Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-07-23, 20:25
  #3265
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Vilket illustrerar skillnaden mellan Elon Musk och dig. Elon har visioner och kan se längre än sin egen nästipp. Han inser att det finns projekt som är så viktiga att de är värda att dra igång även om han själv aldrig kommer att få se det slutliga målet under sin livstid.

Om det illustrerar skillnaden mellan Musk och mig, så är jag verkligen ledsen för hans trogna följare. kom igen - tänk lite. Det finns inga savanner att ströva på mars. Faktiskt, exakt lika många som det e på månen och det är närmare.

Hjältedyrkan kan gå för långt.
Citera
2021-07-23, 20:30
  #3266
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gamling
Mmm, båda låter bra i mina öron! Det ena behöver inte utesluta det andra, och om vi får en riktigt bra farkost för att placera material i omloppsbana så kommer nog resten av sig självt! Både rymdstationer och rsor till andra planeter och månar.

Ok även en Mars-ifrågasättare som jag kan stödja det

Gôtt med lite sansade inlägg.
Citera
2021-07-23, 21:19
  #3267
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag är övertygad om att denna gången går det bra och vi kan förvänta oss att nästa gång Starliner används blir det med astronauter, inom ett halvår.

Som du vet numera, så föredrar jag landningar före kapsyler med fallskärm. Likt du hoppas jag detta går bra.

Men *egentligen* vill jag se en landare som inte är en passiv hög metall. Lite som Space Cowboys, fast kanske inte med det paniken. Det ska inte gå ut på att använda fallskärmar, vi måste hitta på ett hållbart system.
Citera
2021-07-23, 21:41
  #3268
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Som du vet numera, så föredrar jag landningar före kapsyler med fallskärm. Likt du hoppas jag detta går bra.

Men *egentligen* vill jag se en landare som inte är en passiv hög metall. Lite som Space Cowboys, fast kanske inte med det paniken. Det ska inte gå ut på att använda fallskärmar, vi måste hitta på ett hållbart system.

Ja, men det kommer. Starship, New Glenn, och det ryktas om att Kina också vill bygga något Starship-liknande.

Men kapsylerna kommer nog att användas 10-15 år till. Det nya som Ryssland försöker bygga är något som liknar Orion och det blir fortfande en kapsel.

Lyckas Starship så slår det ut allt och även New Glenn slår ut allt annat. Men vi vet inte hur lång tid det tar att få det certifierat. Vi befinner oss i en brytningstid teknologiskt inom rymdfarten.
Citera
2021-07-23, 21:52
  #3269
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Ja, men det kommer. Starship, New Glenn, och det ryktas om att Kina också vill bygga något Starship-liknande.

New Glenn är väl likt spaceships raketer bara en booster? Vad hade BO tänkt placera ovanpå New Glenn? Eller, iofs ser ju nu att det verkar vara ett samlingsnamn för båda stages.

Har dock inte sett nåt förutom New Shephard när det gäller personal eller återvändande från BO och om dom inte har det nu, så¨tar det många år innan dom fixar.

För dom tänker ju inte prata med Dynetics, som har den saken löst, eller hur?

Vete fan om det är en bra idé att låta massa feta egon tävla mot varandra. Här finns bra ideer om uppskjutning, eller farkoster, eller landning. Men inte från samma företag. Är det nåt speciellt bra med att dom tävlar mot varandra - när du ändå betalar? Ok om det vore en ekonmi dom själva fick bekosta, men så är det ju inte.
Citera
2021-07-23, 22:37
  #3270
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
New Glenn är väl likt spaceships raketer bara en booster? Vad hade BO tänkt placera ovanpå New Glenn? Eller, iofs ser ju nu att det verkar vara ett samlingsnamn för båda stages.

Har dock inte sett nåt förutom New Shephard när det gäller personal eller återvändande från BO och om dom inte har det nu, så¨tar det många år innan dom fixar.

För dom tänker ju inte prata med Dynetics, som har den saken löst, eller hur?

Vete fan om det är en bra idé att låta massa feta egon tävla mot varandra. Här finns bra ideer om uppskjutning, eller farkoster, eller landning. Men inte från samma företag. Är det nåt speciellt bra med att dom tävlar mot varandra - när du ändå betalar? Ok om det vore en ekonmi dom själva fick bekosta, men så är det ju inte.

Du har rätt i att New Glenn för närvarande saknar ett rymdskepp eller kapsel i toppen. Det är en tvåstegsraket vad jag kan se. Men om jag uppfattat det rätt så skall boostern landa likt Falcon 9.

Rymdfarten gick i stå. USA hade ingenting efter rymdfärjan. Ett tag såg det ut som om dom ville fortsätta med rymdfärjeprincipen och planerade för Venture Star. Tyvärr blev projektet för dyrt och man försörjde Ryssland med hjälp att upprätthålla MIR samt betalade för stora delar av ISS. Efter Venture Star började man med planering för Orion vilket har tagit för stora kostnader och för mycket tid. Liksom konstruktionen av SLS som inte var den ursprungliga planen.

Ja man utlöste en tävlan om att få fram rymdskepp eller kapslar som kunde försörja ISS och slopa beroendet av Ryssland. SpaceX och Boeing fick pengar för detta och SpaceX lyckades. Ja jag tror att det blir mer ekonomiskt än att NASA skall hålla i trådarna. NASA ger pengarna och ramen. Aktörerna hittar lösningarna.

Och lägg märke till att dom nya kapslarna kan återanvändas många gånger, det gäller Orion, Crew Dragon och Starliner. Ett framsteg.

Ryssland fick motsvarande problem. Buran blev för dyr att underhålla och man fick fortsätta med en uppgraderad Soyuz. Den kan INTE ÅTERANVÄNDAS. Man planerade för Kliper men den färjeliknande farkosten blev för dyr och komplicerad. Till slut fick man fram pengar till Orel men den blir troligen inte färdig före 2024. Troligen runt 2026, Ryssarna är ineffektiva.

Skall man se till lugnt och säkert arbete verkar Kina driva det ganska förnuftigt men går inte att jämföra helt med USA.
Jag tycker att alla har svikit. Framförallt Europa som lade ned sitt projekt, jag tror det hette Hermes.

Nu när många aktörer har dykt upp är det ändå lite mer drag under galoscherna men ibland drabbas jag också av lite tvivel.. ....Elon Musk verkar ändå vara den mest vettige entreprenören men naturligtvis kan det bli kostsamma bakslag.
Citera
2021-07-23, 22:42
  #3271
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Nu när många aktörer har dykt upp är det ändå lite mer drag under galoscherna men ibland drabbas jag också av lite tvivel.. ....Elon Musk verkar ändå vara den mest vettige entreprenören men naturligtvis kan det bli kostsamma bakslag.

SpaceX har självklart kommit längst. Det är dom som matar ISS (och en och annan rysk boomboom). Men spaceX har bara en kapsyl som lösning på allt, BO detsamma. Virgin är på en intressant väg, men vi få se vad Boeing tänker leka med om .. en vecka?

Skit som inte kan landas utan leker nödfallskärm har en plats i mina tanker. Ni är inte jag, så ni gillar säkert det.
Citera
2021-07-23, 23:10
  #3272
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
SpaceX har självklart kommit längst. Det är dom som matar ISS (och en och annan rysk boomboom). Men spaceX har bara en kapsyl som lösning på allt, BO detsamma. Virgin är på en intressant väg, men vi få se vad Boeing tänker leka med om .. en vecka?

Skit som inte kan landas utan leker nödfallskärm har en plats i mina tanker. Ni är inte jag, så ni gillar säkert det.

Jag hade föredragit rymdfärjeprincipen men något gick snett från början när man byggde rymdfärjan och Sovjetunionen skulle tvunget kopiera och bygga Buran som sköts upp med Energijia. Hemska kolosser.

Efterföljande Venture Star var en fin grej som var mindre. Den skulle man ha fortsatt med. Den hade kunnat forsla stor besättning men mindre lastutrymme.

Ryssland försökte bygga Kliper men "vad fan fanns pengarna"... ...

Man kan väl säga att det är SpaceX som nu bygger efter rymdfärjeprincipen men Starship glidflyger ju inte utan det nya är att man vänder buken nedåt och bromsar och sedan använder raketmotorerna för att trygga en säker landning. Lösningen är genialisk. Jag tror väl inte det är Elon själv som har funnit lösningen utan han har skarpa hjärnor på SpaceX som har tänkt ett steg längre.

Jag är nöjd att det händer lite nu men naturligtvis är jag inte glad att det känns som om 20 år gått förlorade då NASA blev för konservativt och kanske inte heller hade dom rätta pengarna.

Nu "djävlar" händer det något i alla fall, det får bära eller brista och planeten Mars väntar.
Citera
2021-07-24, 04:30
  #3273
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Man kan väl säga att det är SpaceX som nu bygger efter rymdfärjeprincipen men Starship glidflyger ju inte

Det gör dom ju änna inte? Dom kapade ett avloppsrör på mitten, och drog upp det till flygplanshöjd och stängde av motorn. Allvarligt, hur den där ska överleva återkomst från LEO eller större ska bli väldigt intressant att se.

De flesta verkar tro att det räcker med att måla röret och vingarna med nån speciell färg.

Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag är nöjd att det händer lite nu men naturligtvis är jag inte glad att det känns som om 20 år gått förlorade ... planeten Mars väntar.

Det fanns/finns/bordefinnas en del intressanta småvarianter, X39 eller vad USA-militären nu kallade det. Det var ju iaf på samma tema som rymdskytteln.

Att den sedan byggdes som en tegelsten med fjärilsvingar, ingen motor och med samma flygprestanda som en säck sten var ju ett val man gjorde på 60-talet. Självklart kunde vi göra det där bättre idag - utan påklistrade sockerbitar som isolering. Lite av färgen från Starship, kanske.

Men Buran var en rolig påminnelse om att kanske inte allt som kopieras från Farbror Blå e bra
Citera
2021-07-24, 11:23
  #3274
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Det gör dom ju änna inte? Dom kapade ett avloppsrör på mitten, och drog upp det till flygplanshöjd och stängde av motorn. Allvarligt, hur den där ska överleva återkomst från LEO eller större ska bli väldigt intressant att se.

De flesta verkar tro att det räcker med att måla röret och vingarna med nån speciell färg.



Det fanns/finns/bordefinnas en del intressanta småvarianter, X39 eller vad USA-militären nu kallade det. Det var ju iaf på samma tema som rymdskytteln.

Att den sedan byggdes som en tegelsten med fjärilsvingar, ingen motor och med samma flygprestanda som en säck sten var ju ett val man gjorde på 60-talet. Självklart kunde vi göra det där bättre idag - utan påklistrade sockerbitar som isolering. Lite av färgen från Starship, kanske.

Men Buran var en rolig påminnelse om att kanske inte allt som kopieras från Farbror Blå e bra

Ja det är ändå lite kul att se historien bakom alla försök till färjor. USA gjorde väl första misstaget att dom inte fullfölje Dyna-Soar på 1960-talet. Fast egentligen var det Air Force som schabblade.

Sedan den vanliga rymdfärjan som utvecklades skulle ju göra rymdfarten så mycket billigare men det blev en makalös felkalkyl. Den förbaskade färjan skulle göra allt och drog kolossala pengar.

Jag skrev nog lite fel tidigare, vi får räkna med kapslar i 20 år till minst. Även Rysslands nya Orel som kommer 2024--2026 är ju en kapsel som kräver fallskärmar och den ser likadan ut som en kapsel dom skissade på redan under 1960-talet men Soyuz vann över denna PTK.

Nu har SpaceX jobbat hårt med värmeskyddande material och plattorna ser annorlunda ut än vad som fanns på rymdfärjan. Det verkar också som dom har löst hur man värmeskyddar flapsen, påpassliga fotografer har kunnat ta några bilder från Boca Chica Starbase.

Jag glömde nämna att Kina snart introducerar en ny kapsel som kan återanvändas, den har redan testflugits samt att fattiga Indien snart har byggt en egen kapsel.

Det är med lite sorg jag tänker på att Europa, ESA, lade ned planerna på en liten rymdfärja som kallades Hermes. Den hade varit perfekt.

Vi får leva med detta, men Elon Musk verkar vara på rätt väg.
Citera
2021-07-24, 19:34
  #3275
Medlem
SpaceX har vunnit ytterligare ett NASA-kontrakt. NASAS sond Europa clipper skall sändas iväg 24 oktober 2024 med hjälp av den inte så mycket använda Falcon Heavy. Det är en tung sond, därför är Falcon Heavy lämlig för uppdraget.

Europa är en intressant måne då det visat sig att isen spricker och att det tydligen finns ett hav under isen. Vatten och värme kan innebära goda förutsättningar för liv.

I framtiden behövs sonder som sänder ned någon typ av ubåt, men det kommer tyvärr att dröja
Citera
2021-07-24, 20:19
  #3276
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
I framtiden behövs sonder som sänder ned någon typ av ubåt, men det kommer tyvärr att dröja

Gah! Just den DäR missionen skulle ju haft en ubåt med sig. Annars, var e poängen?

Eller, ubåt .. iaf nåt som kan borra sig ner genom isen även om det tar tid, för att sedan kunna meddela att det faktiskt FINNS ett hav under. Bara det hade fått runt en halv miljon astronomer att dra en snabb innan sömndags.

Om det som nu borrade sig genom isen hade ett sätt att kommunicera med ytan, samtidigt som den kunde försiktigt undersöka det vatten den nådde .. så hade vi skrivit en scifibok men det ÄR INTE omöjligt ens givet dagens teknik.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback