2021-07-25, 19:23
Medlem
[quote=gaist|76679161]Ganymedes ligger utanför strålningsbältet, och har dessutom magnetfält. Så det är en bra planet att bebo![/QUOT

OK det gillar jag. Den månen bör i så fall koloniseras men först Mars.
Citera
2021-07-25, 22:12
Medlem
[quote=ShariaInstructor|76679361]
Citat:
Ursprungligen postat av gaist
Ganymedes ligger utanför strålningsbältet, och har dessutom magnetfält. Så det är en bra planet att bebo![/QUOT

OK det gillar jag. Den månen bör i så fall koloniseras men först Mars.

Måne menade jag givetvis... Men den är ju större än Merkurius!

Här finns en del att läsa!

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Colo...r_Solar_System
Citera
2021-07-25, 23:36
Medlem
[quote=gaist|76681110][quote=ShariaInstructor|76679361]

Måne menade jag givetvis... Men den är ju större än Merkurius!

Här finns en del att läsa!

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Colo...r_Solar_System[/QUOTE

Bra information, jag tackar för den. Jätteplaneternas månar är naturligtvis mycket intressanta.
Citera
2021-07-25, 23:44
Medlem
Eftersom SpaceX och Elon musk siktar på Mars kan det inte vara off topic att diskutera Mars. Ett av dom stora mysterierna är atmosfärens sammansättning.

Mycket tunn atmosfär men den innehåller 95,3% koldioxid och endast 1,3% syre. Jag tror inte debattörerna här har uppmärksammat att Preserverance rover hade med sig ett instrument som sög in koldioxid, hettade upp det, och lyckades utvinna syre. Jag tror instrumentet kallades för Moxie.

Det skulle ju vara fantastiskt om man inte behöver ha med sig stora syretankar utan direkt ställer ut denna typ av omvandlare. Det öppnar för kolonisering av planeten.

Ett annat mysterium är metanutsläppen för dom varierar. Det som jag vänder mig emot är att man bara försöker finna liv som FANNS, inte liv som FINNS. Inte heller Europas rover som sänds upp nästa år skall söka livet som FINNS utan endast det som FANNS. Det är en underlig inställning.
Senast redigerad av ShariaInstructor 2021-07-25 kl. 23:46.
Citera
2021-07-26, 00:33
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Om det illustrerar skillnaden mellan Musk och mig, så är jag verkligen ledsen för hans trogna följare. kom igen - tänk lite. Det finns inga savanner att ströva på mars. Faktiskt, exakt lika många som det e på månen och det är närmare.

Lär dig att läsa innantill. Jag skrev:

Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Vi människor trivs bäst när vi kan ströva fritt, som vi en gång gjorde på savannen. Inte leva i en konservburk hela livet.

Ingenstans står det något om savanner på Mars.

Citat:
Hjältedyrkan kan gå för långt.

Sveriges problem är inte hjältedyrkan utan jantelagen.
Citera
2021-07-26, 00:42
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Någon här på forumet, har glömt vem, har chockat mig med hur svår strålningen är från Jupiter. Så det blir svårt för människan att landstiga på dom intressanta månarna, kanske kan man köra runt med Suvar men inte gå ut själva i terrängen med rymddräkter.

Det var jag som tog upp det, apropå Europa. Strålningen kan vara lägre längre ut (på Ganymedes och Callisto), men knappast hälsosam i det långa loppet.

Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag betraktar Mars som den mest intressanta planeten. Dom två polerna är helt olika varandra och mystiska saker händer där hela tiden. Samt att det finns vatten under ytan på flera områden. Möjligen bara i frusen form men ibland tycks salthaltigt vatten ändå sippra upp vid kratersidor för att sedan dunsta bort.
Man har inte ännu lyckats att sondera Mars särskilt väl. För mycket geologi och för lite "biologi" men jag är nöjd med den stationära sonden Phoenix som undersökte vid utkanten av polarområdet. Det var intressant att se bilderna där.

Mars omges med mystik och man får riktig science fiction-känsla när man tänker på planeten. Jag tror att planeten kommer att ge oss många överraskningar.

Man behöver inte läsa om John Carter och Dejah Thoris. Det räcker med att se de otaliga panoramabilderna från Curiosity för att önska att man själv kunde promenera omkring där.
Citera
2021-07-26, 19:57
Medlem
Citat:
Det var jag som tog upp det, apropå Europa. Strålningen kan vara lägre längre ut (på Ganymedes och Callisto), men knappast hälsosam i det långa loppet.

Man behöver inte läsa om John Carter och Dejah Thoris. Det räcker med att se de otaliga panoramabilderna från Curiosity för att önska att man själv kunde promenera omkring där.

Ja science fiction och fantasy gav en drömlik värld. Men jag är också helt fascinerad av hur mycket som händer på Mars. Att vid sydpolen har vi underliga geisrar av mörkare material som sprutar upp när det blir "vår", genom kolsyreisen. Och underliga avbildningar av växlighet och skogar som inte är biologiska men likväl mycket fascinerande. Och även vattenis vid nordpolen. För att inte glömma dom höga bergen och djupa ravinerna. Här finns så mycket.
Citera
2021-07-26, 20:40
Medlem
Hugo.Draxs avatar
Jeff Bezos vill verkligen till månen, i ett öppet brev till NASA så erbjuder han nu en rabatt på ca 2 miljarder dollar.

https://twitter.com/jeff_foust/statu...31175694438402
Citat:
In a letter to NASA Administrator Bill Nelson, Jeff Bezos offers to cover billions of dollars of costs if NASA will give Blue Origin a second Human Landing System contract:

GAO väntas i sin tur komma med besked den fjärde augusti om NASA's upphandling för månlandare gick korrekt till. Jag antar att Blue Origin har fått ett förhandsbesked på det beslutet och nu prövar en ny taktik-
Citera
2021-07-26, 22:44
Medlem
Gamlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hugo.Drax
Jeff Bezos vill verkligen till månen, i ett öppet brev till NASA så erbjuder han nu en rabatt på ca 2 miljarder dollar.

OK! Bra att han är villig att finansiera en del med sina egna pengar!

Typ som Elon gör, med andra ord! Jag är övertygad om att SpaceX skulle fortsätta utvecklingen av Starship och SuperHeavy även utan "government funding". Men, visst hjälper statliga pengar till när det gäller framskridandet!

Hur som helst gillar jag att det finns konkurrenter att tävla mot!
Citera
2021-07-26, 23:38
Medlem
Finns bara pengarna så ser jag inget problem med att både SpaceX och Blue Origin bygger månlandare. Då har man ju flera alternativ. Skall man föra med mycket utrustning i framtiden så blir Lunar Starship perfekt. Gäller det bara att landa några astronauter så fungerar Blue Origins koncept säkert bra. Men hinner dom blir färdiga till 2024? NEJ säger jag, i bästa fall 2026.

Ekonomiskt tror jag det är kris för Blue Origin men man hoppas väl att kunna vända krisen genom att lägga ett "generöst" bud. Mycket står på spel.
Citera
2021-07-27, 10:53
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hugo.Drax

https://twitter.com/jeff_foust/statu...31175694438402

GAO väntas i sin tur komma med besked den fjärde augusti om NASA's upphandling för månlandare gick korrekt till. Jag antar att Blue Origin har fått ett förhandsbesked på det beslutet och nu prövar en ny taktik-

Om GAO säger att allt gick rätt till kan ju NASA inte börja förhandla med Bezos igen.
Citera
2021-07-27, 11:00
Medlem
wwrs avatar
December 2017, Trump ger order om månlandning 2024. Halva tiden har gått och ingen farkost har lämnat ritbordet. Närmast ligger Starship som mest exploderat. SX, Blue och Dynetics fick anslag i 10 månader för att experimentera lite. Nu träter SX och Blue om anslag. Man skickade även åt Northrop en miljard skattedollar för att bygga ett kondo som skall snurra runt månen.

Det här är en ren shitshow där skattepengar mest rinner bort.
Senast redigerad av wwr 2021-07-27 kl. 11:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in