2012-08-26, 16:23
Medlem
Visst hör man då och då folk som i dagens Sverige som fortfarande använder ordet "neger". Jag funderar ibland över varför det egentligen måste vara så? Ska vi uppnå ett mer jämlikt Sverige i framtiden så bör vi skrota gamla ålderdomliga ord som delar in människor i olika grupper utefter deras utseende. Vad säger ni här på Flashback? Är det inte dags att förbjuda ordet "neger" och ta ett steg närmare mer jämlikt Sverige?
2012-08-26, 16:24
Medlem
Det tycker jag inte! Då en neger är en neger för mig och kommer alltid vara så.
2012-08-26, 16:25
Medlem
Svart eller afrikan grupperar lika mycket efter hudfärg som neger.
2012-08-26, 16:28
Medlem
Scubbles avatar
Man ska inte börja förbjuda ord nej, folk får lära sig att inte vara så jävla lättkränkta.
2012-08-26, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av truth-be-heard
Visst hör man då och då folk som i dagens Sverige som fortfarande använder ordet "neger". Jag funderar ibland över varför det egentligen måste vara så? Ska vi uppnå ett mer jämlikt Sverige i framtiden så bör vi skrota gamla ålderdomliga ord som delar in människor i olika grupper utefter deras utseende. Vad säger ni här på Flashback? Är det inte dags att förbjuda ordet "neger" och ta ett steg närmare mer jämlikt Sverige?

Föjande klipp säger allt som behöver sägas beträffande just ordet 'Neger': http://www.youtube.com/watch?v=rL_s3XKIu5s
2012-08-26, 16:29
Medlem
krackelerars avatar
Men hur skall vi göra på jobbet då?
När någon får en tråkig uppgift så säger vi alltid att h#n har åkt på negerjobb.
Kan vi inte få fortsätta med det, snälla?
2012-08-26, 16:32
Medlem
trickydicks avatar
Citat:

Jag vill absolut inte vara jämnlik med negrer.
2012-08-26, 16:33
Medlem
Golonkas avatar
Jag tycker man skall förbjuda färgen svart helt och hållet. Den kan istället kallas mörkvit, så behöver ingen känna sig utpekad och bortdefinierad!
2012-08-26, 16:38
Medlem
Arkiaters avatar
Det är för mig helt obegripligt hur ordet "neger" kunnat bli ett fult ord. Då skall det väl även vara fult att kalla en individ svart/ färgad/brun om han är "neger". Eller vad skall benämningen på en svart från Afrika vara? Det finns andra ord kopplade till "neger", som exempelvis "bantuneger", "blåneger", "mulatt", skall dessa också betraktas som fula ord, och varför? Det vore tacksamt om det finns någon "neger" här inne på FB som kan komma med sina synpunkter på ordet "neger".Vad har ni emot att kallas för: "neger" eller "negrer"?
Senast redigerad av Arkiater 2012-08-26 kl. 16:41.
2012-08-26, 16:42
Medlem
birgerburgers avatar
Citat:

Utmärkt förslag. Vi kan anställa 1000 språkpoliser som patrullerar gatorna och internet i jakten på "förbjudna ord". Någon jävla frihet ska vi absolut inte ha!
2012-08-26, 16:58
Medlem
Dasein08s avatar
I grunden är ordet "neger" egentligen inget konstigt - Det betyder helt enkelt "svart" på latin. Den grupp som man syftar på vill inte bli kallade "negrer", så därför hör det till allmänt hyfs och respekt för människor att inte använda ordet oavsett vad man själv tycker om ordet. Jag tycker det är väldigt enkelt.

Jag förstår inte varför kortväxta inte vill bli kallade för "dvärgar", men det är ganska enkelt: jag kallar dem inte "dvärgar" för de vill inte bli kallade för det.

Varför är det så svårt att låta bli att använda ordet "neger", när det är lika lätt att säga "svart". Ordet "neger" har dessutom två stavelser, medan "svart" har en stavelse. Om inga andra argument biter kan man väl säga att man sliter mindre på talorganet om man säger "svart".
2012-08-26, 17:01
Medlem
Ghibellinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golonka
Jag tycker man skall förbjuda färgen svart helt och hållet. Den kan istället kallas mörkvit, så behöver ingen känna sig utpekad och bortdefinierad!

Åh, jag ser att du delar mitt icke-exkluderande tänkesätt! Dock kan nog även termen 'mörkvit' verka väldigt traumatiserande för vissa...

Vad tror du istället om 'off-white'?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in