Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Om det vore sant att Esb ångrade sig redan nästa dag så är det konstigt at han inte returnerade handpenningen direkt då den kom. Det hade räckt med att han med sitt ID gått in på banken och sagt: returnera dit pengarna kom ifrån.
Men nu var det ju någon annan som bad banken skicka tillbaka och banken sa att det går inte. Klart som korvspad de sa det när det inte var Esb som stod där med sitt ID.
Att någon som "jurist-advokaten" skulle fråga mig om mitt kontonummer, aldrig i livet!
Han är ingen myndighetsperson!
Tycker så synd om både Esb och Ebba.
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Och du tror att banken får göra det...?
Returnera en handpenning för säljaren fått för sig något. Helt utan samtycke från den andra parten. Bara sådär lite i smyg?
Hur korkade är folk egentligen?
Citat:
Ursprungligen postat av
nova68
Lite underligt är det med först ångra sig dagen efter och direkt försökt returnera handpenningen.
Den kom först 5 dagar efter att han ”ångrat sig”, varför kontaktade han inte köparen istället ?
Bankbesöket för att returnera var inte direkt handpenningen kommit in, eller av Esbjörn själv.
Det skedde först 14 dagar efter att köpeavtal skrivits under, 10 dagar efter att handpenningen betalats ut till Esbjörn och försöket att återbetala handpenningen gjordes av Majkgård.
Helt rätt även av banken när det gäller avtal inom JB, avtal om hävning måste finnas först.
Banken är mäklare och vet vad som gäller i fråga om köpeavtal för fastigheter, då handpenningen inkommit kontot för 10 dagar sedan är returnering inte heller aktuell då den är accepterad.
Jag tror att det här med att "ångra sig redan samma dygn samt försökt returnera direkt" är något det snackats in i huvudet på Esb av de som fick reda på det många dagar senare.
Sen undrar jag om banken skulle säga nej om jag gick in på banken och sa: det beloppet ska jag inte ha - skicka åter om de inte agerar på det?
Men i Esbs fall så var det ju det sällskap han hade med sig in på banken som gjorde at banken inte alls ville göra något och sa de inte ens hade kontonummer dit pengarna skulle sändas åter. (för det måste ju banken se var pengarna kom ifrån)
Jag tror Esb glad i hågen sålde sitt hus och sen råkade nämna det till Majken och då sprang allt i luften.
Esb trode han bodde hos Majk som ett kost&logi då han gjorde enklare arbeten och de var kompisar.
Nu fick han erfara att Majken gick i taket och kontaktade en all möjliga massa folk jurist/advokat vilja vara samt sina polare och ringde kommunne och bad om boende för Esb samt hemtjänst och annat babbel.
För hon ville inte ha kvar honom en enda sekund i huset då han ju sålt den fastighet hon försökt köpa till för liten slant och sen trott sig ska kunna ärva precis som med andra äldre män utan barn.