Flashback bygger pepparkakshus!
2015-07-15, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasectomater
Bibeln säger att Jesus är medlare åt ALLA och för att kunna ta del av hans lösenoffer måste man ha han som medlare och även delta i att äta hans kött och dricka hans blod. Men då måste man läsa Bibeln också för att förstå det, inte ha en grupp på sju män som ändrar åsikter så som andra byter underkläder.

Du har tydligen inte läst bibeln tillräckligt noggrant. Jag citerar:

1 Timoteus 2:5
"Gud är en, och en är förmedlaren mellan Gud och människor, människan Kristus Jesus."
/Bibel 2000

Var nånstans nämns det att Jesus är medlare åt alla?
Citera
2015-07-15, 21:56
Medlem
Citat:
För att ta del av hans lösenoffer måste man tvätta sina synder rena i hans blod.

Dessa 144K som nämns i Uppenbarelseboken ska även komma från 12 judiska bestämda släkter, bestå av endast män som även är oskulder. Det enda vittnena (Vakttornet) tagit bokstavligt ur denna vers är antalet. Så därmed faller VTs resonemang.

Länka gärna till skriftställena, jag kan inte bibeln utantill. Lättare att föra en konversation då. Ja, det är bara män bland dom 144K, och ja dom är väl kanske även oskulder (hur ska jag veta det? ). Men jag har för mig att det är officiellt att dom ska vara oskulder ja. Ganska säker på att dom inte är gifta iaf.
Senast redigerad av Derivative 2015-07-15 kl. 21:59.
Citera
2015-07-15, 22:00
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Derivative
Du har tydligen inte läst bibeln tillräckligt noggrant. Jag citerar:

1 Timoteus 2:5
"Gud är en, och en är förmedlaren mellan Gud och människor, människan Kristus Jesus."
/Bibel 2000

Var nånstans nämns det att Jesus är medlare åt alla?

Hur precis, med Guds egna ord, skulle han då uttryckt sig om han nu ville säga att Jesus är medlare åt alla människor?
Citera
2015-07-15, 22:02
Medlem
Citat:
Hur precis, med Guds egna ord, skulle han då uttryckt sig om han nu ville säga att Jesus är medlare åt alla människor?

Att han är medlare åt alla människor kanske?

Poängen är att du inte behöver haka upp dig på ett enskilt skriftställe. Ser du till helheten och hur det beskrivs i andra delar av bibeln så är det tydligt att Jesus syftade på en minoritet av hans efterföljare som skulle ingå i det nya förbundet.
Senast redigerad av Derivative 2015-07-15 kl. 22:06.
Citera
2015-07-15, 22:03
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Länka gärna till skriftställena, jag kan inte bibeln utantill. Lättare att föra en konversation då. Ja, det är bara män bland dom 144K, och ja dom är väl kanske även oskulder (hur ska jag veta det? ). Men jag har för mig att det är officiellt att dom ska vara oskulder ja. Ganska säker på att dom inte är gifta iaf.

Det vet du ju redan, du som påstår att jag inte läst Bibeln!!!
Citera
2015-07-15, 22:03
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Att han är medlare åt att människor kanske?

Att människor?
Citera
2015-07-15, 22:05
Medlem
Citat:
Att människor?

att = alla

hade det stått att han var medlare mellan gud och männikorna, så hade det också varit tydligare att han menade ALLA människorna.
Senast redigerad av Derivative 2015-07-15 kl. 22:12.
Citera
2015-07-15, 22:13
Medlem
Citat:

Sällan jag har läst något så dåligt underbyggt, tom på Flashback.
Nej, det är inte alls bara män bland de 144000, enligt JVs förståelse av detta!
Och nej, de behöver inte vara oskulder heller, många har barn.
Och många är gifta, el har varit gifta, många i den här gruppen är ju äldre, och har blivit änkor/änklingar!
Citera
2015-07-15, 22:20
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
att = alla

hade det stått att han var medlare mellan gud och männikorna, så hade det också varit tydligare att han menade ALLA människorna.
1 Timoteus 2:6 fortsätter på ovan vers; som gav sig själv till motsvarande lösen för alla.

Det finns inte människor och människor. Jesus är medlare åt människor. Hade det vart endast för en viss grupp hade det först fram. Detta är det viktigaste, fundamentala doktrinen i NT.

Orsaken till att den styrande kretsen tillskrivit sig Jesu roll är för att binda sina medlemmar hårt till sig själva, men ingen människa kan anta Jesu roll, det hade du vetat om du läst Bibeln mer än du läser Vakttornets perversioner.
Citera
2015-07-15, 22:21
Medlem
Citat:
Jo, det handlar om en liten grupp. Jesus på sin tid slöt ju förbundet med sina närmaste 12 apostlar som senare skulle bli smorda med helig ande.

Dock hade ju Jesus betydligt fler efterföljare än så. Men alla skulle inte bli smorda med helig ande.
Senare skulle bli smorda? Vad menar du? Hur menar du? Alla som tror får Guds ande, så vad snackar du om?

Detta hände strax efter hans uppståndelse:

Citat:
Sedan andades han på dem och sade: ”Ta emot helig ande. Joh 20:22

Och det var förutsagt att det skulle ske av både Johannes D. och Gud själv genom profeten Joel.

Citat:
Detta sade han om anden, som de som trodde på honom skulle få. Ty ännu hade anden inte kommit, eftersom Jesus ännu inte hade blivit förhärligad. Joh 7:39

Ingen skillnad mellan grek eller jude, alla som TROR får Guds ande.

Ty den som Gud har sänt talar Guds ord; Gud ger anden utan att mäta Joh 3:39

Så det är bara elitistiskt skitsnack. Samtidigt visar det att den yrande kretsen INTE talar Guds ord. För att de bevisligen är falska profeter.
Citera
2015-07-15, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Apollos
I det nya förbundet ingår dom smorda kristna som tar del av brödet och vinet.
Så du får inte leva för evigt då?

Jesus svarade: ”Sannerligen, jag säger er: om ni inte äter Människosonens kött och dricker hans blod äger ni inte livet. Joh 6:53

Det är så enkelt att de LJUGER för er. Det kan inte sägas tydligare: ni kommer INTE att få evigt liv om ni INTE äter brödet och dricker vinet.
Citera
2015-07-15, 22:29
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Sällan jag har läst något så dåligt underbyggt, tom på Flashback.
Nej, det är inte alls bara män bland de 144000, enligt JVs förståelse av detta!
Och nej, de behöver inte vara oskulder heller, många har barn.
Och många är gifta, el har varit gifta, många i den här gruppen är ju äldre, och har blivit änkor/änklingar!

Nej, VT anser inte det, med Uppenbarleseboken 14 beskriver dessa 144 tusen och där står det att de är "inte befläckade med kvinnor, ja, de är jungfrur. Och ingen lögn blev funnen i deras mun (och vi vet att den styrande kretsen ljuger, men det betyder även att de aldrig kan ha ljugit, inte ens innan de gick med i sekten) "De är oklanderliga" och den styrande kretsen erkänner även själva att de är ofullkomliga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in