2020-07-18, 22:27
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Likväl opponerar han inte mot mångkulturen i sig. Han påtalar problem men är inte villig att göra upp med sina kompromisser. Mycket liberalt...
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Och mycket talande.

Gjorde jag fel när jag skojade om att han vill att folk slutar upp att dumma sig och satsar på att ta tag i sina egna liv? Det är bra att bädda sängen, städa rummet och så, men det räddar ingen från vargen i skogen. Han läser inte ens G-P.
Han avslutar texten såhär: ”Identitetspolitik är kort sagt mångkulturalism på steroider.

Han sågar BÅDE identitetspolitik OCH mångkultur jäms med fotknölarna.
Citera
2020-07-18, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Han avslutar texten såhär: ”Identitetspolitik är kort sagt mångkulturalism på steroider.

Vem vet, han kanske tror på en mångkultur utan identitetspolitiska "steroider". Eller så får han inte skriva för utmanande, om han önskar behålla sitt jobb som skribent inom MSM. Han var mer uppfriskande innan han blev fast anställd. Men våra krav på dem som vill komma med samhällskritisk analys har kanske höjts med tiden och jag vet inte hur uppfriskande hans tidigare alster, som hyllades här på tråden, ter sig idag.
Citera
2020-07-18, 22:48
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:

Han kunde ju ha gjort som Mjäll och skrivit som det är. Identitetspolitiken är en konsekvens av mångkulturen. Med det du citerar antyder han att mångkultur inte är så positivt för samarbetet, men han vågar eller vill inte nämna rakt ut att han vet varför. Att spela ut grupper mot varandra är inte liberalt. Därför trycker han lite extra på individens eget ansvar.

Jag skulle tippa att Boström har en närmast sverigedemokratisk syn på hur man uppnår relativ harmoni i Sverige. Han vill inte angripa mångkulturen. I stället blir det liberalt snömos av det hela.
Han borde kanske komma ut som kulturnationalist, patriot eller något?
Citera
2020-07-18, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
G-P-liberalen är ett litet kreatur som saknar både klor och pansar att försvara sig mot identitetspolitiken. Den dag grinden till den skyddade hagen lyfts undan, kommer man få rivet skinn för bräkandet mot de hungriga djuren därute i skogen. Både rasifierade och rasistifierade identitärer vädrar svagheten och dumheten.

De identitetslösa "upplysningsliberalerna" är beroende av att deras premisser inte ifrågasätts, inte kritiseras utifrån empiri och autentiskt sanningsanspråk. Att deras sliriga ljugande och verklighetsflykt inte påtalas.

Håkan Boström har att förhålla sig till "vår" framväxande identitetspolitiska samsyn, men också "vänsterns" och förhandlar med framtiden i en ledartext där det inledningsvis konstateras att identitetspolitiken är på allas läppar och avslutningsvis att det är mångkulturalismen på steroider. Däremellan är det sämre med klarsynen och tickar av flera tropes vi sett.

Identitetspolitiken som något skapat och därmed valfritt. Identitetspolitiken som något kontraproduktivt för ingruppen.

I USA har ju en rad kända afroamerikaner på sistone gjort "antisemitismer" som illustrerar att allt detta tal om privilegier gör att det är lätt att börja prata om - privilegier. Tal om judisk makt tystades av judisk makt. #jewishprivilege blev ett tag ett högljutt insisterande från judar att det minsann är de som är högst upp i den offerhierarki som Håkan Boström försöker slå i svenskar och invandrare är så farlig. En rent kontraproduktiv strategi för att nå positioner, samla resurser och utöva makt, amirite Håkan?

En tänkare som missar elefanten i kippa, har gjort sig själv till måltavla för anklagelser om hat och apartheid i sin kritik mot andra identitetspolitiska grupper. Som en bondfångare och en objektiv rasist som agerar kugge i ett maskineri av verkligt strukturell kontroll och exploatering. Där identitetspolitiken inte på något vis avvisas, utan monopoliseras som den värdefulla fördel det är för individen med ett kollektiv i ryggen.

I en värld där ett tweet kan leda till katastrof, bör G-P-liberalen fälla ned öronen och sticka svansen mellan benen, medan tid är. Identitetspolitik är inte ett val i ett mångetniskt samhälle och att förneka vare sig svarta eller vita kroppar lika rätt till kollektiv representation kommer förstås som den krigsförklaring det är. Svarta amerikaner kommer vilja ha sin del av musikindustrin, även av judiska ägare. Organiserad judisk ombudsindustri kommer beskrivas som organiserad judisk ombudsindustri, lobbyism som lobbyism, etnocentrism som etnocentrism.

Det enda sättet att kritisera identitetspolitik för att fräta sönder helheten utan att delta i identitetspolitikens frätande, är att täcka in även dess mest framgångsrikt egenintresserade kollektiv. Inte ljuga om att identitetspolitik inte fungerar, utan kräva att de som är bäst beväpnade och profiterat mest också först lägger ned vapnen och nöjer sig med lika villkor.

Tycker ditt första stycke sammanfattar såväl Boströms som Cwejmans problem väl. Cwejman är något mer explicit (och klumpigare) i sitt eviga mantra "identitetspolitik är skadligt så snälla kan inte alla avstå identitetspolitiken for the greater good förutom oss judar". Boström gör sig något mer svårtolkad på den punkten och absolut inte lika uppenbar i sin agenda som Cwejman. Men återigen så är grundsyntesen i ditt första stycke på pricken. Att en liberal ber identitetspolitiska krigare vars enda vapen är just identitetspolitiken att självmant lägga ned sina vapen är inte klokt, meningsfullt, realistiskt eller ens tänkbart. Detta borde Boström förstå men det är möjligt att jag tillskriver honom för stor intelligens bara för att han mäktar med att skriva om ett komplext ämne på ett så "insiktsfullt" sätt att gemene man inte förstår ett skit.

Apropos en annan sak så skrev du för några dagar sedan, som svar på frågan om allas vår Malcolm var svensk eller ej, att frågan var felställd och att den relevanta frågan var huruvida vi svenskar kan lita på honom eller ej (Sitter med telefonen och orkar inte leta upp).

Jag kan köpa denna grundpremiss. Men vad gör vi då med Annie Lööf? Vad gör vi med Anders Lindberg? Litar jag på dessa filurer? Ja givetvis så till måtto att de båda lever varje andetag under förvissningen att vad de gör får negativa konsekvenser för mig och min upplevelse av att leva i Sverige. Men litar jag på dem i egenskap av allierad inom min etniska ingrupp? Helvete nej! Men vad gör vi med dessa obestridliga helsvenska som aktivt motarbetar sin egen ingrupp? Finspång är ju ett alternativ förstås men i övrigt?

Som vanligt reser identitetspolitiken fler frågor än vad den levererar svar. Jag är väl mest konfunderad över att Boström tog tiden det krävdes för att inge genmäle till psykopaten på DN som hade ifrågasatt hans tidigare ledare på temat. Mer bortkastad tid kan knappast föreställas.
Senast redigerad av Runningonempty 2020-07-18 kl. 23:03.
Citera
2020-07-18, 23:03
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Vem vet, han kanske tror på en mångkultur utan identitetspolitiska "steroider". Eller så får han inte skriva för utmanande, om han önskar behålla sitt jobb som skribent inom MSM. Han var mer uppfriskande innan han blev fast anställd. Men våra krav på dem som vill komma med samhällskritisk analys har kanske höjts med tiden och jag vet inte hur uppfriskande hans tidigare alster, som hyllades här på tråden, ter sig idag.
Det är en tänkbar förklaring.

Eller så vill han inte skriva något på temat man skördar vad man sått. Annars blir det ju plötsligt tokfel. Ingen kritik mot mångkulturen som gett upphov till den identitetspolitik han argumenterar emot.
Citera
2020-07-18, 23:08
Medlem
Mjälls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hlewagastir
Idag ja, kändiseliten släppte invandringen för flera år sedan och gick vidare till att hylla Greta, som i sin tur börjar bli bortglömd.

Men det var inte så många år sedan folk i villaområdena släpp möta mångkulturens baksidor. Folk där hyllade Fredrik Reinfeldt och Annie Lööf, och tyckte det var bra med massinvandring för att dumpa lönerna för låginkomsttagare. Ordföranden för Företagarna i min kommun hyllades för sina asylboenden. Företagarna trodde inte att de själva kunde bli drabbade av kriminalitet.

Judarna började bli framgångsrika i Västeuropa i samband med Franska Revolutionen, spridandet av upplysningsideer gjorde att många av dem släppte sitt traditionella liv och blev "reformjudar". De så kallade "Ostjuden" i Östeuropa valde däremot ofta att bo kvar i sina ghetton och blev hårdast drabbade av Förintelsen.

Idag håller reformjudarna på att försvinna från USA och Västeuropa pga assimilation. Medan ortodoxa judar med rötterna i arabvärlden utgör en allt större del av Israels befolkning då de får så många barn. Deras religiositet gör det dock omöjligt för dem att hålla igång ett modernt samhälle, så de är beroende av reformjudarna och helt sekulariserade israeler för sin försörjning. Vilket skapar spänningar i landet. På några generationers sikt kommer nog det judiska inflytandet i Väst att försvinna, antingen assimileras man eller så flyttar man till Israel för att slippa antisemitiska araber (som är oförmögna att känna skuld för Förintelsen).

Det kan du ha rätt i. Det blir lite fel att ta judar som exempel baserat på vissa subgrupper. Det är väl dessa subgrupper som brukar synas i media och åsyftas i debatt, dvs de assimilerade i USA, mer västliga israeler osv.

Är för okunnig för att förutspå framtiden men tycker ändå det är motsägelsefullt att säga att offerskap är ett hinder för framgång när judarnas offernarrativ sedan WW2 är så starkt, stabilt och inflytelserikt.
Citera
2020-07-18, 23:17
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mjäll
Är för okunnig för att förutspå framtiden men tycker ändå det är motsägelsefullt att säga att offerskap är ett hinder för framgång när judarnas offernarrativ sedan WW2 är så starkt, stabilt och inflytelserikt.
Absolut. Jag tror dock att Boström menar att de individer som inte internaliserat en spridd uppfattning om sig själva som offer är de som lyckats allra bäst.

Han kan syfta på judar, typ amerikaniserade Irving Berlin-judar, men även på svarta — enligt samma synsätt som Bard gav uttryck för i sitt BLM-tweet.
Citera
2020-07-18, 23:19
Medlem
rough-justices avatar
Jag hade inte tänkt blanda mig i diskussionen om svenskarnas framtid. Men jag kan inte låta bli att sprida lite ljus i mörkret som breder ut sig i tråden efter Edgertons och några andras nattsvarta piller till oss andra.

Aldrig tidigare har det sett så bra ut. Coronakrisen utkristalliserade diaspororna araber/syrier, judar och somalier som särskilt exponerade för att drabbas av coronaviruset. Ibland händer det att Sveriges höga dödssiffror i corona kommer på tal i nån diskussionen. Tack vare corona-aktivisten Lena Einhorn, nån Somalia-läkare och nån annan syrian som beklagade sig över alla begravningar i Södertälje vet i stort sett alla i min umgängeskrets att de här grupperna inte klarar av corona särskilt bra. Några har till och med koll på siffrorna typ 3000 döda invandrare i corona och resterande 2000 är äldre svenskar. Kommer corona på tal är det bara att slänga ur sig "jamen det är bara invandrare som dör i corona" så lyssnar de andra och håller med. Effekten blev inte den förväntade på de här identitetspolitiska larmropen. Förutom att vården kanske ger bättre vård än nödvändigt om nån jude, arab/syrier eller somalier kommer in akut. Men det är faktiskt ingen svensk som bryr sig om att det dör drösvis med invandrare i corona.

Sen har vi Antifa & Black Lives Matter som inte heller gick hem i stugorna. De flesta har följt utvecklingen i USA med upplopp, raskravaller och statyrivningar. Somalierna i Sverige försökte köra en svensk variant av Black Lives Matter och skuldbelägga svenskar för slavhandeln med afrikaner. Det identitetspolitiska utspelet gick också åt skogen. Expo-aktivisten Bilan Osman körde nån snyftvisa och fick springa gatlopp på Facebook och Twitter. Nån som vet var hon gömmer sig? Hon försvann från mitt flöde för flera veckor sen. Inte blev det bättre av att pålästa svenskar kontrade anklagelser om svensk inblandning i slavhandeln med historiska dokument som visade att somalier och judar var större bovar än svenskar. Sen har vi Black Lives Matter-upploppen i Göteborg, Malmö och Stockholm. Allt gick åt skogen. Polisen visade prov på lite humor den gången de bar undan nån somalisk aktivist som stunden innan stått och skrikit "Fuck The Police!" till en massa poliser som stod uppradade för att skydda BLM-demonstranterna. Samnytt hade en film som blev värsta succën. Folk vek sig av skratt åt somaliskan som poliserna bar bort.

Sista spiken är väl KDUs attack på en 18-årig AfS-aktivist som är duktig på att dekonstruera verkligheten vi lever i. Som nån skrev "KD har donerat bort "Kärnfamilj" till AfS". Om jag minns rätt påpekade nån annan att KD i många år har lurat skjortan av sina väljare genom att vifta med invandringskortet för att få röster och sen tryckt på knappen i riksdagen för att få hit massor av anhöriginvandrare. Om AfS sköter sina kort rätt kan de mycket väl kannabalisera på KD och komma in i riksdagen den vägen om 2 år. AfS försökte sno röster från SD 2018 men det gav inte så många. Anyway! KD:s väljarskara är jungfrulig mark för ett nationalkonservativt parti med kristna förtecken att beträda.

Tydligen har KDU en sluten Facebook-rum med titeln Digitalt War Room. Ska bli intressant se vilka mem som KDU-topparna Evin och Martin skissar på för att bemöta den här: https://twitter.com/en_nationalist/s...39925038944257

Ska inte skriva mer om om AfS/KDU:s skyttegravskrig. Kasta gärna ett öga i den här tråden: (FB) KDU förbjuder interaktion med konservativa efter transkritik - förespråkar gnosticism

I USA har det varit kaos på några flygplatser. Första tillfället var det ett flyg som var försenat och några afroamerikanska kvinnor gick bananas och förstörde gaten. Sen var det ett vitt par som hamnade i bråk efter att ha bett afroamerikaner hålla distansen. Mannen fick lägga sig på flickvännen för att skydda hennes huvud. När det vita paret lämnade bagage-utlämningen skrek den vita kvinnan och gav fingret åt de afroamerikanska kvinnorna. Livet är tryggt när man har en tränad vit man som pojkvän!!! Om ingen fattat det sprids det massor med filmer där vita får sparkar mot just huvudet från svarta. Ska jag spåna har det kanske blivit en inlärd reflex hos vita i USA att se till och skydda vänners huvud i bråk med rasifierade ungefär som alla vet att spindlar och ormar är farliga? Fria Tider har skrivit om vita paret som råkade illa ut så behöver inte länka.

Det är verkligheten i mångkulturen som vitpillrar det svenska folket. Det är en naturlig process hos ett folk som aldrig behövt tänka på sin egen identitet eftersom vi varit ensamma herrar på täppan i Sverige. Jag tror judar är väldigt oroliga inför framtiden. Det är därför GPs ledarredaktion skriver de här ledarsticken för att slå ner på identitetspolitiska tendenser hos svenskar och alla andra diasporagrupper i landet. Om jag ska extrapolera så är ju svenskens bästa egenskap förmågan att kopiera från andra. Den regeln gäller förstås alla andra vita. Vi är snabba på bollen om vi ser att nåt funkar och när vi lärt oss spela spelet. Tror alla förstår vad jag menar här.

Vad mer behöver sägas? Upp med hakan och humöret! Framtiden är vår! Se er omkring! Prata med nära och kära och släpp några testballongar i luften. Hur reagerar vederbörande om du säger lite nonchalant: jamen det är mest invandrare som drabbas av corona? Blir folk hysteriska eller håller dom med er? Om ingen blir arg är det kanske på det viset att Sverige har passerat den där peakhysteriska toppen flyktingåret 2015. Sen dess har svensken nyktrat till och det som jag vill komma till, fattat att det svenska folket är vår ingrupp och ska vi hantera alla konflikter som diasporagrupperna kommer ställa till med. ja då ska vi hålla ihop och inte låta oss vilseledas och splittras av utlänningar som i grund och botten är fientligt inställda till svenskar och andra europeiska folk.

Svenskar har funnits som folk/stam i tusentals år och kommer fortsätta finnas. Det har ju historien visat. Vi ska bara lära oss grundregeln som gäller på 2000-talet: Alla individualiser har en flock och svenskens flock är det svenska folket!

Jag vill komma bort från deppigheten och att allt styrs från MSM och ledarsidor. Det är verkligheten som formar oss som individer och folk. Jag ser ett folk som är på väg att börja hålla ihop i kriser.

Avslutar inlägget med att tacka coronaviruset och Black Lives Matter! Ni har varit en skänk från ovan!
Senast redigerad av rough-justice 2020-07-18 kl. 23:54.
Citera
2020-07-18, 23:22
Medlem
rough-justices avatar
Citat:

Klart att Boströmskan sågar identitetspolitik och mångkultur. Judar är skitskraja nu. Den svenska tigern har vaknat till liv! Fråga Aron Flam!!!
Senast redigerad av rough-justice 2020-07-18 kl. 23:45.
Citera
2020-07-18, 23:53
Medlem
Hlewagastirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Runningonempty
Som vanligt reser identitetspolitiken fler frågor än vad den levererar svar. Jag är väl mest konfunderad över att Boström tog tiden det krävdes för att inge genmäle till psykopaten på DN som hade ifrågasatt hans tidigare ledare på temat. Mer bortkastad tid kan knappast föreställas.
DN och GP kämpar om en krympande annonsmarknad. Bonniers hade helst se att Stampen gått i konkurs så fort som möjligt så att göteborgssocieteten följer deras rättesnöre från Stockholm.

I och med att Stampens fordringsägare fått inflytelse över GP och Bohuslänningen så har tidningarna de senaste åren tvingats skriva sånt som folk vill läsa: (FB) Alice Teodorescu börjar på GP - Stort tumult

Citat:
Ursprungligen postat av Mjäll
Det kan du ha rätt i. Det blir lite fel att ta judar som exempel baserat på vissa subgrupper. Det är väl dessa subgrupper som brukar synas i media och åsyftas i debatt, dvs de assimilerade i USA, mer västliga israeler osv.

Elie Wiesel som länge kritiserat "Holocaust industry" har sagt att när hans föräldrar kom till USA var det ingen som frågade dem om Auschwitz. Det var först efter Sexdagarskriget 1967 det blev intressant. Villkoret för att föräldrarna skulle få föreläsa var dock att de inte så något positivt om Sovjet, vilket de inte gick med på eftersom sovjetiska soldater befriat dem från Auschwitz.

När USA pga Vietnamkriget inte längre hade råd att backa upp dollarn mot guld och övergick till petrodollarn 1971 behövde de Israel för att kunna styra och ställa i Mellanöstern. I gengäld fick vita amerikaner ge efter för judiska intressen, däribland att Förintelsen fick mycket större utrymme i kultur och media.
Citera
2020-07-18, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rough-justice
Härligt humörhöjande piller detta. Jag blir uppriktigt glad.
Citera
2020-07-19, 00:02
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Han kunde ju ha gjort som Mjäll och skrivit som det är. Identitetspolitiken är en konsekvens av mångkulturen. Med det du citerar antyder han att mångkultur inte är så positivt för samarbetet, men han vågar eller vill inte nämna rakt ut att han vet varför. Att spela ut grupper mot varandra är inte liberalt. Därför trycker han lite extra på individens eget ansvar.

Jag skulle tippa att Boström har en närmast sverigedemokratisk syn på hur man uppnår relativ harmoni i Sverige. Han vill inte angripa mångkulturen. I stället blir det liberalt snömos av det hela.
Han borde kanske komma ut som kulturnationalist, patriot eller något?
Det går inte att klampa på hur som helst i åsiktskorridoren. Det är skillnad på Flashback och MSM. Vi får se om han följer upp det som han nu har påbörjat…
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in