Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-10-09, 20:56
  #1
Avstängd
Som sagt hon verkar inte uppföra sig som en god kristen

https://www.expressen.se/dinapengar/...pa-att-brista/

--------------------------------------------------------------
Tillägg 20210717

Aktbilagor i målet återfinns i dessa inlägg:
(FB) Ebba Busch i fastighetsbråk med Esbjörn, 81
(FB) Ebba Busch i fastighetsbråk med Esbjörn, 81

Överklagande av förlikning 211109:
(FB) Ebba Busch i fastighetsbråk med Esbjörn, 81. Förlikning 2021-10-11

// mod

----------------------------------------------------------------
__________________
Senast redigerad av Strix m/94 2021-11-09 kl. 22:58.
2020-10-09, 20:56
  #2
Moderator
Meijis avatar
Ingress:

Citat:
Kristdemokraternas ledare Ebba Busch, 33, är huvudpersonen i ett fastighetsbråk där hon hotar att dra 83-årige Esbjörn inför domstol.

Esbjörn, som har vissa minnesproblem, sålde i augusti släktgården till Ebba Busch, men ångrade sig dagen efter att avtalet var undertecknat och vädjar nu förtvivlat om att få avtalet hävt.

Ebba Busch har kopplat in advokat för att driva igenom affären.

– Hon tjatade och tjatade om att få köpa och jag kände mig pressad, berättar Esbjörn.
2020-10-09, 21:11
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Som sagt hon verkar inte uppföra sig som en god kristen

https://www.expressen.se/dinapengar/...pa-att-brista/
Man kan inte ångra något man inte minns.
Den där kvinnan som viskar och klipps bort när hon pekar på vad Esbjörn ska säga, får väl bevisa att han är senildement och inte kapabel att ingå avtal.
2020-10-09, 23:17
  #4
Medlem
BorgeHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Som sagt hon verkar inte uppföra sig som en god kristen

https://www.expressen.se/dinapengar/...pa-att-brista/


Och där bottendök fru Ebba Busch i anseende hos mig.

Vad är det här för zigenare-takter? Går fru Ebba Busch runt hos gamla pensionärer och försöker få den att skriva över sina fastigheter på sig själv? En del personer som gör hembesök hos pensionärer rafsar också åt sig deras guldföremål och bankkort.

Hon verkar vilja köpa pensionärens sjöfastighet för det facila priset av 3,9 miljoner kronor. Taxeringsvärdet är 3,493 miljoner kronor (källa: https://www.expressen.se/dinapengar/...pa-att-brista/)

Enligt skattemyndigheten skall: Taxeringsvärdet ska motsvara 75 procent av det sannolika marknadsvärdet för fastigheter i värdeområdet, två år före taxeringsåret. Det betyder att fastigheten var värd 4,657 miljoner kr för två år innan taxeringen! Till detta kommer minst två års värdeökning eftersom taxering inte sker varje år, säg två år med 20% per år vilket är rimligt för ett hus med sjötomt. Då blir nuvärdet på fastigheten cirka 6,70 miljoner kronor! Det betyder att fru Ebba Busch ville komma åt fastigheten för ett pris som är cirka 3.21 miljoner kronor för lite! Att fru Busch nu anlitar en advokat för att driva igenom sin lokala variant av baggböleri gör mig djupt illa berörd.


Tyvärr måste jag säga att jag är mycket ledsen. Det här trodde jag aldrig hon var beredd att göra. Med en minsta rudimentär moral bland medlemmarna i KD så måste hennes dagar som partiledare vara räknade. Ett kristet parti kan väl inte ha en partiledare som går runt och försöker lura gamlingar?
2020-10-09, 23:44
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BorgeH
Och där bottendök fru Ebba Busch i anseende hos mig.

Vad är det här för zigenare-takter? Går fru Ebba Busch runt hos gamla pensionärer och försöker få den att skriva över sina fastigheter på sig själv? En del personer som gör hembesök hos pensionärer rafsar också åt sig deras guldföremål och bankkort.

Hon verkar vilja köpa pensionärens sjöfastighet för det facila priset av 3,9 miljoner kronor. Taxeringsvärdet är 3,493 miljoner kronor (källa: https://www.expressen.se/dinapengar/...pa-att-brista/)

Enligt skattemyndigheten skall: Taxeringsvärdet ska motsvara 75 procent av det sannolika marknadsvärdet för fastigheter i värdeområdet, två år före taxeringsåret. Det betyder att fastigheten var värd 4,657 miljoner kr för två år innan taxeringen! Till detta kommer minst två års värdeökning eftersom taxering inte sker varje år, säg två år med 20% per år vilket är rimligt för ett hus med sjötomt. Då blir nuvärdet på fastigheten cirka 6,70 miljoner kronor! Det betyder att fru Ebba Busch ville komma åt fastigheten för ett pris som är cirka 3.21 miljoner kronor för lite! Att fru Busch nu anlitar en advokat för att driva igenom sin lokala variant av baggböleri gör mig djupt illa berörd.


Tyvärr måste jag säga att jag är mycket ledsen. Det här trodde jag aldrig hon var beredd att göra. Med en minsta rudimentär moral bland medlemmarna i KD så måste hennes dagar som partiledare vara räknade. Ett kristet parti kan väl inte ha en partiledare som går runt och försöker lura gamlingar?


Jesus.

Sen sitter hon och ljuger om att hon aldrig hotat med att dra honom inför rätta när han inte ville genomföra köpet när det finns handskrivet när hon gör exakt detta.
Blåsa gamlingar är iofs exakt va hennes parti ägnat sig åt senaste åren, men att hon går ut personligen för att göra detta va ändå förvånande.
"vi kom överens att inte blanda in mäklare för dyra pengar" sen köpte hon gården för underpris.

Hoppas korthuset faller nu, man kan inte ljuga hur länge som helst.
2020-10-09, 23:50
  #6
Medlem
Blåser dementa gubbar på deras gårdar och grejjer.. fyfan avgå !!
2020-10-10, 00:11
  #7
Medlem
Ebba Busch i fastighetsbråk med Esbjörn, 83

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...med-esbjorn-83


Citat:
Fastigheten i fråga är en släktgård strax utanför Uppsala. Till Expressen berättar Esbjörn om hur Ebba Busch i mitten av augusti bjöd hem honom över en kopp kaffe och sa att hon var intresserad av bostaden.

Den 20 augusti skriver båda parter under ett avtal. Men Esbjörn, som redan dagen efter ångrade sig, kan inte minnas hur det gick till när avtalet skrevs under. Prissumman på 3 900 000 kronor är ungefär 300 000 kronor mindre än vad Ebba Busch och två andra mäklare låtit värdera fastigheten till.

Ebba Busch säger till tidningen att det var Esbjörn som föreslog summan, men Esbjörn menar att han inte kommer ihåg hur det gick till.

– Jag frågade Esbjörn om han ville ha in en mäklare. Men han har varit väldigt noggrann med mig att han inte var intresserad av att betala dyra pengar för mäklare, säger Ebba Busch till tidningen.

Mäklarfirman som upprättat köpeavtalet är enligt tidningen bror till Ebba Buschs vän, influencern Margaux Dietz.

Dom kommer alltså överens om att hon ska köpa Esbjörns gård för 600 000 under taxeringsvärdet och inte att inte blanda in externa mäklare för att "slippa betala dyra pengar".
Köpekontraktet upprättas av Margaux Dietzs bror, ni vet hon partyprinsessan som Ebba nyss lät säpo skjutsa hem efter en blöt kväll.

Esbjörn är 83 år gammal och minns inte själva köpet, bara att Ebba var väldigt påstridig och pressande, och han ska ha försökt nå EBT redan dagen efter och försökt avstyra köpet, men inte lyckats efter många försök. Tills slut dimper ett handskrivet brev ner, signerat Ebba, där hot om att advokater kommer dras in om han inte accepterar köpet och att han kommer få betala rättegången om han förlorar.

Ebba förnekar dock att detta skulle skett. Bild på brevet finns i artikeln.

Va tror ni, är Ebba-skutan på väg att kantra?
Säpo-taxin, coronafester och nu detta. Ovanpå hot om att fälla regeringen.
Är det en komplott eller försöker hon rikta fokus på annat när så mycket pinsamheter och uppenbara lögner är på väg upp i ljuset?

Fett osnyggt att koppla in sina polare å försöka blåsa gamlingar på pengar och sen spela hård boll när dom inte dansar efter pipan.

Sjukt oskön människa detta av allt att döma.
__________________
Senast redigerad av Spakur 2020-10-10 kl. 00:13.
2020-10-10, 00:14
  #8
Medlem
mer detaljer finns här:

https://www.expressen.se/dinapengar/...pa-att-brista/
2020-10-10, 00:17
  #9
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spakur
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...med-esbjorn-83




Dom kommer alltså överens om att hon ska köpa Esbjörns gård för 600 000 under taxeringsvärdet och inte att inte blanda in externa mäklare för att "slippa betala dyra pengar".
Köpekontraktet upprättas av Margaux Dietzs bror, ni vet hon partyprinsessan som Ebba nyss lät säpo skjutsa hem efter en blöt kväll.

Esbjörn är 83 år gammal och minns inte själva köpet, bara att Ebba var väldigt påstridig och pressande, och han ska ha försökt nå EBT redan dagen efter och försökt avstyra köpet, men inte lyckats efter många försök. Tills slut dimper ett handskrivet brev ner, signerat Ebba, där hot om att advokater kommer dras in om han inte accepterar köpet och att han kommer få betala rättegången om han förlorar.

Ebba förnekar dock att detta skulle skett. Bild på brevet finns i artikeln.

Va tror ni, är Ebba-skutan på väg att kantra?
Säpo-taxin, coronafester och nu detta. Ovanpå hot om att fälla regeringen.
Är det en komplott eller försöker hon rikta fokus på annat när så mycket pinsamheter och uppenbara lögner är på väg upp i ljuset?

Fett osnyggt att koppla in sina polare å försöka blåsa gamlingar på pengar och sen spela hård boll när dom inte dansar efter pipan.

Sjukt oskön människa detta av allt att döma.

Svårt att bedöma när man inte vet detaljerna kring hur det har gått till. Hur klar uppfattas gubben t ex? Ett kontrakt är ett kontrakt och det kan ju vara han som fått ågren och spelar på sin ålder för att slippa undan vad han har kritat.
2020-10-10, 00:20
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Svårt att bedöma när man inte vet detaljerna kring hur det har gått till. Hur klar uppfattas gubben t ex? Ett kontrakt är ett kontrakt och det kan ju vara han som fått ågren och spelar på sin ålder för att slippa undan vad han har kritat.


Absolut. Han är dock 83 bast och kontaktade henne dagen efter och sa att han inte mindes hur köpet gått till och erbjöd sig att betala tillbaka handpenningen. Att ingen utomstående har varit närvarande när kontraktet skrevs gör bara att det känns ännu mer obehagligt.

Va hade man tyckt om det hände en äldre släkting till en själv liksom.
2020-10-10, 00:25
  #11
Medlem
Jofs avatar
Nu har man mycket att jobba med på KD:s kontor. Ser illa ut.
Ebba visste mer än hon låtsades göra. Försa sig nog när hon sa att gubben hade 2 släktingar som hade påverkat honom att ändra sig.
Det rimmar illa med attityden innan att hon inte visste om detta och att hon naturligtvis skulle låta affären gå tillbaka.

Affären måste hon släppa nu, annars är hon körd.
2020-10-10, 00:34
  #12
Medlem
XaoqcHs avatar
Snubben verkar ha demens och blivit utnyttjad av Busken och hennes lakejer. Oavsett har hon sanslöst dåligt omdöme som inte upphävde försäljningen på en gång när gubben ringde upp henne och ångrade sig. Hon borde ha insett hur illa det låter att utnyttja en gamling.

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback