2015-05-29, 19:58
Medlem
power.rangerss avatar
Romer har blivit som något man pratar om som det är synd om, en andraklassens medborgare.
Romer är det ena eller andra, romer är utsatta, romer är fattiga, romer är tiggare, romer blablabla.
Man nästan idiotförklarar romer.

Kan man inte göra något kulturellt för att stärka den romska gruppen i Europa och i Sverige?
Romerna har ju exempelvis en stor tradition rent musikaliskt, med några riktigt skickliga musiker exempelvis. Violinister, blåsinstrument och annat. Några av de kändaste instrumentmusikerna i Europa är ju romer, varför främjar man inte detta?
Kan man inte bjuda in romska stora artister till Sverige under exempelvis sommaren?
Dessutom finns ju en romsk musikstil fick jag ganska nyligen lära mig, Manele tror jag att det heter och det ska vara någon blandning av modern pop och romsk traditionell musik.

Det borde ju finnas mycket man kan göra för att belysa romerna på ett bättre sätt.

https://www.youtube.com/watch?v=tjGkbx1JA6Q
Citera
2015-05-29, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av power.rangers
Några av de kändaste instrumentmusikerna i Europa är ju romer, varför främjar man inte detta?]

Kan du belägga det?
Citera
2015-05-29, 20:05
Medlem
mainstreaminfluents avatar
Romer är antingen stigmatiserade eller romantiserade. Integration och samma möjligheter/ lika villkor, är något helt annat. Det kräver politiska insatser.
Citera
2015-05-29, 20:40
Medlem
Gurglarens avatar
Eftersom de enda romer jag ser antingen bor i tält och skitar ner allting, sitter och tigger överallt eller rotar i containrar så är det svårt att få en positiv bild av dem. Deras kultur innebär ju att inte anpassa sig utan att bara utnyttja andra människor. Och det verkar ha varit så en längre tid. Finns säkert positiva saker med deras kultur, men eftersom jag bara ser brottslighet trots att media/pk-folk påstår att det beror på "rasism" och det nya efterblivna ordet "antiziganism" så ser jag inte meningen med att försöka lära mig om deras kultur. Själv bor jag i Sverige och här har vi en annan kultur som är i princip motsatsen till deras. Och varför skulle jag vilja lära mig om deras kultur när jag kan läsa om random enuiter på Grönland vars kultur inte innebär att våldta mitt land?
Citera
2015-05-29, 20:55
Medlem
Citat:
Romerna har ju exempelvis en stor tradition rent musikaliskt, med några riktigt skickliga musiker exempelvis. Violinister, blåsinstrument och annat.

Verkligen ?

Dom gånger jag har passerat romska "musiker" så har det låtit helt förjävligt.

Om du vill starta en zigenarfestival så är det bara och köra igång, jag tänker inte stoppa dig, men håll dom borta från mina prylar.
Citera
2015-05-29, 22:03
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gurglaren
Eftersom de enda romer jag ser antingen bor i tält och skitar ner allting, sitter och tigger överallt eller rotar i containrar så är det svårt att få en positiv bild av dem. Deras kultur innebär ju att inte anpassa sig utan att bara utnyttja andra människor. Och det verkar ha varit så en längre tid. Finns säkert positiva saker med deras kultur, men eftersom jag bara ser brottslighet trots att media/pk-folk påstår att det beror på "rasism" och det nya efterblivna ordet "antiziganism" så ser jag inte meningen med att försöka lära mig om deras kultur. Själv bor jag i Sverige och här har vi en annan kultur som är i princip motsatsen till deras. Och varför skulle jag vilja lära mig om deras kultur när jag kan läsa om random enuiter på Grönland vars kultur inte innebär att våldta mitt land?

Håller med... lite som att försöka höja kannibalism kultur bara för dom var bra på att stå på ett ben och spela flöjt...

https://www.youtube.com/watch?v=LygemtaJIQ8

Är från BBC som är minst lika politiskt korrekt som SVT... och den måste ses...
Efter detta kan man diskutera om denna kultur skall höjas och främjas??? för dom har ett par bra musiker...
Citera
2015-05-30, 01:51
Medlem
xXKNOXxs avatar
Citat:
Romer har blivit som något man pratar om som det är synd om, en andraklassens medborgare.
Romer är det ena eller andra, romer är utsatta, romer är fattiga, romer är tiggare, romer blablabla.
Man nästan idiotförklarar romer.

Kan man inte göra något kulturellt för att stärka den romska gruppen i Europa och i Sverige?
Romerna har ju exempelvis en stor tradition rent musikaliskt, med några riktigt skickliga musiker exempelvis. Violinister, blåsinstrument och annat. Några av de kändaste instrumentmusikerna i Europa är ju romer, varför främjar man inte detta?
Kan man inte bjuda in romska stora artister till Sverige under exempelvis sommaren?
Dessutom finns ju en romsk musikstil fick jag ganska nyligen lära mig, Manele tror jag att det heter och det ska vara någon blandning av modern pop och romsk traditionell musik.

Det borde ju finnas mycket man kan göra för att belysa romerna på ett bättre sätt.

https://www.youtube.com/watch?v=tjGkbx1JA6Q

Detta är Sverige.Vänd på steken och fråga dig vad romerna kan göra för Sverige istället.
Vi har inget intresse av att främja en tjuvkultur som inte själva är intresserade av att anpassa sig.
Det är inte svenskarna som försatt romerna i deras situation,det har dom själva gjort.
Majoriteten av romerna är parasiter.
Citera
2015-05-30, 14:33
Medlem
Ja vi borde utbilda våra barn i grundskolan i:

1. Åldringsbrott

2. Tiggerier med kopp

3. Spela papperskulan

4. Spela besame mucho mm på dragspel, saxofon, pianoflöjt, fiol, gitarr mm

5. Sälja kattguld - ink byta ut riktigt guld mot kattguldshalsband

6. Köra avställt oskattat o obesiktigat.

7. Bo i tält, under broar o pressningar o lastpallshus.

8. Michael Jackson taskspeleridans

9. Dansmuserier för tjejerna osv

Då kan de sluta skolan vid 9ans avslut och börja tjäna pengar o spara
o bli rika redan vid 35 års ålder
Citera
2015-05-30, 15:11
Medlem
power.rangerss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deski
Ja vi borde utbilda våra barn i grundskolan i:

1. Åldringsbrott

2. Tiggerier med kopp

3. Spela papperskulan

4. Spela besame mucho mm på dragspel, saxofon, pianoflöjt, fiol, gitarr mm

5. Sälja kattguld - ink byta ut riktigt guld mot kattguldshalsband

6. Köra avställt oskattat o obesiktigat.

7. Bo i tält, under broar o pressningar o lastpallshus.

8. Michael Jackson taskspeleridans

9. Dansmuserier för tjejerna osv

Då kan de sluta skolan vid 9ans avslut och börja tjäna pengar o spara
o bli rika redan vid 35 års ålder

Det där är en orättvis bild. Många romer är väldigt fattiga och många utnyttjas av folk som tjänar pengar på de. Jag säger inte att alla romer är änglar, men man måste inte smutskasta varje individ och dra alla över samma ka. Min poäng är att det finns många romer som är duktiga rent musikaliskt och varför bjuder man inte in de för att bidra med romsk kultur för allmänheten? Man måste skapa broar mellan romerna och övriga befolkningen.
Citera
2015-05-30, 15:12
Medlem
power.rangerss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SwagolasBlingLaden
Verkligen ?

Dom gånger jag har passerat romska "musiker" så har det låtit helt förjävligt.

Om du vill starta en zigenarfestival så är det bara och köra igång, jag tänker inte stoppa dig, men håll dom borta från mina prylar.

Men jag menar de som är duktiga för det finns många!
Jag har ju länkat till ett exempel.
Citera
2015-05-30, 16:45
Medlem
PiusXIIIs avatar
Django Reinhardt ses som en av de bästa jazzgitarristerna någonsin. Detta trots att han som tonåring brandskadade sin hand allvarlig. Ring-och lillfingret blev i stort sett obrukbara och han fick utveckla en alldeles egen teknik. Reinhardt är fortfarande så välkänd att den som inte vet vem han är måste beskrivas som något av en dumskalle, i avsaknad av vanlig allmänbildning.

Fälj länken för att se honom spela. https://www.youtube.com/watch?v=aZ308aOOX04
Citera
2015-06-05, 02:02
Medlem
WardenMcCluskys avatar
Romer vill främst hålla sin kultur för sig själva, de gör ju allt för att särskilja sig från oss tråkiga och "vanliga" människor som har en tråkig kultur. Att från "vårt" håll "främja" romsk kultur är att ha ihjäl den, det är att sprida vår "tråkkultur" till dem.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in