Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2004-04-20, 08:32
  #1
Medlem
Fläskbak(kille)s avatar
Enligt er, vilka släktskap finns det mellan tattare och zigenare? Vilka skillnader? Egenskaper? Vad är egentligen en tattare? Finns det ett slaviskt/ östeuropeiskt ursprung? Under slutet av 1800-talet och början av 1900-talet var den östeuropeiska invandringen inte obetydlig. Uttrycket en "polare" kommer just från denna tid. Det var någon som blev lurad av en polsk invandrare. Därmed skapades uttrycket ur "det var just en snygg polare".

Jag ber er att vara mig behjälplig i dessa spörsmål då mina kunskaper i detta ämne är begränsade.

Vad jag vill dra mig till minnes är att zigenarna härstammar från en arisk folkgrupp som kom till Europa under folkvandringstid/ tidig medeltid?

Tråden zigenarnamn diskuteras i en annan tråd. Vilka tattarnamn känner ni till?

I mina trakter i södra Sverige, är tattarna Björk ett känt begrepp. De super, slåss, stjäl, drar kniv och skjuter med luftgevär på folk. Särskilt i samband med lokala marknader typ Hästveda marknad och motsvarande, brukar de krypa fram och leva jävel. Ett sant folknöje att beskåda dem i aktion.
Citera
2004-04-20, 08:50
  #2
Medlem
Malmöbo...??
Med tanke på Björk...
Vet inte några typiska namn, men helt klart intressant tema.
Citera
2004-04-20, 08:50
  #3
Medlem
Dr_Ntabas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fläskbak(kille)
Enligt er, vilka släktskap finns det mellan tattare och zigenare? Vilka skillnader? Egenskaper? Vad är egentligen en tattare? Finns det ett slaviskt/ östeuropeiskt ursprung? Under slutet av 1800-talet och början av 1900-talet var den östeuropeiska invandringen inte obetydlig. Uttrycket en "polare" kommer just från denna tid. Det var någon som blev lurad av en polsk invandrare. Därmed skapades uttrycket ur "det var just en snygg polare".

Jag ber er att vara mig behjälplig i dessa spörsmål då mina kunskaper i detta ämne är begränsade.

Vad jag vill dra mig till minnes är att zigenarna härstammar från en arisk folkgrupp som kom till Europa under folkvandringstid/ tidig medeltid?

Tråden zigenarnamn diskuteras i en annan tråd. Vilka tattarnamn känner ni till?

I mina trakter i södra Sverige, är tattarna Björk ett känt begrepp. De super, slåss, stjäl, drar kniv och skjuter med luftgevär på folk. Särskilt i samband med lokala marknader typ Hästveda marknad och motsvarande, brukar de krypa fram och leva jävel. Ett sant folknöje att beskåda dem i aktion.


Jag har också funderat över tattare. Jag har inget svar, men jag kan redovisa lite av de förklaringar jag har fått.

- Tattare är är ett blandfolk av svenskar och zigenare
- Tattare kommer från ordet Tatarer
- Tattare är resande
- Tattare kommer från Turkiet
- Tattare kommer från Mongoliet
- Tattare är ingen etnisk grupp, bara ett skällsord för avvikande människor

Jag själv har ingen jävla aning om vad en tattare egentligen är. Vi kanske får hjälp av någon rashygienist eller någon av våra rasmedvetna vänner här.
Citera
2004-04-20, 09:11
  #4
Medlem
Azraels avatar
Tattare är det samma som resandefolk (som också är den benämning de själva använder). Tattare är ursprungligen en zigensk/romsk gren.
Citera
2004-04-20, 09:39
  #5
Medlem
Fläskbak(kille)s avatar
Det har ju historiskt generellt förekommit "underdogs", det lägsta kastet i de flesta kulturer. Under fornsvensk kultur förekom ju trälarna. Dessa var även fysiskt annorlunda jämfört med den härskande folkgruppen.

Den internationella träl- och slavhandeln var väl utvecklad under vikingatiden. Ofta var det slaviska folk som var trälar i norden. I den nordiska skapelsemytologin talas om att Oden skapade två folkslag, den ena blond, reslig och blåögd med klingande vackra namn, vilken var den härskande. Den andra skapelsen småväxta, fula, mörka och hade säreget utseende. De buro dessutom namn som inte var så tilltalande.

Efter träldomens upphörande måste det väl funnits kvar dessa samhällsstrukturer? Där de f.d trälarna var längst ned på skalan.
Citera
2004-04-20, 09:52
  #6
Medlem
Mysharrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azrael
Tattare är det samma som resandefolk (som också är den benämning de själva använder). Tattare är ursprungligen en zigensk/romsk gren.

En vanlig missuppfattning. Tattare var personer ur den lägsta sociala klassen. De varken ägde eller hade tillgång till jord, utan var beroende av olika påhugg för att klara dagen. Många sålde saker på marknader eller vid dörr. Det var inte ovanligt att de slaktade och flådde hästar och snöpte grisar, alltså jobb som ingen hederlig människa ville ha. Tattarna försvann i och med den utbredda industrialiseringen då deras tjänster inte längre behövdes. Karottunderlägg kunde man köpa i butiken och hästen skickades till slakteriet. De "resande" som finns idag lever i en tradition som de försöker hålla levande och inte sällan romantiserar. Tattare var oftast etniska svenskar, men det förekom andra nationaliteter också. Tattare är inte zigenare, även om det nog förekom zigenare bland tattarna.
Citera
2004-04-20, 10:09
  #7
Medlem
Utas skulle nog kunna vara ett tattarnamn?

Jag "känner till" (har hört att det förhåller sig så om) en tattarsläkt som heter Molin i mina hemtrakter, jag är dock tveksam till om alla som heter Molin eller Björk skulle ha tattarursprung?
Citera
2004-04-20, 10:33
  #8
Medlem
Fläskbak(kille)s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysharry
En vanlig missuppfattning. Tattare var personer ur den lägsta sociala klassen. De varken ägde eller hade tillgång till jord, utan var beroende av olika påhugg för att klara dagen. Många sålde saker på marknader eller vid dörr. Det var inte ovanligt att de slaktade och flådde hästar och snöpte grisar, alltså jobb som ingen hederlig människa ville ha. Tattarna försvann i och med den utbredda industrialiseringen då deras tjänster inte längre behövdes. Karottunderlägg kunde man köpa i butiken och hästen skickades till slakteriet. De "resande" som finns idag lever i en tradition som de försöker hålla levande och inte sällan romantiserar. Tattare var oftast etniska svenskar, men det förekom andra nationaliteter också. Tattare är inte zigenare, även om det nog förekom zigenare bland tattarna.

Japp, det är väl så jag också förstått det. De var den lägsta klassen, gjorde skitjobben. Bodde ute på vallarna utanför bysamhället. Skurade ko-stallar, tömde skittunnor osv.

Det fanns ju fler grupper i de lägsta klasserna, torpare, fattighjon mfl men de sågs mer som hederligt folk emedan tattarna har samma klang som idag. Ni kan, om ni bor på en mindre ort/ landsbyggd med säkerhet identifiera ett antal personer/ familjer som är white trash, tattare eller motsvarande. De har en egen konsumtions-, beteende- och klädeskultur. Röker, har en skällande schäfer på tomten som är överbelamrad med gamla bilvrak och tacky trädgårdskonst. De är de barnen som ger era egna barn på käften i skolan, som skolakar och fular ur sig skolan innan 8:e klass. Kärringarna går klädda i slafsiga joggingkläder, barnvagn från 70-talet, klipper barnen själv hemma, handlar lågpris på ÖB och mister oskulden i fyllan på en lokal marknad i baksätet på en Volvo 142:a.
Citera
2004-04-20, 10:36
  #9
Medlem
Fat bastards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fläskbak(kille)
Japp, det är väl så jag också förstått det. De var den lägsta klassen, gjorde skitjobben. Bodde ute på vallarna utanför bysamhället. Skurade ko-stallar, tömde skittunnor osv.

Det fanns ju fler grupper i de lägsta klasserna, torpare, fattighjon mfl men de sågs mer som hederligt folk emedan tattarna har samma klang som idag. Ni kan, om ni bor på en mindre ort/ landsbyggd med säkerhet identifiera ett antal personer/ familjer som är white trash, tattare eller motsvarande. De har en egen konsumtions-, beteende- och klädeskultur. Röker, har en skällande schäfer på tomten som är överbelamrad med gamla bilvrak och tacky trädgårdskonst. De är de barnen som ger era egna barn på käften i skolan, som skolakar och fular ur sig skolan innan 8:e klass. Kärringarna går klädda i slafsiga joggingkläder, barnvagn från 70-talet, klipper barnen själv hemma, handlar lågpris på ÖB och mister oskulden i fyllan på en lokal marknad i baksätet på en Volvo 142:a.

Visst är det skönt att drämma till med en riktigt saftig generalisering då och då?
Citera
2004-04-20, 10:39
  #10
Banned
känner till en tattar familj som heter grönwalls. (stavning)??
och att dom hänger ihop med en stor zigge familj i solna som heter wilhemsson.
den familjen är grymt stor.
så som ja har fått lära mig så är tattare svenska nomader av lägre klas och att romer är likadana fast inte svenskar , oftast från polen och länder där omkring.
..oftast musikanter eller bil skojare.

tror att taikon är den största zigge klanen i svergie.

något ja undrar är hur man kan vara tattare i svergie idag..för dom reser ju inte direkt runt längre..
är dom tattare för att det har funnits i familjen?
Citera
2004-04-20, 11:09
  #11
Medlem
Fläskbak(kille)s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fat bastard
Visst är det skönt att drämma till med en riktigt saftig generalisering då och då?

Underbart! En induktion sitter aldrig fel.
Citera
2004-04-20, 11:46
  #12
Avstängd
Den gemensamma nämnaren för tattarna i div. europeiska länder är att de är just avvikande, en lägre klass. Bor för sig själva etc.

I Storbritannien och Nederländerna vet jag detta med tattare är ganska utbrett. I england kallas de gibbos och i Nederländerna Kampers.

Gemensamt för dessa är att de håller sig för sig själva. bor i sina husvagnar på sina trailerpark-liknande ställen och är jävligt fientliga mot andra. Inom dessa tattargrupper är det en skam att inte gifta sig med en icke-tattare. Vilket leder till inavel osv.

I Nederländerna framförallt har man mycket problem med dessa grupper. Och en gång när polisen skulle gripa en specifik tattare fick de gå in med över 150 poliser i en sådanhär liten trailerpark eftersom det uppstod mindre kravaller och tattarna hota med att mörda snuten.


Vad är då tattarna?
Är de släktingar till romerna?
ett slags efterblivet folk som för en lång tid sedan hamnade längst ner på samhällsskalan?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback