2020-10-27, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Det är du som ofta brukar leka med och förvränga ord.

Det handlar alltid om en relativ frihet, för jag sade ju att man inte är fri hur man än gör.

T.ex. brukar många säga att människor i länder som t.ex. Nordkorea inte har frihet, men svenskar har inte heller en fullständig frihet, alla människor måste underordna sig lagarna i dom länder dom lever i. Man har t.ex. inte frihet att stjäla från andra människor.

Så om du är en sådan språkpolis, så klaga så fort någon påstår att det inte existerar någon frihet i Nordkorea.

Så, vilka friheter har du som inte andra svenskar har? Var gärna konkret och detaljerad.
Citera
2020-10-27, 19:34
Medlem
Citat:
Jehovas vittnen är slavar direkt under Gud, det är ledningen hos Jehovas vittnen tydliga med:

"DE FÖRSTA KRISTNA levde i det romerska riket. Människor där var mycket stolta över sina lagar, sitt rättssystem och sin frihet. Men till stor del byggde det romerska rikets makt och rikedom på slavarbete. Under en period var ungefär en tredjedel av invånarna slavar. Man förstår att slaveri och frihet var ämnen som verkligen engagerade människor, även de kristna.

2 Aposteln Paulus skrev ofta om frihet i sina brev. Men det var inte för att försöka genomföra sociala eller politiska reformer, som så många andra på den tiden ville göra. Nej, Paulus och hans medkristna gjorde i stället allt de kunde för att sprida de goda nyheterna om Guds rike och hjälpa människor att förstå det ojämförliga värdet av Kristus lösenoffer. Paulus vägledde sina bröder och systrar till själva källan till sann frihet. I sitt andra brev till korinthierna skrev han till exempel: ”Jehova är Anden; och där Jehovas ande är, där är frihet.” (2 Kor. 3:17)

3 Tidigare i samma brev hade Paulus beskrivit vad som hände när Mose kom ner från berget Sinai efter att Jehova hade talat med honom genom en ängel. Moses ansikte strålade, och när israeliterna såg det blev de rädda. Därför täckte han sitt ansikte med en slöja. (2 Mos. 34:29, 30, 33; 2 Kor. 3:7, 13) Men Paulus fortsatte: ”När man vänder sig till Jehova, blir slöjan borttagen.” (2 Kor. 3:16) Vad menade han?

4 Som vi såg i förra artikeln är Jehova, som har skapat allt, den ende som har absolut och obegränsad frihet. Det är därför logiskt att det finns frihet i Jehovas närvaro och ”där Jehovas ande är”. För att få denna frihet måste vi alltså vända oss till Jehova, eller med andra ord ha ett nära förhållande till honom. Israeliterna i vildmarken hade inte en andlig syn på det Jehova hade gjort för dem. Det var som om de hade en slöja över sina sinnen och hjärtan och såg sin nya frihet mest som en möjlighet att tillfredsställa sina egna begär. (Hebr. 3:8–10)

5 Den frihet som Jehovas ande ger är något helt annat än bara frihet från fysiskt slaveri. Till skillnad från vad människor kan åstadkomma så kan Jehovas ande befria oss från slaveri under synd och död och från slaveri under falsk tillbedjan och alla dess traditioner. (Rom. 6:23; 8:2) Vilken fantastisk frihet! Till och med de som är slavar eller sitter i fängelse kan uppleva sådan frihet. (1 Mos. 39:20–23) Så var det verkligen för syster Nancy Yuen och broder Harold King, som båda satt i fängelse i många år för sin tro. Du kan se och höra dem berätta om sina erfarenheter på JW Broadcasting. (Se under INTERVJUER OCH ERFARENHETER > UTHÄRDA SVÅRIGHETER.) Vi ska nu se närmare på två viktiga frågor: Hur kan vi visa att vi verkligen sätter värde på vår frihet? Och hur kan vi använda vår frihet på ett förståndigt sätt?

DEN VÄRDEFULLA FRIHET JEHOVA GER OSS

6 När vi får en värdefull gåva känner vi tacksamhet mot den som gav den. Men israeliterna var inte tacksamma för den frihet de hade fått av Jehova. Bara några månader efter att de hade blivit befriade från slaveriet i Egypten började de längta efter det de hade kunnat äta och dricka där. De klagade på mannat Jehova gav dem och ville till och med återvända till Egypten! Tänk bara, de tyckte att ”fisken ..., gurkorna och vattenmelonerna och purjolöken och rödlöken och vitlöken” var viktigare än friheten att få tillbe den sanne Guden, Jehova. Inte undra på att Jehova blev arg. (4 Mos. 11:5, 6, 10; 14:3, 4) Vilken tankeställare för oss!

7 Paulus vädjade till oss alla att verkligen uppskatta den frihet Jehova har gett oss genom sin son, Jesus Kristus.(Läs 2 Korinthierna 6:1.) Paulus var ofullkomlig, en slav under synd och död, och därför kände han sig eländig och plågad av sitt samvete. Men ändå sa han: ”Gud vare tack genom Jesus Kristus, vår Herre!” Varför sa han så? Han förklarade för sina medkristna att ”andens lag, den ande som ger liv i gemenskap med Kristus Jesus”, hade gjort dem fria från ”syndens och dödens lag”. (Rom. 7:24, 25; 8:2) Vi behöver tänka som Paulus och aldrig ta för givet att Jehova har befriat oss från slaveriet under synd och död. Tack vare Jesus lösenoffer kan vi tjäna Jehova med ett rent samvete och verkligen känna glädje när vi gör det. (Ps. 40:8)

8 Men förutom att uttrycka vår tacksamhet för vår dyrbara frihet måste vi också vara försiktiga så att vi inte missbrukar den. Aposteln Petrus skrev varnande att vi inte ska använda vår frihet som en ursäkt för att göra det som är fel. (Läs 1 Petrus 2:16.) Den här varningen påminner oss om israeliternas situation i vildmarken. Och vi förstår att vi också är i farozonen, ja kanske till och med ännu mer. Satan och hans värld lockar med allt man kan tänka sig i fråga om kläder, mat, dryck, avkoppling, underhållning och mycket annat. Smarta marknadsförare använder vackra människor i sin reklam för att få oss att tro att vi måste skaffa oss saker som vi egentligen inte behöver. Tänk så lätt det är att gå på det här och använda friheten på fel sätt!

9 Petrus råd gäller också på allvarligare områden i livet, som vilken utbildning eller vilken karriär man ska välja. Många unga i dag känner sig pressade att satsa på en hög utbildning. De får höra att det öppnar vägen till välbetalda jobb med hög status, och de kanske får se statistik över inkomstskillnaderna mellan dem som har gått sådana utbildningar och dem som inte har gjort det. Man kan förstå att unga som står inför sådana livsavgörande beslut kan tycka att en hög utbildning låter som det enda vettiga. Men vad behöver de och deras föräldrar komma ihåg?

10 En del kan tänka ungefär så här: ”Eftersom det är ett personligt beslut måste jag ju få välja själv. Det är väl mitt samvete som ska styra och inte någon annans?” Det är sant att vi är fria att välja vilken utbildning eller vilket jobb vi ska ta, men vi måste också komma ihåg att vår frihet är relativ och att alla beslut vi tar får konsekvenser. Det var därför Paulus tidigare i sitt resonemang sa: ”Allt är tillåtet; men allt är inte nyttigt. Allt är tillåtet; men allt bygger inte upp.” (1 Kor. 10:23) Så även om vi är fria att fatta egna beslut i personliga frågor, finns det andra faktorer som också måste vägas in. Det viktigaste är inte vad vi själva föredrar.

VI ANVÄNDER VÅR FRIHET FÖRSTÅNDIGT NÄR VI TJÄNAR JEHOVA

11 Petrus varnade oss inte bara för att använda vår frihet på fel sätt, utan berättade också vad som är rätt sätt – att använda den ”som Guds slavar”. Jehovas tanke med att använda Jesus för att befria oss från syndens och dödens lag var helt enkelt att vi ska använda vårt liv till att tjäna honom."

https://www.jw.org/sv/bibliotek/tids...frihetens-gud/

Så det är lögner du kommer med. Jehovas vittnen är dom som närmast följer bibeln, och därmed närmast följer Gud, och därför är slavar direkt under Gud.

Det är bibeln som är rättesnöret för alla Jehovas vittnen, inklusive ledningen.

Du har ju hört talas om att ledningen också är slavar under Gud, kommer du ihåg det? Du har nog hört talas om: "den trogna och omdömesgilla slaven" (Matt 24:45-47)

Då är du en slav som lyder andra slavar, eller hur? En trälars träl........
Citera
2020-10-27, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Furienna
Jag menade ju inte just de där misslyckade förutsägelserna om Harmageddon.
Jag tänkte ju inte ens på dem överhuvudtaget.
Och inte var jag informerad heller om att det var deras religions grundsten.

Kanske dags att läsa på litet..... t ex om 1874, 1914, 1915, 1915, 1941, 1975, före 2000....etc.
Citera
2020-10-27, 19:37
Medlem
Citat:
Nej, jag är inte tankeläsare, inte du heller, men jag kan se på frukten:

"På deras frukt skall ni känna igen dem. Plockar man kanske druvor på törnen eller fikon på tistlar?
Så bär varje gott träd bra frukt, men ett uselt träd bär dålig frukt.
Ett gott träd kan inte bära dålig frukt, inte heller kan ett uselt träd bära bra frukt.
Varje träd som inte bär bra frukt huggs ner och kastas i elden.
På deras frukt skall ni alltså känna igen dem.
"
(Matt 7:16-20 Bibel2000)

Vilka är t.ex. kända för att producera den här frukten:

"Gå därför ut och gör alla folk till lärjungar: döp dem i Faderns och Sonens och den heliga Andens namn och lär dem att hålla alla de bud jag har gett er."
(Matt 28:19-20 Bibel2000)

Har JV verligen ett dop i Faderns, Sonens och den helige andes namn? Källa på det?
Citera
2020-10-27, 19:38
Medlem
Citat:
Det är inte en grundsten, tro inte på allt som sägs.

Grundstenen är att frukta Gud och hålla hans bud:

Nu har du hört allt, och detta är summan: frukta Gud och håll hans bud. Det gäller alla människor. (Predikaren 12:13 Bibel2000)

Jehovas vittnens tro, står och faller inte på om man har tolkat profetiorna i bibeln korrekt.

Vilken är trovärdigheten om man ständigt tolkat fel?
Citera
2020-10-27, 19:40
Medlem
Citat:
Jag har inte heller någon aning om du är en ateist, det enda jag vet är att du påstår det.

Fattar du vilka intetsägande argument du kommer med?

Om man pratar om det, om man argumenterar för det, så är det med stor sannolikhet att ens tankar och motiv överensstämmer med det man säger.

Hela citatet, som du förmodligen inte ens läste, innehåller massor med bibelcitat, och då är det med stor sannolikhet att man har bibeln som rättesnöre, suck

Så hur är det?? Kan en person tolka bibeln rätt utan hjälp från Jehovas/Vakttornet?
Citera
2020-10-27, 19:45
Medlem
Citat:
Jag är inte insatt.

Men vad tycker du? Är det en god idé eller inte? Du måste väl kunna ha en personlig uppfattning.
Citera
2020-10-27, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Ja, jag tänker så om de flesta grupper. Kan mycket väl tänka mig att vissa dras till grupper av andra anledningar än det gruppen påstår sig stå för.

Rent generellt kan man säkert dra en hyfsat säker slutsats. Däremot inte om varje individ, vilket jag reagerade på.

Nu förutsätter du att TTSP och JV kan tänka i flera led. Är du verkligen säker på att så är fallet?
Citera
2020-10-27, 19:48
Medlem
Citat:
Jag är som sagt inte insatt, vad menar du med "fenomen", det låter på dig som att detta "fenomen" med dejtingsajter inte sker i övriga samhället?

Visst är det så! Men, är det bra med dejtingsajter för JV eller är det inte det? Vill du inte träffa en JV-tjej? Även om kontakten togs över nätet.
Citera
2020-10-27, 19:52
Medlem
Citat:
Så säker som jag kan vara. Varför tycker du att jag inte ska uttrycka mig så säkert om ledningen?

Tänker du på samma sätt om Rädda Barnens ledning?

Ja, ledningen ja.....vad tycker du om Tony Morris whiskeyköp? Ja, Anthony i yrande kretsen alltså. 8000 kronor för ett gäng flaskor. https://youtu.be/1bbuNsxWkDo
Citera
2020-10-27, 19:54
Medlem
Citat:
Detsamma gäller för Jehovas vittnen. Man behöver inte gilla alla regler, man kan som Jehovas vittne ha andra åsikter, men reglerna måste följas.

Utomordentligt. Nämn tre regler inom JV som du inte gillar.
Om du fegar ur så förutsätter vi att du ljuger för oss.
Citera
2020-10-27, 20:05
Medlem
Citat:
Detsamma gäller för Jehovas vittnen. Man behöver inte gilla alla regler, man kan som Jehovas vittne ha andra åsikter, men reglerna måste följas.
Ja, de måste alltså inte ha Bibeln som rättesnöre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in