Citat:
Ursprungligen postat av
Moparornocar
Känner igen mig ang rädslan för alkoholen speciellt den första tiden. Jag hade ingen tillit till mig själv efter åratal av självdestruktivt drickande och var livrädd att halka tillbaka. Högtider var vidriga, sommar och dessa bolagetkassar som klingade överallt. Jag undvek t.o.m. hyllan med folköl på Hemköp, tittade inte ens åt det hållet då jag var livrädd för ett återfall. Mardrömmar och ångest. Med tiden försvann känslan successivt men jag vet än idag att alkohol och andra droger inte är ett alternativ för mig.
Första inläggen jag skrev här var för snart 7 år sedan, då hade jag varit nykter nästan 3 år. Idag närmar det sig 10 år och jag står fortfarande fast vid att det var det bästa jag gjort i hela mitt liv, att för första gången vara helt ärlig och söka hjälp. Jag fixade det inte på egen hand. Som det såg ut då stod jag med ena foten i graven och behövde ta ett beslut. Leva eller dö. Precis så kändes det.
Julfirandet ser ut att bli lugnt i år av förklarliga skäl. Hemma eller kanske i en stuga uppåt i landet bara jag och frugan, det är inte spikat men det känns ok. Blir några lediga veckor från jobbet dessutom och det är aldrig fel. Oron inför högtider finns inte längre, jag kan istället känna en tacksamhet att inte behöva supa mig i bitar och faktiskt njuta av livet precis som det är. Det hade jag aldrig trott för 10 år sedan.
Jag vill passa på att tacka dig för dina svar till mig och andra, det var till stor hjälp för mig då jag använde den här tråden som mitt AA. Jag klarade av det och sen december 2014 har jag bara ett återfall.
Känner mig klar med den biten, inget sug att bli full längre, framförallt ingen lust att ligga bakfull...
Har svårt att se hur det kunde bli som det blev med alkoholen för mig, hur den kunde ta över från första gången jag drack och hur det några år senare kunde gå 15 år av olika försök att bli nykter eller dra ner på drickandet. Känns så onödigt såhär i efterhand, när det enda som behövdes var att verkligen bestämma sig.
Tack alla ni som hjälper andra i denna tråd!
Edit: apropå hyllan med folköl i affären, jag undviker den fortfarande. Öl, vodka och gin har jag inte tordas gå nära ens. Däremot går det bra att ha vin hemma, inga problem med det alls.
Får hålla ett öga på mig själv ifall det utvecklas åt fel håll. Men jag tror inte det, har drabbats av motgångar och dödsfall i familjen utan att känna minsta behov av en sup.