2022-07-17, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WisbyPils
Grävgruppen är 100% säkra på att hunden markerat på 3 ställen på tippen. Hundföraren är 100% säker på att hunden inte skulle markera om den inte kände lukten av mänskligt skelett.

Du verkar ju hänga upp dig väldigt mycket på procent, så vi kan översätta det till ”väldigt, väldigt säker” istället.

Att hunden markerar betyder alltså att hunden känner en lukt. Då reagerar den genom att skälla, sätta sig ned eller något liknande. Hunden markerade på tre platser som låg utspridda inom ett mindre område på tippen. Man har nu grävt bort det översta lagret på tippen som lades dit när man övertäckte tippen i början av 2000-talet, för att kolla om det var några vikingaben eller liknande från någon åker som hamnat på tippen av misstag. Det var det inte. Den människobenslukt som hunden kände måste alltså komma från djupet på tippen. Att hunden markerat på 3 ställen betyder inte nödvändigtvis att det ligger ben på 3 olika ställen. Det betyder att hunden känt lukten på 3 ställen. Man kan lika gärna tänka sig att det är ben från ett skelett som ligger djupt ned och att lukten trängt fram på 3 olika ställen. Därför kommer man nu behöva göra en betydligt större utgrävning rätt in i tippen för att få visshet om vad det är för människoben som ligger där inne.

Spänningen stiger.
Jag bara citerar uttalde procentsatser i media.
Inget annat och kritiken ska inte drabba mig.
Som jag skrev tidigare är det upp till bevis att hitta människoben nu.
Annars har hunden markerat på djurben.
Men urgamla ben kan finnas på djupet antar jag.
Att tro att man fått skelletdelar från någon åker av misstag som hamnat precis för ni tror att bulvanen dumpat en kropp känns långsökt.
Trodde någon det överhuvudtaget.
Citera
2022-07-17, 18:43
Medlem
Citat:
Fel. Hundtränaren har varit extremt tydliga med att hunden endast reagerar på människoben. Dom benbitar man hittade var inte dom benbitar hunden reagerade på. Hade hunden reagerat på djurben hade man blivit tvungen att gräva upp halva etelhem...
Det är det jag menar.
Hittar man inga människoben nu men uppenbarligen har man hittat djurben är uttalandet från tränaren i mycket värt.
Hunden har ju ingenaning vad tränaren har sagt.
Det är två olika individer som inte kan kommunicera med varandra.
Det måste även i detta fall innebära att det är upp till bevis.
Citera
2022-07-17, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tlarsson365
Jag bara citerar uttalde procentsatser i media.
Inget annat och kritiken ska inte drabba mig.
Som jag skrev tidigare är det upp till bevis att hitta människoben nu.
Annars har hunden markerat på djurben.
Men urgamla ben kan finnas på djupet antar jag.
Att tro att man fått skelletdelar från någon åker av misstag som hamnat precis för ni tror att bulvanen dumpat en kropp känns långsökt.
Trodde någon det överhuvudtaget.

När man täckte över tippen med jord så måste man ju hämtat den från någon åker eller liknande. Chansen att man då råkat få med sig någon järnåldersgrav eller andra forntida människoben som sen hamnat uppepå tippen var väl ganska stor. Men nu verkar så inte vara fallet utan den skelettdoft hunden känt måste komma djupare ifrån. Tycker att chansen att någon råkat dumpa en järnåldersgrav på tippen medans den forfarande användes borde vara betydligt mindre, men man vet ju aldrig, som du säger så är ju Gotland en ö med mycket fornlämningar. Nu måste man gräva ut för att få veta.
Citera
2022-07-17, 18:53
Medlem
Citat:
När man täckte över tippen med jord så måste man ju hämtat den från någon åker eller liknande. Chansen att man då råkat få med sig någon järnåldersgrav eller andra forntida människoben som sen hamnat uppepå tippen var väl ganska stor. Men nu verkar så inte vara fallet utan den skelettdoft hunden känt måste komma djupare ifrån. Tycker att chansen att någon råkat dumpa en järnåldersgrav på tippen medans den forfarande användes borde vara betydligt mindre, men man vet ju aldrig, som du säger så är ju Gotland en ö med mycket fornlämningar. Nu måste man gräva ut för att få veta.
Jag vet inte men ska fråga folk som bor i området och äger mycket mark och som gräver och plogar mycket där om det är så vanligt att man stöter på gamla skelett och fornlämningar.
Jag har aldrig hört något om detta.
Det låter som det är mer regel än undantag att det händer.
Jag är skeptisk men jag ska höra mig för med dom som jag litar på och hur ofta det hänt dom.
Citera
2022-07-17, 19:04
Medlem
Låter som ett fiasko tycker jag . Detta borde grävgruppen redan vetat om att man måste gräva djupare det förstår väl vem som . Varför kräva jättelite när man vet att man måste kommer ner längre låter som
De drar ut på detta enligt min mening nu . Hunden kände igen hundben 🦴 vilken sammanträffande att hundbenet hittades men inte människoben 😅 .

Är väl bara att fortsätta gräva imorgon går inte dra ut på det längre . Bara kräva och sen lägga ner hela skiten om de inte hittar något vid nästa grävning och bara konstatera att inget klart svar kommer komma.
Citera
2022-07-17, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tlarsson365
Jag vet inte men ska fråga folk som bor i området och äger mycket mark och som gräver och plogar mycket där om det är så vanligt att man stöter på gamla skelett och fornlämningar.
Jag har aldrig hört något om detta.
Det låter som det är mer regel än undantag att det händer.
Jag är skeptisk men jag ska höra mig för med dom som jag litar på och hur ofta det hänt dom.

Ok, intressant. Skriv gärna när du får svar!
I så fall blir det ju ännu mer spännande. Då borde ju chansen vara mindre att det är någon bonde i trakten som grävt upp ett fornfynd och slängt på tippen.

Hittar man inget skelett på ”djupet” i så fall så återstår väl bara att hunden sniffat galet och att dom 100 procenten inte var helt hundra trots allt. Den som lever får se!
Citera
2022-07-17, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leko12
Låter som ett fiasko tycker jag . Detta borde grävgruppen redan vetat om att man måste gräva djupare det förstår väl vem som . Varför kräva jättelite när man vet att man måste kommer ner längre låter som
De drar ut på detta enligt min mening nu . Hunden kände igen hundben 🦴 vilken sammanträffande att hundbenet hittades men inte människoben 😅 .

Är väl bara att fortsätta gräva imorgon går inte dra ut på det längre . Bara kräva och sen lägga ner hela skiten om de inte hittar något vid nästa grävning och bara konstatera att inget klart svar kommer komma.

Knappast ett fiasko om man läser vad planen var och vad man gjorde. Innan man vänder upp och ned på hela jävla tippen full med gud vet vad så ville man utesluta att det var någon skit som hamnat på ytan när man täckte över tippen. Nu vet man att det inte var det. Nu kan man börja planera den stora utgrävningen. Vet inte ens om regionen har godkänt att man gräver sig med innanför skyddslagret? Så det kan vara det man väntar på.
Citera
2022-07-17, 19:23
Medlem
Citat:
Ok, intressant. Skriv gärna när du får svar!
I så fall blir det ju ännu mer spännande. Då borde ju chansen vara mindre att det är någon bonde i trakten som grävt upp ett fornfynd och slängt på tippen.

Hittar man inget skelett på ”djupet” i så fall så återstår väl bara att hunden sniffat galet och att dom 100 procenten inte var helt hundra trots allt. Den som lever får se!
Nu har jag pratat med en som idag åkte förbi tippen och såg att dom grävde där .
Han har jobbat 30 år med jordbruk och med grävning med allt från avlopp , infiltration , grunder , pooler och en del som har med kalkbrytning att göra.
Sen har han suttit I 1000 tals timmar på olika åkrar med allt vad det innebär.
Han har aldrig stöt på eller hört någon annan som har sagt att dom hittat människoben eller fornlämningar.
Däremot en del rabbis och andra smådjursskellet.
Citera
2022-07-17, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av suderbaggen
hunden har markerat uppe på tippen mao över naturlig marknivå så risken för fornlämning är lika med noll

Ja men om det är så låter det lovande!
Citera
2022-07-17, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Ja men om det är så låter det lovande!
Att det är en fornlämning på toppen är en liten chans och att det finns i botten är också liten chans.
Att det är SS är minimal tills motsatsen är bevisad.
Varför ska det vara en gravplats just där.
Tro att det ligger gamla lik överallt på Gotland är också överdrivet
Hittar man något är det en slump och chansen är små enligt mig.
Ätt det inte ligger på toppen är nu konstaterat .
Är någon förvånad . Inte jag och skulle det inte finnas längre ner är inte jag förvånad.
Att man inte hittade något lik vid ladan när man grävde där ifjol förvånade inte mig heller.
Citera
2022-07-17, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leko12

Håller med och vad jag förstår har man inte tillstånd att gräva på djupet eftersom man är rädd för vad som kan ligga där och det verkar inte vara en självklarhet att sökandet efter SS går före det som ligger gömt och säkert kan vara skadligt.
Man gräver nu på ytan och konstaterar att inget ligger på toppen och det innebär att det finns något längre ner och vips så försöker man hålla upp intresset för sjuttisjättegången.
Man drar konstiga slutsatser varje gång i positivt syfte fast det är negativt
Först ladan man grävde ut förra året som inte innehöll något och nu öppnar man upp för att hunden markerat på SS mark.
Nu har man börjat gräva och inte hittat något och om man får tillstånd garanterar det inga fynd men då flyttar man fokus till SS marker och få kan man dra ut på det ytterligare.
Du har också uppmärksammat detta och det glädjer mig. 👏👏
Senast redigerad av tlarsson365 2022-07-17 kl. 21:36.
Citera
2022-07-17, 21:32
Medlem
förmodligen är inget där nu, hunden fick fram hundben haha. Det får gräva imorgon och få reda på vad det är eller senast inom 1 vecka. Annars lägg ner det, var en intressant historia men vi får alla erkänna att vi aldrig kommer få reda på sanningen om han inte är där och de inte får upp något nästa gång heller . Nu drar de verkligen ut på det och podden blir sämre och sämre . Dags att lägga fokus på visby hotel mordet istället är mer i närtid .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in