2021-03-05, 14:21
Medlem
MrTomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vittne-x
Den enda intressanta kommentaren från din länk finns angiven nedan:

Jo, bekräftat att Per är Tingsfiskal och att insändaren Thomas Pettersson är rådman-se länk nedan:
Alltså ett "handhavandefel'" av TR, frågan är om detta kan ställa till något, mer data om Thomas:
https://www.domstol.se/nyheter/2020/04/nya-domarutnamningar3/

Jag finner ordväxlingen mellan rättens ordförande Per Samuelsson och Esbjörn (via Binninge) väldigt intressant för den klargör att EB inte pressat Esbjörn som det har påståtts från tid till annan. Esbjörn har förvisso uppgivit att han känt sig pressad att skriva på men det har sagts till media på olika sätt. På en direkt fråga i TR så förnekar nu Esbjörn detta och i min bok är det som uppges i en domstol mer trovärdigt än det som sägs annorstädes. Nu kan vi alltså konstatera att Esbjörn erkänner att han inte blivit pressad att skriva på köpekontraktet eftersom det är han själv som uppger det.

Nu lär säkert någon lustigkurre/troll här försöka påstå att det är skillnad mellan att känna sig "pressad" och att känna sig "tvingad" men dessa begrepp är synonymer och här råder det inget tvivel om vad Per Samuelsson menar och efterfrågar. Vill Esbjörn, inför TR, anföra att han känt sig pressad att skriva på så hade Binninge självklart tagit upp det vid detta tillfälle.
2021-03-05, 14:24
Medlem
i.beg.to.differs avatar
Den här diskussionen går i varv efter varv då när argumenten tryter varefter de vederläggs så dyker ett tidigare vederlagt argument upp igen som i sin tur vederläggs, osv., osv..

Nu är det huruvida Esb kan returnera medel som han fått in på kontot. Konsumenternas Bank- och finansbyrå vet hur man går tillväga då man "Fått in pengar på ditt konto". https://www.konsumenternas.se/konsumentstod/fakta/bankfakta/betalning-av-misstag/

Citat:
När du upptäcker att du har fått pengar på ditt konto av misstag bör du snarast kontakta din bank för att få information om vem som satt in pengarna. Banken kan hantera det på samma sätt som när du själv gjort en felbetalning.
2021-03-05, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Nu blandar du i och för sig äpplen och päron. Man kan tycka vad man vill om vår integrationspolitik. Men man kan inte använda den som argument till att inte granska andra saker oxå.

Ebba är inte den enda politiker som klantat till det. Det finns massor av trådar här om namngivna politiker som trampat i klaveret. Historien är oxå full av politiker som fått avgå på grund av sina tabbar. Detta betyder inte att Ebbas agerande inte ska granskas. Att två gör fel gör ju inte att Ebba gör rätt. Ebba har väl knappast gjort pengar på affären. Pengar på en fastighetsaffär gör vid en försäljning. Inte så länge man har huset i sin ägo. Och Ebba hävdar ju att hon har bättre rätt till huset för sina barns skull. Tyvärr verkar bara fortsätter hon ju att hävda sin bättre rätt trotts den mediala granskningen och trots fallande opinionssiffror. Så hur hon agerat om hon visste innan är svårt att säga. Men man kan ju tycka att det var strategisk onödigt av henne att i oktober säga till Aftonbladet att om Rsbjörn verkligen inte vill sälja så kommer hon inte att driva saken vidare.

Personligen tror jag hon är van vid, att det Ebba kräver, får Ebba, så det vet i katten om hon kunnat avstå tanken på huset även om hon anat.

Så sant, och som politiker måste man ha förmågan att hålla ens tillkortakommanden så pass under radar att ingen får reda på dom.
Det är inte att rekommendera att brista ut i upprörda inlägg på sociala medier eller gå till rätten och hävda bättre rätt till en gammal mans släktgård om man inte vill få media fokus på sig. Det så kallade drevet hade drabbat vilken av partiledarna som än gjorde något liknande oavsett politisk färg.
Är inte beredd att hålla med om många av dina uttalanden.

Om det får otroligt hög medial bevakning jämfört med annat kanske mer aktuellt för gemene man pga. försök att flytta fokus är det en ypperlig anledning att inte granska Ebba för hårt. Just nu. Allt har sin tid.

Men vill politikerna att vi kollar åt ett håll, då får vi nackspärr av att kolla åt motsatt håll, för att se vad de egentligen vill gömma.

Men visst, kör på, fula husköp är säkert mer av intresse än direkta hot mot folks liv.
2021-03-05, 14:27
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Men huset var ju värderat till mellan 4,2-5 miljoner i befintligt skick. Köparen köper ju huset i befintligt skick, hur mycket den i ett senare läge väljer att lägga på renovering är ju varje köpares eget val.

t?

I den lägre köpeskillingen drogs väl kostnader för att forsla bort skrot från tomten, och kanske också för att Esb inte behövde betala ett mäklararvode?

Så vi kan säga att Ebba kanske fick köpa fastigheten till en bra pris för henne, men att gå så långt som att hävda det som oskäligt pris tror jag nog ingen serös bedömare av sådana här affärer skulle sträcka sig till och att hävda ocker verkar ju fullkomligt obefintligt.
2021-03-05, 14:28
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Hon hävdar väl rätten till huset genom ett med Esb ingånget köpeavtal? Har jag missat något, eller?

Visst ska sådana här affärer granskas i media, det är deras skyldighet, men som det verkar nu så är troligen avtalet giltigt, Esbjörn har valt att offentligt gå ut i en intervju och berätta sin version, som i stort sett är samstämmig med Ebbas, bara att anledningen till hävningen består av kapning av växtlighet på den igenvuxna tomten. Giltigt skäl att häva ett avtal tycker du?
Man behöver i och för sig inte speciellt giltiga skäl att häva ett avtal, du kan dock få rättsliga påföljder om du häver avtalet utan giltighet.
Esbjörn hävdar ju själv att han vill häva det för han kände sig pressad att skriva på, han minns inte riktigt och hur själva avtalsskrivnigen skedde.
Visst finns det en intervju med honom angående träden. Jag har lyssnat på den och jag anser att han mer utrycker en gammal människas vilja att bevara det gamla, än att han menar det som något som skulle stoppa försäljningen.

Noterbart är oxå att all media om ämnet beskrivs som ond och felaktig. Mediadrevet är korrupt och styrs av en socialdemokratisk troll fabrik. Utom i just detta fall. Just när Esbjörn muttrat lite gammalmans introvert om dumheten i att fälla träd.
2021-03-05, 14:33
Medlem
ankademikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kungenslillapiga
Media har fokuserat på en viss vinkel av huset som alla har snappat upp och gör att intrycket blir att hela byggnaden är förfallen.

Säkert en konspiration från media...

Citat:
Svårt att begripa att hon inte ger upp denna fastighet. Hur girig får man vara.

Varför skulle det vara girigt att korrekt köpa en bostad?

Citat:
Sen kan man inte undgå att slås av tanken hur det kommer att kännas att överta huset.?
Kommer hon lägga upp bilder på instagram om hur mysigt hemmet är och lyckan över hennes hääärliga sjötomt?

Avundsjuka är tydligen inblandat, inte bara oförtäckt hat.
2021-03-05, 14:34
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
I den lägre köpeskillingen drogs väl kostnader för att forsla bort skrot från tomten, och kanske också för att Esb inte behövde betala ett mäklararvode?

Så vi kan säga att Ebba kanske fick köpa fastigheten till en bra pris för henne, men att gå så långt som att hävda det som oskäligt pris tror jag nog ingen serös bedömare av sådana här affärer skulle sträcka sig till och att hävda ocker verkar ju fullkomligt obefintligt.
Nä på pappret är det inte oskäligt, det har Ebba nog för goda rådgivare för att göra.
Detta betyder inte att priset inte är i underkant.

Dock hävdar jag att om man knackar på någon dörr och vill köpa dennes hus. Så finns det bara ett sätt att göra det snyggt, och det är att erbjuda ett rejält bra pris.
2021-03-05, 14:34
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Man behöver i och för sig inte speciellt giltiga skäl att häva ett avtal, du kan dock få rättsliga påföljder om du häver avtalet utan giltighet.
Esbjörn hävdar ju själv att han vill häva det för han kände sig pressad att skriva på, han minns inte riktigt och hur själva avtalsskrivnigen skedde.
Visst finns det en intervju med honom angående träden. Jag har lyssnat på den och jag anser att han mer utrycker en gammal människas vilja att bevara det gamla, än att han menar det som något som skulle stoppa försäljningen.

Men debattören MrTomte hävdar i inlägg 21361 att Esb via sitt ombud hävdar att han inte har blivit pressad i denna affär? Menar du i så fall att Esbs juridiska ombud står och ljuger inför rättens ordförande angående detta?

Citat:
Noterbart är oxå att all media om ämnet beskrivs som ond och felaktig. Mediadrevet är korrupt och styrs av en socialdemokratisk troll fabrik. Utom i just detta fall. Just när Esbjörn muttrat lite gammalmans introvert om dumheten i att fälla träd.

Huruvida detta mediadrev är korrupt eller styrt låter jag vara osagt, men jag ser gärna att alla fakta kommer fram i ljuset, precis som i denna fastighetsaffär.
2021-03-05, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rettod1
Är det Esbjörn själv som är på banken? eller pensionattanten?

Vad jag förstått så hade pensionatstanten när hon fick vetskap om affären tagit med sig Esb till banken.Kan se tanten prata med kassörskan och denne säger det kan jag inte göra, måste typ skicka åter till vilket konto - hejdå.
Sen har ju hans "juridiska ombud försälkt få kontonummer till Ebba vilket han inte fått.

Jag typ ser det hela framför mig hus Esb är superstressad av att upptäcka att han nu ska ageras på och fixas god man och hela baletten, sen blev det ju ingen god man då det beslutades att det behövde han inte alls.

Bara det att han träffar Ebba flera gånger innan kontraktsskrivning och att Ebba ger mera än vad pensionatstanten ville ge honom och att han inte alls agerade samma dag som kontraktet skrevs utan alltihopet startade många dagar senare.
2021-03-05, 14:39
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Nä på pappret är det inte oskäligt, det har Ebba nog för goda rådgivare för att göra.
Detta betyder inte att priset inte är i underkant.

Dock hävdar jag att om man knackar på någon dörr och vill köpa dennes hus. Så finns det bara ett sätt att göra det snyggt, och det är att erbjuda ett rejält bra pris.

Sett till de båda värderingarna så verkar priset vara i något underkant, men det finns anledning till detta som skrotborttagning, inget mäklararvode. Huruvida storleken på detta motsvarar den skillnad som finns mellan värdering och pris vet jag inte, men klart är att det är svårt att se att priset skulle vara oskäligt och tal om ocker är det ju definitivt inte.

Jag kan hålla med om att detta säkert inte är ett vanligt förfaringssätt vid fastighetsköp. Men som Esb själv har berättat har han gått i säljtankar i 7 år och har mottagit flera bud på denna fastighet. Han har avböjd dessa, förmodligen till följd av för små bud. Han hade likaväl kunnat avböja Ebbas bud om han inte hade varit nöjd med hennes bud. Hon lät honom ha betänketid, hade han då velat sälja till annan hade han kunnat lagt upp fastigheten på den öppna marknaden, eller låtit sin brorson sköta den delen.
2021-03-05, 14:42
Medlem
Citat:
Media har fokuserat på en viss vinkel av huset som alla har snappat upp och gör att intrycket blir att hela byggnaden är förfallen. Så är det ju inte. Reparation av entren med nytt virke är inte särskilt kostsam och inte att byta vissa brädor på fasaden heller. Kanske räcker med en fasadrengöring och ommålning. Invändigt ser ju huset helt okey ut, av det vi fått se, och det såg naturligtvis Ebba också.

Svårt att begripa att hon inte ger upp denna fastighet. Hur girig får man vara. Hon begår politiskt självmord som utsätter sitt parti för detta. Vem skulle vilja ha denna människa som minister i en eventuell framtida regering?

Sen kan man inte undgå att slås av tanken hur det kommer att kännas att överta huset.?
Kommer hon lägga upp bilder på instagram om hur mysigt hemmet är och lyckan över hennes hääärliga sjötomt? Osmakligt är bara förnamnet
Du tror inte riktigt på värderingen som Esbjörn lämnat in till tingsrätten? Du känner att du är lite bättre kvalificerad att bedöma skick på fastigheter än de som Binninge lejde? Varför tipsar du dom inte om att du kan göra en mer professionell värdering? De köper säkert en från fastighetsvärderingsinstitutet Kungenslillapiga AB.
2021-03-05, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Hur kommer du då förklara Ebba Busch dröjsmål med hela köpeskillingen?
Hon behöver lagfarten för att kunna låna pengarna på bank!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in