Citat:
Ursprungligen postat av
BettyBamBam
Tjena grabben.
Här kan du läsa om varför det inte "bara är ett val" eller ett "mindset" för alla:
https://www.hjarnfonden.se/om-hjarnan/diagnoser/beroende/
Alla kan bli nyktra, men det är inte lika lätt för alla att bli nyktra och hålla sig nyktra.
Vem har skrivit att det är mer synd om alkoholister än cancerpatienter? Dock får de flesta alkoholister även cancer med åren.
Kvinna.
Jag vet. Vi har alla olika historier. Jag drack efter trauman och drabbades sedan psykiskt illa men jag tog itu med allt och de trauman som låg under allt.
Jag förstår att det är ett normalt drickande för unga människor när de är i riskzonen, som jag la till och att jag ändå bör ha haft bra kontroll för att ha en sådan hälsosam livsstil som jag har idag. Men det jag säger har jag rätt i. Alkoholism
bygger man upp.
Psykisk ohälsa är inte en sjukdom i sig, ändå är det något som
drabbar en. Även det kan man ta sig igenom. Jag har lyckats även med det och det är faktiskt
svårare . Det är på tiden att vi faktiskt slutar se missbrukare som hjälplösa. Vi är flera i min närhet som lever väldigt bra, har en sund livsstil och inställning. Som inte gillar att vara påverkade och njuter av livet opåverkade.
Det var inte lätt för oss. Vi har även vi olika historier men är helt lika i slutet när det kommer till den attityd vi har till vår hälsa, vårt eget ansvar och vikten av att man fungerar som samhällsmedborgare och vuxen
Det spelar
ingen roll om andra har det väldigt lämpligt eftersom vi är väldigt många andra om gått igenom allt och kommit ut helskinnade. Dvs verkligen varit på botten på så vis att vi likaväl kunnat strukit med. Jag som andra
Det är ett val. Det är ett mindset. För du har aldrig varit omkring missbrukare om du
inte hört dem älta om allt som är fel och hur hemska allt och alla är mot dem, andra missbrukare till nyktra anhöriga osv. Men gör de något för andra? Nej. Så fort det finns krav kommer offret i dem fram. Samtidigt är det såklart bekvämt att kalla det sjukdom när så många av dem är så moraliskt låga och själva fördärvar liksom ärrat människor för livet.
Men... Det finns en sak vi bör se till. Vi är inte alls alla lika för det finns missbrukare som gör vad som helst påverkade. Våldtar. Misshandlar. Attackerar barn och äldre. Stjäl från de närmaste anhöriga osv. De finns men de är inte alla missbrukare. Tvärtom finns det många som aldrig någonsin skulle kunna föreställa sig sådant. Som får problem för att de är
snällare och mer
empatiska vad sägs om
godhjärtade och så vidare.
Det är inte en sjukdom bara för att gravt störda människor har svårt att hålla masken.
Det är ett mindset för oss som är samma människor oavsett om vi är påverkade eller nyktra och när vi är påverkade faktiskt kan känna avsmak av enklare saker som är i strid mot vår personlighet såsom att lukta alkohol omkring barn eller prata för högt, svika de viktigare personerna vi har i våra liv, bli för självcentrerade osv
Det är ett mindset eftersom det handlar om hur långt människor är beredda att gå. De med lägst moral, de är nog de som stannar längst i missbruket. För när hjärnskadorna är mer påtagliga gör det knappast ändå någon skillnad
Jag må leva i en värld där det ska tyckas synd om människor som traumatiserar andra men missbruksvården har lämnat en djup avsmak hos mig efter att ha upplevt den omoraliska och falska världen där allt och alla attackeras på olika vis. De ska ses som offer. Men jag ser dem som förövare och jag garanterar att jag inte vill arbeta med människor som inte själva vill se vad de gör och ta avstånd från att umgås med de absolut fulaste av karaktärer.
Jag vet att alkoholister får cancer. Min förälder gick bort pga det. Och jag har aldrig haft något annat än en bra relation med honom men, jag var aldrig naiv nog att tro att det var ett lätt liv. Han valde cancer eftersom han valde bort behandling som krävde nykterhet. Min morfar dog även tilll följd av alkohol. Ett halvsyskons farbror dog av fallolycka när han var full. Annat halvsyskons farbror sannolikt av hjärtstopp pga alkohol och mediciner. Jag vet att människor dör och jag vet att många inte heller är de uslaste utan människor likt dig och mig
men min livshistoria kvarstår.
Kan jag sluta. Kan du. Men du kan aldrig påstå att mina abstinens var lättare än andras. Faktum är att min resa nog var
10 ggr värre än de andra gör för att starta om livet. För jag hade varken samhället eller andra till hjälp. Inte ens en ordentlig fast bostad eller pengar att lita till pga massa krångel hela tiden osv. Det tog
många år för mig att ordna upp allt människor med stöd gör på ett par månader eller ett halvt år.
Kan jag kan du. Det är ett mindset i slutändan. Viljestyrka, seghet men också
moral.
Skillnaden mot cancer är att det krävs att människor som jag ska tycka synd om andra när jag sett igenom allt ont de gör. Det är snarare synd om deras offer. För det är ett fåtal som bara utsätts i missbruksvärlden. De flesta är förövare också.
Människor som kämpar är värda all respekt. Men människor som är onda, är inte sjuka under ett missbruk de är det för vad de har inuti dem själva. De gör människor snarare sjuka av att fara ut för dem. Och där ligger problemet. Det är ondskan som slätas över. En vanlig missbrukare går att leva med och runt men inte någon som skadat andra och det är ju alltid dem som ska gömmas under sjukdomsbegreppet.
Jag kan ta mig själv som exempel. Jag har temperament när det kommer, särskilt till män som uppträder mycket illa. Höll på att bli påkörd av några dårar idag och hade inte lust att riskera att ligga med ben och höftskador på lasarettet över december. Så jag tog bild på bilen eftersom jag var så förbannad och visste att det kan bli problem. Tog på dem också och gick efter in på Biltema och fick ett utbrott. Kallade dem för pissluffare. Utgår ifrån att några som kör som de gjorde, även är missbrukare och kallade dem för jävla pundare. Nykter. Jag hade gjort det som full också. Mot ett barn? ALDRIG! Jag har aldrig svurit ens åt ett barn i hela mitt liv. Däremot går det upp ju mer vilka andra är. Medelålders kvinnor kan jag fräsa i ngt åt, män kan jag skrika rakt i ansiktet eftersom de provocerar mig enormt. Ja antagligen för våldet eller åtminstone trauman
de utsatt mig för när jag varit onykter. Det mesta du gör påverkad är det du skulle kunna göra som nykter. Och om du börjar tappa dom onykter och förändras, då är du med och märker vad som sker, åtminstone lite. Skulle jag skrikit åt ett barn (vilket heller aldrig hänt) som full, klart att jag hade fattat att något började bli fel. Så folk som dricker och sedan slår partner och barn osv. De är inte sjuka, de gör bara som de vill precis som jag hade kunnat strunta i att handla på Biltema och gjort vad jag oftast gör när något retar upp mig, ignorera.
Sedan påverkas människor av att vara påverkade, absolut. Humör, impulsivitet etc kan försämras otroligt. När de gått i botten är all skam borta. Men det tar inte en månad eller ett år. De måste
bygga upp missbruket först. För de som tappar humöret fulla men håller det i balans annars är det som regel något fel på. Även om vi vet att alkohol är bland den värsta drogen när det kommer till våld.