2021-03-18, 00:33
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Socialdemokrat1990
Stämmer det att kvinnan i fråga använt en ljudfil med selekterat material vid en tidigare anmälan om våldtäkt?
Och nu är den bärande bevisningen mot Lambertz en ljudfil, enligt dagens Expressen.

Man behöver ju inte vara jättekonspiratorisk för att ana sig till ett mönster här.
Att Lambertz sitter häktad framstår i så fall som underligt.

Och då avskyr jag ändå karln.

Ja den ljudfil hon gav till tingsrätten styrkte att hon blivit våldtagen men originalfilen som hovrätten fick tag i styrkte att det inte var en våldtäkt.

Hon hade också fabriksåterställt sin mobil innan hon tvingades lämna in den för att försöka dölja sina lögner.

https://www.docdroid.net/KlbTwG9/hrs-b-2018-5915-pdf
Senast redigerad av Ohshit.Cuntwell 2021-03-18 kl. 00:35.
Citera
Medlem
ua571cs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Airoi
Ja, det känns igen. En liknande sak hände mig (inte våldtäkt, men tyck synd om mig grejjen). Jag var 15 år och varit på en fest. Dagen efter så dyker en tjej i samma umgänge upp på stranden med en blåtira. Hon säger att jag har slagit henne på kvällen. Som tur var så försvann blåtiran när hon badade och efter det så hittade vi hennes "blåtira smink" i hennes väska när hon inte tittade. Jag hade tur, jag hade lika gärna kunnat bli känd som killen som prylar tjejer. Det sjuka är att de kom från ingenstans, jag hade inte ens pratat med henne kvällen innan. Kanske det var det som var problemet. Kanske det är så i fallet GL, han kanske inte gav henne nog med uppmärksamhet efter han satt på henne.

Eller så var problemet att GL inte satte på henne, trots att hon ville?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ua571c
Eller så var problemet att GL inte satte på henne, trots att hon ville?

Precis. Hon klarar inte av ett nej.
Citera
2021-03-18, 00:35
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Vem är lenn4rt sj0berg och vem är EA? Sen en Patrik? Förstår ingenting. Kan någon sammanfatta och förklara alla namn?

LS = EA exman, flickfotograf med dragning åt unga fotomodeller
EA = MÄ
Patric = nöjesprofil också anklagad för våldtäkt, frikänd och sedan uthängd som våldtäktsman av EA, eventuellt också en sleazy fotograffilur med bondagegarage, tråd finns

Citat:
Stämmer det att kvinnan i fråga använt en ljudfil med selekterat material vid en tidigare anmälan om våldtäkt?

Ja, det är fullkomligt korrekt. Detta fick en man fälld i TR men sedan friad i HR.
Citera
2021-03-18, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Ja den ljudfil hon gav till tingsrätten styrkte att hon blivit våldtagen men originalfilen som hovrätten fick tag i styrkte att det inte var en våldtäkt.

Hon hade också fabriksåterställt sin mobil innan hon tvingades lämna in den för att försöka dölja sina lögner.

Då borde hon faktiskt sitta i fängelse nu.
Och en ljudinspelning av henne kan rimligen inte anses ha något som helst värde i det här fallet.
Citera
2021-03-18, 00:36
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ja hon använde ju tekniska hjälpmedel för att klippa ut en del av ljudfilen. Hon skickade alltså inte in ljudfilen som den var.

Vilket inte innefattas av tingsrättens användande av ordet manipulation. Tingsrätten skiljer på manipulation och att klippa ur en delmängd. Sedan gör tingsrätten en bedömning av båda delarna.

I frågan om manipulation menar tingsrätten att det skulle krävas expertis som kvinnan inte hade. Den bedömningen har jag inget att invända mot.

I frågan om att klippa ur en delmängd tycker tingsrätten att hennes förklaring, att hon "valt ut den sekvens hon uppfattat som relevant för polisanmälan", framstår som "rimlig". Den bedömningen är enligt mig helt uppåt väggarna.

Även hovrätten uttrycker på sida 4 att de delar tingsrättens bedömning att ljudfilen inte är "tekniskt manipulerad". Du måste hålla isär begreppen.

Citat:
Slumpen gjorde också att endast det som talade till hennes fördel kom med

Precis. Tingsrätten köpte av någon konstig anledning hennes förklaring. Hovrätten visste - i mitt tyckte - bättre. Det har dock inget med domstolens användande av ordet "manipulation" att göra. De prövar frågan men under annan rubrik.

Som sagt, även hovrätten uttrycker på sida 4 att de delar tingsrättens bedömning att ljudfilen inte är "tekniskt manipulerad".

Citat:
men det som bevisade att hon ljög kom inte med.

Bevisar enligt vem? Var?
Citera
2021-03-18, 00:39
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
LS = EA exman, flickfotograf med dragning åt unga fotomodeller
EA = MÄ
Patric = nöjesprofil också anklagad för våldtäkt, frikänd och sedan uthängd som våldtäktsman av EA, eventuellt också en sleazy fotograffilur med bondagegarage, tråd finns

Okej, tack. Vad står MÄ för?
Citera
Medlem
Citat:
Och en ljudinspelning av henne kan rimligen inte anses ha något som helst värde i det här fallet.

Ja, om inte annat borde hon vara inlåst på rättspsyk. Tragiskt att mentalsjukhusen avvecklades, där hade hon kunnat få vård och ro.
Citera
Medlem
Cpt.Obviouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Är det inte tillåtet är det ett brott som domstolarna om de är snälla och man har tur kan bortse från under rätt omständigheter, så jo, lagstiftarna är precis så onda och galna och det är i högsta grad fortfarande ett brott att inleda sex med en sovande person oavsett omständigheterna.

Något som inte är ett brott är något en domstol inte kan fälla dig för om de har lust. Lagen ger domstolarna den godtyckliga makten att fälla en person som inleder sex med sin sovande partner sedan många år precis som de godtyckligt kan fälla Lambertz här för att de bestämmer att han saknade samtycke. Det är inte det minsta osannolikt att det snart dyker upp ett fall just där någon misstänks för att ha sex med sin sovande partner där det skett förut men just i detta sammanhang anses ha skett utan samtycke.

Problematiseringarna i förarbeten du hänvisar till är ointressant utsmyckning och sminkning för att slå blå dunster i ögonen på folk att det finns någon sans och balans i lagarna man fått igenom som ger domstolarna godtycklig makt över människors sexliv och privatliv.

Det är synd att ditt inlägg dryper av hat mot rättsväsendet för du framför annars dugliga argument. Jag ser det inte som ett problem och typfallet borde absolut vara hänförlig till läran om social adekvans (t.ex. att det är högre krav för misshandel under utövning av sport eller BDSM). Beviskravet är ju långtifrån noll även vid våldtäkt även om många vill tro annat. I en fungerande relation utan tidigare vålds- eller hotinslag finner jag det alltså högst osannolikt att en fällande dom skulle ske. Det är vidare upp till åklagaren att bevisa berusningsgraden (6 kap. 1 § p. 2) och jag tvivlar att det finns fler oskyldigt dömda i våldtäktsmål än andra (här får någon gärna motbevisa).

Problematiken ser jag snarare i att lagstiftningen är utformad så att brottet är betydligt enklare att anmäla än andra brott och du således kan bli oskyldigt häktad/tilltalad och därmed redan dömd socialt före friande dom. Jag har emellertid ingen bra lösning på problemet utan att det medför att "äkta" anmälningar minskar.
Citera
2021-03-18, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Okej, tack. Vad står MÄ för?

Målsägande
Citera
2021-03-18, 00:41
Medlem
bergsturks avatar
Citat:

Citat:

Jag skulle säga att uppgifterna från den fullständiga ljudfilen gör det betydligt mindre troligt att det var en våldtäkt, men inte att det är helt säkert. Det är inte helt svartvitt, speciellt inte om den utpekade GM i det fallet tidigare misstänkts för liknande saker, vilket påståtts i tråden.
Senast redigerad av bergsturk 2021-03-18 kl. 00:43.
Citera
2021-03-18, 00:41
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Vilket inte innefattas av tingsrättens användande av ordet manipulation. Tingsrätten skiljer på manipulation och att klippa ur en delmängd. Sedan gör tingsrätten en bedömning av båda delarna.

I frågan om manipulation menar tingsrätten att det skulle krävas expertis som kvinnan inte hade. Den bedömningen har jag inget att invända mot.

I frågan om att klippa ur en delmängd tycker tingsrätten att hennes förklaring, att hon "valt ut den sekvens hon uppfattat som relevant för polisanmälan", framstår som "rimlig". Den bedömningen är enligt mig helt uppåt väggarna.

Även hovrätten uttrycker på sida 4 att de delar tingsrättens bedömning att ljudfilen inte är "tekniskt manipulerad". Du måste hålla isär begreppen.

Precis. Tingsrätten köpte av någon konstig anledning hennes förklaring. Hovrätten visste - i mitt tyckte - bättre. Det har dock inget med domstolens användande av ordet "manipulation" att göra. De prövar frågan men under annan rubrik.

Som sagt, även hovrätten uttrycker på sida 4 att de delar tingsrättens bedömning att ljudfilen inte är "tekniskt manipulerad".

Bevisar enligt vem? Var?

Du fortsätter hänvisa till tingsrättens dom som blev upphävd av hovrätten just för att de fick tag i originalfilen som visade det motsatta mot den ljudfil tingsrätten fick.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in