Citat:
Ursprungligen postat av
trevliggrabb
Neutral? Vad menas egentligen?
Skulle man få ett exempel på vad det här nya kravet med "neutral" innebär som inte gällde förut?
Tanken är att hålla en högre nivå på rubrikerna.
Här är några exempel på trådar som enligt mig håller för låg nivå:
(FB) Vad hände med horungen Greta?
(FB) Bögen Jockibois blogg hackad
(FB) Horan Mona Sahlin erkänner att hon är en brottsling.
Samtliga av dessa trådar ligger i Papperskorgen. Vilket är platsen där trådar med undermåliga rubriker ofta hamnar.
Jag ändrade tidigare i veckan rubriken på tråden
(FB) Skvaller om Peder Lamm.
Denna tråd hette innan namnbytet "'Skvaller om Peder "Bögen" Lamm (Rubrik ändrad//Mod)')", vilket jag anser är en betydligt sämre rubrik. Speciellt ifall tråden var tänkt att vara en samlingstråd.
Ett annat exempel är tråden
(FB) Negern Loreen - Den Svenska Michel Jacksson?. En under undermålig tråd, med en lika undermålig rubrik. En tråd som av goda skäl kastades i Papperskorgen.
För det första så är inte Loreen neger. Hennes föräldrar är berber från Atlasbergen i Marocko.
Berber är vad de arabiska erövrarna kallade folken som vägrade att underkuva sig i Atlasbergen i Nordafrika. Ordet betyder "ociviliserad, främmande" och kommer ursprungligen från grekiskan. Gruppen själva benämner sig inte som berber, utan som "imazighen" vilket betyder "fria män".
Att ordet neger plockats bort ur den allmänna diskussionen är inte bara dumt, utan enligt mig även direkt rasistiskt. Men det är så verkligheten ser ut nu. Det finns svenska reseskildringar där man diskuterar blånegrer och byxnegrer. Böckerna är inte det minsta rasistiska, men är skrivna för över 100 år sedan. Det finns en orsak till att man ibland grupperar människor efter ras.
Vissa verkar tro att alla som är svarta är negrer, och att alla som bor i Afrika är negrer. Vilket givetvis inte stämmer. Ifall vi då återgår till tråden
(FB) Negern Loreen - Den Svenska Michel Jacksson? så anser jag att den har en dålig rubrik. Den har dessutom en urusel frågeställning. Länkarna funkar inte längre, och det är högst oklart vad frågeställningen är. En bättre rubrik - ifall frågeställningen är "varför målar Loreen sig vit? - är enligt mig: "Varför målar sig Loreen vit? Är hon Sveriges Michael Jackson?
En neutral rubrik exkluderar inte de med en avvikande åsikt. Den är opartisk, och har till syfte att låta båda sidor vara med i diskussionen.
admin