Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-07, 14:52
  #1
Medlem
Startar en tråd för alla uppskjutningar ifrån SpaceX istället då de kommer så tätt nu och framöver

Next up is: BulgariaSat-1 den 17 juni. Static fire planerad till den 13 Juni. Uppskjutningen är flyttad 2 dagar då CRS-11 vart försenad 2 dagar pga vädret.

Efter det har vi Iridum NEXT flight 2 den 25 Juni ifrån Vandenberg, Allt går enligt planerna där då Iridum och dess CEO twittrar hej vilt, de verkar vara stora fan av SpaceX vilket är roligt

Sen i början på Juli är det dags för Intelsat 35e som jag tror kommer vara expendable.

Många uppskjutningar blir det \o/

//Toastmastern
Citera
2017-06-07, 23:02
  #2
Medlem
Det är verkligen kul att det börjar bli sådan rutin på de vanliga uppdragen.

Vet vi nått om när det blir en ny uppskjutning med återanvänt förstasteg eller fått höra något om undersökning efter andra landningen av det första?
Citera
2017-06-08, 08:59
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pieorpaj
Det är verkligen kul att det börjar bli sådan rutin på de vanliga uppdragen.

Vet vi nått om när det blir en ny uppskjutning med återanvänt förstasteg eller fått höra något om undersökning efter andra landningen av det första?

Inte hört något ännu om det steget som landade för andra gången. Om du menar när de nästa gång kommer skjuta upp ett återanvänt först steg så är det redan under nästa uppskjutning. Om du menar när de planerar att skjuta upp ett första steg för tredje gången så vet jag inte. Den som landade under SES-10 ska ställas upp vid KSC så vi får se.

Ska bli sjukt intressant att se vad Block 5 kan leverera, från och med Iridium NEXT flight 2 så kommer Falcon 9 vara i version Block 4(Det märker vi av genom att de tankar närmare inpå i uppskjutningen igen *Nervöst skratt*). Inmarsat var med ett block 4 andra steg, de tankade den 10min senare i nedräkningen(T-35min istället för T-45min) BulgariaSat kommer vara den sista som skjuts upp med gamla konfigurationen om det inte kommer några fler återanvända steg.

//Toastmastern
Citera
2017-06-11, 18:51
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Toastmastern
Inte hört något ännu om det steget som landade för andra gången. Om du menar när de nästa gång kommer skjuta upp ett återanvänt först steg så är det redan under nästa uppskjutning. Om du menar när de planerar att skjuta upp ett första steg för tredje gången så vet jag inte. Den som landade under SES-10 ska ställas upp vid KSC så vi får se.
Det var nästa som används för andra gången jag syftade på. Att skicka upp samma för tredje gången antar jag inte är speciellt aktuellt så länge majoriteten av flygningarna är nya steg.
Kul, då blir nästa flygning extra spännande alltså!


Citat:
Ursprungligen postat av Toastmastern
Ska bli sjukt intressant att se vad Block 5 kan leverera, från och med Iridium NEXT flight 2 så kommer Falcon 9 vara i version Block 4(Det märker vi av genom att de tankar närmare inpå i uppskjutningen igen *Nervöst skratt*). Inmarsat var med ett block 4 andra steg, de tankade den 10min senare i nedräkningen(T-35min istället för T-45min) BulgariaSat kommer vara den sista som skjuts upp med gamla konfigurationen om det inte kommer några fler återanvända steg.
Block 5 är den som ska vara bäst anpassad för återflygning och antagligen den sista iterationen va? Som sagt, riktigt intressant hur det presterar. Nu har de ju haft en hel del data att lära sig ifrån.
Citera
2017-06-13, 07:47
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pieorpaj
Block 5 är den som ska vara bäst anpassad för återflygning och antagligen den sista iterationen va? Som sagt, riktigt intressant hur det presterar. Nu har de ju haft en hel del data att lära sig ifrån.

Precis, därefter ska Falcon 9 vara "klar" även om jag tror att man aldrig kommer sluta utveckla den helt. Resurserna som blir över kommer då att gå över till att designa och utveckla ITS

//Toastmastern
Citera
2017-06-13, 18:22
  #6
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Toastmastern
Precis, därefter ska Falcon 9 vara "klar" även om jag tror att man aldrig kommer sluta utveckla den helt. Resurserna som blir över kommer då att gå över till att designa och utveckla ITS

//Toastmastern
Skulle man kunna säga att F9 blir färdigutvecklad men att SpaceX fortsätter att utveckla själva motorerna? Det blir väl en definitionsfråga som egentligen är helt meningslös att ställa. Jag tror ju knappast att det någonsin kommer att bli helt problemfritt, justeringar kommer alltid att göras om inte annat så pga att uppdragen ser olika ut.

Obs: jag vet inte vad ITS betyder.
Citera
2017-06-13, 19:10
  #7
Medlem
Lite tråkigt med sista stora uppdateringen av F9 (som sagt, små saker kommer antagligen justeras så länge de flyger) men ska bli sjukt kul att se ITS växa fram.

Citat:
Ursprungligen postat av crillecrille
Obs: jag vet inte vad ITS betyder.
Interplanetary Transport System. Det är deras plan på billiga mars resor men en ny, stor, raket. Ny kapsel för väldigt många människor, tankare i omloppsbana för att "fylla på" efter uppskjutning m.m. Väldigt ambitiöst projekt.
Citera
2017-06-13, 19:12
  #8
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pieorpaj
Lite tråkigt med sista stora uppdateringen av F9 (som sagt, små saker kommer antagligen justeras så länge de flyger) men ska bli sjukt kul att se ITS växa fram.


Interplanetary Transport System. Det är deras plan på billiga mars resor men en ny, stor, raket. Ny kapsel för väldigt många människor, tankare i omloppsbana för att "fylla på" efter uppskjutning m.m. Väldigt ambitiöst projekt.
Jaha, då är jag ju faktiskt bara glömsk.
Citera
2017-06-14, 19:31
  #9
Medlem
raskenss avatar
Hur ser det ut på uppskjutningsfronten? Vad är det för datum som gäller?
Citera
2017-06-14, 23:31
  #10
Medlem
dxdts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Hur ser det ut på uppskjutningsfronten? Vad är det för datum som gäller?

Det är rätt packat i manifestet de kommande två veckorna:

BulgariaSat-1, LC-39A (KSC), 2017-06-17, 20:10 - 22:10 CEST
Iridium 2 (11-20), LC-4E (VAFB), 2017-06-25, 22:24:59 CEST
Intelsat 35e, LC-39A (KSC), 2017-07-02, 01:35 - 02:35 CEST
Citera
2017-06-15, 08:37
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dxdt
Det är rätt packat i manifestet de kommande två veckorna:

BulgariaSat-1, LC-39A (KSC), 2017-06-17, 20:10 - 22:10 CEST
Iridium 2 (11-20), LC-4E (VAFB), 2017-06-25, 22:24:59 CEST
Intelsat 35e, LC-39A (KSC), 2017-07-02, 01:35 - 02:35 CEST

BulgariaSat-1 Static Fire, LC-39A (KSC), 2017-06-15
BulgariaSat-1 Launch, LC-39A (KSC), 2017-06-19, 20:10 - 22:10 CEST
Iridium 2 (11-20) Static Fire, LC-4E (VAFB), 2017-06-25,
Iridium 2 (11-20) Launch, LC-4E (VAFB), 2017-06-25, 22:24:59 CEST
Intelsat 35e Static Fire, LC-39A (KSC), 2017-06-26,
Intelsat 35e Launch, LC-39A (KSC), 2017-07-02, 01:35 - 02:35 CEST

Herregud vad det rör på sig, SF dagen efter en uppskjutning :P
Citera
2017-06-16, 10:14
  #12
Medlem
Static Fire för BulgariaSat-1 genomfört igår strax efter 00:00
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in