Citat:
"Vad spelar det för roll om jag hittade på? Jag tycker det är dumt av dig att påpeka att påpeka att jag har fel när jag vill verka kunnig", gnydde högerpopulisten ännu en gång.Nej, det skedde med islam.
Men perser och andra folk i mellanöstern, följda av araber, mongoler, turkiska folk etc etc etc har i olika epoker förslavat och förtryckt europeér långt innan idén om vit överhöghet föddes.
Det är nog snarare så att europeérna har fått sin revansch?
Det är nog mest araber idag som snackar om överhöghet... det är något om att de står närmre Gud och fick den siste profeten.
Frågan är vem som rasifierar vem egentligen...
Tycker du verkligen din anmärkning tillförde diskussionen något?
Men perser och andra folk i mellanöstern, följda av araber, mongoler, turkiska folk etc etc etc har i olika epoker förslavat och förtryckt europeér långt innan idén om vit överhöghet föddes.
Det är nog snarare så att europeérna har fått sin revansch?
Det är nog mest araber idag som snackar om överhöghet... det är något om att de står närmre Gud och fick den siste profeten.
Frågan är vem som rasifierar vem egentligen...
Tycker du verkligen din anmärkning tillförde diskussionen något?
Allvarligt talat, förtryck och slaveri har existerat i de flesta kulturer vid olika tidpunkter. Det är dock svårt att se hur européer skulle ha varit särskilt utsatta vid någon tidpunkt. Och det är ju rätt oklart vilka historiska samband du tror det skulle finnas där. Jag ser liksom ingen omedelbar koppling mellan kalifatet Cordoba och att brittiska köpmän fraktar slavar över Atlanten 500 år senare, som om det ens vore relevant. "Revansch" för i princip orelaterade historiska händelser är liksom ingen ursäkt för att slavättlingar idag har en betydligt lägre levnadsstandard och lever under stereotyper från slaverieran.
Triangelhandeln och dess senare motsvaighet i Ostindien är ju inte unika i avseendet att de är den enda historiska instansen av slaveri, utan i deras globala spännvidd och att dess spår är tydliga än idag. Metoderna för att rättfärdiga detta specifikt mot de svarta, rasbiologin som predikade om deras underlägsenhet men även de religiösa förklaringarna av varför människor med en viss hudfärg skulle förtjäna slaveri är nog också historiskt unika. Om du tror något annat får du gärna redovisa fakta, istället för påhitt som motbevisas av en halv minuts googling.