Citat:
Ursprungligen postat av
LinusSarud
Jag kan diskutera ämnet ’skolan’ med min son, som är 11 år, genom att helt och hållet utgå från min egen och min sons egna uppfattning och erfarenheter av skolan.
En kommunpolitiker som sitter i position och ska ta beslut om hur skolan i kommunen ska utvecklas kanske inte enbart bör utgå från sina egna minnen och erfarenheter som beslutsunderlag, men de flesta andra i helt andra situationer - t.ex. i ett samtal i en podd - använder sina egna erfarenheter som diskussionsunderlag oavsett ämne.
Det är ganska sjukligt att som Henko anse att premisserna för ett vanligt samtal är desamma som för någon i beslutsposition. Kan man, som vanlig människa, få diskutera byggnationen av förbifart stockholm utan att behöva låtsas att man är en kombination av trafikverkets projektledare för byggnationen och utpekad ansvarig på trafikkontoret, enligt dig?
Henko ser varje samtal som om de förs av de utpekade ansvariga för det som samtalet berör. Enligt Henko existerar inga alternativa former av ett samtal. Det är just det fenomenet jag pekar på. Jag pratar alltså inte överhuvudtaget om den uppenbara och väsentliga skillnaden mellan statistiska beslutsunderlag och en persons egna erfarenheter utan om Henkos förvridna världsbild där allt ska diskuteras som om man sitter på ett styrelsemöte där gällande beslut ska skrivas under av ansvariga. Nu har jag sagt samma sak på 3-4 olika sätt - om du fortfarande inte förstår vad jag menar, så antar jag nog tyvärr att det är hopplöst.
Samtalet med Luai (avsnitt 51) sätter fingret på hur trångsynt Henko är. 16 minuter in snöar Henko in i en imaginär argumentation om den ”mycket viktiga” skiljelinjen när Luai ber andra att åka hem till sitt land. Henko citerar att Luai en gång har twittrat följande:
https://twitter.com/JustLuai/status/1139460426922700801
Citat:
Ofattbart att så många från orten anser att jag och Bali "slickar svenskarnas röv" bara för att vi älskar svensk kultur och vill bevara det.
Jag förstår inte. Ni hatar svenskar=Sverige, och ändå har ni mage att säga att VI "bidrar till segregation"?
Återigen: Vad gör ni här?
Luai nämnde, innan detta togs upp, att han anser att det är terrorister, våldtäktsmän, islamister och såna som inte respekterar svenska lagar som bör åka hem till sina hemland. Henko tycker sig nu ha ett case här, han gormar ”DU LJUGER!!” och pekar på ovan citerade tweet.
Luai förklarar att han menar att han undrar varför någon som hatar Sverige och svenskar stannar i Sverige? Det är en rimlig fråga, tycker jag också, som svensk är man nämligen fri att flytta från Sverige. Men nä, då förklarar Henko för Luai vad Luai _verkligen_ menade (Okej? Det kanske Luai själv vet bättre än Henko?), han vrålar:
”Det är _du_ som påstår att dom hatar Sverige och svenskar … bla bla ..”
Nej, Henko. Luai påstår inte att någon hatar Sverige och svenskar, han ringar in ett urval som han riktar sig till: Ni, från ”orten”, som hatar Sverige och svenskar och som klagar på folk som älskar och vill bevara svensk kultur, varför stannar ni kvar i Sverige?
Alltså, det är hur enkelt som helst att göra den mer rimligare tolkningen. Oavsett så är det oerhört bajsnödigt att med sådant engagemang och sådan energi som Henko utstrålar gå in i en argumentation med Luai om vilka han i godtyckligt sammanhang ber ”åka hem”. Alltså, herregud, finns det inget mer RELEVANT att argumentera om Henko? Kan ni inte argumentera om vilka Henko kan kalla Hora? Och sedan leda det du påstår i bevis genom att traggla igenom åratal av tweets och podd-avsnitt? Så oerhört hjärndött att argumentera om, och det pinsammaste av allt är att Henko har ”förberett sig” inför denna viktiga argumentation genom att samla Tweets av Luai där Luai ber någon åka hem eller frågar sig varför någon inte har lämnat Sverige!
Henko väljer aktivt de mest bisarra saker att argumentera om. 16 minuter in i podd-samtalet så är det alltså plötsligt oviktigt vilka Luai, en homosexuell från gemen vars familj blivit hotad av islamister och han skulle förmodligen bli mördad om han åker hem, säger bör åka hem utan det enda viktiga är att Henko ska _leda i bevis_ att när Luai påstår att det är islamister, terrorister, våldtäktsmän, kvinnohatare m.m. som bör lämna Sverige .. så .. har Henko hittat _en tweet_ som (med lite vantolkning) INTE HELT STÄMMER ÖVERENS MED DET LUAI NU SÄGER(!!!). Henko är ju dum i huvudet. Kan man inte få prata om vilka man anser bör åka hem utan att henko sitter och letar i nåt arkiv över tweets där det man säger inte riktigt är samma formuleringar vilket motiverar Henko att gå fram som en bulldozer och ska börja argumentera om den skillnaden? Det är ju helt omöjligt att göra satir på Henko, han är ett vandrande skämt. Denna _fullständigt galna_ plattform för argumentation som Henko byggde på sin egna fultolkning av gamla tweets använder sedan Henko som motiv till att utbrista följande förnedrande och föraktfulla äckliga jävla ap-mos till Luai:
”Du kallar dig ’gäst i Sverige’ och du påstår att alla andra är gäster i Sverige, då kan jag fråga dig så här: Vad ger dig rätt som ’gäst’ att be andra medborgare i detta land att åka härifrån? Varför ska inte du dra åt helvete? Du är ju en gäst, säger du, varför kommer du hit och beter dig illa? Stick härifrån, varför ska inte jag kunna säga det till dig då?”
Luai ger svar på tal på Henkos idiotiska fråga, och Henko verkar inte lyssna, inte Myra heller som fortsätter fiska i idiotiska vantolkningar och flikar in med ”men var det inte människor som ogillade dig och Bali du skrev till?”… alltså, hallå? Luai sitter ju och förklarar - för femtioelfte gången - vilka han riktade sig till? Är ni verkligen så tröga? Har Luai:s tweet etsat sig fast i era hjärnor så hårt att ni helt tappat all förmåga att komma vidare i livet? Jävla apor. Nåja, men det är väl ändå viktigare att diskutera vilka som Luai anser bör lämna landet än att diskutera hur noggrann Luai, som då varit i Sverige i 5 år, är på att i varje godtyckligt sammanhang Luai yttrar ”åka hem” också med ytterst perfektion ringa in EXAKT vilka han vänder sig till. Är det någon övning i lingvistik eller hur övertydlig man _alltid måste vara_ i alla tänkbara sammanhang så att även en idiot som Henko eller Myra inte lyckas missförstå vad man menar?
Och ja, det är _alltid_ Henko som leder in alla samtal i så sjuka argumentationer att man utvecklar hudcancer på öronen av att höra honom prata. Hans ”case” är så pinsamt oviktiga, för allt och alla, och på honom själv låter det som att mänsklighetens framtid står och faller på om saken blir utredd