Citat:
Ursprungligen postat av
HannahGraafRyttare
Mäktigt! Har du varit nära att trilla dit någon gång under de 10 åren? Hur har ditt tänkande förändrat sig med tiden? Jag antar att en viss riskfaktor är att du, som du hintar till, kanske kan glömma av hur illa det var. Kanske lite på samma sätt som helgalkisarna gör det. På måndag går tankarna "Aldrig mer igen" och på fredag är allt glömt och man svänger förbi systemet på vägen hem.
Vad tror du är den viktigaste orsaken till att du klarat av 10 år?
Nej faktiskt inte. Det första och delvis andra året var brutalt tunga med extrem ångest, sömnsvårigheter och djupa svackor där mörka tankar ville att jag skulle fly stunden men tack och lov var inte drogerna ett alternativ.
Mitt tänkande har blivit mycket mer klarsynt. Accepterar situationen för vad den är och kan idag ta nyktra beslut för att ta mig vidare. Flyr inte problemen, viker aldrig bort blicken och står rakryggad för den jag är idag.
Den viktigaste orsaken till min nykterhet är att jag helt och fullt ut accepterade att mitt sätt inte fungerade längre, att det bara ledde mig ett steg närmare döden varje dag. Jag var helt slut och accepterade mitt nederlag, som jag såg det då, var helt ärlig och bad om hjälp. Där och då var det ett val mellan liv och död.
Citat:
Ursprungligen postat av
NyktertLiv
Wow, bra jobbat!
Hur är det med suget efter så lång tid nykter? Blir det mindre och mindre med tiden?
34 dagar nykter för egen del och fler ska det bli.
Jag har inte haft ett direkt sug efter alkohol, men många gånger speciellt de första åren var suget efter att fly livet extremt. Hade stor hjälp av andra människor som jag hade i min närhet i dessa stunder. Med tiden blev det längre och längre mellan de mörka episoderna och idag är livet bättre än vad jag någonsin hade hoppats på innan jag blev nykter.
Grattis till över en månad nykter! En dag i taget..🙂