Citat:
Ursprungligen postat av
Strix m/94
Nej, om en graviditet uppkommer genom frivilligt sex, så återfinns inget tvång. Fortplantning är en naturlig process, någon skulle kanske till och med hävda att det är en externt skapad process. I vilket fall så kan vi konstatera att hela tvångsdiskussionen är litet vid sidan av huvudspåret i abortfrågan.
Och då var vi visst tillbaka här igen. Som redan konstaterats, att en situation föranleds av ett frivilligt val innebär inte att det inte existerar något tvång. Diskussionen går verkligen i cirklar. Här följer en kort sammanfattning av de invändningar som du har gjort genom tråden, och säkerligen kommer upprepa till leda så länge jag blir kvar i den här diskussionen:
- Jag tvingar ingen, jag förmår dem bara att göra något!
I respons till vilket vi hänvisar tillbaka till
ordboksdefinitionen, och konstaterar att du vill förmå människor att göra något
genom att hota dem med rättsliga påföljder, vilket alltså är ordboksdefinitionen av att tvinga någon.
- Man kan inte bli tvingad om man hamnat i situationen till följd av ett frivilligt val!
I respons till vilket
vi återkommer till exemplet med mannen vid vägkanten, som likväl kan bli hotad med maktmedel för att förmås att gå hela vägen hem, oavsett hur han infunnit sig i situationen.
- Man kan inte bli tvingad om man har ett val!
I respons till vilket vi återigen konstaterar att en person visst kan tvingas att välja, och hänvisar till exempelanvändingen i ordboken,
att tvingas välja mellan två onda ting.
- Jag vill inte utöva tvång mot gravida kvinnor, bara mot vårdpersonal!
I respons till vilket vi återigen konstaterar att
du visst inte heller vill lämna något utrymme för kvinnor att själva utföra aborter utan sjukvårdens assistans, utan att du också vill hota med rättsliga påföljder för de som själva utför sina aborter, även om du menar att de symboliskt bör dömas för "varusmuggling" istället för utförandet av själva aborten.
- Man kan inte bli tvingad att inte göra något!
I respons till vilket vi återkommer till konstaterandet att den som tvingas avstå handling också tvingas till något, med otaliga exempel från media och
litteratur på hur ordet används på ett sådant sätt som jag beskriver.
Jag tror det var allt. Har jag missat något, eller var det något mer du ville föra till bordet? Om inte antar jag att vi borde vara klara här. Till saken hör Strix, att när man hoppar mellan ett halvdussin dåliga argument så blir det väldigt tydligt att man inte har fog för det man säger, men likväl fäktas med näbbar och klor för det man så gärna önskar ska vara sant. Jag föreslår som sagt att du för framtida diskussion fokuserar mer på att komma fram till varför tvång kan vara rättfärdigat i denna situation. Den diskussionen kommer du dock inte att få ta med mig, eftersom det helt enkelt är extremt tröttsamt att diskutera med någon som spenderar ett femtiotal inlägg på att käfta om vad ett enkelt ord betyder.
Citat:
Du skrev inte att det naturliga är att fostret får födas, om inte särskilda omständigheter föreligger. I normalfallet bör vi alltså förutsätta att fostret vill leva och födas ungefär som att en medvetslös människa förutsätts vilja överleva.
Vilket för oss tillbaka till det tidigare konstaterandet, bara för att något är naturligt blir det inte per automatik önskvärt. När en skribent påpekar detta heter det dock:
Vilket då för oss tillbaka till tidigare fråga, om det som är viktigt är att rädda liv, varför förespråkas inte tvång i fallet med organdonation?
Detta visar med all önskvärd tydlighet ditt sätt att argumentera i den här tråden efter ett femtiotal inlägg. För varje kritik mot dina åsikter har du ett givet antal invändningar, som du till slut bara cirkulerar emellan allteftersom de motbevisas.
- Det är okej att inskränka rätten till sin egen kropp för att rädda liv.
- Om det handlar om att rädda liv, varför förespråkar du inte ett liknande tvång för t.ex. organdonation?
- Jo men organmottagaren kan ju opponera sig mot donation.
- Vi kan föreställa sig att han är medvetslös och ingen känd vilja existerar, det gör knappast donationstvång mer försvarbart.
- Nej, men det naturliga är ju att graviditeten inte avbryts.
- Att något är naturligt betyder inte att det är bra, tänk exempelvis på sjukdomar.
- Jo, men det är ju bra för att det räddar liv.
- Om det handlar om att rädda liv, varför förespråkar du inte ett liknande tvång för t.ex. organdonation?
osv.
Citat:
Men, en viktig skillnad är att den medvetslöse kan i ett tidigare skede ha uttryckt en önskan, medan vi helt måsta förutsätta i fallet med fostret.
I respons till vilket vi återigen konstaterar, det går att föreställa sig ett scenario där ingen känd vilja existerar, och om personen nu har uttryckt en önskan om att leva är det knappast överhuvudtaget ett argument för att vi borde göra mindre för att uppfylla denna önskan.
Du ägnar dig bara åt en evig rundgång, där du hoppar fram och tillbaka mellan en uppsättning på 3-5 felaktiga argument fastän de alla redan motbevisats. Jag tror inte vi har något mer att säga här.