Citat:
Ursprungligen postat av
Woodwardbernstein
Beträffande manipulation eller inte, vardagligt tal och juridiskt: det är inte korrekt att hänvisa till Tingsrättens dom och hävda att hon blivit överbevisad som lögnerska.
Stämmer. Det är i och för sig inte heller något som domstolen haft för avsikt att göra eftersom hon inte stod åtalad för något sådant. Det skulle oavsett i sådant fall bli ett separat rättsfall om man fann tillräckliga grunder för ett sådant åtal.
Citat:
Inte heller att det bevisats att hon manipulerat ljudfilerna.
Stämmer också (i tingsrättens användande av ordet "manipulera"). Det har tvärtom t o m slagits fast att hon inte påverkat innehållet på annat sätt än selektivt valt ut 19 min. Vilka 19 min hon valde kan man sedan sannerligen ha synpunkter kring. Men det är iaf 19 originalminuter.
Citat:
Visst är det svårt med våldtäktsmål. Kvinnan kan ha givit sitt medgivande vid ett tillfälle och sedan kan det ha spårat ur och hon sagt nej och försökt få stopp på det. Och sen skäms hon för att hon var med på en del av det och försöker radera alltihop. Jag kan förstå det.
Jag brukar kalla det gråzonsvåldtäkter. Helt klart komplicerat att hantera. Är man någorlunda verklighetsförankrad inser man snabbt att såväl för låga som för höga beviskrav riskerar att utnyttjas av mindre trevliga typer av båda könen.
Citat:
Det behöver inte betyda att hon är en manipulativ lögnerska, som de värsta trollen här vill ha det till.
Nej, det är det faktiskt lite för tidigt att slå fast i min mening. Jag måste dock tillstå att det i nuläget osar lite katt kring henne. Jag får riktigt dåliga vibbar när jag läser domen och övrig rapportering kring henne. Förutsatt att det är samma person, såklart.