2020-08-11, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ensamforalltid
Absolut. Det är inget fel med att försöka att göra dig själv mer medveten om ditt drickande. Som sagt, en tre-veckors-paus kommer din kropp och själ att tacka dig för.

Tänk bara på att det egentligen är ganska få människor som har förmågan att dricka ansvarsfullt och måttligt. På ytan verkar dessa människor nöja sig med ett glas rött till maten eller en liten stark till fotbollen. Men under denna fasad så brukar även dessa människor i slutändan öka sitt alkoholintag sakta men säkert och sedan vakna upp en morgon och undra varför man mår så risigt. Alkohol är en mycket beroendeframkallande och farlig drog. Att dricka ansvarsfullt och måttligt är lika lätt som att använda heroin måttligt, i slutändan är det helt enkelt lättare att bara avstå helt.

Men som sagt, testa tre-veckors-perioden. Skriv dagbok och analysera efteråt hur du mått och känt dig under tiden. Lycka till!

Tack ska göra mitt bästa och kämpa på 🙂 tror att den första veckan är jobbigaste speciellt till helgen, är inne på dag 3 nu som nykter
Citera
2020-08-15, 01:34
Medlem
Hur tog ert alkoholmissbruk form i början? Har alltid gillat alkohol väldigt mycket och under semestern blev det en hel del festande och vardagssupande. Inget ovanligt men nu när jag börjat arbeta kände jag redan på måndag, en dag utan alkohol, ett ganska djupt sug jag aldrig varit med om tidigare. Onsdag och torsdag kväll blev det AW och idag hade jag ett grymt sug på kall öl som jag närmast kan likna vid suget efter en snus på morgonkvisten - vilket jag släckte med whisky runt 17:00 tiden. Har A-lagare i släkten så känner att jag vandrar på skakig mark just nu men att sluta dricka i veckor skulle skada mitt umgänge då det blivit min enda sociala hobby.

Borde vara OK om jag håller mig till att dricka ons-fre-lö eller kan man utveckla någon form av alkoholism redan då? (baserat på era erfarenheter).
Citera
2020-08-15, 10:21
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Losnut
Hur tog ert alkoholmissbruk form i början? Har alltid gillat alkohol väldigt mycket och under semestern blev det en hel del festande och vardagssupande. Inget ovanligt men nu när jag börjat arbeta kände jag redan på måndag, en dag utan alkohol, ett ganska djupt sug jag aldrig varit med om tidigare. Onsdag och torsdag kväll blev det AW och idag hade jag ett grymt sug på kall öl som jag närmast kan likna vid suget efter en snus på morgonkvisten - vilket jag släckte med whisky runt 17:00 tiden. Har A-lagare i släkten så känner att jag vandrar på skakig mark just nu men att sluta dricka i veckor skulle skada mitt umgänge då det blivit min enda sociala hobby.

Borde vara OK om jag håller mig till att dricka ons-fre-lö eller kan man utveckla någon form av alkoholism redan då? (baserat på era erfarenheter).
Alkoholism behöver inte betyda att man dricker varje dag men om du upplever att du behöver återställare dagen efter och att det upptar mycket av ditt tänkande så är det ju ett klart varningstecken. Ett annat är att du försöker kompromissa med dig själv; du vet att det inte funkar så bra men försöker sätta upp regler för hur du ska kunna kontrollera det, redan det säger ju att du börjar tappa kontrollen.

Om dricka dessutom är din enda sociala hobby så kanske du ska fundera över varför det är så.
Citera
2020-08-15, 14:46
Medlem
NaZdravis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Losnut

Det är en mycket tragisk kultur där folk mer eller mindre bara ses för att dricka.
Har 4 nyktra månader nu och likt förra nyktra vändan jag körde så blir man mest hemma, eller tar någon fika ibland på stan etc, men man inser fort att allt bara går ut på att dricka.
"Man vill ju unna sig! Det är ju semester!" .... "Det är ju varmt!" osv... med andra ord kan de inte må riktigt bra utan giftet.
Citera
2020-08-16, 06:37
Medlem
Jag har ett litet udda problem med alkoholen som gör att jag verkligen vill lägga den på hyllan för gott.
Jag dricker inte så ofta, men varje gång jag dricker drabbas jag av hetsätningar, jag kan äta allt och jag gör det också utan hämningar och tills man mår illa. Det värsta är när det är långhelg eller semester, då förväntas det att man ska dricka lite då och då vilket leder till okontrollerbara hetsätningsattacker.

Det sorgliga med historien är att det går på repeat, jag lär mig aldrig verkar det som. Jag kan gå ett par månader utan alkohol och i kombination med en bra kost så är fysiken vältrimmad, fram till man dricker några glas med vännerna. Då spårar det ur totalt och utan att överdriva så kan jag på en helg eller långhelg gå från vältränad till ett fetto.

Det får mig att efteråt inte vilja träffa folk, jag går in i depression och beslutar mig att nu får det vara nog med alkohol. Jag når min vältrimmade fysik igen, börjar träffa folk och får ett bra driv i livet och depressionen är långt bakom mig. När man är som lyckligast tror man ju inte att man kan bli så sänkt, man har glömt bort hur det var några månader innan. Man kommer fram till en högtid, påsk, jul och nyår etc. Man dricker, börjar hetsäta och tillbaka på ruta ett igen.

Nu orkar jag inte mer, avslutade semestern för ett par veckor sen och sitter här med ångest och depression igen, oviljan att träffa folk, vad folk egentligen tror om mig. Jag vet att om någon månad är man vältrimmad igen och livslusten kommer tillbaka, men att alltid falla tillbaka är extremt jobbigt.

Behövde bara skriva av mig lite på mitt lite udda problem med alkohol, finns det någon som känner igen sig?
Citera
2020-08-16, 09:48
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Huntelaar
Jag har ett litet udda problem med alkoholen som gör att jag verkligen vill lägga den på hyllan för gott.
Jag dricker inte så ofta, men varje gång jag dricker drabbas jag av hetsätningar, jag kan äta allt och jag gör det också utan hämningar och tills man mår illa. Det värsta är när det är långhelg eller semester, då förväntas det att man ska dricka lite då och då vilket leder till okontrollerbara hetsätningsattacker.

Det sorgliga med historien är att det går på repeat, jag lär mig aldrig verkar det som. Jag kan gå ett par månader utan alkohol och i kombination med en bra kost så är fysiken vältrimmad, fram till man dricker några glas med vännerna. Då spårar det ur totalt och utan att överdriva så kan jag på en helg eller långhelg gå från vältränad till ett fetto.

Det får mig att efteråt inte vilja träffa folk, jag går in i depression och beslutar mig att nu får det vara nog med alkohol. Jag når min vältrimmade fysik igen, börjar träffa folk och får ett bra driv i livet och depressionen är långt bakom mig. När man är som lyckligast tror man ju inte att man kan bli så sänkt, man har glömt bort hur det var några månader innan. Man kommer fram till en högtid, påsk, jul och nyår etc. Man dricker, börjar hetsäta och tillbaka på ruta ett igen.

Nu orkar jag inte mer, avslutade semestern för ett par veckor sen och sitter här med ångest och depression igen, oviljan att träffa folk, vad folk egentligen tror om mig. Jag vet att om någon månad är man vältrimmad igen och livslusten kommer tillbaka, men att alltid falla tillbaka är extremt jobbigt.

Behövde bara skriva av mig lite på mitt lite udda problem med alkohol, finns det någon som känner igen sig?
Om du dricker endast en kväll, kan du hetsäta flera dagar efteråt?
Citera
2020-08-16, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Om du dricker endast en kväll, kan du hetsäta flera dagar efteråt?

Nej det är bara under berusningen, kan räcka med 2 öl för att väcka djävulen.

Vid långhelg och semester kan en viss tristess leda till att jag blir extremt sugen på alkohol och alkohol är lika med hetsätning. Det värsta var en all inclusiveresa förra året med fri dricka och fri mat, det gick åt helvete minst sagt.
Citera
2020-08-16, 14:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Huntelaar

På en helg går du från vältränad till fetto?
Är det ens fysiskt möjligt? Du kanske har Dysmorfofobi.

Ditt problem kan också vara att du är för strikt med kost och träning att du tillsut inte orkar mer och går loss på alkohol och mat. Försök hitta en balans mellan dom. Sund träning och sund alkoholbruk. Följ systembolagets riktlinjer vid drickande och folkhälsomynighetens rekommendationer gällande motion.
Citera
2020-08-16, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av volldteckt
På en helg går du från vältränad till fetto?
Är det ens fysiskt möjligt? Du kanske har Dysmorfofobi.

Ditt problem kan också vara att du är för strikt med kost och träning att du tillsut inte orkar mer och går loss på alkohol och mat. Försök hitta en balans mellan dom. Sund träning och sund alkoholbruk. Följ systembolagets riktlinjer vid drickande och folkhälsomynighetens rekommendationer gällande motion.

Överdrev kanske om en helg där men iallafall en veckas semester kan förstöra allt man kämpat för i månader vilket leder till ångest och depression. Jag visar mig ogärna ute efter sådana tillfällen, tackar nej till sociala aktiviteter osv till man rättat till det. Hör hur sjukt det låter men så är det.

Jag sökte upp de du skrev om Dysmorfofobi men jag vet inte om jag känner igen mig så mycket i det, snarare ortorexi isåfall och den diagnosen får ju sig en kraftig törn när man hetsäter på fyllan.

Jag har en självbild av att vara ung, vältränad, snygg osv vilket ortorexin hjälpt till med. När jag inte upplever min självbild i speglen så rasar det ihop några månader till man är tillbaka på banan igen.

Anledningen kan vara omgivningens reaktioner, när det är på topp får man mycket uppmärksamhet från tjejer osv, inga problem att fixa dejter osv. När man åh andra sidan är på botten så är man som luft ungefär, detta märks extremt tydligt. Jag har de senaste 10 åren viktpendlat mellan 90 till 68 kg och skillnaderna är ungefär lika stora som vågen visar.
Senast redigerad av Huntelaar 2020-08-16 kl. 18:50.
Citera
2020-08-18, 20:45
Medlem
Inte lätt att bli nykter, alltså längre perioder
Jag har varit nykter i två år nu
Hur jag klarade det, en kombination av en bra kvinna, lite självinsikt att när man börjar bli över 50, så måste man välja, eller att få de vanliga sjukdomarna, diabetes, högt blodtryck, problem med hjärtat + jag har många vänner som börjar att bli bra skrynkliga
Jag har aldrig druckit hela tiden, utan några öl flera ggr i veckan, och så några rejäla fylle perioder då och då. Jag har alltid skött arbete och så
Citera
2020-08-18, 21:24
Medlem
Thathappened22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av makaronen6767
Inte lätt att bli nykter, alltså längre perioder
Jag har varit nykter i två år nu
Hur jag klarade det, en kombination av en bra kvinna, lite självinsikt att när man börjar bli över 50, så måste man välja, eller att få de vanliga sjukdomarna, diabetes, högt blodtryck, problem med hjärtat + jag har många vänner som börjar att bli bra skrynkliga
Jag har aldrig druckit hela tiden, utan några öl flera ggr i veckan, och så några rejäla fylle perioder då och då. Jag har alltid skött arbete och så

Fast kommer du inte få samma problem med sjukdomar, bara lite tidigare? Sure, man behöver kanske inte överdriva sin konsumtion, men du kanske har kommit till insikt att du inte kan kontrollera det.

Själv skulle jag aldrig kunna frivilligt vara nykter om jag kunde slippa. Kan vara nykter under perioder om det skulle krävas, men krävs sällan så skiter i det. Kommit till insikten att jag redan är död så har inte mycket att leva för ändå, kan lika gärna leva med lite finess.
Citera
2020-08-18, 22:08
Medlem
Visst det är helt ok att dricka. Men har jag haft en period på säg 10 dagar när jag dricker. Jag blir så sjukt dålig efteråt. Speciellt i psyket. Blir som ett hjälplöst barn. Men sen är man inte så sugen på alkohol på ett tag. Och tänk hur alkohol påverkar kondisen. Man tappar formen direkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in