Flashback bygger pepparkakshus!
2020-10-27, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Jag reagerade mest på att du uttryckte dig så säkert om ledningen.

Så säker som jag kan vara. Varför tycker du att jag inte ska uttrycka mig så säkert om ledningen?

Tänker du på samma sätt om Rädda Barnens ledning?
Citera
2020-10-27, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Så säker som jag kan vara. Varför tycker du att jag inte ska uttrycka mig så säkert om ledningen?

Tänker du på samma sätt om Rädda Barnens ledning?
Ja, jag tror inte ens Rädda Barnens ledning har ett gemensamt rättesnöre de följer. Speciellt inte en manual som de är slavar under.
Citera
2020-10-27, 14:18
Medlem
Citat:
Fenomenet att det finns dejtingsidor avsett endast för JV:n. Ville bara veta om du hade någon åsikt.
Det kan ju vara så att det går emot något du står för, t.ex.
En helt oskyldig fråga, alltså. Varken mer eller mindre.

Jag kan inte se att det är emot bibeln, om det nu inte försiggår något på dessa sidor som är emot bibeln. Det enda jag tänker på är att det finns många troll på internet, och människor som bara är ute efter att förstöra för Jehovas vittnen, och att man får vara försiktig på internet överhuvudtaget.
Citera
2020-10-27, 14:20
Medlem
Citat:
Jag kan inte se att det är emot bibeln, om det nu inte försiggår något på dessa sidor som är emot bibeln. Det enda jag tänker på är att det finns många troll på internet, och människor som bara är ute efter att förstöra för Jehovas vittnen, och att man får vara försiktig på internet överhuvudtaget.
Tack för svar. Ja, risken för troll är nog stor på alla dessa sidor och appar.
Citera
2020-10-27, 14:26
Medlem
Citat:
Detta låter inte generellt : ”Det är bibeln som är rättesnöret för alla Jehovas vittnen, inklusive ledningen.”
Men jag kan ha missförstått.

Ja, det är ju tanken att kristna har bibeln som rättesnöre, jag fattar inte vad som är problemet.

Andra som påstår sig vara kristna kan se lätt på bibeln, och t.ex. istället har böner och seanser som rättesnöre där dom säger sig kunna prata med Gud direkt, utan att behöva läsa bibeln.

Jehovas vittnen är noga med att följa bibeln, nej, inte varenda Jehovas vittne, det finns t.ex. dom som senare blir uteslutna för att dom inte vill ha bibeln som rättesnöre, så nej, jag pratar inte om varenda människa hos Jehovas vittnen, utan Jehovas vittnen generellt.

Jag förstår inte varför du ska komplicera när jag pratar om något som är enkelt, som är sunt förnuft.
Citera
2020-10-27, 14:29
Medlem
Citat:
Ja, det är ju tanken att kristna har bibeln som rättesnöre, jag fattar inte vad som är problemet.

Andra som påstår sig vara kristna kan se lätt på bibeln, och t.ex. istället har böner och seanser som rättesnöre där dom säger sig kunna prata med Gud direkt, utan att behöva läsa bibeln.

Jehovas vittnen är noga med att följa bibeln, nej, inte varenda Jehovas vittne, det finns t.ex. dom som senare blir uteslutna för att dom inte vill ha bibeln som rättesnöre, så nej, jag pratar inte om varenda människa hos Jehovas vittnen, utan Jehovas vittnen generellt.

Jag förstår inte varför du ska komplicera när jag pratar om något som är enkelt, som är sunt förnuft.
Jag har problem med stupsäkra påståenden om andra, det är allt. Jag vill att folk ska vara i alla fall lite kritsiska och skeptiska. Lite lagom.
Citera
2020-10-27, 14:33
Medlem
Citat:
Ja, jag tror inte ens Rädda Barnens ledning har ett gemensamt rättesnöre de följer. Speciellt inte en manual som de är slavar under.

Man väljer frivilligt att underordna sig Gud och bibeln, du får det att låta som att man blir tvingad.

Och jag är ganska säker på att även hos Rädda Barnen måste man följa vissa regler, följa manualer som dom underordnar sig frivilligt eftersom dom vill jobba hos Rädda Barnen.

Om dom inte slaviskt följer vissa regler, så blir dom uteslutna av organisationen. Om t.ex. en medlem förespråkar pedofili, så blir inte den personen långvarig i organisationen.
Citera
2020-10-27, 14:39
Medlem
Citat:
Man väljer frivilligt att underordna sig Gud och bibeln, du får det att låta som att man blir tvingad.

Och jag är ganska säker på att även hos Rädda Barnen måste man följa vissa regler, följa manualer som dom underordnar sig frivilligt eftersom dom vill jobba hos Rädda Barnen.

Om dom inte slaviskt följer vissa regler, så blir dom uteslutna av organisationen. Om t.ex. en medlem förespråkar pedofili, så blir inte den personen långvarig i organisationen.
Självklart måste de följa vissa regler. Men de behöver inte gilla alla regler.
Citera
2020-10-27, 15:48
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Det är inte en grundsten, tro inte på allt som sägs.

Grundstenen är att frukta Gud och hålla hans bud:

Nu har du hört allt, och detta är summan: frukta Gud och håll hans bud. Det gäller alla människor. (Predikaren 12:13 Bibel2000)

Jehovas vittnens tro, står och faller inte på om man har tolkat profetiorna i bibeln korrekt.
Ja, det är vad jag tror också.
Citera
2020-10-27, 17:06
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Det är du som ofta brukar leka med och förvränga ord.

Det handlar alltid om en relativ frihet, för jag sade ju att man inte är fri hur man än gör.

T.ex. brukar många säga att människor i länder som t.ex. Nordkorea inte har frihet, men svenskar har inte heller en fullständig frihet, alla människor måste underordna sig lagarna i dom länder dom lever i. Man har t.ex. inte frihet att stjäla från andra människor.

Så om du är en sådan språkpolis, så klaga så fort någon påstår att det inte existerar någon frihet i Nordkorea.

Nej, jag förvränger inte ord. Jag påpekar bara felaktig eller slarvig användning av ord.

Visa en enda gång som jag har förvrängt ord, med referens för korrekt betydelse. Varsågod. Visa att du inte ljög.

Ord har den betydelse de har. Det är en överenskommelse inom ett språk att ord betyder något visst, och annan användning bryter mot den överenskommelsen och orsakar missförstånd.

Ja, frihet är relativt, vilket är vad som är hela problemet med hur du skrev. Det är t.ex. inte lämpligt att skriva om "frihet" [från slaveri] och sedan om "frihet" [att välja] i samma text utan att specificera vad du menar med "frihet", särskilt inte som du först säger att det inte finns någon frihet [från slaveri]. Har du sagt att det inte finns någon frihet så kan du ju inte sedan säga att det finns frihet för vissa utan att klargöra skillnaden i vad du menar. Det kan vara tydligt vad du menar i ditt huvud, men denna tydlighet syns inte i vad du skrev.

Jag försöker bara uppmana dig att skriva tydligare vad du menar. Då blir det färre missförstånd och konstiga tolkningar av vad du skrivit.
Citera
2020-10-27, 19:29
Medlem
Citat:
Självklart måste de följa vissa regler. Men de behöver inte gilla alla regler.

Detsamma gäller för Jehovas vittnen. Man behöver inte gilla alla regler, man kan som Jehovas vittne ha andra åsikter, men reglerna måste följas.
Citera
2020-10-27, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Furienna
Jag har väl inte sagt något om att jag tror på att Domedagen ska komma?

Nej, men Jehovas vittnen har ett antal förutsägelser om domedagen.........som inte slagit in.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in