Citat:
Ursprungligen postat av
Ohshit.Cuntwell
Ja hon använde ju tekniska hjälpmedel för att klippa ut en del av ljudfilen. Hon skickade alltså inte in ljudfilen som den var.
Vilket inte innefattas av tingsrättens användande av ordet manipulation. Tingsrätten skiljer på manipulation och att klippa ur en delmängd. Sedan gör tingsrätten en bedömning av båda delarna.
I frågan om manipulation menar tingsrätten att det skulle krävas expertis som kvinnan inte hade. Den bedömningen har jag inget att invända mot.
I frågan om att klippa ur en delmängd tycker tingsrätten att hennes förklaring, att hon "valt ut den sekvens hon uppfattat som relevant för polisanmälan", framstår som "rimlig". Den bedömningen är enligt mig helt uppåt väggarna.
Även hovrätten uttrycker på sida 4 att de delar tingsrättens bedömning att ljudfilen inte är "tekniskt manipulerad". Du måste hålla isär begreppen.
Citat:
Slumpen gjorde också att endast det som talade till hennes fördel kom med
Precis. Tingsrätten köpte av någon konstig anledning hennes förklaring. Hovrätten visste - i mitt tyckte - bättre. Det har dock inget med domstolens användande av ordet "manipulation" att göra. De prövar frågan men under annan rubrik.
Som sagt, även hovrätten uttrycker på sida 4 att de delar tingsrättens bedömning att ljudfilen inte är "tekniskt manipulerad".
Citat:
men det som bevisade att hon ljög kom inte med.
Bevisar enligt vem? Var?