Citat:
Ursprungligen postat av
pollenper
Sverige var med i liten skala om slavhandeln.
Europa var kristet under kolonialismens era.
Du är inte lärare i historia, hoppas jag?
Sverige bidrog stort till slavhandeln under tidig medeltid, vår vikingatid. Vi tog slavar på Irland, Britannien, Frankrike, Ryssland... och såde dem till Byzan och de hamnade hos alla möjliga i MÖ.
Det upphöde med kristnandet.
Det är riktigt att Sverige var delaktig i slavhandel mellan västafrika och nya världen. Det vet nog alla.
Men även svenskar har tagits och brukats som slavar av araber, Det vet färre.
Jag påstår inte vi är oskyldiga. Men jag säger andra är värre. Varför inte förfasa sig över de matroser som togs som slavar och förmodligen kastrerades av muslimerna?
Varför är inte det värt att nämna?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Slavhandeln_p%C3%A5_Barbareskkusten
Citat:
Enligt islam fick muslimer inte förslavas, medan det däremot var legitimt att förslava ickemuslimer. Slaveriet i Mellanöstern var därför beroende av en införsel av slavar från den icke muslimska världen, och barbareskpiraterna riktade in sig på att tillfångata kristna européer (Saqaliba). Fram till 1800-talets början var medelhavet utsatt för ett konstant hot från barbareskpiraterna, och många europeiska stater betalade regelbundet avgifter till piraterna för att deras skepp skulle slippa överfall.
Citat:
1662 mottog Sveriges rikskansler Magnus Gabriel De la Gardie ett brev med begäran om hjälp från hundratalet svenskar som då var slavar i Alger i Nordafrika.[2] Totalt tros cirka 1000 svenskar mellan åren 1500 och 1800, oftast sjömän, ha tagits och sålts som slavar av muslimska slavjägare som utgick från barbareskkusten.[3]
1000 svenskar. Okej... det såldes lite fler slavar på teaterkungens karibiska ö.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Svensk_slavhandel
Men skillnaden är inte häpnadsväckande...
Varför ligger skulden och skammen hos oss?? Och varför beror detta på att vi skulle anammat kristendomen?
Två frågor jag vill ha svar på!