2021-06-02, 22:32
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
På tal om familjen, kärnfamiljen med mera... så här står det i artikel 16 i FNs mänskliga rättigheter. den där universella moralen som liberalerna försöker göra global...

Jag citerar:

Så att eeee... inte fullt så extremliberalt som svensk mainstream trots allt?

Ja, det är ett viktigt påpekande, särskilt om man nu tänker sig att luta sig mot internationella rättskällor för påståenden om abort och att kärnfamiljen lika gärna kan ersättas med "regnbågsfamiljer" eller litet vad som helst.

För oss andra, så gäller att MR har ett rätt svagt moraliskt värde emedan det i grunden handlar om vad staterna lyckades komma överens om.
Citera
2021-06-03, 08:32
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Det har alltid varit så att högutbildade kvinnor (och män) får färre barn.
Ja deras eget liv behöver också tid
Citat:
Hur kommer det sig att vi inte ser föräldraskap som en del av livet?
Det är en del av livet, det finns fler nyanser än svartvitt.

Citat:
Är det så att vi skaffar barn för vår egen skull, att barnen är till för oss? Och när de är i vägen för vårt "eget" liv blir de en belastning och deras värde faller till bli nära noll.
KOnstigt påstående.
Jag har hört från civilrätt hur föräldrar slåss om att få slippa vårdnad. Ingen vill ha den.

Hur många då?

Citat:
Kanske det finns något vi borde fundera över, jag tycker inte det är helt okej var vi har hamnat.
Var har vi hamnat, Sverige är ett rätt bra land?
Citera
2021-06-03, 08:44
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Ja, det är ett viktigt påpekande, särskilt om man nu tänker sig att luta sig mot internationella rättskällor för påståenden om abort och att kärnfamiljen lika gärna kan ersättas med "regnbågsfamiljer" eller litet vad som helst.

För oss andra, så gäller att MR har ett rätt svagt moraliskt värde emedan det i grunden handlar om vad staterna lyckades komma överens om.
Tittar du på artikel 16 så står det inte exakt vad familjen består av.
DEt står att vuxna kvinnor och män ska ha fri vilja när det gäller äktenskap.

Där står inte man och kvinna.
Där finns plats för regnbågar.

Men du tar till dig MR när det passar dig.
Citera
2021-06-03, 10:23
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Tittar du på artikel 16 så står det inte exakt vad familjen består av.
DEt står att vuxna kvinnor och män ska ha fri vilja när det gäller äktenskap.

Där står inte man och kvinna.
Där finns plats för regnbågar.

Men du tar till dig MR när det passar dig.

Nja, jag är ganska skeptisk till hur vissa av MR kommit till. Rättighetsfrågan är komplicerad och viktig att diskutera. Här är ett dagsfärskt exempel: https://detgodasamhallet.com/2021/06/03/patrik-engellau-kare-olle-2/

Vilka rättskällor man utgår från spelar här en avgörande betydelse, men även vilka slutsatser man drar.

För övrigt har jag svårt att se framför mig att det var "regnbågsfamiljen" som föresvävade fäderna till FN:s deklaration om mänskliga rättigheter. Det är ett i huvudsak senmodernt fenomen.
Citera
2021-06-03, 10:56
Medlem
Citat:
Slaveriet fanns innan kristendomen dök upp. Romerska kyrkan förbjöd slaveri.

Så letade man kryphål, det är rätt. Men är det en viktig poäng för kristendomens skuld? Verkligen? den enda religionen som faktiskt är kritisk till det, den vill ni skambelägga?

Det är inte kristendomen jävla idioter!

(Nej, jag läste inte ditt inlägg, jag har inte tid. Du är en meningslös energislukerska och jag vill inte ödsla tid på dig mer.)

Vad är källan på att kristendomen är enda religionen som är kritisk till slaveri?

Genom historien har kristna med religiösa argument både argumenterat för och emot slaveri.
Citera
2021-06-03, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StorHockey
Vad är källan på att kristendomen är enda religionen som är kritisk till slaveri?

Genom historien har kristna med religiösa argument både argumenterat för och emot slaveri.

Vilken annan religion är kritisk till slaveri? Okej, hinduismen med sitt kastsystem är kanske inte direkt slaveri men väldigt nära. De låga kasterna är bundna till att rensa latrinen, och det är ju religiöst sanktionerat och påbjudet. Islam tillåter slaveri, även om många muslimska länder har följt de kristna i den frågan.

Kristendomen är mest kritisk, när skandinavien blev kristet upphörde ju slaveriet t ex. Vi hade trälar tills vi döpte oss.

Men vad jag argumenterar mot är att det är kristendomen som är orsak till europeisk rasism och överhöghet. Det är helt grundlöst. Det är ju extremt historielöst och okunnigt att påstå tycker jag.

De civilisationer som realpolitiskt har haft möjlighet att bilda imperier och härska har gjort det. Det är den starke som förtrycker och förslavar den svage. Det har inget med hudfärg eller religiös åskådning att göra.

Om ni i vänstern kunde läsa er Marx i alla fall...
Senast redigerad av ZiggeZiggarett 2021-06-03 kl. 12:12.
Citera
2021-06-03, 12:14
Medlem
Citat:
Hur många då?

Ett flertal. Det är en kollega som jobbat med det i grannkommunen.

Ja, hon är en vänsterkvinna på alla sätt och vis.
Citera
2021-06-03, 13:40
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Nja, jag är ganska skeptisk till hur vissa av MR kommit till. Rättighetsfrågan är komplicerad och viktig att diskutera. Här är ett dagsfärskt exempel: https://detgodasamhallet.com/2021/06/03/patrik-engellau-kare-olle-2/

Vilka rättskällor man utgår från spelar här en avgörande betydelse, men även vilka slutsatser man drar.

För övrigt har jag svårt att se framför mig att det var "regnbågsfamiljen" som föresvävade fäderna till FN:s deklaration om mänskliga rättigheter. Det är ett i huvudsak senmodernt fenomen.
Folkpartiet har inget med liberalism att göra.

Naturligtvis var det "fäder" som hade befogenhet att sätta MR på oränt.

Slöseri med skatter gillar ingen.
Svenskarna stöder oftast ett värlfärdssamhälle, hur långt det ska gå kommer alltid att vara föremål för diskussion.
Jag tror inte att du vill få fler tiggare och uteliggare, det är värt en del skatt för att slippa snubbla på dem.

Majoritetens vilja är nästan alltid PK. Så PK säger ingenting.
Citera
2021-06-03, 13:41
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StorHockey

Han gillar inte den frågan så han hoppar den.
Citera
2021-06-03, 13:43
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Vilken annan religion är kritisk till slaveri? Okej, hinduismen med sitt kastsystem är kanske inte direkt slaveri men väldigt nära. De låga kasterna är bundna till att rensa latrinen, och det är ju religiöst sanktionerat och påbjudet. Islam tillåter slaveri, även om många muslimska länder har följt de kristna i den frågan.

Kristendomen är mest kritisk, när skandinavien blev kristet upphörde ju slaveriet t ex. Vi hade trälar tills vi döpte oss.

Men vad jag argumenterar mot är att det är kristendomen som är orsak till europeisk rasism och överhöghet. Det är helt grundlöst. Det är ju extremt historielöst och okunnigt att påstå tycker jag.

De civilisationer som realpolitiskt har haft möjlighet att bilda imperier och härska har gjort det. Det är den starke som förtrycker och förslavar den svage. Det har inget med hudfärg eller religiös åskådning att göra.

Om ni i vänstern kunde läsa er Marx i alla fall...
Sverige var med i liten skala om slavhandeln.
Europa var kristet under kolonialismens era.

Du är inte lärare i historia, hoppas jag?
Citera
2021-06-03, 13:45
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ett flertal. Det är en kollega som jobbat med det i grannkommunen.

Ja, hon är en vänsterkvinna på alla sätt och vis.
Bra med en riktig källa.
Och dessutom vänster.
Pålitligheten själv.
Citera
2021-06-03, 14:44
Medlem
Citat:
Sverige var med i liten skala om slavhandeln.
Europa var kristet under kolonialismens era.

Du är inte lärare i historia, hoppas jag?

Sverige bidrog stort till slavhandeln under tidig medeltid, vår vikingatid. Vi tog slavar på Irland, Britannien, Frankrike, Ryssland... och såde dem till Byzan och de hamnade hos alla möjliga i MÖ.

Det upphöde med kristnandet.

Det är riktigt att Sverige var delaktig i slavhandel mellan västafrika och nya världen. Det vet nog alla.

Men även svenskar har tagits och brukats som slavar av araber, Det vet färre.

Jag påstår inte vi är oskyldiga. Men jag säger andra är värre. Varför inte förfasa sig över de matroser som togs som slavar och förmodligen kastrerades av muslimerna?

Varför är inte det värt att nämna?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Slavhandeln_p%C3%A5_Barbareskkusten

Citat:
Enligt islam fick muslimer inte förslavas, medan det däremot var legitimt att förslava ickemuslimer. Slaveriet i Mellanöstern var därför beroende av en införsel av slavar från den icke muslimska världen, och barbareskpiraterna riktade in sig på att tillfångata kristna européer (Saqaliba). Fram till 1800-talets början var medelhavet utsatt för ett konstant hot från barbareskpiraterna, och många europeiska stater betalade regelbundet avgifter till piraterna för att deras skepp skulle slippa överfall.

Citat:
1662 mottog Sveriges rikskansler Magnus Gabriel De la Gardie ett brev med begäran om hjälp från hundratalet svenskar som då var slavar i Alger i Nordafrika.[2] Totalt tros cirka 1000 svenskar mellan åren 1500 och 1800, oftast sjömän, ha tagits och sålts som slavar av muslimska slavjägare som utgick från barbareskkusten.[3]

1000 svenskar. Okej... det såldes lite fler slavar på teaterkungens karibiska ö.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Svensk_slavhandel

Men skillnaden är inte häpnadsväckande...

Varför ligger skulden och skammen hos oss?? Och varför beror detta på att vi skulle anammat kristendomen?

Två frågor jag vill ha svar på!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in