2021-03-07, 11:42
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Hon betalade ett marknadsmässigt pris för ett hus.
Svar Nej. 3,9 miljoner för ett stort (120kvadratmeter) hus med sjötomt, som dessutom ligger nära både Stockholm och Uppsala är inte ett marknadsmässigt pris.
2021-03-07, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Du sammanfattar varför en fastighet som är svår att värdera, eller där det kan uppstå tvist om värderingen, ska säljas av en mäklare. Den öppna marknaden talar om vad som är rätt marknadspris.

Vi följer alla slutpriser på Booli, och auktioner om vad lös gendom kan vara värt. Bilar och båtar är enkla att värdera, konst och antikviteter svårare. Fastigheter är svårast då det handlar om den viktigaste ägodelen som folk flest äger. Lös egendom i tvist hamnar ofta på auktion. Det är så vi gör i Sverige för att inte gynna folk otillbörligt på bekostnad av andra människor.

Värdering av en sakkunnig baseras på tidigare försäljningar av annan egendom som jämförelse objekt, för att komma fram till det rätta värdet, med reservation för felmarginaler som inte kan förutsägas. Men att främlingar ska ha samma sorts värdering man gör i bodelningar är sunkigt.

Med Ebba Busch sätt att göra värdering hade det också blivit en tvist per automatik om detta varit ett arvskifte eller bodelning. Hon hade aldrig själv accepterat att hennes före detta man på eget bevåg skaffat två värderingar hon själv, inte fått ta del av, och inte medverkat till, innan hon signerar en bodelning.

Priset styrks väl av Esbjörns beställda värdering? Den är beställd för att visa att fastigheten skulle vara värd 2 miljoner mer än Ebba Busch betalat, Binninge har ju hävdat detta i media. Men när han beställer en värdering så motsäger det även hans påstående. Det är bara att konstatera att Esbjörnligans påstående om 6 miljoner står obekräftad.

Nu påstås det att det priset är vad man skulle få på en auktion. Det kallar jag en ursäkt som man hittar på för att ursäkta sitt misstag. Det är ett påstående som endast kan beläggas med en auktion, något som inte kommer att genomföras.
2021-03-07, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Om det vore sant att Esb ångrade sig redan nästa dag så är det konstigt at han inte returnerade handpenningen direkt då den kom. Det hade räckt med att han med sitt ID gått in på banken och sagt: returnera dit pengarna kom ifrån.

Men nu var det ju någon annan som bad banken skicka tillbaka och banken sa att det går inte. Klart som korvspad de sa det när det inte var Esb som stod där med sitt ID.

Att någon som "jurist-advokaten" skulle fråga mig om mitt kontonummer, aldrig i livet!
Han är ingen myndighetsperson!

Tycker så synd om både Esb och Ebba.

Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Och du tror att banken får göra det...?
Returnera en handpenning för säljaren fått för sig något. Helt utan samtycke från den andra parten. Bara sådär lite i smyg?
Hur korkade är folk egentligen?

Citat:
Ursprungligen postat av nova68
Lite underligt är det med först ångra sig dagen efter och direkt försökt returnera handpenningen.
Den kom först 5 dagar efter att han ”ångrat sig”, varför kontaktade han inte köparen istället ?
Bankbesöket för att returnera var inte direkt handpenningen kommit in, eller av Esbjörn själv.
Det skedde först 14 dagar efter att köpeavtal skrivits under, 10 dagar efter att handpenningen betalats ut till Esbjörn och försöket att återbetala handpenningen gjordes av Majkgård.

Helt rätt även av banken när det gäller avtal inom JB, avtal om hävning måste finnas först.
Banken är mäklare och vet vad som gäller i fråga om köpeavtal för fastigheter, då handpenningen inkommit kontot för 10 dagar sedan är returnering inte heller aktuell då den är accepterad.

Jag tror att det här med att "ångra sig redan samma dygn samt försökt returnera direkt" är något det snackats in i huvudet på Esb av de som fick reda på det många dagar senare.
Sen undrar jag om banken skulle säga nej om jag gick in på banken och sa: det beloppet ska jag inte ha - skicka åter om de inte agerar på det?
Men i Esbs fall så var det ju det sällskap han hade med sig in på banken som gjorde at banken inte alls ville göra något och sa de inte ens hade kontonummer dit pengarna skulle sändas åter. (för det måste ju banken se var pengarna kom ifrån)

Jag tror Esb glad i hågen sålde sitt hus och sen råkade nämna det till Majken och då sprang allt i luften.
Esb trode han bodde hos Majk som ett kost&logi då han gjorde enklare arbeten och de var kompisar.
Nu fick han erfara att Majken gick i taket och kontaktade en all möjliga massa folk jurist/advokat vilja vara samt sina polare och ringde kommunne och bad om boende för Esb samt hemtjänst och annat babbel.
För hon ville inte ha kvar honom en enda sekund i huset då han ju sålt den fastighet hon försökt köpa till för liten slant och sen trott sig ska kunna ärva precis som med andra äldre män utan barn.
2021-03-07, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Det är inte det minsta relevant faktiskt. Om alla skulle resonera som Ebba angående de satta restrektionetna skulle väldigt många fler bli smittade.
Men nu släpper vi det. Det var fel av Ebba att umgås med en 80-årig man innomhus mitt under brinnande pandemin.

Att tycka så är rätt, jag skulle sträcka mig så långt som att det faktisk är fakta och till och med sanningen.
Du skrev att hon bröt mot Folkhälsomyndighetens restriktioner. Jag skulle kunna sträcka mig så långt som att det faktiskt var en lögn. Att han inte blivit smittad är relevant för att bedöma risken, man gjorde uppenbarligen tillräckligt för att det inte skulle ske.
2021-03-07, 11:46
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Reportern Leif Brännström har också tillsammans med en fotograf umgåtts inomhus (och utomhus) med Esbjörn. Flera gånger dessutom. Var det rätt eller fel ur coronasynpunkt? Du undviker väl inte frågan? Alla andra som umgåtts med Esbjörn, hur ser du på det?

https://www.expressen.se/dinapengar/bostad/ebba-buschs-partiledarskap-pekas-ut-som-orsak-i-braket/
Det var dåligt av honom oxå.
Men att han gör det ursäktar på inget sätt att hon gjorde det. Om du vill uppröras över honom kan du starta en egen tråd om det, för denna handlar om Ebba.

Jag trodde att de flesta lärde sig i sandlådan, att skylla på att det var han som började är fel och ingen ursäkt.
Medlem
Citat:
Svar Nej. 3,9 miljoner för ett stort (120kvadratmeter) hus med sjötomt, som dessutom ligger nära både Stockholm och Uppsala är inte ett marknadsmässigt pris.
Det finns två värderingar från proffs som säger en sak och en anonym skribent på Flashback som säger något annat. Vem ska man tro på?
Medlem
Grotiuss avatar
Citat:
Esbjörn berättade även om månskensljuset från kandelabrarna den där eftermiddagen i augusti och att han drumlat till det och råkat skriva på ett papper. Priset var också lite lågt. Jag tror att han har träffat på någon mäklare som på samma sätt som en i tråden har värderat fastigheten till 6 miljoner.
Även sådant tjafs hade kunnat undvikas med ett mer seriöst upplägg från Ebbas sida.
2021-03-07, 11:50
Medlem
Citat:
Men Majkgård har ju aldrig antytt att hon ville ha det. Matz skulle ju ärva det.
Den som har testamentet ärver när det saknas bröstarvingar, det har Majkgård lyckats med vid två tillfällen tidigare.
2021-03-07, 11:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av rettod1
Är du dum på riktigt? Hon har inte lurat någon!

Det är väl det domstolen ska pröva nu
2021-03-07, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grotius
Även sådant tjafs hade kunnat undvikas med ett mer seriöst upplägg från Ebbas sida.
Om hon hade anat vad Esbjörn var för människa så skulle hon säkert ha gjort det. Annars brukar en namnteckning på ett papper räcka. Men inte när man har med detta oärliga gäng att göra.
2021-03-07, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Det är väl det domstolen ska pröva nu
Nej. De ska pröva om Esbjörn var lättsinning och om priset är orimligt lågt. De ska pröva Esbjörns vägran att fullfölja ett ingånget avtal.
2021-03-07, 11:58
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Om hon hade anat vad Esbjörn var för människa så skulle hon säkert ha gjort det. Annars brukar en namnteckning på ett papper räcka. Men inte när man har med detta oärliga gäng att göra.
Fast då kan man ju tycka att Ebbas muntliga löfte om att häva affären oxå skulle gälla.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in