2021-03-17, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Fel, men ett förståeligt fel sett till lagtextens (6 kap 1 § BrB) ordalydelse som anger att:

"En person kan aldrig anses delta frivilligt om
/.../ 2. gärningsmannen otillbörligt utnyttjar att personen på grund av medvetslöshet, sömn, allvarlig rädsla, berusning eller annan drogpåverkan, sjukdom, kroppsskada, psykisk störning eller annars med hänsyn till omständigheterna befinner sig i en särskilt utsatt situation /.../"

Det går att säga mycket om lagstiftarna, men fullt så galna är de faktiskt inte. Om man läser regeringens motivering i propositionen som föranlett aktuell lagändring (och utförligt klargör lagstiftarens intentioner kring hur lagen faktiskt ska tillämpas i praktiken) står det att läsa:

"När det gäller sömn går det heller inte att bortse från att det mellan personer som känner varandra kan vara så att det inte är främmande att väcka partnern med sexuella närmanden. Sett i sitt rätta sammanhang ska ett sådant handlande inte rimligen bedömas som brottsligt. Trots att en klar utgångspunkt är att det ska anses otillbörligt att i sexuellt syfte närma sig en person som sover bör det finnas ett visst utrymme för att bedöma sexuella handlingar som riktar sig mot en sovande person som tillåtna."

Med andra ord är det med största sannolikhet fortsatt fullt möjligt att inom rimliga gränser inleda sex med en sovande partner man känner väl. Frågan har mig veterligen inte prövats i domstol och sett till sakens natur så verkar det osannolikt att så kommer ske i någon större utsträckning.

Stort tack for denna information. Jag har felaktigt fått för mig att sovsex är kriminaliserat. Jag tycker dock att det rent intuitivt känns mycket märkligt att man skulle kunna ”delta frivilligt” när man alltså praktiskt taget är medvetslös? Det är alltså inte dig jag ifrågasätter – jag blev bara förvånad över att frivillighetsbegreppet t.o.m. var mer svårbegripligt än jag trodde.
Citera
2021-03-17, 23:35
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yinool0401
Vem är nöjesprofilen PA som nämns i tråden? PM - tack.

(FB) Nöjesprofil utreds för tre våldtäkter

Sista sidan.
Citera
2021-03-17, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Woodwardbernstein
Ja, fabriksåterställningen stämmer. Manipulation är ditt uttryck, inte Tingsrättens.
Har du en länk till Hovrättens dom?

För övrigt märkligt att alla dina kvinnor haft sex med dig medan du sov. Vaknar du av att de sitter på dig, alltså?

Hovrätten resonerar så här.
Citat:
A har hävdat att hon lämnade ifrån sig en kortare version av praktiska skäl eftersom
den fullständiga filen var för stor för att mejla och att det var en slump att det
nyssnämnda uttalandet inte kom med.
Det är enligt hovrätten tämligen osannolikt att klippet gjordes just där av en ren
tillfällighet.
Det ligger dock, i ljuset av vad som i övrigt kommit fram av filen, närmare
till hands att anta A helt enkelt var mån om att ge polisen det material som hon ansåg
vara relevant.

Med andra ord att hon bara ville lämna den del som undanhöll att det var frivilligt sex. Ingen tillfällighet alltså utan medvetet. Hovrätten är snällare i sina ord med hårdare i sitt friande domslut.
Citera
2021-03-17, 23:38
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woodwardbernstein
Ja, fabriksåterställningen stämmer. Manipulation är ditt uttryck, inte Tingsrättens.
Har du en länk till Hovrättens dom?

För övrigt märkligt att alla dina kvinnor haft sex med dig medan du sov. Vaknar du av att de sitter på dig, alltså?

Du har fått länk till hovrättens dom flera gånger men du klarar uppenbarligen inte av att ta till dig informationen i den länken.

Varför skulle det vara märkligt att alla mina tjejer har inlett sex med mig när jag sovit, detta är nog rätt vanligt. Jag är i regel morgontrött och vaknar senare men när tjejerna märker ett morgonstånd tar de ofta för sig, inget konstigt med det. Kan visserligen vara rätt jobbigt när man är riktigt trött och bara vill sova och de inte slutar när jag sömndrucket säger ifrån, men inte sjutton anmäler jag dem för våldtäkt för det.
Citera
2021-03-17, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snyggastefittan
Men är du full? Lös hovrättens dom!

Det är väl ledamöternas roll att göra.
Citera
2021-03-17, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yinool0401
Vem är nöjesprofilen PA som nämns i tråden? PM - tack.

P*a*t*r*i*k *A*n*d*e*r*s*s*o*n.
Citera
2021-03-17, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Ja det påstår hon men det är fortfarande en manipulation av ljudfilen då hon inte skickade in den som den var utan klippte ut en liten del av den. Detta förnekade hon dock.

DU tycker så men betyder inte att du har rätt. Och det blir väldigt mycket enklare om vi håller oss till vad orden faktiskt betyder.

Kan du något om foto?
I så fall förstår du skillnaden mellan en beskuren och en manipulerad bild rent tekniskt.

Det är dock helt ok att du tycker det var ohederligt att inte skicka allt. Det kan jag till och med förstå. Men det är inte avgörande för om hon blir våldtagen eller inte i den stund det handlar om.
Citera
2021-03-17, 23:42
Medlem
Citat:
Jo. Fabriksåterställningen behandlas i ett långt stycke på sida 13.

Manipulation är sedan lite utav en definitionsfråga. I tingsrättens dom anges det på sida 10 att det innebär att "påverka eller förändra genom tekniska åtgärder" vilket hon inte bedöms ha gjort. Där innefattar ordet manipulation alltså inte att klippa ut en delmängd.

I vardagstal kan man absolut argumentera för att manipulation innefattar hennes agerande att välja att klippa ur delmängden precis efter att hon uttryckt samtycke till sexakten.

Ja, jag såg det, och Tingsrätten bedömer också att det är besvärande.
Beträffande manipulation eller inte, vardagligt tal och juridiskt: det är inte korrekt att hänvisa till Tingsrättens dom och hävda att hon blivit överbevisad som lögnerska. Inte heller att det bevisats att hon manipulerat ljudfilerna.
Visst är det svårt med våldtäktsmål. Kvinnan kan ha givit sitt medgivande vid ett tillfälle och sedan kan det ha spårat ur och hon sagt nej och försökt få stopp på det. Och sen skäms hon för att hon var med på en del av det och försöker radera alltihop. Jag kan förstå det. Det behöver inte betyda att hon är en manipulativ lögnerska, som de värsta trollen här vill ha det till.
Nu kan vi ju inte lyssna på ljudfilerna, och bra är det. Rätten har ju att bedöma helheten.
Citera
2021-03-17, 23:42
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:

Manipulation är sedan lite utav en definitionsfråga. I tingsrättens dom anges det på sida 10 att det innebär att "påverka eller förändra genom tekniska åtgärder" vilket hon inte bedöms ha gjort. Där innefattar ordet manipulation alltså inte att klippa ut en delmängd.

I vardagstal kan man absolut argumentera för att manipulation innefattar hennes agerande att välja att klippa ur delmängden precis efter att hon uttryckt samtycke till sexakten.

Ja hon använde ju tekniska hjälpmedel för att klippa ut en del av ljudfilen. Hon skickade alltså inte in ljudfilen som den var. Slumpen gjorde också att endast det som talade till hennes fördel kom med men det som bevisade att hon ljög kom inte med.
Citera
2021-03-17, 23:46
Medlem
Insyn5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Korrigering: varken TR eller HR menar att hon manipulerat inspelningen. Däremot menar HR att hennes klippning av densamma inte är en slump, utan uppenbart gjorts för att dölja hennes samtycke till sex. Men, och detta är det häpnadsväckande, TR var medvetna om den längre filen och dömde för våldtäkt ändå. Sanslöst låga beviskrav.

Vår MÄ (givet att det nu faktiskt är EA is båda fallen!) fortsätter med sitt M.O. och spelar in:
https://www.expressen.se/nyheter/ljudinspelning-en-del-av--bevisningen-mot-lambertz/
Frågan är om det är från julafton eller senare?

Jo men frågan måste ju ha uppstått varför hon klippte i sin ljudinspelning, då hon svarade att den var för stor för att skicka på mejl, vilket är helt befängt, och ren jävla lathet att tingsrätten köpte det argumentet.

Hon har alltså spelat ännu en gång, denna gång incidenten med Lambertz, dock även denna gång precis innan hon drack sig till medvetslöshet, men likt förbannat kunna ha kontroll på telefon och ljudinspelning samtidigt som hon har druckit sig till medvetslöshet?
Citera
2021-03-17, 23:48
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Fel, men ett förståeligt fel sett till lagtextens (6 kap 1 § BrB) ordalydelse som anger att:

"En person kan aldrig anses delta frivilligt om
/.../ 2. gärningsmannen otillbörligt utnyttjar att personen på grund av medvetslöshet, sömn, allvarlig rädsla, berusning eller annan drogpåverkan, sjukdom, kroppsskada, psykisk störning eller annars med hänsyn till omständigheterna befinner sig i en särskilt utsatt situation /.../"

Det går att säga mycket om lagstiftarna, men fullt så galna är de faktiskt inte. Om man läser regeringens motivering i propositionen som föranlett aktuell lagändring (och utförligt klargör lagstiftarens intentioner kring hur lagen faktiskt ska tillämpas i praktiken) står det att läsa:

"När det gäller sömn går det heller inte att bortse från att det mellan personer som känner varandra kan vara så att det inte är främmande att väcka partnern med sexuella närmanden. Sett i sitt rätta sammanhang ska ett sådant handlande inte rimligen bedömas som brottsligt. Trots att en klar utgångspunkt är att det ska anses otillbörligt att i sexuellt syfte närma sig en person som sover bör det finnas ett visst utrymme för att bedöma sexuella handlingar som riktar sig mot en sovande person som tillåtna."

Med andra ord är det med största sannolikhet fortsatt fullt möjligt att inom rimliga gränser inleda sex med en sovande partner man känner väl. Frågan har mig veterligen inte prövats i domstol och sett till sakens natur så verkar det osannolikt att så kommer ske i någon större utsträckning.

Är det inte tillåtet är det ett brott som domstolarna om de är snälla och man har tur kan bortse från under rätt omständigheter, så jo, lagstiftarna är precis så onda och galna och det är i högsta grad fortfarande ett brott att inleda sex med en sovande person oavsett omständigheterna.

Något som inte är ett brott är något en domstol inte kan fälla dig för om de har lust. Lagen ger domstolarna den godtyckliga makten att fälla en person som inleder sex med sin sovande partner sedan många år precis som de godtyckligt kan fälla Lambertz här för att de bestämmer att han saknade samtycke. Det är inte det minsta osannolikt att det snart dyker upp ett fall just där någon misstänks för att ha sex med sin sovande partner där det skett förut men just i detta sammanhang anses ha skett utan samtycke.

Problematiseringarna i förarbeten du hänvisar till är ointressant utsmyckning och sminkning för att slå blå dunster i ögonen på folk att det finns någon sans och balans i lagarna man fått igenom som ger domstolarna godtycklig makt över människors sexliv och privatliv.
Citera
2021-03-17, 23:49
Medlem
Citat:

Nu är det inte första instans som domen äger laga kraft på utan högre instans. Det är således bättre att citera från den då Tingsrätten blev överkörd i skuldfrågan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in