2022-07-12, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olle-Johnny
Tog ett återfall i samband med AW i helgen. Tänkte först bara dricka några öl men det blev att jag drack tills jag spydde samt berättade saker om mig själv som jag normalt sett inte hade sagt i nyktert tillstånd. Fortsatte sedan att dricka dagen efter och hävde i mig 3 flaskor vin. Brutal ångest när jag vaknade upp i söndags. Det som stoppade mig från att dricka även på söndagen var tanken på jobbet samt att jag lämnar prover till transportstyrelsen för körkort.

Gick på mitt första AA möte i söndags och det kändes väldigt bra, tänker fortsätta att gå på fler. Såhär i efterhand kan jag på ett sätt vara glad att jag gjorde återfallet då detta gjorde att jag tog mig till ett AA möte. Mår dock fortsatt skit och hög ångest men känner nu att jag verkligen ska kämpa med att hålla mig nykter och att AA blir ett verktyg som kanske hjälper mig att förbli nykter.

Det är bara att blicka framåt! Bra att du hittat ett möte du gillar, se till att skaffa en sponsor såfort som möjligt.
Citera
2022-07-14, 03:40
Medlem
Jag vil bli kvitt mitt vardagsdrickande, men fortfarande kunna dricka på fest & tillställningar där det normalt förekommer alkohol. Är det ens möjligt?

Dricker för tillfället alldeles för mycket, pga. ensamhet, ångest och depression. Blir lätt några glas på kvällen, i varierande mängd. Tillräckligt för att känna sig berusad, men sällan stupfull (Även om detta självklart händer ibland). Även sett att mina levervärden inte direkt är något att hurra för.

Eller är det totalt avhållsamhet som gäller? Trist när man är ung, och behöver tappa en ännu större del av sin umgängeskrets, de flesta sociala tillställningar kräver ju dessvärre alkohol.

Alla tips mottages varmt, här i forumet eller på PM. Börjar vara dags att ta tag i problemet innan man blir ett vrak. Känns så jävla svårt att hålla sig borta från flaskan när ensamheten & ångesten sakta tar över en. Bör tilläggas att jag också har ADHD som jag för tillfället är omedicinerad emot.
Citera
2022-07-14, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av majvor1
Jag vil bli kvitt mitt vardagsdrickande, men fortfarande kunna dricka på fest & tillställningar där det normalt förekommer alkohol. Är det ens möjligt?

Dricker för tillfället alldeles för mycket, pga. ensamhet, ångest och depression. Blir lätt några glas på kvällen, i varierande mängd. Tillräckligt för att känna sig berusad, men sällan stupfull (Även om detta självklart händer ibland). Även sett att mina levervärden inte direkt är något att hurra för.

Eller är det totalt avhållsamhet som gäller? Trist när man är ung, och behöver tappa en ännu större del av sin umgängeskrets, de flesta sociala tillställningar kräver ju dessvärre alkohol.

Alla tips mottages varmt, här i forumet eller på PM. Börjar vara dags att ta tag i problemet innan man blir ett vrak. Känns så jävla svårt att hålla sig borta från flaskan när ensamheten & ångesten sakta tar över en. Bör tilläggas att jag också har ADHD som jag för tillfället är omedicinerad emot.

Hitta någon aktivitet att fly den trista vardagen i. Vad detta kan tänkas vara vet du bäst själv.

Samma sak med totalt avhållsamhet, har du testat att ha en vit månad - klarar du av det? Alla människor är olika men låter som att du är inne i en ond spiral just nu. Alla sociala tillställningar kräver absolut inte alkohol - det är en lögn som svensken uppfunnit. Det är en ursäkt för att få dricka. En kopp kaffe, ramlösa fungerar toppen och när du lär dig att vara social nykter så kommer du ha övertaget i rummet vilket kommer ge dig självförtroende och en väg ut ur din depression.

Lycka till. Bra att du är så pass självmedveten att du känner av varningsklockorna. Nu gäller det bara att du inte trycker på snooze
Citera
2022-07-14, 18:10
Medlem
jag-har-oxo-en-kuks avatar
Citat:

Korta svaret är: Nej. Varför känner du för att dricka ute på fest? Vad är det för fest? Låter som att det är hemma hos en bekant som har tillgång till hemkört/smuggelsprit. Stanna hemma!

Citat:

Det kommer eskalera, tidslinjen på det kan vara år. Vem har du kollat levervärden hos? Din vårdcentral? Brukar då bli ett jävla hallaballoo om att du leker med döden och du får sluta dricka och bevisa avhållsamhet, en månad senare med nya prover. Om du klarar det, brukar de lugna ner sig för de har annat att göra, väldigt dålig uppföljning.
Citat:

Jag kan säga att denna umgängeskrets behöver du inte.

Citat:

Har du läst bipacksedeln för din ADHD medicin? Står det något om alkoholintag med den?

Ingen läkare/psykolog kunde hjälpa mig innan det gick åt helvete. Haft problem på jobbet i över 10 år, då chefen var tokig, samt helt obefogade klagomål på min prestation,gjorde jatt jag inte fick någe påök, vilket gjorde mig föbannad och deprimerad. Aldrig fått veta vad det klagats på. Byt jobb sa pskylogen, lättare sagt än gjort när man är lite introvert.
Citera
2022-07-14, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av divadude
Hitta någon aktivitet att fly den trista vardagen i. Vad detta kan tänkas vara vet du bäst själv.

Samma sak med totalt avhållsamhet, har du testat att ha en vit månad - klarar du av det? Alla människor är olika men låter som att du är inne i en ond spiral just nu. Alla sociala tillställningar kräver absolut inte alkohol - det är en lögn som svensken uppfunnit. Det är en ursäkt för att få dricka. En kopp kaffe, ramlösa fungerar toppen och när du lär dig att vara social nykter så kommer du ha övertaget i rummet vilket kommer ge dig självförtroende och en väg ut ur din depression.

Lycka till. Bra att du är så pass självmedveten att du känner av varningsklockorna. Nu gäller det bara att du inte trycker på snooze

Har aldrig testat en vit månad, och har faktiskt svårt att tro att jag skulle klara det. Särskilt nu under sommaren.
Men, funderar på att testa en sober-october. Känns legitimt att köra det då, utan allt för många frågor. Tyvärr är väl en stor personlighet hos mig att jag är den där sociala partykillen.

Självklart har jag funderat på det där med att skaffa någon form av hobby att fly till, men min ADD/ADHD gör att jag har oerhört svårt att hitta någonting jag tycker är roligt i längre perioder. Kan lätt bli oerhört fast i någonting i en period, som kan vara allt från 2 dagar - 2 månader. Men efter denna period känns det som tidigare var så oerhört intressant som det tråkigaste jag någonsin hört om ungefär.

Nä, detta ska jag förhoppningsvis lösa, men som med allt annat i mitt liv så skjuter jag på allt till sista sekund..
Citera
2022-07-14, 23:27
Medlem
Citat:
Har aldrig testat en vit månad, och har faktiskt svårt att tro att jag skulle klara det. Särskilt nu under sommaren.
Men, funderar på att testa en sober-october. Känns legitimt att köra det då, utan allt för många frågor. Tyvärr är väl en stor personlighet hos mig att jag är den där sociala partykillen.

Självklart har jag funderat på det där med att skaffa någon form av hobby att fly till, men min ADD/ADHD gör att jag har oerhört svårt att hitta någonting jag tycker är roligt i längre perioder. Kan lätt bli oerhört fast i någonting i en period, som kan vara allt från 2 dagar - 2 månader. Men efter denna period känns det som tidigare var så oerhört intressant som det tråkigaste jag någonsin hört om ungefär.

Nä, detta ska jag förhoppningsvis lösa, men som med allt annat i mitt liv så skjuter jag på allt till sista sekund..

Japp, förlåt men det var det enda jag tänkte på när jag läste dina första tre stycken... Den klassiska "jag ska bara". Alla har vi en Alfons Åberg inom oss och alltid kan man komma på ursäkter. I vinter kanske du tänker nu är det så mörkt och ruskigt ute så kan jag lika gärna ta en whiskey framför TV:n, men snart kommer solen fram och då kan jag aktivera mig och då är det lättare att vara nykter...

Jag jobbade som brevbärare efter gymnasiet och det fanns en anledning att dem brevbärare som man rekryterade på vintern även blev långvariga och "bäst" på sina jobb. På vintern är det som mest volym, mest folk som är sjuka, och sämst väder. Medan de som vi anställde på sommaren slutade efter första snöstorm.

Förstår du vart jag vill komma? Om det är störst utmaning för dig nu under sommaren att hålla dig nykter och om du klarar 30 dagar nu så kommer det vara easy peasy resterande tid med

Du verkar ha bra läsförståelse och kan uttrycka dig i text, även om du tror att du har ADD/ADHD så börja med att läsa en enkel bok. Bra tidsfördriv och lärande på samma gång samt bra sätt att lära sig att slappna av på.
Senast redigerad av divadude 2022-07-14 kl. 23:34.
Citera
2022-07-14, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av divadude
Japp, förlåt men det var det enda jag tänkte på när jag läste dina första tre stycken... Den klassiska "jag ska bara". Alla har vi en Alfons Åberg inom oss och alltid kan man komma på ursäkter. I vinter kanske du tänker nu är det så mörkt och ruskigt ute så kan jag lika gärna ta en whiskey framför TV:n, men snart kommer solen fram och då kan jag aktivera mig och då är det lättare att vara nykter...

Jag jobbade som brevbärare efter gymnasiet och det fanns en anledning att dem brevbärare som man rekryterade på vintern även blev långvariga och "bäst" på sina jobb. På vintern är det som mest volym, mest folk som är sjuka, och sämst väder. Medan de som vi anställde på sommaren slutade efter första snöstorm.

Förstår du vart jag vill komma? Om det är störst utmaning för dig nu under sommaren att hålla dig nykter och om du klarar 30 dagar nu så kommer det vara easy peasy resterande tid med

Du verkar ha bra läsförståelse och kan uttrycka dig i text, även om du tror att du har ADD/ADHD så börja med att läsa en enkel bok. Bra tidsfördriv och lärande på samma gång samt bra sätt att lära sig att slappna av på.

Tack för dina tips, idéer och tankar. Ska ta med mig dessa. Jag skjuter verkligen på allt, och gjort så hela livet.

Jag har diagnostiserad ADD/ADHD som tyvärr påverkar mycket i mitt liv negativt. Det enda positiva är nog att jag upplevs som väldigt social, snäll och kvicktänkt. Har alltså sluppit det negativa som att vara en bråkstake.

Älskar att skriva och uttrycka mig i text, men är ingen fena på att läsa böcker. Lika lika som jag är en fena på att lyssna på andra. Kan inte koncentrera mig och allt är ett stort blurr efter en kort stund. Men, det kan vara värt ett försök igen. Finns oerhört mycket intressant litteratur jag velat läsa men aldrig kommit till skott.
Citera
2022-07-15, 00:12
Medlem
Pungpuckels avatar
Citat:

Jag går i samma tankar, bortsett från att jag inte har ADHD men andra.. grejer.

Men det här vardagsdrickandet är jag fan less på.
Nu har jag vart nykter i 4-5 dagar tror jag, och motivationen har faktiskt växt.

Det är ju ingen idé att jag säger något till sambon, hon tycker ändå att jag sällan håller något jag ger mig in på.

Men jag kommer inte neka ett glas (eller 15) om jag blir bjuden eller så, och ballar det ur på någon liten middag så får det göra det!
Mina närmaste är vana att se mig bra tankad vid mindre tillställningar, så det är helt i sin ordning.

Huvudsaken är jag inte glider in i det tanklösa vardagsdrickandet.
Farsan söp ihjäl sig, så jag är ju fullt medveten om vart det kan barka hän om jag inte skaffar lite självkontroll.
Citera
2022-07-15, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pungpuckel
Jag går i samma tankar, bortsett från att jag inte har ADHD men andra.. grejer.

Men det här vardagsdrickandet är jag fan less på.
Nu har jag vart nykter i 4-5 dagar tror jag, och motivationen har faktiskt växt.

Det är ju ingen idé att jag säger något till sambon, hon tycker ändå att jag sällan håller något jag ger mig in på.

Men jag kommer inte neka ett glas (eller 15) om jag blir bjuden eller så, och ballar det ur på någon liten middag så får det göra det!
Mina närmaste är vana att se mig bra tankad vid mindre tillställningar, så det är helt i sin ordning.

Huvudsaken är jag inte glider in i det tanklösa vardagsdrickandet.
Farsan söp ihjäl sig, så jag är ju fullt medveten om vart det kan barka hän om jag inte skaffar lite självkontroll.

Problemet jag ser i detta är tyvärr att man lätt kanske söker sig till fester som egentligen är rätt tråkiga, bara för att kunna legitimera för sig själv att ta sig ett rus. Innan jag började dricka för mig själv så letade jag verkligen i varje skrymsle och vrå efter någon form av fest. Spelade egentligen ingen roll vad det var för människor där, bara man drack alkohol.

Men, jag är i samma sits som dig. Det är vardagsdrickandet som är det stora problemet. Inte festandet i sig. Man känner sig ju inte direkt stolt över sig själv när man direkt efter jobbet sätter sig och klunka öl istället för att göra någonting produktivt.
ADHD'n är väl kanske inte det största problemet i drickandet, utan det är nog mer min ångest och depression. Däremot gör väl ADHD'n att jag lätt blir impulsiv och dricker, och har svårt att ta tag i mina problem.
Citera
2022-07-15, 01:59
Medlem
butangass avatar
Jag förstår inte hur alkohol kan klassas som ett lösningsmedel när det bara skapar problem.

42 dagars nykterhet nu från giftet.
Detta måste vara en av de bästa trådarna på flashback, den har garanterat räddat många liv.
Har tråden som en stående flik i webbläsare på både mobil & dator, läst nästan halva nu och blir ständigt påmind om varför jag inte ska ta det där första glaset.

Det är lättare att sluta med giftet när man riktigt kukat ur och mår svinpiss, allteftersom så tynar dock den känslan av hur dåligt man mådde bort, så det svåra är ju att inte börja igen.
Men att kika in här och se i vilken misär andra (och man själv) varit i, tillsammans med AA-möten ger mig en enorm kraft och styrka att fortsätta.

Alkoholen för mig är inte problemet, det är symtomet på andra underliggande problem jag har inom mig själv, som nu bubblat upp till ytan och som jag faktiskt har möjlighet att hantera utan att bryta ihop av ångest.

Jag har fortfarande inte börjat med 12-stegen i AA men jag känner mig redo att göra det, det kan väl aldrig vara för tidigt? Måste bara hitta en sponsor som vill ta mig under sina vingar!

Känner mig stark nu, dock extremt rädd för hur jag kommer reagera när mina föräldrar går bort, då finns det stor risk tanken blir "fuck it, jag skiter i allt" och super skallen i bitar. Dock kommer jag göra allt för att plocka upp telefonen och ringa något av de nummer jag fått av de snälla människorna jag träffat på mötena.

Jag känner en sjukt stor uppskattning för den här tråden som jag inte riktigt kan beskriva i ord, blir nästan tårögd.
Citera
2022-07-18, 07:00
Medlem
Dimaks avatar
Har i princip dragit i mig en platta öl varje helg, Jag känner nu sen 1,2 år tillbaka att det inte håller i längden, vad ska man annars göra på en helg? Jag har funderat på att köpa hasch och röka lite lugnt istället.
Citera
2022-07-18, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av butangas
Jag förstår inte hur alkohol kan klassas som ett lösningsmedel när det bara skapar problem.

42 dagars nykterhet nu från giftet.
Detta måste vara en av de bästa trådarna på flashback, den har garanterat räddat många liv.
Har tråden som en stående flik i webbläsare på både mobil & dator, läst nästan halva nu och blir ständigt påmind om varför jag inte ska ta det där första glaset.

Det är lättare att sluta med giftet när man riktigt kukat ur och mår svinpiss, allteftersom så tynar dock den känslan av hur dåligt man mådde bort, så det svåra är ju att inte börja igen.
Men att kika in här och se i vilken misär andra (och man själv) varit i, tillsammans med AA-möten ger mig en enorm kraft och styrka att fortsätta.

Alkoholen för mig är inte problemet, det är symtomet på andra underliggande problem jag har inom mig själv, som nu bubblat upp till ytan och som jag faktiskt har möjlighet att hantera utan att bryta ihop av ångest.

Jag har fortfarande inte börjat med 12-stegen i AA men jag känner mig redo att göra det, det kan väl aldrig vara för tidigt? Måste bara hitta en sponsor som vill ta mig under sina vingar!

Känner mig stark nu, dock extremt rädd för hur jag kommer reagera när mina föräldrar går bort, då finns det stor risk tanken blir "fuck it, jag skiter i allt" och super skallen i bitar. Dock kommer jag göra allt för att plocka upp telefonen och ringa något av de nummer jag fått av de snälla människorna jag träffat på mötena.

Jag känner en sjukt stor uppskattning för den här tråden som jag inte riktigt kan beskriva i ord, blir nästan tårögd.

Bra jobbat! Denna tråd är verkligen toppen när man känner att suget är där men så påminns man om varför man slutat dricka.

Stort med 42 dagar, första 30-40 är alltid svårast och efter det kommer en brytpunkt. Även många som trillar dit efter 30 dagar med att fira med en sup - vilket som du säger visar på hur beroendeframkallande det giftet är.

Jag har haft en liten tuff period nu och vart nära att gå till bolaget igen men hålt mig borta ändå. Det är verkligen skönt när klockan passerar 19.00 och mitt lokala bolag stänger och man kan liksom "andas ut igen".

Nädå, ta din tid ang. stegen. Att stressa fram något brukar bara sluta i ett dåligt resultat men prata med din sponsor angående det så slår ni ihop era två dåraktiga huvuden så kommer ni fram till en klok slutsats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in