2021-07-24, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Gah! Just den DäR missionen skulle ju haft en ubåt med sig. Annars, var e poängen?

Eller, ubåt .. iaf nåt som kan borra sig ner genom isen även om det tar tid, för att sedan kunna meddela att det faktiskt FINNS ett hav under. Bara det hade fått runt en halv miljon astronomer att dra en snabb innan sömndags.

Om det som nu borrade sig genom isen hade ett sätt att kommunicera med ytan, samtidigt som den kunde försiktigt undersöka det vatten den nådde .. så hade vi skrivit en scifibok men det ÄR INTE omöjligt ens givet dagens teknik.

Det är förseningarna av SLS och kostnadsöverskridanden för SLS som gör att man inte kunnat planera för en landare och nedstigningsfarkost på och under isen. Europa Clipper är tyvärr inte framme förrän 2030 och sätts först i omlopp runt Jupiter. Sedan kommer man att göra minst 40 nära förbiflygningar av Europa och jo man har utrustning som kan se genom isen och detektera hur djupt havet är. Ett av uppdragen är också att undersöka VAR man i framtiden kan sätta ned en tung landare samt då en rover som går över isen, och något som borrar sig ner. Det har talats om att sända ned en ubåt men det finns inget PROJEKT det finns inga anslagna pengar.

Men därför är Europa Clipper viktig för framtiden. Att man gav SpaceX uppdraget kan bero på att kostnaden blir lägre och att ULA:s Atlas V är för svag liksom att ersättaren till Atlas V som är Vulcan är försenad. Och trögheten med SLS.
Jag håller med dig om att det är lite försmädligt att man färdas så långt och inte har en landare med. Men jag glömde säga, man försöker också mäta temperaturen på isen och havet under. Det är inget enkelt projekt.
Citera
2021-07-24, 20:47
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Det är inget enkelt projekt.

Enkla projekt, som att landa på månen och återkomma, var 50 år sedan.

Allvarligt, det är nästan genant hur lite vi klarar att göra idag, 50 år senare, när allting annat i samhället utvecklats enligt en viss tidsplan.

1971 landade vi på mars. Om ett par månader blir det 50 år sedan exakt. Och just NU klarar vi inte att landa nånting på en måne till Jupiter? Det svåra är ju självklart att äta sig igenom några kilometer med is, utan att sabotera lokal biot. Men, allvarligt .. det är 2021!
Citera
2021-07-24, 22:19
Medlem
Citat:
Enkla projekt, som att landa på månen och återkomma, var 50 år sedan.

Allvarligt, det är nästan genant hur lite vi klarar att göra idag, 50 år senare, när allting annat i samhället utvecklats enligt en viss tidsplan.

1971 landade vi på mars. Om ett par månader blir det 50 år sedan exakt. Och just NU klarar vi inte att landa nånting på en måne till Jupiter? Det svåra är ju självklart att äta sig igenom några kilometer med is, utan att sabotera lokal biot. Men, allvarligt .. det är 2021!

Jag håller med om att det gått för långsamt, det var till och med så att jag tappade intresset för rymdfart. Vi har dock ett lysande undantag när NASA-sonden Cassini sköts iväg år 1997 mot Saturnus-systemet och hade med sig Europas lilla sond Huygens. Man lyckades landa på Saturnus mystiska måne Titan. Man undersökte atmosfären och fotograferade. Titan liknar jorden med atmosfär och sjöar men det regnar visst både ammoniak och etanol och är fruktansvärt kallt. Men det tycks enligt rön också finnas flytande vatten trots kylan. Mycket underligt.

Den ryska Mars-landningen om den var 1971 eller 1972? med Mars 3 blev inte en framgång för landaren fungerade bara i 20 sekunder efter landningen. Men Vikingsonderna var fantastiska som USA landsatte 1976.

Det är klart att man kan känna en viss besvikelse men luften gick ur på något sätt som inte jag kan förklara. Jag tycker mig se en uppryckning nu och vi får se hur långt det leder.

Personligen tycker jag att Jupiters månar är mycket mer intressanta än Saturnus månar och månen Europa borde vara ett prioriterat objekt.
Men viktigast är Mars. Ibland glömmer jag vår egen måne.
Senast redigerad av ShariaInstructor 2021-07-24 kl. 22:23.
Citera
2021-07-24, 22:25
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Personligen tycker jag att Jupiters månar är mycket mer intressanta än Saturnus månar och månen Europa borde vara ett prioriterat objekt.
Men viktigast är Mars. Ibland glömmer jag vår egen måne.

Mars är bläh. Ganymedes eller Europa, där finns det forskning att göra. Vår egen måne är meninglös, innan vi löst fusion (då det troligen finns bra med helium-3 på månen). Just nu behöver vi ingenting som finns där - ens vatten, om det nu finns vid polerna vilket inte är otroligt.
Citera
2021-07-25, 07:58
Medlem
wwrs avatar
Här är en domstolsprocess som SpaceX dotterbolag Lone Star är inblandat i. Starship och Super Heavy använder metan i sina motorer. 32 Raptors lär nog dra en 5-6 ton i sekunden skulle jag gissa.

Det finns naturgas i Texas. Kanske det är en orsak man skjuter upp raketerna därifrån? SpaceX dotterbolag hävdar rätt till naturgaskällor på området man leasat.
Citat:
SpaceX is sparring with a Texas oil company to drill for natural gas
https://www.theverge.com/2021/1/22/2...-gas-lone-star

Metan är ju tyvärr 28 gånger skadligare än CO2 vad gäller global uppvärmning. Dess skadliga effekt reduceras när den förbränns till CO2.

Den mesta metan som utvinns är fossil och borras upp. Men tyskarna har visst experimenterat att köra Audi på methan som utvunnits "ur energi" genom den s.k. Sabatier-processen.

Detta bara sagt för att få lite perspektiv på verksamheten. Jag anser att Musk har tillsatts för att försöka få oss att tro att storföretagen är några slags mysiga hjältar som vi skall ha förtroende för. Men så är inte alls fallet menar jag. Varje gång vi lämnar över kontroll till företagen eller EU tappar vi insyn i vad som sker. Därför skall man granska vad t.ex SpaceX sysslar med.
Senast redigerad av wwr 2021-07-25 kl. 08:15.
Citera
2021-07-25, 10:56
Medlem
Citat:
Mars är bläh. Ganymedes eller Europa, där finns det forskning att göra. Vår egen måne är meninglös, innan vi löst fusion (då det troligen finns bra med helium-3 på månen). Just nu behöver vi ingenting som finns där - ens vatten, om det nu finns vid polerna vilket inte är otroligt.

Någon här på forumet, har glömt vem, har chockat mig med hur svår strålningen är från Jupiter. Så det blir svårt för människan att landstiga på dom intressanta månarna, kanske kan man köra runt med Suvar men inte gå ut själva i terrängen med rymddräkter.

Jag betraktar Mars som den mest intressanta planeten. Dom två polerna är helt olika varandra och mystiska saker händer där hela tiden. Samt att det finns vatten under ytan på flera områden. Möjligen bara i frusen form men ibland tycks salthaltigt vatten ändå sippra upp vid kratersidor för att sedan dunsta bort.
Man har inte ännu lyckats att sondera Mars särskilt väl. För mycket geologi och för lite "biologi" men jag är nöjd med den stationära sonden Phoenix som undersökte vid utkanten av polarområdet. Det var intressant att se bilderna där.

Mars omges med mystik och man får riktig science fiction-känsla när man tänker på planeten. Jag tror att planeten kommer att ge oss många överraskningar.
Citera
2021-07-25, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Här är en domstolsprocess som SpaceX dotterbolag Lone Star är inblandat i. Starship och Super Heavy använder metan i sina motorer. 32 Raptors lär nog dra en 5-6 ton i sekunden skulle jag gissa.

Det finns naturgas i Texas. Kanske det är en orsak man skjuter upp raketerna därifrån? SpaceX dotterbolag hävdar rätt till naturgaskällor på området man leasat.

https://www.theverge.com/2021/1/22/2...-gas-lone-star

Metan är ju tyvärr 28 gånger skadligare än CO2 vad gäller global uppvärmning. Dess skadliga effekt reduceras när den förbränns till CO2.

Den mesta metan som utvinns är fossil och borras upp. Men tyskarna har visst experimenterat att köra Audi på methan som utvunnits "ur energi" genom den s.k. Sabatier-processen.

Detta bara sagt för att få lite perspektiv på verksamheten. Jag anser att Musk har tillsatts för att försöka få oss att tro att storföretagen är några slags mysiga hjältar som vi skall ha förtroende för. Men så är inte alls fallet menar jag. Varje gång vi lämnar över kontroll till företagen eller EU tappar vi insyn i vad som sker. Därför skall man granska vad t.ex SpaceX sysslar med.

Men det är inte bara SpaceX som kommer att använda metan som bränsle. Blue Origin konstruerar en metanmotor till sin New Glenn och den motorn skall förmodligen också sitta i ULA:s nya Vulcan. Det sägs också att Ryssland konstruerar motorer som i framtiden skall drivas av metan.

Detta motsäger inte vad du har informerat oss om eller vad du anser, mitt inlägg är bara för att få balans och du ser att metan tycks vara något som många börjar satsa på.

Kan det vara så att det är ett effektivare bränsle?
Citera
2021-07-25, 15:17
Medlem
Det var tack vare "Wernher von Braun". Att Apollo programmet var så lyckat.... Hans mål var ingetligen att ta sig till Mars.......ja vet inte när han dog? Eller om han fortsatte att utveckla Saturn V. Eller vad den heter som dom använde för att ta sig till månen
Citera
2021-07-25, 15:48
Medlem
Vilken raket eller booster ska dom använda till Starship ?? Den är ju enorm och ska tydligen kunna få plats 100 Pers. ... Falcon heavy är väl inte så stark?? ...
Citera
2021-07-25, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neo21
Det var tack vare "Wernher von Braun". Att Apollo programmet var så lyckat.... Hans mål var ingetligen att ta sig till Mars.......ja vet inte när han dog? Eller om han fortsatte att utveckla Saturn V. Eller vad den heter som dom använde för att ta sig till månen

Verner von Braun visste hur man skulle utveckla raketer. Han låg bakom Tysklands utveckling av V2-raketen vid Penemunde. Jag tror inte att han satt och ritade detaljer utan var mer en visionär och organisatör, motsvarande Sergej Korolev i Sovjetunionen som ju låg bakom raketen som sköt upp Vostok och sedermera Voschod och Soyuz.

Ja han är mannen bakom Redstone-raketen och sedermera Jupiter C som sköt upp USA:s första satellit. Och han sattes att organisera arbetet och kläcka idéer för byggandet av Saturn V. Men han var inte ensam. Han skrev också en massa och hade idéer om månfärder, rymdstationer och mars-expeditioner.

Helt klart var han långt före sin tid. Synd att Hitler utnyttjade honom till att bygga vapen istället för rymdfart.
Citera
2021-07-25, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neo21
Vilken raket eller booster ska dom använda till Starship ?? Den är ju enorm och ska tydligen kunna få plats 100 Pers. ... Falcon heavy är väl inte så stark?? ...

Det är Super Heavy som man jobbar på och den skall klara 100 ton minst. BN4 beräknas vara klar i slutet av augusti men den får betraktas som en testversion.

Falcon Heavy är det starkaste i världen just nu för ögonblicket men klarar endast att föra upp 63800 kilo i low earth orbit såvida inte man har ändrat specifikationerna nyligen. Det är för fjuttigt.

Den version av SLS som beräknas vara färdig i december skall kunna klara 95 ton till low earth orbit men SLS kommer också att byggas i starkare version.
Citera
2021-07-25, 19:01
Medlem
Citat:
Någon här på forumet, har glömt vem, har chockat mig med hur svår strålningen är från Jupiter. Så det blir svårt för människan att landstiga på dom intressanta månarna, kanske kan man köra runt med Suvar men inte gå ut själva i terrängen med rymddräkter.

Jag betraktar Mars som den mest intressanta planeten. Dom två polerna är helt olika varandra och mystiska saker händer där hela tiden. Samt att det finns vatten under ytan på flera områden. Möjligen bara i frusen form men ibland tycks salthaltigt vatten ändå sippra upp vid kratersidor för att sedan dunsta bort.
Man har inte ännu lyckats att sondera Mars särskilt väl. För mycket geologi och för lite "biologi" men jag är nöjd med den stationära sonden Phoenix som undersökte vid utkanten av polarområdet. Det var intressant att se bilderna där.

Mars omges med mystik och man får riktig science fiction-känsla när man tänker på planeten. Jag tror att planeten kommer att ge oss många överraskningar.

Ganymedes ligger utanför strålningsbältet, och har dessutom magnetfält. Så det är en bra planet att bebo!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in