen kallar det iskallt.
Jag har aldrig hört en polis kalla ett ärende för iskallt.
Varför tror ni i gemförelse med polisen att detta är ett Hot Case.
Ni är som åklagare i detta trots att ni skyddar er med att vi ställer bara frågar . men ger inga svar.
Bara den slogan säger mycket om er.
Ni har nu fått tid på er och en hittelön har utfärdast men hittils har inget nytt tillkommit av värde.
Nu återstår en skellethund.
Om vi som jag tror att detta kommer inte lösa mysteriet . Vad återstår då och vad har ni åstakommit.
Inget enligt mig.
Sen förstår jag att det har lagts ner oändligt med timmar och att göra en podd är varken enkelt eller billigt men jag fokuserar på ämnet ni valt och innehållet och framför allt vilket resultat det givit.
Citera
2021-09-09, 10:55
Medlem
Citat:
Du menar att man skulle grävt i tysthet utan medial uppmärksamhet, poddar eller liknande? Det kan jag ha förståelse för då den huvudmisstänkte är en släkting till dig och det så klart kan kännas jobbigt när allt detta stöts och blöts igen.

Men jag tycker att allmänintresset väger tyngre och att fallet förtjänar uppmärksamhet oavsett om några fynd görs eller inte.

Ju fler ögon som kollar på detta, desto större chans är det att något avgörande stycke information kommer fram. Det finns ju inget som säger att det ens behöver vara grävgruppen som gör det avgörande fyndet, särskilt om de som du menar är ute och cyklar gällande BL som sannolik gärningsman.
Eftersom ni enbart av podden och medial uppmärksamhet kunde få in ev nya vittnen så skulle detta öppna upp för nya spår eller tips så undrar jag hur det känns att det som finns är detsamma som fanns när ni startande. Dvs gammal skåpmat och det är inte mitt påhitt eller uttalande som ni vet.
Ni måste resonerat kring att det var er enda möjlighet för allt material är eller har varit hos polisen.
I podden har jag märkt att ni ibland haft en ton om att polisen missat eller gjort misstag. Ni har gjort ett med en resultatlös podd , polisen gjorde det säkert och jag gör misstag varje dag.
Men i detta ärende utesluter jag ingen , inte ens min farbror.
jag säger inte att han är oskyldig men jag säger inte eller antyder att han är en mördare utan bevis.
Det kan vara mord , självmord och det finns många tänkbara gärningsmän men er podd fokuserar 95 % på att bulvanen är den skyldige.
Har man då rätt att hävda som anhörig om vad detta bygger på och vad som efter ni kört det i podden kommit fram till.
Inte vad ni tror utan vad för något nytt kan ni styrka och då utesluter vi det ljugande vittnet som styrker Bulvanen som mördare.
Citera
2021-09-10, 18:39
Medlem
Havet är inte att förglömma.
100 meter ner = svårt att hitta. Skulle botten dessutom bestå av lera så kan tyngd och skelett nu efter 50 år sjunkit ner och försvunnit. Har man bara använt sten och rep som tyngd finns ingen metall att få träff på heller. Kan bli svårt då ! För att inte säga omöjligt.

BL s uttalande. De låg en tullkryssare och draggade utanför mitt hus när jag kom hem på.permis. Försök till psykning ja visst. Jag är stark starkare än den där kommissarien Hoas. Slut sitat. En oskyldig behöver inte vara stark. Vetskap om att vara oskyldig och ha rent samvete gör en stark.

För att inte avsluta med orden Bluffstopp är min bäste gren. Gör man sånna uttalanden lindras ju knappast misstankegraden hos folk.

Man kan inte utesluta havet. Även RR skulle kunna nyttjat havet. Tillsammans med BL om det så är
Citera
2021-09-10, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordstrem
100 meter ner = svårt att hitta. Skulle botten dessutom bestå av lera så kan tyngd och skelett nu efter 50 år sjunkit ner och försvunnit. Har man bara använt sten och rep som tyngd finns ingen metall att få träff på heller. Kan bli svårt då ! För att inte säga omöjligt.

BL s uttalande. De låg en tullkryssare och draggade utanför mitt hus när jag kom hem på.permis. Försök till psykning ja visst. Jag är stark starkare än den där kommissarien Hoas. Slut sitat. En oskyldig behöver inte vara stark. Vetskap om att vara oskyldig och ha rent samvete gör en stark.

För att inte avsluta med orden Bluffstopp är min bäste gren. Gör man sånna uttalanden lindras ju knappast misstankegraden hos folk.

Man kan inte utesluta havet. Även RR skulle kunna nyttjat havet. Tillsammans med BL om det så är

Verkligen. Havet kan absolut inte uteslutas. Även om det finns ett eller flera vittnen som pekar ut tippen på södra gotland som särskilt intressant så ligger ändå havet nära till hands. BL bodde ju t.ex. inte mer än 50 meter från havet, hade tillgång till minst 2 båtar och var utbildad dykare. Det känns som den uppenbara lösningen om han skulle behöva göra sig av med en kropp.

Säga vad man vill om BL, men att framstå som oskyldig var inte hans starkaste gren. Ironiskt nog är det just det som ändå sår några frön av tvivel hos mig. Han verkar ha njutit av uppmärksamheten som mordmisstänkt nästan lite FÖR mycket, och använde bevisligen sin status för att skrämma andra människor.
Citera
2021-09-10, 21:15
Medlem
Citat:
Verkligen. Havet kan absolut inte uteslutas. Även om det finns ett eller flera vittnen som pekar ut tippen på södra gotland som särskilt intressant så ligger ändå havet nära till hands. BL bodde ju t.ex. inte mer än 50 meter från havet, hade tillgång till minst 2 båtar och var utbildad dykare. Det känns som den uppenbara lösningen om han skulle behöva göra sig av med en kropp.

Säga vad man vill om BL, men att framstå som oskyldig var inte hans starkaste gren. Ironiskt nog är det just det som ändå sår några frön av tvivel hos mig. Han verkar ha njutit av uppmärksamheten som mordmisstänkt nästan lite FÖR mycket, och använde bevisligen sin status för att skrämma andra människor.
Havet är en möjlig plats oavsett men som placerat honom där.
Sen tror jag det krävs mer än en person för detta oavsett.
Sen om folk var rädda för BL låter jag vara osakt men han hade bevisligen ett våldskapital men samtidigt har han haft respekt för andra människor .
Det handlar mer om vem personen på andra sidan är. En svag människa går att skrämma , En stark fick honom att respektera.
Njöt han är en ren spekulation och detta får ni syssla med och att framstå som oskyldig inte hans starka sida fattar jag inte vad du syftar på.
Citera
2021-09-10, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordstrem

En oskyldig behöver inte vara stark. skämtar du. Fråga Kaj Linna.
Att bli anklagad eller misstänkt måste vara hemskt om man är oskyldig
Det finns många exempel på oskyldigt dömda och ännu värre nu när man kan hänga ut personer som mördare för att dom anses vara den mest sannolika gärningsmannen.
Det är så sjukt och undergräver rättssäkerheten.
Citera
2021-09-10, 23:16
Medlem
Citat:
Havet är en möjlig plats oavsett men som placerat honom där.
Sen tror jag det krävs mer än en person för detta oavsett.
Sen om folk var rädda för BL låter jag vara osakt men han hade bevisligen ett våldskapital men samtidigt har han haft respekt för andra människor .
Det handlar mer om vem personen på andra sidan är. En svag människa går att skrämma , En stark fick honom att respektera.
Njöt han är en ren spekulation och detta får ni syssla med och att framstå som oskyldig inte hans starka sida fattar jag inte vad du syftar på.

Listan kan göras lång på personer som BL har ”hintat” att han var skyldig till försvinnandet inför. Ett exempel är fransmannen Delatte som vittnat om att BL hotat honom med att han kunde försvinna i havet, ”för det har jag gjort förut” enligt BL...
Citera
2021-09-11, 07:03
Medlem
Citat:
Listan kan göras lång på personer som BL har ”hintat” att han var skyldig till försvinnandet inför. Ett exempel är fransmannen Delatte som vittnat om att BL hotat honom med att han kunde försvinna i havet, ”för det har jag gjort förut” enligt BL...
Olaga hot heter det. Sen om det finns substans i hotet vet ingen. Därom tviste de lärde.
Just hot måste vara det mest använda brottet ingen blir dömd för.
Min pappa är polis börjar det på skolgården till att jag ska kn**la din morsa på fritidsgården till att jag ska dumpa dig i havet och annat däremellan.
Jag vet inte om ett sådant uttalande bevisar något men det kan nog skrämma en grodätare 🐸.
Ska sägas att denna Delatte verkade vara en hyvens och reko karl. Sådana gillar man.🤗
Senast redigerad av tlarsson365 2021-09-11 kl. 07:21.
Citera
2021-09-11, 14:53
Medlem
Citat:
Olaga hot heter det. Sen om det finns substans i hotet vet ingen. Därom tviste de lärde.
Just hot måste vara det mest använda brottet ingen blir dömd för.
Min pappa är polis börjar det på skolgården till att jag ska kn**la din morsa på fritidsgården till att jag ska dumpa dig i havet och annat däremellan.
Jag vet inte om ett sådant uttalande bevisar något men det kan nog skrämma en grodätare 🐸.
Ska sägas att denna Delatte verkade vara en hyvens och reko karl. Sådana gillar man.🤗

Ja, jag menar att en av de grejer som ändå talar för att BL skulle kunna vara oskyldig är ju att han på sätt och vis dragit nytta av ryktet om sig själv som mördare för att hota och skrämma folk.

Ett hot från någon som alla tror är en mördare lär ju smälla 100 högre än ett hot från en vanlig svensson.

Han var ju mytoman och ljög bevisligen om en massa andra saker, så man kan ju tänka sig att han medvetet försökte framstå som skyldigare än han kanske var. Frågan är väl om fördelarna (i BLs ögon) med att vara misstänkt för mordet övervägde nackdelarna.
Citera
2021-09-11, 15:15
Medlem
Skaraborg2s avatar
Kommer för alltid att vara MGM.

Citat:
Ja, jag menar att en av de grejer som ändå talar för att BL skulle kunna vara oskyldig är ju att han på sätt och vis dragit nytta av ryktet om sig själv som mördare för att hota och skrämma folk.

Ett hot från någon som alla tror är en mördare lär ju smälla 100 högre än ett hot från en vanlig svensson.

Han var ju mytoman och ljög bevisligen om en massa andra saker, så man kan ju tänka sig att han medvetet försökte framstå som skyldigare än han kanske var. Frågan är väl om fördelarna (i BLs ögon) med att vara misstänkt för mordet övervägde nackdelarna.

Det kan vara möjligt men personligen tror jag mycket starkt på att BL var inblandad i SS försvinnande och död.

Det gör det ja. Kanske tyckte BL att det uppvägde nackdelarna? Hans eftermäle kommer för alltid att vara MGM.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in