Flashback bygger pepparkakshus!
2021-10-04, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beckisbarnet
Jag tror inte att man ser det som en synd om någon i brist på annat skulle ha en 1917-års Bibel, anser du att den går att använda?

Självklart, Jehovas vittnen uppmuntrar människor att läsa bibeln, oavsett vilken översättning dom har tillgång till.

Ja, det finns väldigt dåliga översättningar, som t.o.m. raderar verser för att det inte passar in i deras syn. T.ex. har Levande Bibeln raderat verser som handlar om homosexualitet.

Så inte alla översättningar är bra översättningar, men det är bättre att ha en dålig översättning och verkligen läsa bibeln, än att inte läsa bibeln alls.

Och jag tror att Guds budskap lyser igenom i alla slags översättningar, man kan ofta använda sig av andra delar av bibeln för att belysa en fråga, om just en vers i en översättning är dåligt översatt.
Citera
2021-10-04, 10:26
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Självklart, Jehovas vittnen uppmuntrar människor att läsa bibeln, oavsett vilken översättning dom har tillgång till.

Ja, det finns väldigt dåliga översättningar, som t.o.m. raderar verser för att det inte passar in i deras syn. T.ex. har Levande Bibeln raderat verser som handlar om homosexualitet.

Så inte alla översättningar är bra översättningar, men det är bättre att ha en dålig översättning och verkligen läsa bibeln, än att inte läsa bibeln alls.

Och jag tror att Guds budskap lyser igenom i alla slags översättningar, man kan ofta använda sig av andra delar av bibeln för att belysa en fråga, om just en vers i en översättning är dåligt översatt.

Jag känner till den levande Bibeln en del, men är du verkligen säker på att de har raderat verser som handlar om homosexualitet?
Senast redigerad av Beckisbarnet 2021-10-04 kl. 10:31.
Citera
2021-10-04, 10:32
Medlem
Citat:
Där börjar gränsen att nås. Jag tycker att det känns oseriöst om Sällskapet Vakttornet anser att barn under 15 skall döpa sig, speciellt då JV vad jag känner till egentligen är mot barndop (man döper ju inte småbarn) Jag kan inte se att ett omoget barn exakt kan förstå vad saker handlar om och de kanske påverkas av föräldrarna. Åldersgränser gäller ju i alla möjliga sammanhang i olika verksamheter ute i samhället av samma orsak.

Även om ingen åldersgräns ges i Bibeln som du skriver, så handlar detta om sunt förnuft. Det finns väl inte heller åldersgräns för exempelvis vindrickande i Bibeln, men det betyder väl inte att Jehovas Vittnen låter sina 8-åringar ta beslutet dricka vin?

Det är olagligt i Sverige att låta en minderårig dricka alkohol, så det är en icke fråga eftersom Jehovas vittnen vill följa samhällets lagar och regler så länge det inte strider mot bibeln.

Vad jag förstår det så kan äldste inte hindra någon att bli döpt, detta eftersom det inte är emot bibeln. Men äldste kan förstås prata och avråda någon, så självklart ska sunt förnuft i samklang med bibeln råda.

Om det inte finns en exakt gräns för i vilken ålder en person får bli döpt, vem ska sätta den gränsen då? Den styrande kretsen och alla Jehovas vittnen vill inte sätta gränser som bibeln inte talar om. Så vem menar du ska bestämma här, i vilken ålder man får bli döpt? Jag tror man i så fall kommer att få olika bud. Är det din uppfattning som ska gälla "Där börjar gränsen nås", så gränsen går vid 13 år, är det exakt där du vill se en gräns, eller är det 13 år och 10 månader?
Citera
2021-10-04, 10:45
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:
Det är olagligt i Sverige att låta en minderårig dricka alkohol, så det är en icke fråga eftersom Jehovas vittnen vill följa samhällets lagar och regler så länge det inte strider mot bibeln.

Vad jag förstår det så kan äldste inte hindra någon att bli döpt, detta eftersom det inte är emot bibeln. Men äldste kan förstås prata och avråda någon, så självklart ska sunt förnuft i samklang med bibeln råda.

Om det inte finns en exakt gräns för i vilken ålder en person får bli döpt, vem ska sätta den gränsen då? Den styrande kretsen och alla Jehovas vittnen vill inte sätta gränser som bibeln inte talar om. Så vem menar du ska bestämma här, i vilken ålder man får bli döpt? Jag tror man i så fall kommer att få olika bud. Är det din uppfattning som ska gälla "Där börjar gränsen nås", så gränsen går vid 13 år, är det exakt där du vill se en gräns, eller är det 13 år och 10 månader?

Åldersgräns på 15 år tycker jag borde sättas av Sällskapet Vakttornet.
Citera
2021-10-04, 11:12
Medlem
Citat:
Jag känner till den levande Bibeln en del, men är du verkligen säker på att de har raderat verser som handlar om homosexualitet?

Jag såg nu att "Nya Levande Bibeln" talar om homosexualitet, jag vet inte om det kommer från samma organisation, men här har du länk till "Levande Bibeln" som inte nämner homosexualitet:

https://www.biblegateway.com/passage...A9&version=SVL

Edit:
Det står "Nya" i rubriken, men det är nog den "gamla ".
Senast redigerad av ttsp 2021-10-04 kl. 11:14.
Citera
2021-10-04, 11:22
Medlem
Citat:
Åldersgräns på 15 år tycker jag borde sättas av Sällskapet Vakttornet.

Varför? Menar du att man blir mogen nog när man fyller 15 år, men är omogen när man är 14 år och 12 månader?

Varför ska du ha bestämmanderätten i den här frågan?
Citera
2021-10-04, 11:23
Medlem
Citat:

Är det ni som inte tillåter blodtransfusioner?
Citera
2021-10-04, 11:27
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:
Jag såg nu att "Nya Levande Bibeln" talar om homosexualitet, jag vet inte om det kommer från samma organisation, men här har du länk till "Levande Bibeln" som inte nämner homosexualitet:

https://www.biblegateway.com/passage...A9&version=SVL

Edit:
Det står "Nya" i rubriken, men det är nog den "gamla ".

Ok, då blandade jag väl ihop det då om det var liknande namn på de olika Biblarna..
Citera
2021-10-04, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svartekaptenen
Är det ni som inte tillåter blodtransfusioner?

Ja, det är Jehovas vittnen som inte tillåter det. Jag skrev ett inlägg om det förut. Har erfarenhet från vården. Men, jag vet inte om de har ändrat sig i den frågan, håller mig inte uppdaterad när det gäller dom.
Citera
2021-10-04, 11:32
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moln20
Ja, det är Jehovas vittnen som inte tillåter det. Jag skrev ett inlägg om det förut. Har erfarenhet från vården. Men, jag vet inte om de har ändrat sig i den frågan, håller mig inte uppdaterad när det gäller dom.

Hur är det med barn till Jehovas Vittnen i denna fråga?
Senast redigerad av Beckisbarnet 2021-10-04 kl. 11:40.
Citera
2021-10-04, 11:40
Medlem
Citat:
Hur är det med barn till Jehovas Vitten i denna fråga?

Då de inte tillåter (eller tillät, jag vet inte hur det är nu) så kan samhället gå in och göra ett tillfälligt omhändertagande av barnet, så barnet får blod, sen lämnas vårdnaden över till föräldrarna igen, (i de flesta fall) .
Citera
2021-10-04, 11:41
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moln20
Då de inte tillåter (eller tillät, jag vet inte hur det är nu) så kan samhället gå in och göra ett tillfälligt omhändertagande av barnet, så barnet får blod, sen lämnas vårdnaden över till föräldrarna igen, (i de flesta fall) .

Ja det är vad jag också har hört. Vet ej hur vanligt det är dock.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in