Flashback bygger pepparkakshus!
2018-05-08, 20:15
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vasectomater
Mycket underligt men JW org har laddat upp äldre publikationer på sin sida. Tex går Vakna och Vakttornet ända ner till 1950 i den engelska verisionen och till 1970 på svenska!

Nu gäller det att stämma av med fakta och kontrollera så att deras uppsåt inte är att skrubba ren sin egna historia. Man kan även undra om det inte är en uppvaknad betelit som vill jävlas med organisationen genom att hänga ut deras gamla ljus som en gång presenterats som absolut sanning som måste lydas eftersom det är direkt från Gud.

Detta kan även vara orsaken till att de stängde ner AvoidJW.org.

Men nu måste jag granska..!!

https://wol.jw.org/en/wol/lv/r1/lp-e/0/21204
Det är väl klart att den gamla litteraturen ska finnas tillgänglig också?
Vissa lärdomar publicerar man inte flera gånger eftersom det blir överflödigt att repetera sådana detaljer med jämna mellanrum; den reguljära andliga födan ska istället bestå av sådant som är mer relaterbart till familjelivet och predikoverkamheten.
Citera
2018-05-12, 17:06
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
Det är väl klart att den gamla litteraturen ska finnas tillgänglig också?
Vissa lärdomar publicerar man inte flera gånger eftersom det blir överflödigt att repetera sådana detaljer med jämna mellanrum; den reguljära andliga födan ska istället bestå av sådant som är mer relaterbart till familjelivet och predikoverkamheten.

Jag håller med, jag anser att de ska lägga upp rubbet från start. Inklusive böcker som “The Finished Mystery”. Det kanske håller på att arbeta på det i skrivande stund, vem vet.
Citera
2018-05-13, 00:16
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:
Jag håller med, jag anser att de ska lägga upp rubbet från start. Inklusive böcker som “The Finished Mystery”. Det kanske håller på att arbeta på det i skrivande stund, vem vet.
Hmm, tror jag vet vad din poäng är, men jag låtsas väl inte om det, såsom seden bland diskussionslystna lyder.

Men som kontring, tror du att ens Daniel (du vet, han i babylon) hade hela bilden klar för sig?
Citera
2018-05-14, 06:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
Hmm, tror jag vet vad din poäng är, men jag låtsas väl inte om det, såsom seden bland diskussionslystna lyder.

Men som kontring, tror du att ens Daniel (du vet, han i babylon) hade hela bilden klar för sig?

(Daniel 12:4) "Men du, Daniel, håll orden hemliga och försegla boken intill ändens tid. Många kommer att forska i den, och den sanna kunskapen kommer att bli stor.”
Citera
2018-05-14, 09:35
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rullstollsbunden
(Daniel 12:4) "Men du, Daniel, håll orden hemliga och försegla boken intill ändens tid. Många kommer att forska i den, och den sanna kunskapen kommer att bli stor.”
Huvudet på spiken!
Citera
2018-05-14, 13:03
Medlem
Citat:

Nämen!

Minsann, den här roliga leken! Citera skriftställen som vagt tycks stödja ens egen uppfattning, utplockade ur sitt sammanhang för att passa den egna agendan!

Får jag också vara med?

5 Mos: 18:22
Citat:
Om det som profeten säger i Jehovas namn inte inträffar eller blir verklighet, då är det inte Jehova som har talat. Profeten tog sig friheter när han talade. Ni ska inte låta er skrämmas av honom.’
Citera
2018-05-14, 15:48
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:

Då blir frågan om vi verkligen är ens i närheten av ändens tid då Gerrit Lösch erkände i November 2017 Broadcast att styrande kretsen fortfarande är i stadiet av att endast ”roving about” (typ som att famla i mörker).

Så han medgav ju ur ena mungipan att kunskapen inte är stor (för dem), samtidigt som han hamrade hem ur den andra att det är viktigt för frälsningen att lyda styrande kretsen. Varför skulle vi lyda och följa 8 män som famlar i ett mörker?

Hur kommer denna sanna och stora kunskap uppenbara sig? Endast genom 8 män? När vet medlemmarna att nu är det den slutgiltiga kunskapen som serveras? Enligt broder Jackson så är det förutfattat att påstå att endast styrande kretsen talar för Gud (ARC). Vilka är de andra då? Jag antar att de måste i alla fall vara smorda, eftersom osmorda vittnen lever ännu i ett slags svävande limbo-tillstånd och får inte sin frälsning förrens efter tusenårsriket och är därmed inte rättfärdiga inför Gud.
Citera
2018-05-15, 15:03
Medlem
Citat:
Då blir frågan om vi verkligen är ens i närheten av ändens tid då Gerrit Lösch erkände i November 2017 Broadcast att styrande kretsen fortfarande är i stadiet av att endast ”roving about” (typ som att famla i mörker).

Så han medgav ju ur ena mungipan att kunskapen inte är stor (för dem), samtidigt som han hamrade hem ur den andra att det är viktigt för frälsningen att lyda styrande kretsen. Varför skulle vi lyda och följa 8 män som famlar i ett mörker?

Hur kommer denna sanna och stora kunskap uppenbara sig? Endast genom 8 män? När vet medlemmarna att nu är det den slutgiltiga kunskapen som serveras? Enligt broder Jackson så är det förutfattat att påstå att endast styrande kretsen talar för Gud (ARC). Vilka är de andra då? Jag antar att de måste i alla fall vara smorda, eftersom osmorda vittnen lever ännu i ett slags svävande limbo-tillstånd och får inte sin frälsning förrens efter tusenårsriket och är därmed inte rättfärdiga inför Gud.

Ändens tid började 1914 då Jesus började regera som kung i himlen.
Citera
2018-05-15, 17:36
Medlem
Citat:

Jesus började inte regera som kung i himmelen 1914 och ändens tid började inte då. Jesus började regera redan år 33 då all makt i himmel och på jord gavs åt honom. (Matt. 28:18) Han var redan då härskaren över konungarna på jorden. (Upp. 1:5) Det finns ingen profetia i Bibeln som pekar på 1914. De "sju tider" i Dan. 4 som Jv brukar hänvisa till gäller enligt Bibelns egen förklaring kung Nebukadnessar, punkt och slut.
Citera
2018-05-15, 22:46
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:

Och vad var det de (Bibelforskarna) trodde år 1914 angående saken?
Citera
2018-05-16, 09:18
Medlem
Citat:
Och vad var det de (Bibelforskarna) trodde år 1914 angående saken?

Dom förstod visserligen inte exakt vad som skulle hända, för dom trodde att slutet skulle komma då. Men dom hade rätt i att det var en mycket betydelsefullt årtal i historien.
Senast redigerad av Rullstollsbunden 2018-05-16 kl. 09:20.
Citera
2018-05-16, 10:32
Medlem
Citat:
Dom förstod visserligen inte exakt vad som skulle hända, för dom trodde att slutet skulle komma då. Men dom hade rätt i att det var en mycket betydelsefullt årtal i historien.

Om 1914 faktiskt är ett betydelsefullt årtal i historien, och om Bibelforskarna var de enda som med andliga ögon kunde se Jesus närvaro, hur kommer det sig då att det inte var förrän år 1922, vid konventet i Cedar Point, som Joseph Rutherford för första gången påstod att Jesus blev insatt som kung 1914?

Varför lärde boken "Guds Harpa" fortfarande år 1928 ut att ändens tid började 1799, det vill säga 14 år efter 1914?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in