2021-03-07, 12:49
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Det fanns inget hot va...?
erkänn - för hade det funnits hade du kunna svara. Nu ville du bara få ur dig lite hat och få en klapp på ryggen av mobben. Var det skönt?
Du var mig en envis åsna. Suck!
Återigen är det inte mitt ansvar att undervisa dig om vad som förevarit bråket om Ebba-gate. Det tycks vara en förutsättning att bortse från fakta i avsikt att rättfärdiga förvaret av EBs exempelöst obarmhärtiga behandlingen av den gråtande och vädjande gubben.

Ebba Buschs hot – dra Esbjörn, 81, till domstol

- Esbjörn, som har vissa minnesproblem, sålde i augusti släktgården till Ebba Busch, men ångrade sig dagen efter att avtalet var undertecknat och vädjar nu förtvivlat om att få avtalet hävt.
Ebba Busch har kopplat in advokat för att driva igenom affären.
°°°°°°°°°°°°°°°°°°°
- Dagarna hade sin gilla gång för Esbjörn fram till i somras då Ebba Busch dök upp.
Esbjörn kände sig smickrad över att en politiker känd från tv intresserade sig för honom. Hon bjöd hem honom till sig på kaffe och berättade att hon ville köpa hans ställe.
°°°°°°°°°°°°°°°°°°°
- ”Esbjörn kan inte minnas när han skrev på avtalet och han menar att han blivit hårt pressad av Ebba och han är mycket ledsen och gråter när han berättar om det”
°°°°°°°°°°°°°°°°°°°
Av brevet framgår inte bara att Ebba Busch kan komma att begära skadestånd utan också att hon kräver att fastighetsaffären fullföljs.
Tonen i advokatbrevet blir än hårdare. Ebba Busch hotar 81-årige Esbjörn med att dra honom inför domstol

https://www.expressen.se/dinapengar/bostad/ebba-buschs-hot-dra-esbjorn-83-till-domstol-hjartat-haller-pa-att-brista/
2021-03-07, 12:54
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nova68
Esbjörn är skriven på sin BR med en yngre man och en yngre kvinna, var han bor är oklart.
Hans BR i Västerås där han tidigare var skriven, har han själv uppgett att han avyttrat.

Bara 2 bilvrak synts men det är flertalet bilvrak och en del halvt begravda på tomten.
Misstänker alla 7 finns på tomten, har inte räknat dom nämligen.

Ja det har varit dödsbo med flertalet ägare ända sedan -77 och alla har väl haft ansvaret för att fastigheten ska skötas om, men ingen verkar ha gjort något frivilligt.
2008 då en annan fjärdedels ägare dog, skänktes genom flera gåvobrev alla andra 27 delar till Esbjörn och han blev först då ensam ägare.

Matz skrev ett gåvobrev han också på sina 4/27 till Esbjörn och utan förbehåll, alla gåvobrev finns registrerade som gåva utan förbehåll.
Men Matz skrev ett eget obevittnat avtal med Esbjörn, efter att han skänkt bort sina 4/27, att han som motprestation ska ärva hela fastigheten.
Om Esbjörn dött inom 2 år hade han kanske fått hela fastigheten, men något avtal om förbehåll vid gåva finns inte registrerat bara att han utan förbehåll skänkt bort sina 4/27 delar.
Det låter som han hyr ut sin lägenhet i andra hand tycker jag.
2021-03-07, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taggad
Du var mig en envis åsna. Suck!
Återigen är det inte mitt ansvar att undervisa dig om vad som förevarit bråket om Ebba-gate. Det tycks vara en förutsättning att bortse från fakta i avsikt att rättfärdiga förvaret av EBs exempelöst obarmhärtiga behandlingen av den gråtande och vädjande gubben.

Ebba Buschs hot – dra Esbjörn, 81, till domstol

- Esbjörn, som har vissa minnesproblem, sålde i augusti släktgården till Ebba Busch, men ångrade sig dagen efter att avtalet var undertecknat och vädjar nu förtvivlat om att få avtalet hävt.
Ebba Busch har kopplat in advokat för att driva igenom affären.
°°°°°°°°°°°°°°°°°°°
- Dagarna hade sin gilla gång för Esbjörn fram till i somras då Ebba Busch dök upp.
Esbjörn kände sig smickrad över att en politiker känd från tv intresserade sig för honom. Hon bjöd hem honom till sig på kaffe och berättade att hon ville köpa hans ställe.
°°°°°°°°°°°°°°°°°°°
- ”Esbjörn kan inte minnas när han skrev på avtalet och han menar att han blivit hårt pressad av Ebba och han är mycket ledsen och gråter när han berättar om det”
°°°°°°°°°°°°°°°°°°°
Av brevet framgår inte bara att Ebba Busch kan komma att begära skadestånd utan också att hon kräver att fastighetsaffären fullföljs.
Tonen i advokatbrevet blir än hårdare. Ebba Busch hotar 81-årige Esbjörn med att dra honom inför domstol

https://www.expressen.se/dinapengar/bostad/ebba-buschs-hot-dra-esbjorn-83-till-domstol-hjartat-haller-pa-att-brista/
Så om du blir rånad så är det ett hot att anmäla rånaren?
Du inser att du citerar en rubrik i en tidning som har en mer än unken agenda...
Ingen normal människa anser att det är ett "hot" att låta en domstol avgöra en tvist.
Hot hade varit om hon INTE valt att gå till domstol utan istället valt HA.
Hur vore det om du försökte tänkte lite själv istället för att bara citera enkla rubriker. Men det är väl för mycket begärt.
2021-03-07, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Priset styrks väl av Esbjörns beställda värdering? Den är beställd för att visa att fastigheten skulle vara värd 2 miljoner mer än Ebba Busch betalat, Binninge har ju hävdat detta i media. Men när han beställer en värdering så motsäger det även hans påstående. Det är bara att konstatera att Esbjörnligans påstående om 6 miljoner står obekräftad.

Nu påstås det att det priset är vad man skulle få på en auktion. Det kallar jag en ursäkt som man hittar på för att ursäkta sitt misstag. Det är ett påstående som endast kan beläggas med en auktion, något som inte kommer att genomföras.

Det värderingsintyg som införskaffats för Esbjörns svaromål, visar är att de värderingar Ebba Busch införskaffat är för låga. Med slutsatsen att en en exakt summa är det omöjligt att komma fram till utan en försäljning på öppna marknaden.

Jag personligen tror faktiskt att det inte vore så svårt att få ut 6 miljoner eller mer om man städade fastigheten, och reparerade de skador som gör att fastigheten benämns som ett ruckel.

Det finns andra aspekter som ingen mäklare har värderat, som att fastigheten har en stor tomt. Fastigheten är ianspråktagen på ett sätt som gör att den saknar betydelse för strandskyddets syften.

Det ger möjlighet till dispens till att bygga ut, skaffa komplement byggnader, Attefalls byggnader och allt möjligt som man inte kan göra på annan mark som inte har gammal bebyggelse. Det pågår redan planer på förtätning och anslutning av vatten och avlopp till Marielund som kommer gynna fastighetspriserna positivt, en sak alla i Marielund vet kommer ske inom kort.

Om jag hade diskuterat denna fastighet med en köpare, innan ett köp, hade jag redogjort för de möjligheter en fastighetsreglering kan innebära med avstyckning, eller ett ägobyte mellan en liten och en stor tomt, där en ny fastighet kan bildas för att finansera hela rasket. Vill man veta mer om vad man får lov att göra kan man ringa till lantmäteriet, och kommunen som är bra källor till information.

Fastigheter säljs genom mäklare när man vill veta det rätta marknadspriset. Det är bara auktion i undantagsfall som när en fastighet hamnar hos kronofogden som fastigheten säljs på deras auktioner.
2021-03-07, 12:58
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nova68
Mellan 4.2 miljoner till 4.5 miljoner är värderingarna inget annat.
4.2 miljoner efter en grundlig besiktning och värdering, Ebbas värderare.
4.5 miljoner efter en okulär besiktning och värdering, Esbjörns värderare.

Varifrån kommer din värdering på 5 miljonerna ifrån egentligen?
Varifrån kommer dina uppgifter om att den inte är det?
Jag läste mina uppgifter i denna tråd, någon hade postat en länk till ett vad som såg ut att vara ett värderingsprotokoll. Jag orkar inte gå tillbaka och leta. Men så länge du inte motbevisar mig med något annat än en bestämd ton, så är dina ord inte värda mera än mina.
2021-03-07, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Det värderingsintyg som införskaffats för Esbjörns svaromål, visar är att de värderingar Ebba Busch införskaffat är för låga. Med slutsatsen att en en exakt summa är det omöjligt att komma fram till utan en försäljning på öppna marknaden.

Jag personligen tror faktiskt att det inte vore så svårt att få ut 6 miljoner eller mer om man städade fastigheten, och reparerade de skador som gör att fastigheten benämns som ett ruckel.

Det finns andra aspekter som ingen mäklare har värderat, som att fastigheten har en stor tomt. Fastigheten är ianspråktagen på ett sätt som gör att den saknar betydelse för strandskyddets syften.

Det ger möjlighet till dispens till att bygga ut, skaffa komplement byggnader, Attefalls byggnader och allt möjligt som man inte kan göra på annan mark som inte har gammal bebyggelse. Det pågår redan planer på förtätning och anslutning av vatten och avlopp till Marielund som kommer gynna fastighetspriserna positivt, en sak alla i Marielund vet kommer ske inom kort.

Om jag hade diskuterat denna fastighet med en köpare, innan ett köp, hade jag redogjort för de möjligheter en fastighetsreglering kan innebära med avstyckning, eller ett ägobyte mellan en liten och en stor tomt, där en ny fastighet kan bildas för att finansera hela rasket. Vill man veta mer om vad man får lov att göra kan man ringa till lantmäteriet, och kommunen som är bra källor till information.

Fastigheter säljs genom mäklare när man vill veta det rätta marknadspriset. Det är bara auktion i undantagsfall som när en fastighet hamnar hos kronofogden som fastigheten säljs på deras auktioner.
De värderingar som införskaffades av Esbjörns ombud var så suspekta att till och med värderingsmannen skrev att de inte fick användas i tvisten. Domstolen har därför att bortse från dem.
2021-03-07, 13:00
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Hur kommer du då förklara Ebba Busch dröjsmål med hela köpeskillingen?

Citat:
Ursprungligen postat av rettod1
Hon behöver lagfarten för att kunna låna pengarna på bank!

Det framgår av köpeavtalet att innan resterande köpeskilling betalas ska Esbjörn lösa sin belåning av fastighetens pantbrev, efter detta utbetalas resterande köpeskilling och köpebrev undertecknas.
Så resterande köpeskilling kan inte betalas innan Esbjörn fullföljt sin del av köpeavtalet och han dök inte upp på banken, så Ebba får enligt avtalet inte heller betala ut resterande köpeskilling.

Man kan få belåning för köpeskilling, om handpenningen redan är betald, pantbrev obelånat och köpebrevet bevittnat och korrekt, samt att allt detta görs via banken.
2021-03-07, 13:03
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Matz är inte bröstarving. Esbjörn är således i sin fulla rätt att testamentera bort det i sin helhet till vem han vill. Detta vet självklart Majkgård (och de flesta andra). Det är också ett modis operandi hon nyttjat förr.

En mycket intressant analys av läget finns i Kvartasl veckopanel.
https://kvartal.se/artiklar/aven-om-hon-har-ratt-drar-det-ner-henne/

Notera här att en av paneldeltagarna bor i princip granne med fastigheten och hon kunde inte för sitt liv begripa vilken släktgård man talade om i media. Senare gick upp för henne att det var rucklet en bit bort...
Tillhör de samma församling som Ebba oxå?
Om man ärver ett hus efter sina föräldrar kan man ju säga att det går i släkten. Sen att man kanske får upp en gård från 1600-talet som bild i huvudet är ju en annan sak.
2021-03-07, 13:09
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
https://www.docdroid.net/3kCLqn4/uppsala-tr-t-8555-20-aktbil-43-pdf
Och i det läser jag att de värderar objektet till 4,5-5 miljoner.
2021-03-07, 13:10
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Så om du blir rånad så är det ett hot att anmäla rånaren?
Du inser att du citerar en rubrik i en tidning som har en mer än unken agenda...
Ingen normal människa anser att det är ett "hot" att låta en domstol avgöra en tvist.
Hot hade varit om hon INTE valt att gå till domstol utan istället valt HA.
Hur vore det om du försökte tänkte lite själv istället för att bara citera enkla rubriker. Men det är väl för mycket begärt.
Alldeles rätt. Du gör misstaget att ett hot måste vara olagligt för att kallas hot.
2021-03-07, 13:11
Medlem
nova68s avatar
[quote=Sandkaka|74927946]
Citat:
Majkgård är intervjuad av Barry Karlsson i egenskap av närmast anhörig till Esbjörn. Fullt korrekt.

Barry Karlssons utredning bekräftar diagnosen tidigare ställd diagnos. Ingen av oss vet hur Barry Karlssons bedömning som ligger till grund för att det skett en kognitiv försämring sedan testningarna 2010 och 2012 eftersom den delen är hemlig. Barry Karlsson har intervjuat närmast anhörig till Esbjörn inom ramen för utredningen men varken du eller jag vet hur stor vikt han fäst vid hennes utsagor.

Du hittar på. Det är inte sant. Jag skrev att det naturligtvis är en svaghet att de inte träffat Esbjörn. Det säger sig självt att det vore bättre om de sakkunniga undersökt Esbjörn innan de uttalar sig om hans kognitiva status.

Barry Karlsson har i sitt svar redogjort för bakgrunden till den utredning som föreligger. Det är inga konstigheter.
Att Ebbas sakkunniga siktar in sig på den här aspekten visar att de egentligen inte har något att invända mot utredningens resultat: Esbjörn har en lindrig kognitiv funktionsnedsättning som gradvis försämras.
Barry Karlsson har ju bekräftat det som tidigare utredningar visat. Så vitt jag vet har inte dessa utredningar ifrågasatts av Ebbas sakkunniga.

Kom gradvis försämring före eller efter komplettering med ny intervju av närmast anhörig?
2021-03-07, 13:13
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Fast "folks" åsikt är ofta inte värd ett skit - det är ju bara läsa här...
Domstolen har däremot redan accepterat att kontraktet är giltigt - vi är alltså långt förbi den punkten. Domstolen har dessutom hela tiden utgått från det och det man ska pröva är varför Esbjörn inte fullgjort sina åtagande. Detta hade inte gått att pröva om man inte haft som utgångspunkt att kontraktet är giltigt.
avtalet må vara juridisk gilltigt. Detta betyder inte att det uppnår en moralisk standard man bör kunna förvänta sig av en kristen person som säger sig värna om de gamla.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in